Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

nihka skrev 2015-04-18 21:37:15 följande:
    Är det därför du fotar, för att det är "fritt fram". Jag tar inte kort på allt jag får ta kort på. Vad är ditt motiv att fotografera romer i fordon?

Jag vet inte. Vad är skillnaden på att ta emot pengar av någon och vara "insamlare"? Du har sett pengar byta händer. Och följt efter människor du kallar "bossar" för att se att de "sitter inne och jäser". Hur ser du att de "jäser"? Följer du efter dem när de går inomhus också?

Jag ser 2 personer varje gång jag går till lokala affären. De sitter vid varsin ingång från morgon till sent. Helt odramatiskt.
    Så här var läget för något år sedan, vi har haft dessa problem länge men tidigare har det var "bärplockare". Konstigt om det helt plötsligt upphört och inga längre utnyttjas, utan nu är det bara stora släkter som samarbetar. Men intala dig du att alla sitter där av egen fri vilja.

www.helahalsingland.se/halsingland/soderhamn/utsatta-i-barplockarlager-1
  • Studentpappa

Utifall du inte kan läsa artiklarna kan jag bjuda på en del av den sista

"De hade inte fått betalt och personer hotade att sälja deras kvinnor om de inte gjorde som de blev tillsagda. Det hade också förekommit hot mot familjemedlemmar i hemlandet", berättar en intervjuperson i rapporten.

? Det här ger en ännu tydligare bild av hur komplexa problemen är. Det handlar om social utsatthet och bristen på mänskliga rättigheter. De här människorna har ingen möjlighet att försörja sig i sitt hemland, bor under vidriga förhållanden och utnyttjas när de kommer hit."

• Studentpappa
    nihka skrev 2015-04-18 23:19:50 följande:

Jag förstår. I Söderhamn dumpar alla invånarana alla sopor i soptunnor så ni behöver inga instruktioner. Här källsorterar vi och behöver rediga instruktioner för att inte saker ska hamna fel.

Gör dig gärna dummare än vad du är, det klär dig. Sopsortering är verkligen rocket science.
  • Studentpappa
    nihka skrev 2015-04-19 01:19:01 följande:

Det var en intressant artikel som fortsätter:"Patrik Cederlöf vill lösningen lyfta problemen från kommun- till regionnivå.

? En del vill förbjuda dessa grupper att komma hit. Men vi har ett gemensamt ansvar för den fria rörligheten. Det behövs praktiska lösningar och beredskap på hemmaplan, men insatserna behöver bli mer övergripande och även på EU-politisk nivå, säger han."

Visst är den det, märkligt hur det kan ha ändrats tills idag där man är helt på det klara med att alla är här frivilligt. Att uppmuntra tiggandet genom att ge dem pengar i koppen kommer aldrig förbättra romernas situation.

Vi har en ideell organisation här som hjälpt tusentals fattiga i Östeuropa genom åren, jag har haft ett fadderbarn i ca 7 år. Kravet de har är att de inte får tigga eller stjäla då blir de utan pengar. Mitt fadderbarn slutförde skolan och har idag ett jobb, det hade han inte haft om han valt tiggarbanan. Idag gör de en riktad insats för romer då de som de flesta borde hålla med om, ska stanna hemma hos sina barn och föra kampen på hemmaplan. Att gå i skolan är det enda som kan lösa problemet. Så vill du hjälpa, stöd en rom genom htli.org istället för pengar i koppen.

Jag kanske framstår som en hatisk sdare det är jag inte, däremot har jag inte mycket över för tiggandet som fenomen. Vi har som sagt haft problem med bärplockare under många år, många blir utnyttjade och det är synd om dem. Men som markägare är du maktlös, vill du inte att de ska bo kvar får du betala kronofogden minst 600:- per person för avhysning. Det kan handla om några hundra pers så det är dyrt. Sen om du blir av med den dem så är det upp till dig att städa, lägren lämnas alltid som en krigszon.
  • Studentpappa
    nihka skrev 2015-04-19 10:31:25 följande:

Vem är helt på det klara med att "alla är här frivilligt"? Det går överhuvudtaget nästan aldrig att säga alltid eller aldrig om något.

