Flash Gordon skrev 2015-04-10 19:55:19 följande:
Du tänker som en svensk skulle göra. Dessa har en egen kultur som skiljer sig från vår.
Här länkar jag till en sida som ingår i ett projekt kring att öka förståelsen för detta folk. Jag är inte helt säker men tror att han som skrivit detta kapitel själv tillhör denna kultur men i vilket fall som helst ses han som en av auktoriteterna (akademiskt) på den aktuella kulturen. Sidan är EU-sponsrad och berättar om deras kultur:
http://romafacts.uni-graz.at/index.php/culture/introduction/roma-culture-an-introduction
OBSERVERA: det är alltså INTE någon rasist som satt ihop denna text.
Jag hoppas alla kan ta till sig den informationen INNAN ni fortsätter läsa inlägget.
.
.
Tre citat angående tiggeri:
"Frequent occupations of women in very traditional Roma communities are begging and fortune-telling. "
...
"In utilising market and custom opportunities, traditional Roma capitalise on various available skills. They tend not to recognise any fundamental division between productive-manufacturing skills, such as basket-weaving or carpet restoration, and strategies that are regarded by outsiders as ?parasitic?, such as begging. The latter belongs potentially to a repertoire of salesmanship and entertainment skills, much like other forms of performance, which may include both selling used cars and fortune-telling, as well as recognised artistic activities such as dancing, singing and playing music. Securing welfare benefits and personal handouts is thus just as honourable as negotiating for permission to set up camp on a private piece of land, which in turn is as honourable as knocking on doors and offering to exchange goods. The way in which Gad?e judge such activities is unimportant, since the Roma system of honour and shame is self-contained and not influenced by outsiders. Thus stealing may be dispreferred as a means of making a living because of the risks attached to it, rather than in recognition of the value that Gad?e attach to small items of personal possession. Because little importance is attached to Gad?e attitudes, Roma are also unembarrassed to exploit outsiders? image of Gypsies ? as poor, as scavengers, as sorcerers, as seductive, or as craftsmen; there is no ?shame? in relation to outsiders, since there is also no opportunity to appear honourable to outsiders."
...
"Roma who choose to pursue professional careers, where they work alongside Gad?e colleagues, and to provide their children with a mainstream education, becomes sensitive to the attitudes of Gad?e. When sympathetic attitudes from Gad?e become important, begging and stealing become taboo. "
Alltså: För denna folkgrupp är tiggeri ingeting konstigt och skamfullt, som det är för oss. Det är något som alltid funnits hos dem, traditionellt och ses som ett jobb på samma sätt som att vara försäljare eller gatumusikant eller liknande. De bryr sig heller inte om vad vi tycker om dem och deras tiggande.
Men OM de börjar jobba på vanliga jobb och träffa folk utanför sitt eget folk, DÅ kan de ta till sig vårt sätt att se på saken och därmed blir tiggeri också någonting som även de börjar se som nedvärderande.
Den här förklaringsmodellen var intressant.
Jag tror att det fundamentala feltänket hos många i Sverige är att man anser att romerna är mindre begåvade "offer" (eller "parasiter" om man företräder ett motsatt perspektiv). I själva verket kan de närmast betraktas som artister
(åtminstone ibland ganska skickliga) som uppträder med olika slags föreställningar (musik, teater etc.).
Det är säkert så att det förkommer vidsträckt diskriminering av romer som grupp -vilket självfallet
kraftfullt måste bekämpas, inte minst för vår egen självbild - och många romer har det säkert så svårt att de måste få samhällets bistånd. Men min grundsyn är ändå att folkgruppen romer är väldigt intelligent och har förstått hur man på ett effektivt sätt kan tjäna pengar på andra sätt än genom tillverkning (som traditionellt anses produktivt i västvärlden, såsom beskrevs i citatet ovan), t.ex. artisteri.
Istället för att se romerna som obegåvade offer som inte har förmåga att göra något annat än att tigga, bör vi därför istället se dem som entreprenörer.
(Detta gäller dock endast tiggeriet som sådant. Jag kan aldrig anse att samhället ska tolerera olovliga bosättningar, nedskräpning m.m.).
Om man accepterar ett sådant synsätt måste det väl vara svårt att hålla fast vid att det skulle vara moraliskt fel att använda sina pengar på det sätt man önskar (inom lagliga ramar)?