• Anonym (ts)

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Gick i dag ut för att handla lite mat. Utanför affären var det helt tomt på folk förutom en tiggare som satt där, vilket det alltid gör. När jag kom runt hörnet satt hon med ryggen mot mig och tog ett sista bloss på en cigarett som hon sedan fimpade. När hon precis hade slängt den vände hon sig om och fick syn på mig, jag tittade tillbaka länge med svarta ögon som sa" Jaha det är det du handlar för dina tiggarpengar, cigaretter och inte mat"!

Nu har tiggarna sjunkit ännu några trappsteg för mig.

• Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....
  • MrFahrenheit
    Gert skrev 2015-04-18 17:56:31 följande:
    Hmm.. vad menar du egentligen?

Jag skrev ju om verkligheten. Jag länkade även till SR om miljonvinsterna för tidningen. Det är inte något jag har hittat på. Det kanske kommer som en nyhet för dig att även tiggare handlar kaffe och mat i butiker.

Är jag hjärtlös för att jag skriver om verkligheten? Trycker jag ner tiggare för att jag skriver om verkligheten? Är jag avundsjuk och egoistiskt lagd för att jag skriver om verkligheten? Har jag klagat för att jag skriver om verkligheten?
    Jag hör vad du säger men... Den här diskussionen handlar inte om eget rättfärdigande, det handlar om vilken syn man har på verkligheten egentligen.

Syftar inte enbart på ditt senaste inlägg och läser man dina inlägg över tid så får man en tydlig bild om vad andra egentligen är värda hos dig med flera....
  • nihka
    Studentpappa skrev 2015-04-18 17:52:28 följande:
    Ja det är fritt fram att fota i allmänhet så jag har inget problem om de vill ha mig på bild.

Rent generellt för att ledarna tar pengarna av tiggarna, eller är dom insamlare kanske? Knegarna sitter ute i kylan medans bossarna sitter inne och jäser. Dom sköter även slagsmålen om reviren.
    Är det därför du fotar, för att det är "fritt fram". Jag tar inte kort på allt jag får ta kort på. Vad är ditt motiv att fotografera romer i fordon?

Jag vet inte. Vad är skillnaden på att ta emot pengar av någon och vara "insamlare"? Du har sett pengar byta händer. Och följt efter människor du kallar "bossar" för att se att de "sitter inne och jäser". Hur ser du att de "jäser"? Följer du efter dem när de går inomhus också?

Jag ser 2 personer varje gång jag går till lokala affären. De sitter vid varsin ingång från morgon till sent. Helt odramatiskt.

• nihka
    Studentpappa skrev 2015-04-18 17:59:02 följande:
    Ring moheds camping och fråga hur det gick att hyra ut till tiggarna i vinter, och speciellt om han tänker göra om det.
    Personen som driver campingen verkar mest bekymrad över att kommunen vill göra läget fördelaktigt för kommuncampingen och konkurrera ut honom. Något om en avgift han inte vill betala.

Det såg skräpigt ut där.  Att bo en längre tid drar ju med sig mer än semesterboende. Har det funnits containrar för skräp och insamling och rediga instruktioner?
  • Studentpappa
    nihka skrev 2015-04-18 21:37:15 följande:
    Är det därför du fotar, för att det är "fritt fram". Jag tar inte kort på allt jag får ta kort på. Vad är ditt motiv att fotografera romer i fordon?

Jag vet inte. Vad är skillnaden på att ta emot pengar av någon och vara "insamlare"? Du har sett pengar byta händer. Och följt efter människor du kallar "bossar" för att se att de "sitter inne och jäser". Hur ser du att de "jäser"? Följer du efter dem när de går inomhus också?