Jag ställde frågor för att bilda mig en egen uppfattning och tycker det är helt befogat att ställa frågor om logistiken runt avfall när nedskräpning är ett problem.

Jag tycker människor som är kritiska till något ofta är alldeles för snabba på att hitta "bevis" för sina åsikter. Tiggarna har det inte så illa som de försöker göra sken av för att man har sett dem skratta, tiggare har för mycket pengar för de njuter inte av sina dyra cigaretter eftersom de inte uppvisar den rätta saliga synen vid varje rökintag, tiggare som åker i ett fordon ihop med andra tiggare är del av en organiserad (kriminell) verksamhet  etc, etc, etc.

Jag kommer fortsätta att ge pengar till tiggare dels för att de som redan befinner sig i den miserabla situationen att de tigger behöver pengar för sitt uppehälle och dels hoppas jag att vi fullkomligen översvämmas av tiggare redan nu i sommar. Min förhoppning är att tillräckligt många bekväma människor i ett välbärgat land spricker av irritation och därför kräver handling. De som verkligen bryr sig har ju velat att det ska hända något för dem i sina hemländer långt innan de kom hit och gjorde sig besvärliga och synliga för alla.

Det har gått att i stort sett ignorera den här frågan i hundratals år. Nu kanske det äntligen händer något, men det måste tydligen bli fulare innan det kan bli bättre.

Ditt tips om fadderorganisationen ska jag titta på. Tack för info!

Ja gör det, i stort sett allt man skänker går direkt till den behövande, några kronor försvinner i omkostnader men det är inte många.

Stockholms stadsmission mfl har vid många tillfällen basunerat ut att det absolut inte är organiserat. Och det ger sken av att inga far illa och blir tvingade.
  • Studentpappa

Den dagen vi får något att dessa läget på vår mark så tar jag en traktor och rensar bort skiten. Hur kan man som markägare stå helt laglös mot en liknande ockupation? Sedan även behöva betala själv för att städa?

vid.me/YRur

• Studentpappa
    Anonym (suprise) skrev 2015-05-01 11:45:39 följande:

Moderaternas förslag?

SD har trummat på detta nu i flera år, då var det "rasism" tydligen, jävla hyckleri.

Skitsamma vems förslaget är bara det blir av. Inte ens organisationen hjärta till hjärta anser det vara romerna till gagn att vi möjliggör tiggandet, utan ser det som missriktad solidaritet. Sen vill extremt få svenskar ha tiggare det räcker som motiv.
  • Studentpappa
    Anonym (-------) skrev 2015-05-05 09:29:20 följande:

Länken borttagen:)

Fungerar sällan bra med länkar på fl. Blir intressant att se kalla fakta på tisdag.
  • Studentpappa
    nihka skrev 2015-05-15 16:16:53 följande:
    Det finns inget låtsas över nazismen i samhället generellt eller särskilt inom SD  Med SvP borta kryper väl några till in till SD medan andra söker sig till SMR. Behöver inte alls ha något med hur hard core man är vilket man väljer utan kan avgöras efter hur sugen man är på en politisk karriär.

Propagera på nätet kan de väl alla göra och nazisters syn på romer och precis vad de har gjort med dem historiskt är väldokumenterat. Nu behöver man inte vara nazist för att vara rasist, men du tror väl inte att FL är fri från influenser - att den här tråden är fri från nazistiska influenser?

Det finns ingen anledning att överdriva men inte heller att avfärda.
    Nu kanske du inte minns vad jag skrev för ett tag sedan men det är skönt att polisen säger samma sak som jag gjorde. Ergo det är inte en samling kusiner som samåker till jobbet. 

"Det finns åtminstone en organiserad grupp inom tiggeriet i Hälsingland och verksamheten omsätter mer än 10 miljoner kronor.

Det framgår av en redogörelse som polisen i Hälsingland gjort inför riksdagen.

