Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Anonym (I) skrev 2015-04-03 14:01:20 följande:

Var och handlade med min familj häromdagen. Vid den affären har tiggarna suttit vääääldigt länge. Denna gång kommer det fram en man till oss. I handen har han ett papper där det står ' Vi ska bygga ett stödboende för funktionsnedsatta barn i området, skriv på namninsamlingen '

jaha..jag frågar vart ska det ligga? Han verkar inte förstå vad vi säger.

Min sambo börjar skriva på, tills han ser en kolumn däe det står ' donera'. Då säger sambon nejtack.

Mannen blir SÅ arg. Börjar skrika, fläkta med armarna och spottade efter oss. Inklusive våra barn.

Plötsligt kunde han Också förstå och prata engelska?

Han hade dessutom en UNHCR logga på sig. Vi ringde och gjorde en anmälan. Och ringde och kollade med UNHCR om detta var folk från dem och det var det ABSOLUT inte intygade dem.

Deras nya taktik?

Dom har bytt lapp bara, tidigare har de låtsas vara döva. Det har pågått i många år.
  • Studentpappa
    Dr Mupp skrev 2015-04-03 20:50:52 följande:
    Ska man vara lite cynisk så har man ju värsta tillfället att anställa nån billigt. Till jobb som inte kräver nån särskild kunskap som tex städare, diskare och liknande så skulle ju dessa tiggare vara perfekta och eftersom allt är bättre än att tigga, kan man ge dem en riktigt låg lön. Lönedumpning när den är som bäst.
    Problemet kommer ju då även det enklaste jobbet i ett modernt samhälle kräver att du kan fylla i en tidrapport. Varje tiggare skulle behöva en egen sekreterare som sköter administrationen. 
  • Studentpappa
    Anonym (Livia) skrev 2015-04-03 21:23:04 följande:
    Japp, det enda rätta enligt vissa är att de stannar i Rumänien och svälter ihjäl så de "fina" svenskarna slipper se och höra om dem :(
    Ingen risk att de svälter ihjäl, stordelen av dem skulle göra sig bra i biggest loser. Men för all del om du tror att det hjälper att förändra Romernas situation att de sitter och tigger i Sverige så erbjud dem gärna en sängplats så de slipper sova ute. 
  • Studentpappa
    Anonym (Suck) skrev 2015-04-07 20:20:26 följande:
    Du har ju inga argument för någonting, ingen fakta och ingen kunskap. Allt du har är fördomar och ditt eget hat. Tråkigt, men sant.

Nu släpper jag den här tråden då jag inte tjänar någonting på att lägga mer energi på att försöka få någon utan empati att se världen utifrån någon annans situation. Istället går jag en kvällspromenad och imorgon lägger jag en hel hundring i någons pappersmugg - för att jag kan och vill.
    Gör det, se till att uppmuntra romerna att lämna sin små barn ensamma hemma. Ingen skolgång = ingen framtid. 
  • Studentpappa
    Jojile skrev 2015-04-09 17:45:15 följande:

Nu var jag tvungen att gå tillbaka och läsa mitt inlägg..

Tom peng: Jag har inte skrivit att det enda de kan göra är att tigga. Jag hade en fundering kring hur man kan kalla en tiggare lat men aldrig reflekterat kring om tiggare ena har informationen? Jag har u alla fall aldrig hört talas om att romer blivit erbjudna, informerade om exempelvis bärplockning. Någon skrev i tråden att det var bärplockning det handlade om bl.a. I Gnosjö men vad jag sett handlade det om bröd och ved. Egentligen är det skitsamma för det var inte själva poängen VAD de gjorde utan att man inte kan utföra något man inte känner till.

Skicka Räkningen: Jag skrev absolut inte att de var förståndshandikappade så nu har vi rett ut det.

Skogarna har varit fulla av rumäner och bulgarer som plockar bär och stjäl koppar i 20 år minst. Problemen har varit exakt detsamma som vi nu upplever med kåkstäder och tiggare, bajs, tonvis med skräp och skrotade cyklar och havererade bilar etc. Allt lämnas och städning får skogsägaren betala.

