• Anonym (ts)

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Gick i dag ut för att handla lite mat. Utanför affären var det helt tomt på folk förutom en tiggare som satt där, vilket det alltid gör. När jag kom runt hörnet satt hon med ryggen mot mig och tog ett sista bloss på en cigarett som hon sedan fimpade. När hon precis hade slängt den vände hon sig om och fick syn på mig, jag tittade tillbaka länge med svarta ögon som sa" Jaha det är det du handlar för dina tiggarpengar, cigaretter och inte mat"!

Nu har tiggarna sjunkit ännu några trappsteg för mig.

• Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....
  • nihka
    Anonym (Eh) skrev 2015-04-17 23:34:49 följande:

Men snälla. Här i Helsingborg brukar tiggarna på 8-10 pers samlas när de har "rast", på en parkering borta vid ett köpcentrum. Då står de där tillsammans och pratar och skrattar, samtidigt som alla står och röker sina cigg som om livet vore helt underbart.

Vad tycker du de ska göra när de tar "rast"? Stå utspridda en och en, suga på koftärmen och gråta?
  • lopa

Ja men läs mellan raderna, stryk "skrattar", ni tycker fortfarande inte att det är konstigt att de träffas på sina raster och står och röker 2 cigg var??

När de sitter utanför affärer och ser ut som om de ska dö för att de har det så jävla dåligt. Så fort de får chansen så tänder de cigg, hur fan har man råd med cigg när man är så fattig?? Finns inte en chans. Om de inte lägger sina pengar på cigg först och främst såklart, men vem sjutton vill ge pengar till en sådan?

• nihka
    lopa skrev 2015-04-18 09:53:09 följande:

Ja men läs mellan raderna, stryk "skrattar", ni tycker fortfarande inte att det är konstigt att de träffas på sina raster och står och röker 2 cigg var??

När de sitter utanför affärer och ser ut som om de ska dö för att de har det så jävla dåligt. Så fort de får chansen så tänder de cigg, hur fan har man råd med cigg när man är så fattig?? Finns inte en chans. Om de inte lägger sina pengar på cigg först och främst såklart, men vem sjutton vill ge pengar till en sådan?

Jag har inte sett någon som ser ut som de ska dö. De bara sitter där lite mindre påpälsade än i vintras.

Nej, jag tycker inte att det är det minsta konstigt att fattiga människor röker. Däremot tycker jag att det är synd att de gör det. Har du stått och räknat hur många cigaretter de som röker tänder på varje "rast"?
  • lopa
    nihka skrev 2015-04-18 10:19:52 följande:
    Jag har inte sett någon som ser ut som de ska dö. De bara sitter där lite mindre påpälsade än i vintras.

Nej, jag tycker inte att det är det minsta konstigt att fattiga människor röker. Däremot tycker jag att det är synd att de gör det. Har du stått och räknat hur många cigaretter de som röker tänder på varje "rast"?

Det är inte konstigt att i allmänhet så röker fattiga människor. Men fattiga "vanliga" människor brukar ändå ha pengar till hyra och för att klara sig med mat/hygien osv, så köper de cigg istället för att köpa en dyrare maträtt för dagen t.ex.

En tiggare tjänar 60-70 spänn om dagen om de har tur, de skickar ju allt till sina barn i sina hemländer så att de ska kunna få mat, i alla fall är det det som de säger att de gör. Om man är så otroligt fattig som en tiggare, eller som de allra fattigaste i afrika, så har man INTE råd med ett ciggpaket som kostar 55 per paket, så är det bara.

Jag har sett tiggare stå ihop och röka på utav bara fan, ganska många gånger då de står rätt öppet där de brukar stå när de träffas. Och det ser inte ut som att de njuter av varje rökintag precis, som man kan tro att fattiga människor bör göra om cigg för dem är som guld, med tanke på priset. 

• nihka
    lopa skrev 2015-04-18 10:37:29 följande:

Det är inte konstigt att i allmänhet så röker fattiga människor. Men fattiga "vanliga" människor brukar ändå ha pengar till hyra och för att klara sig med mat/hygien osv, så köper de cigg istället för att köpa en dyrare maträtt för dagen t.ex.

En tiggare tjänar 60-70 spänn om dagen om de har tur, de skickar ju allt till sina barn i sina hemländer så att de ska kunna få mat, i alla fall är det det som de säger att de gör. Om man är så otroligt fattig som en tiggare, eller som de allra fattigaste i afrika, så har man INTE råd med ett ciggpaket som kostar 55 per paket, så är det bara.

Jag har sett tiggare stå ihop och röka på utav bara fan, ganska många gånger då de står rätt öppet där de brukar stå när de träffas. Och det ser inte ut som att de njuter av varje rökintag precis, som man kan tro att fattiga människor bör göra om cigg för dem är som guld, med tanke på priset. 

Har du några belägg för att "vanliga" fattiga människors rökande inte går ut över vad de har kvar att lägga på nödvändig hyra/mat/hygien?

Så summan av ditt resonemang är att de rökande tiggarna röker upp (nästan) alla de pengar de tigger ihop?

Hur ser man ut när man njuter av varje rökning?
  • Rataxes

Betalningsviljan för att få hit utländsk social misär är fascinerande, man kan ana någon slags självdestruktiv läggning.
    Allt man får i retur är ockupation, sanitära olägenheter, akut nedskräpning, folk som sitter i vägen och det i Sverige obehövliga tiggeriet.
    Det är trots allt uteslutande dåligt i alla delar, det är bara negativt.
    Och ändå betalar folk. Tillsammans med stat och kommuner.

Jag svarar endast i undantagsfall anonymiserade användare.
  • Anonym (Tom Peng)
    Rataxes skrev 2015-04-18 11:45:29 följande:

Betalningsviljan för att få hit utländsk social misär är fascinerande, man kan ana någon slags självdestruktiv läggning.

Allt man får i retur är ockupation, sanitära olägenheter, akut nedskräpning, folk som sitter i vägen och det i Sverige obehövliga tiggeriet.

Jag håller med om att olovliga bosättningar inte är bra. Samtidigt betalar folk för mycket annat som också, till och med i större utsträckning, är skadligt för samhället än tiggeri.

Du har väl inget emot att människor får göra vad du vill med sina pengar?
  • Anonym (Tom Peng)
    Anonym (Tom Peng) skrev 2015-04-18 11:58:32 följande:

Jag håller med om att olovliga bosättningar inte är bra. Samtidigt betalar folk för mycket annat som också, till och med i större utsträckning, är skadligt för samhället än tiggeri.

Du har väl inget emot att människor får göra vad du# vill med sina pengar?

# de

(förstås)
  • nihka
    Rataxes skrev 2015-04-18 11:45:29 följande:

Ja, som tur är behöver inte människor som vill ge pengar till tiggare se till att du ha förstått och godkänt det hela innan de ger någon något.
  • Studentpappa

Nyss när vi var på Ica så hade tiggaren besök av sina områdeschefer. Det är nya tiggare i hela staden nu så det är frågan om att dessa herrar jagat bort de gamla vanliga. Har varit slagsmål i omgångar här om platserna, måste ju vara skönt att ta med sig ett gäng landsmän och placera ut i staden, sedan bara åka runt och samla in pengarna.

Undrar om man får vara ifred på stranden i sommar eller kommer de med muggarna och skramlar?

Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....