nihka skrev 2015-04-18 10:19:52 följande:
Jag har inte sett någon som ser ut som de ska dö. De bara sitter där lite mindre påpälsade än i vintras.
Nej, jag tycker inte att det är det minsta konstigt att fattiga människor röker. Däremot tycker jag att det är synd att de gör det. Har du stått och räknat hur många cigaretter de som röker tänder på varje "rast"?
Det är inte konstigt att i allmänhet så röker fattiga människor. Men fattiga "vanliga" människor brukar ändå ha pengar till hyra och för att klara sig med mat/hygien osv, så köper de cigg istället för att köpa en dyrare maträtt för dagen t.ex.
En tiggare tjänar 60-70 spänn om dagen om de har tur, de skickar ju allt till sina barn i sina hemländer så att de ska kunna få mat, i alla fall är det det som de säger att de gör. Om man är så otroligt fattig som en tiggare, eller som de allra fattigaste i afrika, så har man INTE råd med ett ciggpaket som kostar 55 per paket, så är det bara.
Jag har sett tiggare stå ihop och röka på utav bara fan, ganska många gånger då de står rätt öppet där de brukar stå när de träffas. Och det ser inte ut som att de njuter av varje rökintag precis, som man kan tro att fattiga människor bör göra om cigg för dem är som guld, med tanke på priset.