? Vi ser att det finns en organisation. Det är samma människor som skjutsar ut dem varje morgon, det finns människor som går runt och samlar upp pengarna från dem som sitter på gatorna, säger Lars Fredin, tf polisområdeschef i Norra Gävleborg."

• Studentpappa
    nihka skrev 2015-05-16 10:08:53 följande:

Nu kanske du inte minns vad jag skrev för ett tag sedan men det är skönt att polisen säger samma sak som jag gjorde.

En organiserad grupp i ett län - och det finns säkert fler gör inte ett helt folkslag kriminella.

Jag tycker förslaget om att kriminalisera organiserandet av tiggeriet är bra. Jag tycker inte att det kollektiva skuldbeläggandet av alla tiggare är bra.

Hade du något att säga om innehållet i inlägget du citerade?

Jag har inte påstått att alla är kriminella heller, men att tiggandet bör beivras. Tyckte mest det var intressant att fler delar min åsikt om organisation och vilka problem som finns.
  • Studentpappa
    nihka skrev 2015-05-16 10:29:55 följande:

Och jag har inte påstått att det inte finns någon kriminalitet med i bilden heller, men att tiggarna bör betraktas som individer och människor. Tyckte mest det var intressant att fler delar min åsikt om detta och vilka problem som finns.

Jag tycker vi verkar vara i stort sett överens med den skillnaden att du vill sparka in öppna dörrar åt mig och jag följer ditt exempel, så då var det väl ingen skillnad där heller.

Om jag inte tar fel på person då det var ett tag sedan så framförde jag dessa saker artikeln tog upp. Att de blev skjutsade till platserna var inget konstigt man kan väl hjälpas åt, de var inget konstigt att man gick ihop och hjälptes åt i en stor släkt med gemensamma projekt. Var din ståndpunkt då om jag inte minns fel, att det rör sig om så stora pengar som tio miljoner i detta område gör det självklart att detta är intressent för ligor att syssla med. Varför det ska vara unikt för Hälsingland/Gävleborg finns det lite som talar för.

Vi har nog samma åsikt i stort fast jag är aningen mer skeptisk och tror inte ett förbud mot organiserat tiggande hjälper utan blir tandlöst, vem har resurser att bevisa att det är organiserat? Det enda möjliga är ett förbud generellt.
  • Studentpappa
    nihka skrev 2015-05-16 11:31:57 följande:

Om du har funderingar över vad jag har sagt så finns ju allt kvar för dig att läsa. Jag motsatte mig den svart-vita bilden och att alla observationer om att folk hjälper varandra inte är "bevis" på organiserad brottslighet.

Där håller jag inte med dig utan håller på den föreslagna linjen. Fler tillslag av den arten du beskrev välkomnas. Man ska förhindra att skrupellösa människor profiterar på andras elände.

Hade du något att säga om innehållet i det första inlägget du citerade idag?

Nej det läste jag inte utan citerade enbart för att du skulle se det.

Inget händer ju av detta tillslag, romerna sitter kvar och det är business as usual. Ingen vittnar och inget förändras, det har suttit en sjuåring och tiggt vid en vägkrog före Gävle, han skulle inte behöva det om det inte var tillåtet, myndigheterna kan inget göra som det verkar.
  • Studentpappa

Nu har jag läst det och jag har inget att invända mot det du skrev. Jag är moderat som hade kunnat varit sosse om inte Anna lind blivit mördad.

• Studentpappa
    nihka skrev 2015-05-16 11:58:32 följande:

OK.

Då är det här resurserna ska sättas in. Det kostar att bekämpa organiserad brottslighet.

Inte mer än ett omhändertagande av ett minderårigt barn och att skicka tillbaka honom till familj/släkt i hemlandet. Liten tröst, men han slipper iaf prostituera sig, men det kanske ingår nu också.

Dom kunde inte omhänderta honom heller vad jag förstod, utan soc var endast dit och kollade upp hur han mådde osv. Svårt att säga det förekom tydligen tvång till prostitution i samma sällskap jag refererar till så det beror väl på kundkretsen i landskapet.
Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....