Jag ser 2 personer varje gång jag går till lokala affären. De sitter vid varsin ingång från morgon till sent. Helt odramatiskt.
    Finns det någonting som du inte ursäktar? Jag tog bild på deras buss pga av personer som dig som hävdar att det inte existerar. Brukar vara ganska svårt att prata bort en bild.
  • Studentpappa
    nihka skrev 2015-04-18 21:49:04 följande:
    Personen som driver campingen verkar mest bekymrad över att kommunen vill göra läget fördelaktigt för kommuncampingen och konkurrera ut honom. Något om en avgift han inte vill betala.

Det såg skräpigt ut där.  Att bo en längre tid drar ju med sig mer än semesterboende. Har det funnits containrar för skräp och insamling och rediga instruktioner?
    Det beskrivs i ganska snälla ordalag men det har väl knappast varit vackert. 

www.helahalsingland.se/halsingland/soderhamn/sa-sager-campingagaren
    www.helahalsingland.se/halsingland/hudiksvall/haktad-man-slapptes-fri
    www.helahalsingland.se/halsingland/soderhamn/moheds-camping-polisanmalt-igen
    www.helahalsingland.se/halsingland/soderhamn/stor-polisinsats-i-mohed

Så lite mer problem har det varit än just konkurrensen. Klart det måste finnas en instruktion för att sopor ska hitta till en soptunna, det kan man inte förstå själv. 
  • Studentpappa
    nihka skrev 2015-04-18 21:37:15 följande:

Så här var läget för något år sedan, vi har haft dessa problem länge men tidigare har det var "bärplockare". Konstigt om det helt plötsligt upphört och inga längre utnyttjas, utan nu är det bara stora släkter som samarbetar. Men intala dig du att alla sitter där av egen fri vilja.

www.helahalsingland.se/halsingland/soderhamn/utsatta-i-barplockarlager-1
  • Studentpappa

Utifall du inte kan läsa artiklarna kan jag bjuda på en del av den sista

"De hade inte fått betalt och personer hotade att sälja deras kvinnor om de inte gjorde som de blev tillsagda. Det hade också förekommit hot mot familjemedlemmar i hemlandet", berättar en intervjuperson i rapporten.

? Det här ger en ännu tydligare bild av hur komplexa problemen är. Det handlar om social utsatthet och bristen på mänskliga rättigheter. De här människorna har ingen möjlighet att försörja sig i sitt hemland, bor under vidriga förhållanden och utnyttjas när de kommer hit."

• nihka
    Studentpappa skrev 2015-04-18 22:55:04 följande:
    Finns det någonting som du inte ursäktar? Jag tog bild på deras buss pga av personer som dig som hävdar att det inte existerar. Brukar vara ganska svårt att prata bort en bild.
    Finns det personer som hävdar att romer inte åker buss? I så fall kanske du ska posta dina bevis.
  • nihka
    Studentpappa skrev 2015-04-18 23:02:01 följande:
    Det beskrivs i ganska snälla ordalag men det har väl knappast varit vackert. 

www.helahalsingland.se/halsingland/soderhamn/sa-sager-campingagaren
    www.helahalsingland.se/halsingland/hudiksvall/haktad-man-slapptes-fri
    www.helahalsingland.se/halsingland/soderhamn/moheds-camping-polisanmalt-igen
    www.helahalsingland.se/halsingland/soderhamn/stor-polisinsats-i-mohed

Så lite mer problem har det varit än just konkurrensen. Klart det måste finnas en instruktion för att sopor ska hitta till en soptunna, det kan man inte förstå själv. 
    Jag förstår. I Söderhamn dumpar alla invånarana alla sopor i soptunnor så ni behöver inga instruktioner. Här källsorterar vi och behöver rediga instruktioner för att inte saker ska hamna fel.
  • Studentpappa
    nihka skrev 2015-04-18 23:19:50 följande:

Jag förstår. I Söderhamn dumpar alla invånarana alla sopor i soptunnor så ni behöver inga instruktioner. Här källsorterar vi och behöver rediga instruktioner för att inte saker ska hamna fel.

Gör dig gärna dummare än vad du är, det klär dig. Sopsortering är verkligen rocket science.
Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....