• Anonym (ts)

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Gick i dag ut för att handla lite mat. Utanför affären var det helt tomt på folk förutom en tiggare som satt där, vilket det alltid gör. När jag kom runt hörnet satt hon med ryggen mot mig och tog ett sista bloss på en cigarett som hon sedan fimpade. När hon precis hade slängt den vände hon sig om och fick syn på mig, jag tittade tillbaka länge med svarta ögon som sa" Jaha det är det du handlar för dina tiggarpengar, cigaretter och inte mat"!

Nu har tiggarna sjunkit ännu några trappsteg för mig.

• Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....
  • Anonym (SkickaRäkningentillRumänien)
    Anonym (Tom Peng) skrev 2015-04-09 09:51:37 följande:

Gnosjö-incidenten förvånade. Det är väl självklart att man utnyttjar en tänkbar inkomstkälla så långt som möjligt? Om man får en bra inkomst genom försäljning är det helt rationellt att återigen försöka sig på samma koncept. 

Att tiggarna återvände är därför inget konstigt, men att Gnosjö-föreningen ansåg att det var ett märkligt beteende förvånade däremot.

Ja de var löjligt godtrogna. Det kanske finns en anledning till att romer har uselt rykte i hela världen.... Min morfarsmor, en smart kvinna med egen restaurang, tidigare egen bank (innan den blev exproprierad av staten), uppvuxen i Östeuropa, vittne till två världskrig på delvis nära håll, brukade varna oss barn för att vara ute sent på kvällen... Du fattar nog vad fortsättningen var. Även om vi då inte förstod.
  • Anonym (Tom Peng)
    Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-09 09:53:01 följande:
    Okej. Men kan du kanske förklara för mig varför just denna folkgrupp får Carte Blanche?.

Det är ett vedertaget begrepp för "vitt kort" dvs de får göra ALLT/VAD SOM HELST utan konsekvenser. Stat polis affärsinnehavare mfl. Ingen tycks reagera.

Numera sitter de t o m på små orter med kräftgång i ekonomin, utanför varendaste liten ICA, Netto och fallfärdig Konsum i färd med att avvecklas.

Jag vet detta pga att jag reser i jobbet.
    Nej, det kan jag inte förklara (om det nu är så). Varför skulle jag göra det?

Jag har själv inga problem med själva tiggeriet (som jag ser som en ekonomisk verksamhet) samtidigt som jag anser att samhället måste skaffa sig mycket mer effektiva verktyg för att stävja bl.a. olovliga bosättningar m.m.

En reflektion är att det fortfarande måste vara lönsamt att tigga även i mindre orter. Så länge som det finns sponsorer kommer tiggeriet att fortgå. Och, som sagt, det har jag inga synpunkter på. Vill folk betala för verksamheten, måste de få göra det.
  • Anonym (Tom Peng)
    Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-09 09:59:40 följande:
    Ja de var löjligt godtrogna. Det kanske finns en anledning till att romer har uselt rykte i hela världen.... Min morfarsmor, en smart kvinna med egen restaurang, tidigare egen bank (innan den blev exproprierad av staten), uppvuxen i Östeuropa, vittne till två världskrig på delvis nära håll, brukade varna oss barn för att vara ute sent på kvällen... Du fattar nog vad fortsättningen var. Även om vi då inte förstod.
    Hade någon gjort en riktigt bra affär i ett annat sammanhang hade denne kallats entreprenör (även om opinionen har svängt beträffande t.ex. vinster i välfärden).

Jag är lite trög, men det sista förstod jag inte. Var det för att ni skulle få tillräckligt med sömn eller växte ni upp i otrygga områden?
  • Anonym (-------)
    Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-09 09:44:08 följande:
    Det är tyvärr väldigt ofta som pk-svensken t ex journalister gör dessa romer till att vara som stora barn, lite förståndshandikappade sådär. De anses allmänt att inte förstå någonting och inte ansvara för sin egen situai. De har liksom bara "hamnat" här...

Frågan är ju om vi inte gör dom en otjänst med detta

Det är väl därför det blir sånt ståhej når det faktiskt blir klansbråk och oskyldiga skadade, eller som i Gnosjö, där eu-migranter efter att ha tiggt i ett halvår och sen satts på buss hem till Rumänien, med bär-och svamp-och bröd-försäljningspengar i fickan (som småländska missionsförbundare plockat och bakat), återkom efter två veckor och krävde hundra tusen kronor...

Då är det annat ljud i skällan.
    Ett annat ljud i skällan, javisst, men sen tystas det snabbt ner. Tiggarna i Gnosjö hade ju t o m kommit tillbaka från Rumänien o hotat dom (dom hade alltså råd att resa tillbaka) som hjälpt dom så dom fått tillkalla polis. Dom, som gett dom lingon, kantareller, ved, bröd att sälja. Obs också att tiggarna inte ens själva hade behövt hugga veden, baka brödet, plocka lingonen osv, det lades i händerna på dom.