Den enda skillnaden är att nu får man uppleva detta kulturella inslag i städerna också.
  • Studentpappa

Nyss när vi var på Ica så hade tiggaren besök av sina områdeschefer. Det är nya tiggare i hela staden nu så det är frågan om att dessa herrar jagat bort de gamla vanliga. Har varit slagsmål i omgångar här om platserna, måste ju vara skönt att ta med sig ett gäng landsmän och placera ut i staden, sedan bara åka runt och samla in pengarna.

Undrar om man får vara ifred på stranden i sommar eller kommer de med muggarna och skramlar?

• Studentpappa
    nihka skrev 2015-04-18 14:57:19 följande:

Men det finns väl inga pengar att samla in. Enligt lopa "tjänar" de bara 60-70 kronor om dagen och eftersom de ses "röka på utav bara fan", 2 på raken, eller samtidigt - det blev lite oklart för mig där, och ett paket cigg enligt uppgift kostar 55 kronor plus att de köper telefonkort och bärs på ICA så borde de gå back. Åker "områdescheferna" runt och delar ut pengar kanske?

Andra påstår att INGEN ger dem något och hur det går ihop med allt deras påstådda handlande då vet jag inte.

Här får de då rätt bra med pengar, damen utanför Coop kör med glasslåda istället för kaffemugg och den är alltid välfylld. Vi har inte samma mängd som i de större städerna så här har nog inte folk gett upp på samma sätt. Jag har vid flertal tillfällen fotat deras arbetsbuss när den släpper av eller hämtar tiggarna och polisen har vid ett flertal tillfällen fått hantera rejäla slagsmål mitt på dagen mitt i stan. Antingen är det olika klaner eller gäng, helt klart är dock att det finns arbetare och ledare.
  • Studentpappa
    nihka skrev 2015-04-18 17:05:45 följande:

Varför fotar du dem? Skulle du vara OK med att du fotades när du samåker fram och tillbaka till exempelvis jobbet? Varför måste det vara arbetare och ledare? En klan är ju ett minisamhälle bestående av olika familjer ofta tillhörande samma släkt.

Kan din släkt inte ha ett gemensamt projekt utan att det handlar om arbetare och ledare?

Ja det är fritt fram att fota i allmänhet så jag har inget problem om de vill ha mig på bild.

Rent generellt för att ledarna tar pengarna av tiggarna, eller är dom insamlare kanske? Knegarna sitter ute i kylan medans bossarna sitter inne och jäser. Dom sköter även slagsmålen om reviren.
  • Studentpappa
    nihka skrev 2015-04-18 21:37:15 följande:
    Är det därför du fotar, för att det är "fritt fram". Jag tar inte kort på allt jag får ta kort på. Vad är ditt motiv att fotografera romer i fordon?

Jag vet inte. Vad är skillnaden på att ta emot pengar av någon och vara "insamlare"? Du har sett pengar byta händer. Och följt efter människor du kallar "bossar" för att se att de "sitter inne och jäser". Hur ser du att de "jäser"? Följer du efter dem när de går inomhus också?

Jag ser 2 personer varje gång jag går till lokala affären. De sitter vid varsin ingång från morgon till sent. Helt odramatiskt.
    Finns det någonting som du inte ursäktar? Jag tog bild på deras buss pga av personer som dig som hävdar att det inte existerar. Brukar vara ganska svårt att prata bort en bild.
  • Studentpappa
    nihka skrev 2015-04-18 21:49:04 följande:
    Personen som driver campingen verkar mest bekymrad över att kommunen vill göra läget fördelaktigt för kommuncampingen och konkurrera ut honom. Något om en avgift han inte vill betala.

Det såg skräpigt ut där.  Att bo en längre tid drar ju med sig mer än semesterboende. Har det funnits containrar för skräp och insamling och rediga instruktioner?
    Det beskrivs i ganska snälla ordalag men det har väl knappast varit vackert. 

www.helahalsingland.se/halsingland/soderhamn/sa-sager-campingagaren
    www.helahalsingland.se/halsingland/hudiksvall/haktad-man-slapptes-fri
    www.helahalsingland.se/halsingland/soderhamn/moheds-camping-polisanmalt-igen
    www.helahalsingland.se/halsingland/soderhamn/stor-polisinsats-i-mohed

Så lite mer problem har det varit än just konkurrensen. Klart det måste finnas en instruktion för att sopor ska hitta till en soptunna, det kan man inte förstå själv. 
Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....