• Anonym (ts)

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Gick i dag ut för att handla lite mat. Utanför affären var det helt tomt på folk förutom en tiggare som satt där, vilket det alltid gör. När jag kom runt hörnet satt hon med ryggen mot mig och tog ett sista bloss på en cigarett som hon sedan fimpade. När hon precis hade slängt den vände hon sig om och fick syn på mig, jag tittade tillbaka länge med svarta ögon som sa" Jaha det är det du handlar för dina tiggarpengar, cigaretter och inte mat"!

Nu har tiggarna sjunkit ännu några trappsteg för mig.

• Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....
  • nihka
    Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-09 17:28:58 följande:
    Besvara gärna det jag skriver, skriv inte påhittade alster om sånt jag inte skrivit.

Kan inte du gå till din tiggartant nästa gång och ge henne det där halva kålhuvudet och liknande rester du har kvar hemma som du inte har användning av? Skulle bli kul att se vad du får för reaktioner.
    Vilka "påhittade alster"?

Vilket halva kålhuvud?

Jag ger pengar, cigaretter och eventuellt en cykel och limegrön hjälm. Reaktionerna har varit positiva. De brukar säga "tack", "tack så mycket" eller så nickar de.
  • Jojile

Nu var jag tvungen att gå tillbaka och läsa mitt inlägg..

Tom peng: Jag har inte skrivit att det enda de kan göra är att tigga. Jag hade en fundering kring hur man kan kalla en tiggare lat men aldrig reflekterat kring om tiggare ena har informationen? Jag har u alla fall aldrig hört talas om att romer blivit erbjudna, informerade om exempelvis bärplockning. Någon skrev i tråden att det var bärplockning det handlade om bl.a. I Gnosjö men vad jag sett handlade det om bröd och ved. Egentligen är det skitsamma för det var inte själva poängen VAD de gjorde utan att man inte kan utföra något man inte känner till.

Skicka Räkningen: Jag skrev absolut inte att de var förståndshandikappade så nu har vi rett ut det.

• Jojile
    Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-09 16:59:00 följande:

Jag vet att du inte skrev till mig, men vill bara säga att jag törs inte ens svara politiskt korrekt på det här med tanke på att du då kommer få mig avstängd.

Jag vet i alla fall varför saker och ting är som de är. Dvs det finns en anledning till att romerna får ett visst bemötande.

Man ska inte få respekt och gott bemötande, man ska FÖRTJÄNA respekt och gott bemötande.

Mer än så vågar jag inte säga.

Hur förtjänar man gott bemötande enligt dig?
  • Anonym (ts)
    Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-09 15:44:21 följande:

"ett par hundra"? I Stockholm?

För bara ett par månader sedan var hela gänget och sov på Sergels Torg, fyllde nästan hela torget.

Raduta Mataches påstår att romerna SJÄLVA inte vill utbilda sig, söka stipendier, söka högskola, och att ROMERNA SJÄLVA inte vill ha jobb. Det är därför de har så svårt med dom. Och med att kunna använda bidragspengarna på rätt sätt. Visst, de hjälper den handfull som faktiskt kan skriva och läsa och vill förbättra sig själva.

Men det är inte så lätt när romerna tar ut barnen ur skolan när de gått ut fyran...

Raduta Matache säger i sitt besök i Sverige att romerna förstör bilden av vårt land och ger Rumänien dåligt anseende.

Vidare säger hon att romerna måste utbildas vilket på grund av folkgruppens låga kognitiva förmåga enligt erfarenheter blir mycket svårt.
  • nihka
    Anonym (ts) skrev 2015-04-09 17:51:28 följande:
    Raduta Matache säger i sitt besök i Sverige att romerna förstör bilden av vårt land och ger Rumänien dåligt anseende.

Vidare säger hon att romerna måste utbildas vilket på grund av folkgruppens låga kognitiva förmåga enligt erfarenheter blir mycket svårt.
    Har du någon källa till detta påstående?

Radute Matache har alltså om hon verkligen sagt så uttryckt sig rasistiskt om ett helt folkslags kognitiva förmåga. Inte vackert.
  • nihka
    Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-09 19:37:27 följande:
    Här är uttalanden av Matache med faktisk källa - detta var den första länken i FT:s artikel där Matache faktiskt uttalar sig.
    www.svt.se/nyheter/inrikes/rumanien-oroas-over-tiggare-pa-svenska-gator

Här har vi den andra länken som numera är borttagen från fria tider.
    Handlar om att i genomsnitt ska romer ha 70 i IQ enligt amerikansk evolutionspsykolog. INTE sagt av Matache.

petterssonsblogg.se/2012/04/09/forskare-romer-har-70-i-iq/
    Enligt www.svt.se/nyheter/inrikes/rumanien-oroas-over-tiggare-pa-svenska-gator
    säger Matache inget i närheten av det TS påstod utan hon sa:

"? Alla lösningar är på lång sikt, det finns ingen snabb lösning. Vi måste fortsätta att satsa på utbildning av romer, säger Raduta Matache."