Förjävligt att dom inte kunde suga ut svensken på ännu mer pengar! Men det visar ju på viss handlingskraft av dom. Och när svenskarna utmålar dom som offer så är dom inte sena att haka på tåget, vi rår inte för nånting alls, ni som säger nåt annat är rasister.

Raduta Mataches, Rumäniens ambassadör i Sverige, uppmanar svenskarna att i inte ge till tiggarna o har berättat hur mycket som görs för dom i landet där. Men dom VILL inte.

Blir intressant att se vem som kommer att hoppa på mig för det här nu.
    Anonym (-------) skrev 2015-04-09 10:23:03 följande:

Ett annat ljud i skällan, javisst, men sen tystas det snabbt ner. Tiggarna i Gnosjö hade ju t o m kommit tillbaka från Rumänien o hotat dom (dom hade alltså råd att resa tillbaka) som hjälpt dom så dom fått tillkalla polis. Dom, som gett dom lingon, kantareller, ved, bröd att sälja. Obs också att tiggarna inte ens själva hade behövt hugga veden, baka brödet, plocka lingonen osv, det lades i händerna på dom.

Förjävligt att dom inte kunde suga ut svensken på ännu mer pengar! Men det visar ju på viss handlingskraft av dom. Och när svenskarna utmålar dom som offer så är dom inte sena att haka på tåget, vi rår inte för nånting alls, ni som säger nåt annat är rasister.

Raduta Mataches, Rumäniens ambassadör i Sverige, uppmanar svenskarna att i inte ge till tiggarna o har berättat hur mycket som görs för dom i landet där. Men dom VILL inte.

Blir intressant att se vem som kommer att hoppa på mig för det här nu.

Bra och konkret inlägg.
    Anonym (Trams) skrev 2015-04-09 10:48:10 följande:

www.expressen.se/kvallsposten/har-stjal-tva-kvinnor-fran-kladinsamlingen/'

"Insamlingen är tänkt att gå till "barnhem, sjuka och fattiga i Östeuropa"

Det gjorde det ju också

Efter allt jag hört, sett och läst senaste åren så blir jag inte ens förvånad längre.

"Bra jobbat", de cementerar åtminstone fördomarna. Påminner lite om den där galakvällen i höstas som hölls för "eumigranter" skriver jag så ni vet vad jag menar, där alla kalasdrivarna blev av med sina mobiler....

Eller om den där Insamlingsorganisationen som delade ut vinterjackor i vintras där... "eumigranterna" plockade till sig fem jackor var alt. så mycket de kunde bära, enligt tidningen och facebook- vittnen...
  • nihka
    Anonym (-------) skrev 2015-04-09 10:23:03 följande:
    Raduta Mataches, Rumäniens ambassadör i Sverige, uppmanar svenskarna att i inte ge till tiggarna o har berättat hur mycket som görs för dom i landet där. Men dom VILL inte
    Fast det görs inte så mycket för romerna i Rumänien. Alla de öronmärkta EU-pengar som inte utnyttjas tackas det inte nej till av romer utan det är Rumänien som inte söker dem för att man uppenbarligen inte VILL hjälpa sina fattiga romer.

Mataches tror väl inte heller på riktigt att ett par hundra romer i Stockholm ska utgöra något hinder för att hjälpa hundratusentals romer kvar på hemmaplan. Sällan har man hört så lama ursäkter.

http://www.dn.se/debatt/rumanska-ambassadoren-skjuter-mot-fel-mal/
    nihka skrev 2015-04-09 14:22:51 följande:
    Fast det görs inte så mycket för romerna i Rumänien. Alla de öronmärkta EU-pengar som inte utnyttjas tackas det inte nej till av romer utan det är Rumänien som inte söker dem för att man uppenbarligen inte VILL hjälpa sina fattiga romer.

Mataches tror väl inte heller på riktigt att ett par hundra romer i Stockholm ska utgöra något hinder för att hjälpa hundratusentals romer kvar på hemmaplan. Sällan har man hört så lama ursäkter.

http://www.dn.se/debatt/rumanska-ambassadoren-skjuter-mot-fel-mal/

"ett par hundra"? I Stockholm?

För bara ett par månader sedan var hela gänget och sov på Sergels Torg, fyllde nästan hela torget.

Raduta Mataches påstår att romerna SJÄLVA inte vill utbilda sig, söka stipendier, söka högskola, och att ROMERNA SJÄLVA inte vill ha jobb. Det är därför de har så svårt med dom. Och med att kunna använda bidragspengarna på rätt sätt. Visst, de hjälper den handfull som faktiskt kan skriva och läsa och vill förbättra sig själva.

Men det är inte så lätt när romerna tar ut barnen ur skolan när de gått ut fyran...

Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....