• Anonym (ts)

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Gick i dag ut för att handla lite mat. Utanför affären var det helt tomt på folk förutom en tiggare som satt där, vilket det alltid gör. När jag kom runt hörnet satt hon med ryggen mot mig och tog ett sista bloss på en cigarett som hon sedan fimpade. När hon precis hade slängt den vände hon sig om och fick syn på mig, jag tittade tillbaka länge med svarta ögon som sa" Jaha det är det du handlar för dina tiggarpengar, cigaretter och inte mat"!

Nu har tiggarna sjunkit ännu några trappsteg för mig.

• Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....
  • seriösanvändare

Var och en får ju göra vad den vill med sina pengar, så länge man inte har fått dem på olagligt sätt. (Och än så länge är tiggeri inte olagligt).

Men just därför ger jag inte pengar till tiggare. Tiggeri är inget "jobb", det kan snarare jämföras med att ta emot en gåva. Och jag vill inte sponsra vad som helst. Jag skänker i så fall hellre pengar, kläder eller saker till organisationer. 

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Dr Mupp

Tiggarna har inget val. I Rumänien räknas det inte som människor. De får inga riktiga bostäder, de får inga riktiga jobb och deras barn har ingen möjlighet att utbilda sig. De bor i en kåkstad och drömmer om sånt för oss är en självklarhet. Ett varmt hem, rinnande vatten, fungerande avlopp, fungerade sjukvård, skola och arbete. Dessa tiggare skulle jobba om det fanns jobb åt dem. Men jobben finns inte.

De åker till Sverige och tigger eftersom det är det enda alternativet som finns kvar. De åker till just Sverige eftersom det är ett av de länder som klarat finnanskrisen bäst och för att vi är ett av det minst rasistiska länderna. De åker hit för att här finns det en liten, liten chans att få ihop pengar till familjen. 

Ja en del av dem har mobiltelefoner, detta eftersom det är deras enda möjlighet att kommunicera med familjen. Ja en del röker, men det är mänskligt. En del är trevliga andra är otrevliga. Och alla är desperata. 

Vill ni inte se tiggarna, erbjud dem ett jobb. En minilön i svenska mått skulle vara rena lyckan för dem. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Lord Hans
    Anonym (ts) skrev 2015-04-03 12:09:32 följande:

Gick i dag ut för att handla lite mat. Utanför affären var det helt tomt på folk förutom en tiggare som satt där, vilket det alltid gör. När jag kom runt hörnet satt hon med ryggen mot mig och tog ett sista bloss på en cigarett som hon sedan fimpade. När hon precis hade slängt den vände hon sig om och fick syn på mig, jag tittade tillbaka länge med svarta ögon som sa" Jaha det är det du handlar för dina tiggarpengar, cigaretter och inte mat"!

Nu har tiggarna sjunkit ännu några trappsteg för mig.

Varför stör det dig om tiggare röker? Det är ju tack vare flata människor som inte vågar säga ifrån som de får sina tiggarpengar. Du behöver ju inte ge tiggare något, det går att säga nej. Visste du inte det?
  • seriösanvändare
    Dr Mupp skrev 2015-04-03 20:26:36 följande:

Tiggarna har inget val. I Rumänien räknas det inte som människor. De får inga riktiga bostäder, de får inga riktiga jobb och deras barn har ingen möjlighet att utbilda sig. De bor i en kåkstad och drömmer om sånt för oss är en självklarhet. Ett varmt hem, rinnande vatten, fungerande avlopp, fungerade sjukvård, skola och arbete. Dessa tiggare skulle jobba om det fanns jobb åt dem. Men jobben finns inte.

De åker till Sverige och tigger eftersom det är det enda alternativet som finns kvar. De åker till just Sverige eftersom det är ett av de länder som klarat finnanskrisen bäst och för att vi är ett av det minst rasistiska länderna. De åker hit för att här finns det en liten, liten chans att få ihop pengar till familjen. 

Ja en del av dem har mobiltelefoner, detta eftersom det är deras enda möjlighet att kommunicera med familjen. Ja en del röker, men det är mänskligt. En del är trevliga andra är otrevliga. Och alla är desperata. 

Vill ni inte se tiggarna, erbjud dem ett jobb. En minilön i svenska mått skulle vara rena lyckan för dem. 

Hur många svenskar har möjlighet att ge dem jobb?

Du vet att även relativt många svenskar är arbetslösa va?
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (förekommer)
    seriösanvändare skrev 2015-04-03 20:40:15 följande:
    Hur många svenskar har möjlighet att ge dem jobb?

Du vet att även relativt många svenskar är arbetslösa va?
    En del svenskar med bättre ekonomi har redan erbjudit dem tillfälliga jobb. Ibland har det slagit väl ut, ibland inte. Men tydligen finns en rad krångliga regler om det ska ske vitt, vilket försvårar. Regler som givetvis är viktiga, men som kraftigt begränsar möjligheten för medelsvenssons att lagligt erbjuda fattiga människor påhugg.
  • GrönaDruvan

Jag blir trött på människor som gnäller på andra. Vad tiggarna än gör så är det fel. Jösses, dom måste väl också få ha någon last och känna att dom lever liksom.

• Dr Mupp
    Anonym (förekommer) skrev 2015-04-03 20:44:21 följande:
    En del svenskar med bättre ekonomi har redan erbjudit dem tillfälliga jobb. Ibland har det slagit väl ut, ibland inte. Men tydligen finns en rad krångliga regler om det ska ske vitt, vilket försvårar. Regler som givetvis är viktiga, men som kraftigt begränsar möjligheten för medelsvenssons att lagligt erbjuda fattiga människor påhugg.
    Ska man vara lite cynisk så har man ju värsta tillfället att anställa nån billigt. Till jobb som inte kräver nån särskild kunskap som tex städare, diskare och liknande så skulle ju dessa tiggare vara perfekta och eftersom allt är bättre än att tigga, kan man ge dem en riktigt låg lön. Lönedumpning när den är som bäst.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Studentpappa
    Dr Mupp skrev 2015-04-03 20:50:52 följande:
    Ska man vara lite cynisk så har man ju värsta tillfället att anställa nån billigt. Till jobb som inte kräver nån särskild kunskap som tex städare, diskare och liknande så skulle ju dessa tiggare vara perfekta och eftersom allt är bättre än att tigga, kan man ge dem en riktigt låg lön. Lönedumpning när den är som bäst.
    Problemet kommer ju då även det enklaste jobbet i ett modernt samhälle kräver att du kan fylla i en tidrapport. Varje tiggare skulle behöva en egen sekreterare som sköter administrationen. 
  • Anonym (förekommer)

Jag förstår inte heller problemet. Ingen är ju tvungen att ge. Vill man inte att pengarna går till "vad som helst" så låter man bli att ge. Jag ger aldrig pengar, däremot mat eller kläder ibland.

• Anonym (gnäll)

Hur vet du att dom köper cigg? dom kanske tigger ihop det? och så länge du inte ger något till någon så kvittar det väl om dom köper cigg eller mat? det drabbar inte dej eller någon annan heller.

Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....