• Anonym (ts)

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Gick i dag ut för att handla lite mat. Utanför affären var det helt tomt på folk förutom en tiggare som satt där, vilket det alltid gör. När jag kom runt hörnet satt hon med ryggen mot mig och tog ett sista bloss på en cigarett som hon sedan fimpade. När hon precis hade slängt den vände hon sig om och fick syn på mig, jag tittade tillbaka länge med svarta ögon som sa" Jaha det är det du handlar för dina tiggarpengar, cigaretter och inte mat"!

Nu har tiggarna sjunkit ännu några trappsteg för mig.

• Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....
  • Anonym (-------)

Om dom nu köpt ciggen själva. Så tigger dom, men har ändå råd att både köpa cigg o betala resan från Rumänien hit?

• Anonym (-)
    Anonym (Lilo) skrev 2015-04-03 12:51:31 följande:
    Men du har väl ändå inte något att göra med vad de använder sina ihoptiggda pengar till? Vill de hellre köpa ett paket cigg än två limpor så ska väl du skita i det?
    Det vore väl i så fall värre om någon med socialbidrag köper cigg?
  • Dr Mupp
    Anonym (-------) skrev 2015-04-03 12:56:55 följande:

Om dom nu köpt ciggen själva. Så tigger dom, men har ändå råd att både köpa cigg o betala resan från Rumänien hit?

Och vad är problemet med det. Om du tycker det verkar lyxigt så står det dig fritt fram att sätta dig utanför närmsta butik och tigga
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (less)

Jag fattar inte problemet.
    Dom lever extremt pissiga liv. Dom sover nästan utomhus, kan vara tvätta sig ibland och har inte direkt gott om rena kläder. Dom måste sitta och tigga hela dagarna oavsett hur de mår och alltid ha en hotbild över sig. De kan knappt äta sig mätta för att kunna skicka tillbaka så mycket att resan ska ha lönat sig.
    Och du klagar på att de röker någon enstaka cigarett.
    Det är antagligen de enda de har att se fram emot i livet, att få lindra ångesten en aning med lite nikotin.

• GrottyFriend
    Anonym (fg) skrev 2015-04-03 12:36:37 följande:

Är det vad dom sa till dig?

Snälla, min pappa är med i styrelsen i Finet och... glömde namnet på den andra. Och han är med Vänsterpartiet, så det han säger är sant. Vänsterpartiet i Finspång hjälper de hemlösa i Finspång. Så ni skall inte tro att just alla slösar pengar på sånt i en stad, en stad som ni inte vet någonting om.
  • Anonym (-------)
    Dr Mupp skrev 2015-04-03 13:02:53 följande:
    Och vad är problemet med det. Om du tycker det verkar lyxigt så står det dig fritt fram att sätta dig utanför närmsta butik och tigga
    Problemet med det, ja vad tror du själv? Men jag skriver det i klartext så att även du förstår. Oavsett om dom tigger har dom både råd med cigg och att resa (Sverige - Rumänien), o det visar ju på att dom ÄNDÅ HAR PENGAR.
  • Anonym (less)
    Anonym (-------) skrev 2015-04-03 13:12:46 följande:
    Problemet med det, ja vad tror du själv? Men jag skriver det i klartext så att även du förstår. Oavsett om dom tigger har dom både råd med cigg och att resa (Sverige - Rumänien), o det visar ju på att dom ÄNDÅ HAR PENGAR.
    Vad är din poäng?
  • Anonym (Rökfri)

Det är dyrt att röka så de kanske får välja mellan att röka och tigga eller vara rökfri och slippa tigga, vad vet jag. Du kan ju fråga.

• The sea refuses no river

Tiggaren bör tyst böja sig för att demonstrera sin undergivelse, gärna vrida sin kropp så att en ser dens tacksamhetstår. Helst, ska den givetvis inte få finnas över huvud taget, men nu, tills att vi förbjutit den, så finns den ju, och då vore det i alla fall bäst ifall den åtminstonde inför våra ögon undvek att göra någonting annat än att tacka, och ta emot.

Just den här inställningen som fullständigt skalar människan av från kroppen, tillåter oss att lämna vår empati. Har man ingen empati, så är det inte fel att spotta, slå, kasta vatten på. Är det inte just det som är tiggarnas vardag?

Det är inte fel, att lämna någon till att dö, ifall den inte är människa.

• Anonym (m)
    GrottyFriend skrev 2015-04-03 13:12:09 följande:
    Snälla, min pappa är med i styrelsen i Finet och... glömde namnet på den andra. Och han är med Vänsterpartiet, så det han säger är sant. Vänsterpartiet i Finspång hjälper de hemlösa i Finspång. Så ni skall inte tro att just alla slösar pengar på sånt i en stad, en stad som ni inte vet någonting om.
    ?  Och har du punktmarkerat alla tiggare för att se att de inte röker?
Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....