• Anonym (ts)

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Gick i dag ut för att handla lite mat. Utanför affären var det helt tomt på folk förutom en tiggare som satt där, vilket det alltid gör. När jag kom runt hörnet satt hon med ryggen mot mig och tog ett sista bloss på en cigarett som hon sedan fimpade. När hon precis hade slängt den vände hon sig om och fick syn på mig, jag tittade tillbaka länge med svarta ögon som sa" Jaha det är det du handlar för dina tiggarpengar, cigaretter och inte mat"!

Nu har tiggarna sjunkit ännu några trappsteg för mig.

• Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....
  • Anonym (Tom Peng)
    Flash Gordon skrev 2015-04-10 19:55:19 följande:
    Du tänker som en svensk skulle göra. Dessa har en egen kultur som skiljer sig från vår.

Här länkar jag till en sida som ingår i ett projekt kring att öka förståelsen för detta folk. Jag är inte helt säker men tror att han som skrivit detta kapitel själv tillhör denna kultur men i vilket fall som helst ses han som en av auktoriteterna (akademiskt) på den aktuella kulturen. Sidan är EU-sponsrad och berättar om deras kultur:
    http://romafacts.uni-graz.at/index.php/culture/introduction/roma-culture-an-introduction

OBSERVERA: det är alltså INTE någon rasist som satt ihop denna text.

Jag hoppas alla kan ta till sig den informationen INNAN ni fortsätter läsa inlägget.
    .

.
    Tre citat angående tiggeri:

"Frequent occupations of women in very traditional Roma communities are begging and fortune-telling. "

...

"In utilising market and custom opportunities, traditional Roma capitalise on various available skills. They tend not to recognise any fundamental division between productive-manufacturing skills, such as basket-weaving or carpet restoration, and strategies that are regarded by outsiders as ?parasitic?, such as begging. The latter belongs potentially to a repertoire of salesmanship and entertainment skills, much like other forms of performance, which may include both selling used cars and fortune-telling, as well as recognised artistic activities such as dancing, singing and playing music. Securing welfare benefits and personal handouts is thus just as honourable as negotiating for permission to set up camp on a private piece of land, which in turn is as honourable as knocking on doors and offering to exchange goods. The way in which Gad?e judge such activities is unimportant, since the Roma system of honour and shame is self-contained and not influenced by outsiders. Thus stealing may be dispreferred as a means of making a living because of the risks attached to it, rather than in recognition of the value that Gad?e attach to small items of personal possession. Because little importance is attached to Gad?e attitudes, Roma are also unembarrassed to exploit outsiders? image of Gypsies ? as poor, as scavengers, as sorcerers, as seductive, or as craftsmen; there is no ?shame? in relation to outsiders, since there is also no opportunity to appear honourable to outsiders."

...

"Roma who choose to pursue professional careers, where they work alongside Gad?e colleagues, and to provide their children with a mainstream education, becomes sensitive to the attitudes of Gad?e. When sympathetic attitudes from Gad?e become important, begging and stealing become taboo. "

Alltså: För denna folkgrupp är tiggeri ingeting konstigt och skamfullt, som det är för oss. Det är något som alltid funnits hos dem, traditionellt och ses som ett jobb på samma sätt som att vara försäljare eller gatumusikant eller liknande. De bryr sig heller inte om vad vi tycker om dem och deras tiggande.

Men OM de börjar jobba på vanliga jobb och träffa folk utanför sitt eget folk, DÅ kan de ta till sig vårt sätt att se på saken och därmed blir tiggeri också någonting som även de börjar se som nedvärderande.
    Den här förklaringsmodellen var intressant. 

Jag tror att det fundamentala feltänket hos många i Sverige är att man anser att romerna är mindre begåvade "offer" (eller "parasiter" om man företräder ett motsatt perspektiv). I själva verket kan de närmast betraktas som artister (åtminstone ibland ganska skickliga) som uppträder med olika slags föreställningar (musik, teater etc.). 

Det är säkert så att det förkommer vidsträckt diskriminering av romer som grupp -vilket självfallet kraftfullt måste bekämpas, inte minst för vår egen självbild - och många romer har det säkert så svårt att de måste få samhällets bistånd. Men min grundsyn är ändå att folkgruppen romer är väldigt intelligent och har förstått hur man på ett effektivt sätt kan tjäna pengar på andra sätt än genom tillverkning (som traditionellt anses produktivt i västvärlden, såsom beskrevs i citatet ovan), t.ex. artisteri. 

Istället för att se romerna som obegåvade offer som inte har förmåga att göra något annat än att tigga, bör vi därför istället se dem som entreprenörer. 

(Detta gäller dock endast tiggeriet som sådant. Jag kan aldrig anse att samhället ska tolerera olovliga bosättningar, nedskräpning m.m.).

