• Anonym (ts)

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Gick i dag ut för att handla lite mat. Utanför affären var det helt tomt på folk förutom en tiggare som satt där, vilket det alltid gör. När jag kom runt hörnet satt hon med ryggen mot mig och tog ett sista bloss på en cigarett som hon sedan fimpade. När hon precis hade slängt den vände hon sig om och fick syn på mig, jag tittade tillbaka länge med svarta ögon som sa" Jaha det är det du handlar för dina tiggarpengar, cigaretter och inte mat"!

Nu har tiggarna sjunkit ännu några trappsteg för mig.

• Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....
  • Studentpappa
    nihka skrev 2015-05-15 16:16:53 följande:
    Det finns inget låtsas över nazismen i samhället generellt eller särskilt inom SD  Med SvP borta kryper väl några till in till SD medan andra söker sig till SMR. Behöver inte alls ha något med hur hard core man är vilket man väljer utan kan avgöras efter hur sugen man är på en politisk karriär.

Propagera på nätet kan de väl alla göra och nazisters syn på romer och precis vad de har gjort med dem historiskt är väldokumenterat. Nu behöver man inte vara nazist för att vara rasist, men du tror väl inte att FL är fri från influenser - att den här tråden är fri från nazistiska influenser?

Det finns ingen anledning att överdriva men inte heller att avfärda.
    Nu kanske du inte minns vad jag skrev för ett tag sedan men det är skönt att polisen säger samma sak som jag gjorde. Ergo det är inte en samling kusiner som samåker till jobbet. 

"Det finns åtminstone en organiserad grupp inom tiggeriet i Hälsingland och verksamheten omsätter mer än 10 miljoner kronor.

Det framgår av en redogörelse som polisen i Hälsingland gjort inför riksdagen.

? Vi ser att det finns en organisation. Det är samma människor som skjutsar ut dem varje morgon, det finns människor som går runt och samlar upp pengarna från dem som sitter på gatorna, säger Lars Fredin, tf polisområdeschef i Norra Gävleborg."

• nihka
    Studentpappa skrev 2015-05-16 08:50:57 följande:
    Nu kanske du inte minns vad jag skrev för ett tag sedan men det är skönt att polisen säger samma sak som jag gjorde. Ergo det är inte en samling kusiner som samåker till jobbet. 

"Det finns åtminstone en organiserad grupp inom tiggeriet i Hälsingland och verksamheten omsätter mer än 10 miljoner kronor.

Det framgår av en redogörelse som polisen i Hälsingland gjort inför riksdagen.

? Vi ser att det finns en organisation. Det är samma människor som skjutsar ut dem varje morgon, det finns människor som går runt och samlar upp pengarna från dem som sitter på gatorna, säger Lars Fredin, tf polisområdeschef i Norra Gävleborg."

Nu kanske du inte minns vad jag skrev för ett tag sedan men det är skönt att polisen säger samma sak som jag gjorde.

En organiserad grupp i ett län - och det finns säkert fler gör inte ett helt folkslag kriminella.

Jag tycker förslaget om att kriminalisera organiserandet av tiggeriet är bra. Jag tycker inte att det kollektiva skuldbeläggandet av alla tiggare är bra.

Hade du något att säga om innehållet i inlägget du citerade?
  • Studentpappa
    nihka skrev 2015-05-16 10:08:53 följande:

Nu kanske du inte minns vad jag skrev för ett tag sedan men det är skönt att polisen säger samma sak som jag gjorde.

En organiserad grupp i ett län - och det finns säkert fler gör inte ett helt folkslag kriminella.

Jag tycker förslaget om att kriminalisera organiserandet av tiggeriet är bra. Jag tycker inte att det kollektiva skuldbeläggandet av alla tiggare är bra.

Jag har inte påstått att alla är kriminella heller, men att tiggandet bör beivras. Tyckte mest det var intressant att fler delar min åsikt om organisation och vilka problem som finns.
  • nihka
    Studentpappa skrev 2015-05-16 10:16:52 följande:
    Jag har inte påstått att alla är kriminella heller, men att tiggandet bör beivras. Tyckte mest det var intressant att fler delar min åsikt om organisation och vilka problem som finns.
    Och jag har inte påstått att det inte finns någon kriminalitet med i bilden heller, men att tiggarna bör betraktas som individer och människor. Tyckte mest det var intressant att fler delar min åsikt om detta och vilka problem som finns.

Jag tycker vi verkar vara i stort sett överens med den skillnaden att du vill sparka in öppna dörrar åt mig och jag följer ditt exempel, så då var det väl ingen skillnad där heller.
  • Anonym (lol)
    nihka skrev 2015-05-16 10:08:53 följande:

Men ändå betalar du för att dom ska vara kvar här, hyckleri.

• nihka
    Anonym (lol) skrev 2015-05-16 10:53:56 följande:

Men ändå betalar du för att dom ska vara kvar här, hyckleri.

Nej, jag bor inte i Hälsingland. Sedan gäller att alla är oskyldiga till motsatsen bevisats och inte att alla är skyldiga till motsatsen bevisats.

Stor skillnad i tänk där mellan dig och mig, så jag förstår hur du landar där du gör i ditt resonemang.

Sedan ger jag inte bara pengar utan har även gett mat och cigaretter i mindre utsträckning.
  • Studentpappa
    nihka skrev 2015-05-16 10:29:55 följande:

Och jag har inte påstått att det inte finns någon kriminalitet med i bilden heller, men att tiggarna bör betraktas som individer och människor. Tyckte mest det var intressant att fler delar min åsikt om detta och vilka problem som finns.

