Jojile skrev 2015-04-09 17:34:33 följande:
Jag tycker inte det är att underskatta dem, jag skrev inte heller att det är så utan att jag misstänker att det är så. Med tanke på hur många i denna tråd ser på romer skulle jag snarare säga att jag tror mer av dem än många andra eftersom jag är väldigt övertygad om att majoriteten av dem skulle arbeta om de kunde. Nu vet jag inte för jag ska vara ärlig och säga att jag inte prata med någon av de tiggare jag stött på mer än att vi hälsar på varandra, men jag finner det inte helt otroligt att de kommer hit utan den informationen.
Du tänker som en svensk skulle göra. Dessa har en egen kultur som skiljer sig från vår.
Här länkar jag till en sida som ingår i ett projekt kring att öka förståelsen för detta folk. Jag är inte helt säker men tror att han som skrivit detta kapitel själv tillhör denna kultur men i vilket fall som helst ses han som en av auktoriteterna (akademiskt) på den aktuella kulturen. Sidan är EU-sponsrad och berättar om deras kultur:
http://romafacts.uni-graz.at/index.php/culture/introduction/roma-culture-an-introduction
OBSERVERA: det är alltså INTE någon rasist som satt ihop denna text.
Jag hoppas alla kan ta till sig den informationen INNAN ni fortsätter läsa inlägget.
.
.
Tre citat angående tiggeri:
"Frequent occupations of women in very traditional Roma communities are begging and fortune-telling. "
...
"In utilising market and custom opportunities, traditional Roma capitalise on various available skills. They tend not to recognise any fundamental division between productive-manufacturing skills, such as basket-weaving or carpet restoration, and strategies that are regarded by outsiders as ?parasitic?, such as begging. The latter belongs potentially to a repertoire of salesmanship and entertainment skills, much like other forms of performance, which may include both selling used cars and fortune-telling, as well as recognised artistic activities such as dancing, singing and playing music. Securing welfare benefits and personal handouts is thus just as honourable as negotiating for permission to set up camp on a private piece of land, which in turn is as honourable as knocking on doors and offering to exchange goods. The way in which
Gad?e judge such activities is unimportant, since the Roma system of honour and shame is self-contained and not influenced by outsiders. Thus stealing may be dispreferred as a means of making a living because of the risks attached to it, rather than in recognition of the value that Gad?e attach to small items of personal possession. Because little importance is attached to Gad?e attitudes, Roma are also unembarrassed to exploit outsiders? image of Gypsies ? as poor, as scavengers, as sorcerers, as seductive, or as craftsmen; there is no ?shame? in relation to outsiders, since there is also no opportunity to appear honourable to outsiders."
...
"Roma who choose to pursue professional careers, where they work alongside Gad?e colleagues, and to provide their children with a mainstream education, becomes sensitive to the attitudes of Gad?e. When sympathetic attitudes from Gad?e become important, begging and stealing become taboo. "
Alltså: För denna folkgrupp är tiggeri ingeting konstigt och skamfullt, som det är för oss. Det är något som alltid funnits hos dem, traditionellt och ses som ett jobb på samma sätt som att vara försäljare eller gatumusikant eller liknande. De bryr sig heller inte om vad vi tycker om dem och deras tiggande.
Men OM de börjar jobba på vanliga jobb och träffa folk utanför sitt eget folk, DÅ kan de ta till sig vårt sätt att se på saken och därmed blir tiggeri också någonting som även de börjar se som nedvärderande.