Petterssons rasseblogg är inte källa till något annat än sorg.
  • rosa banan

Att "tiggare" röker är väl inte hela världen? Fokusera på dom som istället skadar och kränker andra (och människor som gör så finns i alla klasser).

Du är lika anonym som en anonym sålänge din profil är anonym..tönt
  • nihka
    Anonym (sluta nu) skrev 2015-04-09 21:05:05 följande:

En sak kan jag unna dig, ta det som en pärla, lär dig källkritik.

Om jag ska ytterligare förbättra min källkritik så gör jag det iaf inte av människor som länkar till extremhögerextremistisk rasistsajter eller kommer med "forskning" som man kan läsa på nazistiska metapedia om.
  • Flash Gordon
    Jojile skrev 2015-04-09 17:34:33 följande:
    Jag tycker inte det är att underskatta dem, jag skrev inte heller att det är så utan att jag misstänker att det är så. Med tanke på hur många i denna tråd ser på romer skulle jag snarare säga att jag tror mer av dem än många andra eftersom jag är väldigt övertygad om att majoriteten av dem skulle arbeta om de kunde. Nu vet jag inte för jag ska vara ärlig och säga att jag inte prata med någon av de tiggare jag stött på mer än att vi hälsar på varandra, men jag finner det inte helt otroligt att de kommer hit utan den informationen.
    Du tänker som en svensk skulle göra. Dessa har en egen kultur som skiljer sig från vår.

Här länkar jag till en sida som ingår i ett projekt kring att öka förståelsen för detta folk. Jag är inte helt säker men tror att han som skrivit detta kapitel själv tillhör denna kultur men i vilket fall som helst ses han som en av auktoriteterna (akademiskt) på den aktuella kulturen. Sidan är EU-sponsrad och berättar om deras kultur:
    http://romafacts.uni-graz.at/index.php/culture/introduction/roma-culture-an-introduction

OBSERVERA: det är alltså INTE någon rasist som satt ihop denna text.

Jag hoppas alla kan ta till sig den informationen INNAN ni fortsätter läsa inlägget.
    .

.
    Tre citat angående tiggeri:

"Frequent occupations of women in very traditional Roma communities are begging and fortune-telling. "

...

"In utilising market and custom opportunities, traditional Roma capitalise on various available skills. They tend not to recognise any fundamental division between productive-manufacturing skills, such as basket-weaving or carpet restoration, and strategies that are regarded by outsiders as ?parasitic?, such as begging. The latter belongs potentially to a repertoire of salesmanship and entertainment skills, much like other forms of performance, which may include both selling used cars and fortune-telling, as well as recognised artistic activities such as dancing, singing and playing music. Securing welfare benefits and personal handouts is thus just as honourable as negotiating for permission to set up camp on a private piece of land, which in turn is as honourable as knocking on doors and offering to exchange goods. The way in which Gad?e judge such activities is unimportant, since the Roma system of honour and shame is self-contained and not influenced by outsiders. Thus stealing may be dispreferred as a means of making a living because of the risks attached to it, rather than in recognition of the value that Gad?e attach to small items of personal possession. Because little importance is attached to Gad?e attitudes, Roma are also unembarrassed to exploit outsiders? image of Gypsies ? as poor, as scavengers, as sorcerers, as seductive, or as craftsmen; there is no ?shame? in relation to outsiders, since there is also no opportunity to appear honourable to outsiders."

...

"Roma who choose to pursue professional careers, where they work alongside Gad?e colleagues, and to provide their children with a mainstream education, becomes sensitive to the attitudes of Gad?e. When sympathetic attitudes from Gad?e become important, begging and stealing become taboo. "

Alltså: För denna folkgrupp är tiggeri ingeting konstigt och skamfullt, som det är för oss. Det är något som alltid funnits hos dem, traditionellt och ses som ett jobb på samma sätt som att vara försäljare eller gatumusikant eller liknande. De bryr sig heller inte om vad vi tycker om dem och deras tiggande.

Men OM de börjar jobba på vanliga jobb och träffa folk utanför sitt eget folk, DÅ kan de ta till sig vårt sätt att se på saken och därmed blir tiggeri också någonting som även de börjar se som nedvärderande.
Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....