Jag tycker vi verkar vara i stort sett överens med den skillnaden att du vill sparka in öppna dörrar åt mig och jag följer ditt exempel, så då var det väl ingen skillnad där heller.

Om jag inte tar fel på person då det var ett tag sedan så framförde jag dessa saker artikeln tog upp. Att de blev skjutsade till platserna var inget konstigt man kan väl hjälpas åt, de var inget konstigt att man gick ihop och hjälptes åt i en stor släkt med gemensamma projekt. Var din ståndpunkt då om jag inte minns fel, att det rör sig om så stora pengar som tio miljoner i detta område gör det självklart att detta är intressent för ligor att syssla med. Varför det ska vara unikt för Hälsingland/Gävleborg finns det lite som talar för.

Vi har nog samma åsikt i stort fast jag är aningen mer skeptisk och tror inte ett förbud mot organiserat tiggande hjälper utan blir tandlöst, vem har resurser att bevisa att det är organiserat? Det enda möjliga är ett förbud generellt.
  • nihka
    Studentpappa skrev 2015-05-16 11:19:10 följande:
    Om jag inte tar fel på person då det var ett tag sedan så framförde jag dessa saker artikeln tog upp. Att de blev skjutsade till platserna var inget konstigt man kan väl hjälpas åt, de var inget konstigt att man gick ihop och hjälptes åt i en stor släkt med gemensamma projekt. Var din ståndpunkt då om jag inte minns fel, att det rör sig om så stora pengar som tio miljoner i detta område gör det självklart att detta är intressent för ligor att syssla med. Varför det ska vara unikt för Hälsingland/Gävleborg finns det lite som talar för.

Vi har nog samma åsikt i stort fast jag är aningen mer skeptisk och tror inte ett förbud mot organiserat tiggande hjälper utan blir tandlöst, vem har resurser att bevisa att det är organiserat? Det enda möjliga är ett förbud generellt.
    Om du har funderingar över vad jag har sagt så finns ju allt kvar för dig att läsa. Jag motsatte mig den svart-vita bilden och att alla observationer om att folk hjälper varandra inte är "bevis" på organiserad brottslighet.

Där håller jag inte med dig utan håller på den föreslagna linjen. Fler tillslag av den arten du beskrev välkomnas. Man ska förhindra att skrupellösa människor profiterar på andras elände.

Hade du något att säga om innehållet i det första inlägget du citerade idag?

• Studentpappa
    nihka skrev 2015-05-16 11:31:57 följande:

Om du har funderingar över vad jag har sagt så finns ju allt kvar för dig att läsa. Jag motsatte mig den svart-vita bilden och att alla observationer om att folk hjälper varandra inte är "bevis" på organiserad brottslighet.

Där håller jag inte med dig utan håller på den föreslagna linjen. Fler tillslag av den arten du beskrev välkomnas. Man ska förhindra att skrupellösa människor profiterar på andras elände.

Hade du något att säga om innehållet i det första inlägget du citerade idag?

Nej det läste jag inte utan citerade enbart för att du skulle se det.

Inget händer ju av detta tillslag, romerna sitter kvar och det är business as usual. Ingen vittnar och inget förändras, det har suttit en sjuåring och tiggt vid en vägkrog före Gävle, han skulle inte behöva det om det inte var tillåtet, myndigheterna kan inget göra som det verkar.
  • Studentpappa

Nu har jag läst det och jag har inget att invända mot det du skrev. Jag är moderat som hade kunnat varit sosse om inte Anna lind blivit mördad.

• nihka
    Studentpappa skrev 2015-05-16 11:37:17 följande:
    Nej det läste jag inte utan citerade enbart för att du skulle se det.

Inget händer ju av detta tillslag, romerna sitter kvar och det är business as usual. Ingen vittnar och inget förändras, det har suttit en sjuåring och tiggt vid en vägkrog före Gävle, han skulle inte behöva det om det inte var tillåtet, myndigheterna kan inget göra som det verkar.
    OK.

Då är det här resurserna ska sättas in. Det kostar att bekämpa organiserad brottslighet.

Inte mer än ett omhändertagande av ett minderårigt barn och att skicka tillbaka honom till familj/släkt i hemlandet. Liten tröst, men han slipper iaf prostituera sig, men det kanske ingår nu också.

• Studentpappa
    nihka skrev 2015-05-16 11:58:32 följande:

OK.

Då är det här resurserna ska sättas in. Det kostar att bekämpa organiserad brottslighet.

Inte mer än ett omhändertagande av ett minderårigt barn och att skicka tillbaka honom till familj/släkt i hemlandet. Liten tröst, men han slipper iaf prostituera sig, men det kanske ingår nu också.

Dom kunde inte omhänderta honom heller vad jag förstod, utan soc var endast dit och kollade upp hur han mådde osv. Svårt att säga det förekom tydligen tvång till prostitution i samma sällskap jag refererar till så det beror väl på kundkretsen i landskapet.
  • nihka
    Studentpappa skrev 2015-05-16 12:18:48 följande:
    Dom kunde inte omhänderta honom heller vad jag förstod, utan soc var endast dit och kollade upp hur han mådde osv. Svårt att säga det förekom tydligen tvång till prostitution i samma sällskap jag refererar till så det beror väl på kundkretsen i landskapet.
    Ja, alla "värnar" inte om dessa människor på riktigt samma sätt. Kräks

Här behövs det krafttag som ett simpelt förbud mot tiggeri inte kommer åt.
Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....