• Anonym (ts)

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Gick i dag ut för att handla lite mat. Utanför affären var det helt tomt på folk förutom en tiggare som satt där, vilket det alltid gör. När jag kom runt hörnet satt hon med ryggen mot mig och tog ett sista bloss på en cigarett som hon sedan fimpade. När hon precis hade slängt den vände hon sig om och fick syn på mig, jag tittade tillbaka länge med svarta ögon som sa" Jaha det är det du handlar för dina tiggarpengar, cigaretter och inte mat"!

Nu har tiggarna sjunkit ännu några trappsteg för mig.

• Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....
  • Anonym (less)
    Anonym (Trams) skrev 2015-04-03 14:17:43 följande:
    Trams. Rumänien är inte ett u-land.
    Det handlar om om i-länder och u-länder, det är snarare en lång skala där Rumäniens placering är en konsekvens av vår livsstil.
  • Anonym (less)
    Anonym (m) skrev 2015-04-03 14:04:21 följande:
    Skyll på deras eget land istället. Det är de som inte tar hand om sitt eget folk.
    Hur kan man ta hand om sitt eget folk när man inte har några pengar?
    Tror du rumäner lever som svenskar? 1 person i en lägenhet på 50kvm? En ny iPhone varje år? Ny bil varje år?
  • Anonym (m)
    Anonym (less) skrev 2015-04-03 14:25:05 följande:
    Hur kan man ta hand om sitt eget folk när man inte har några pengar?
    Tror du rumäner lever som svenskar? 1 person i en lägenhet på 50kvm? En ny iPhone varje år? Ny bil varje år?
    Är ganska känt att regeringen i Rumänien inte tar hand om sina romer. 
  • Anonym (x)

Cigaretter dämpar hunger och är ett effektivt sätt att slippa gå hungrig.

• Anonym (Trams)
    Anonym (less) skrev 2015-04-03 14:24:04 följande:

Det handlar om om i-länder och u-länder, det är snarare en lång skala där Rumäniens placering är en konsekvens av vår livsstil.

Rumänien är ingen gammal kolonialstat som har blivit utsugen av väst. Hade vi talat om afrikanska tiggare eller sydamerikanska dito hade du haft rätt, nu framstår du dock bara som illa påläst.
  • GrottyFriend
    Anonym (m) skrev 2015-04-03 14:29:21 följande:

Är ganska känt att regeringen i Rumänien inte tar hand om sina romer. 

Du, regeringen behöver också pengar, vilket de inte har. Det är samma sak i Afrika, kolla bara hur fattigt det är. Det handlar inte om en självisk regering som inte ger pengar, det handlar om en regering som inte har pengar. En del fattiga länder som Rumänien har varken skolor eller rent vatten. Kolla på rädda barnen reklam eller andra reklam som dem så får du se hur eländigt barn och vuxna har det.
  • Anonym (ts)

För några dagar sedan var jag i samma affär. Den dagen var det tre tiggare där (män) som stod och tjafsade och skrek åt varandra precis utanför ingången. När jag är på väg därifrån ser jag ägaren kommer ut för att köra iväg dom och säger åt dom att ta med allt skräp dom lämnar efter sig. Det blev en het diskussion och förstod att ägaren verkligen har problem med att dom inte bara tigger utanför hans butik utan även skräpar ner och inte plockar upp efter sig.

Tiggarna reagerade med att inte låtsas förstå och började gestikulera och uppträdde väldigt arrogant som om dom hade blivit illa behandlade.

• maritbinge

Alltså, för det första är det inte säkert att tiggaren har köpt sina egna cigaretter. På den tiden jag rökte kom det ganska ofta tiggare som bad om att få en cigarett och det fick de.

För det andra ska man komma ihåg att en rökare är beroende av sina cigaretter. Ett mycket tungt liv är dessutom inte den bästa förutsättningen för att vinna över sitt beroende. Jag har slutat nu men det tog mig väldigt lång tid med många försök som slutade i misslyckanden så fort något blev lite jobbigt.

För det tredje är tiggare också människor. I Sverige får föräldrar barnbidrag men ingen förväntar sig att föräldrarna enbart skall konsumera det absolut mest nödvändiga för det; ingen skuldbelägger en barnfamilj som åker på semester, köper lördagsgodis eller äger en dator. En tiggare kan också vilja ha en god kopp kaffe, ett paket cigaretter eller en kanelbulle ibland.

Sist och slutligen: Ingen kan tvinga en annan att skänka pengar till en tiggare. Det ett val varje människa gör, och om man väljer att göra det bör man vara medveten om att man inte köper människan. Man har inte rätt att ställa krav på vad tiggaren skall göra med pengarna utan får helt enkelt förlita sig på att tiggaren gör det bästa av sin situation och köper det hen vill ha mest. 

• GrottyFriend
    Anonym (less) skrev 2015-04-03 13:59:07 följande:

Klart det är, hade vi i dom rika länderna delat med oss av planetens resurser till dom fattiga länderna så hade de inte behövt komma hit och tigga.

Vi lever i överflöd på deras bekostnad. Dom betalar alltså för att svenskar ska få leva i dyra fina alldeles förstöra bostadsrätter, äta dyr mat och dricka dyrt vin och köpa massor av onödiga saker.

Jag är glad att Bill Gates skänker pengar till fattiga länder. Jag tror han har ett litet projekt, att fixa rent vatten i fattiga länder. Tänk vilken gris han skulle vara om han behöll pengarna för sig själv. Och han är ju så äckligt rik, så han märker inte att han har skänkt pengar. :P
  • Anonym (m)
    GrottyFriend skrev 2015-04-03 14:46:20 följande:
    Du, regeringen behöver också pengar, vilket de inte har. Det är samma sak i Afrika, kolla bara hur fattigt det är. Det handlar inte om en självisk regering som inte ger pengar, det handlar om en regering som inte har pengar. En del fattiga länder som Rumänien har varken skolor eller rent vatten. Kolla på rädda barnen reklam eller andra reklam som dem så får du se hur eländigt barn och vuxna har det.
    Du vet inte vad du pratar om...
    Rumäniens regering behandlar sina romer illa. Punkt.
    Det måste till en förändring där.
Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....