nihka skrev 2015-04-19 01:19:01 följande:
Det var en intressant artikel som fortsätter:"Patrik Cederlöf vill lösningen lyfta problemen från kommun- till regionnivå.
? En del vill förbjuda dessa grupper att komma hit. Men vi har ett gemensamt ansvar för den fria rörligheten. Det behövs praktiska lösningar och beredskap på hemmaplan, men insatserna behöver bli mer övergripande och även på EU-politisk nivå, säger han."
Visst är den det, märkligt hur det kan ha ändrats tills idag där man är helt på det klara med att alla är här frivilligt. Att uppmuntra tiggandet genom att ge dem pengar i koppen kommer aldrig förbättra romernas situation.
Vi har en ideell organisation här som hjälpt tusentals fattiga i Östeuropa genom åren, jag har haft ett fadderbarn i ca 7 år. Kravet de har är att de inte får tigga eller stjäla då blir de utan pengar. Mitt fadderbarn slutförde skolan och har idag ett jobb, det hade han inte haft om han valt tiggarbanan. Idag gör de en riktad insats för romer då de som de flesta borde hålla med om, ska stanna hemma hos sina barn och föra kampen på hemmaplan. Att gå i skolan är det enda som kan lösa problemet. Så vill du hjälpa, stöd en rom genom
htli.org istället för pengar i koppen.
Jag kanske framstår som en hatisk sdare det är jag inte, däremot har jag inte mycket över för tiggandet som fenomen. Vi har som sagt haft problem med bärplockare under många år, många blir utnyttjade och det är synd om dem. Men som markägare är du maktlös, vill du inte att de ska bo kvar får du betala kronofogden minst 600:- per person för avhysning. Det kan handla om några hundra pers så det är dyrt. Sen om du blir av med den dem så är det upp till dig att städa, lägren lämnas alltid som en krigszon.