Om man accepterar ett sådant synsätt måste det väl vara svårt att hålla fast vid att det skulle vara moraliskt fel att använda sina pengar på det sätt man önskar (inom lagliga ramar)? 
  • Vanja

Det finns mycket pengar för Rumänien att hämta hos eu i form av bidrag för att hjälpa romerna men eftersom Rumänerna i fråga inte har något att vinna på det så ansöka det helt enkelt inte.

• Anonym (Tom Peng)
    Anonym (lol) skrev 2015-04-11 11:10:26 följande:

[...]

Däremot om dom hade lagt ner samma energi på jobbsökning eller starta eget som dom använder för att ta sig över halva världen för att bedriva lurendrejeri här skulle vi nog vara ganska avundsjuka på välstånd dom hade skapat sig.

[...] 
    Frågan är dock varför de ska lägga ner den energin om det alternativ de föredrar är mer lönsamt? 
  • Anonym (SkickaRäkningentillRumänien)
    Anonym (lol) skrev 2015-04-11 10:41:15 följande:

Det hade nog fungerat bättre om dom sträckte ut handen, med en cv och jobbansökan.

Jag börjar bli less på att omyndighetsförklarar zigenare helt ärligt, är egenansvar nått reserverat för oss?

Man laddar in miljoner i Sverige på att få in dom i samhället vad är ursäkten på hemmaplan?

På eu nivå laddar man in miljarder för att integrera dom, utan resultat.

Vissa saker går inte att förändra, som kultur, vi dras alla till det vi känner bäst, dom har sina vanor vi har våra.

Tyvärr.

Hur som helst, att ge dom pengar när dom sitter utanför ica är ett av det dummaste man kan göra, för vår och deras del.

100% rätt tänkt. Tiggarna tänker bara på sig själva och alla pk-ister kan drömma vidare om att tiggarna skulle lägga två strån i kors för er!
    Anonym (Tom Peng) skrev 2015-04-11 11:21:44 följande:

Frågan är dock varför de ska lägga ner den energin om det alternativ de föredrar är mer lönsamt? 

Precis.

Det är JUST DÄRFÖR som kommunerna i samband med polisen och ordningslagen bör börja bötfälla tiggarna. Insamling av pengar utan polisiärt tillstånd är INTE TILLÅTET, förargelseväckande beteende är inte heller, bryta grenar och hugga träd inte hller, brot mot ordningslagen går att bötfälla imorgon dag om de bara bestämmer sig för det.

Jag tycker ni alla ska fundera på vad som skulle hända ifall t ex jag rundade ihop tio tolv vänner som alla betedde sig ungefär som tiggarna gör.

Hur länge skulle vi få vara kvar på gatan?

Vad skulle vi få för straff?

Anonym (lol) skrev 2015-04-11 12:13:10 följande:

Men, sluta göra det lönsamt för dom så kommer dom vara tvungna att söka sig till mer respektabla sysselsättningar framför att bara hänga på andra och tro att andra kommer försörja dom!

Exakt. Det krävs inte direkt diplom i raketforskning för att haja.

Som man säger "Follow the money". Money gone, they go. End of story.
    Vanja skrev 2015-04-11 11:02:25 följande:

Det finns mycket pengar för Rumänien att hämta hos eu i form av bidrag för att hjälpa romerna men eftersom Rumänerna i fråga inte har något att vinna på det så ansöka det helt enkelt inte.

Fel. De har ansökt, och de har fått, mycket pengar, men ja det stämmer att de inte sökt upp till maxgräns utan bara ca 25%. För att de ansåg att de inte kunde göra något med mer pengar än så. Det känns lite lagom korrumperat, ja.
    Vanja skrev 2015-04-11 10:05:00 följande:

Skolan är inte gratis i Rumänien och många har inte råd att betala för skolböcker mm. Sen så är pengar viktigare än utbildning när man svälter.. Gäller nog alla. Det är lätt att gå till skolan och vara duktig när du fått dig en ordentlig frukost på morgonen har skor på fötterna och böcker att läsa..

Och det här landet har vi valt att låta vara med i EU - VARFÖR?

Uteslut dom omedelbart! Barn skall ha skolplikt åtminstone upp till femton års åldern.

Detta kan fan inte stämma, jag tror ICKE att Rumänien hade fått komma med i EU om det vore så jävligt som du beskriver.

Titta på fd Sovjetstater Estland, Lettland och Litauen. De slet som djur för att få bli med i EU, i decennier.

De fixade till allt inom skola, vård, omsorg, fängelser, Statens finanser! osv för att bli "up to code" för att få vara med.

Sätt samma press på Rumänien eller uteslutning, anser jag. Ju förr dess bättre.
    Anonym (lol) skrev 2015-04-11 12:22:45 följande:

Jag skulle gissa på några timmar i häktet och böter.

Det minimum, om ni skulle streta emot och kalla dom för öknamn i zigenarnas fall rasist i ert fall gris eller snarlikt skulle ni åka på våld mot tjänsteman och det kan resultera i villkorlig eller kortare fängelsestraff.

Haha det är ungefär min gissning också
Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....