• Anonym (ts)

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Gick i dag ut för att handla lite mat. Utanför affären var det helt tomt på folk förutom en tiggare som satt där, vilket det alltid gör. När jag kom runt hörnet satt hon med ryggen mot mig och tog ett sista bloss på en cigarett som hon sedan fimpade. När hon precis hade slängt den vände hon sig om och fick syn på mig, jag tittade tillbaka länge med svarta ögon som sa" Jaha det är det du handlar för dina tiggarpengar, cigaretter och inte mat"!

Nu har tiggarna sjunkit ännu några trappsteg för mig.

• Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....
  • Anonym (j)
    Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-11 12:28:48 följande:
    Och det här landet har vi valt att låta vara med i EU - VARFÖR?

Uteslut dom omedelbart! Barn skall ha skolplikt åtminstone upp till femton års åldern.

Detta kan fan inte stämma, jag tror ICKE att Rumänien hade fått komma med i EU om det vore så jävligt som du beskriver.

Titta på fd Sovjetstater Estland, Lettland och Litauen. De slet som djur för att få bli med i EU, i decennier.

De fixade till allt inom skola, vård, omsorg, fängelser, Statens finanser! osv för att bli "up to code" för att få vara med.

Sätt samma press på Rumänien eller uteslutning, anser jag. Ju förr dess bättre.
    Tycker som du.

• Flash Gordon
    Vanja skrev 2015-04-11 09:49:42 följande:

Jag tror inte på din professor nej. Att man är utbildad inom ett ämne innebär inte att man automatiskt alltid har rätt i allt man säger. Han har ganska tydligt lite sneda åsikter gällande zigenare. Och det kan han väl få ha men det betyder intr att han har rätt. Du kan hitta många professorer som motsäger varandra inom olika ämnen.. Dom är bara människor dom med.

Du kanske ska sätta dig in saken istället för att bara fördomsfullt avfärda det som skrivs i det där EU-projektet?

Men Ok, det är din sak.
  • Flash Gordon
    Vanja skrev 2015-04-11 10:05:00 följande:

Skolan är inte gratis i Rumänien och många har inte råd att betala för skolböcker mm. Sen så är pengar viktigare än utbildning när man svälter.. Gäller nog alla. Det är lätt att gå till skolan och vara duktig när du fått dig en ordentlig frukost på morgonen har skor på fötterna och böcker att läsa..

Jo, skolan i Rumänien är gratis. Och obligatorisk.

Däremot finns det andra kostnader förknippade med skolan, ex lunch, som gör att de antingen väljer att ta sina barn ur skolan eller, vilket nästan är värre, väljer att sätta dem i särskola - för där är lunchen gratis.

Finns gott om EU-rapporter om detta också för den som vill läsa på.
  • Vanja

Jag tycker absolut att Rumänien skulle få stå till svars och ta ansvar för sina medborgare.. Tycker att Sverige tillsammans med dom andra eu-länderna skulle kräva en bättring från deras sida. Men jag kan inte se hur man kan skylla på dom människor som drabbas av detta korrupta land.

• Vanja

Skolan är gratis dvs. Du kan närvara men böckerna får du betala för. Lika så maten. Många skolor kräver även skoluniform som du självklart inte får gratis heller..

• Flash Gordon
    Anonym (Tom Peng) skrev 2015-04-11 10:43:42 följande:
    Jag tror att det fundamentala feltänket hos många i Sverige är att man anser att romerna är mindre begåvade "offer"... 

Det är väl ungefär vad det kokar ned till i slutänden. Är de bara offer, eller har de ett eget ansvar för sin situation?

När deras barn i skolåldern spenderar dagarna på torg och gator i svenska städer istället för i skolan i hemlandet - vem tjänar på det? Vad blir resultatet? Vems ansvar är det?

De kan givetvis leva som "artister" resten av sina liv för generationer framöver men det lönar sig relativt dåligt och frågan är hur vi "gadjis" (som trots allt är de som styr i samhället) ska hantera situationen?

Ska vi acceptera att 12-åriga flickor sitter på bänken inne på en busstation hela dagarna eller ska vi tvinga dem till skolan?
  • Anonym (SkickaRäkningentillRumänien)
    Flash Gordon skrev 2015-04-11 13:31:23 följande:

Jo, skolan i Rumänien är gratis. Och obligatorisk.

Däremot finns det andra kostnader förknippade med skolan, ex lunch, som gör att de antingen väljer att ta sina barn ur skolan eller, vilket nästan är värre, väljer att sätta dem i särskola - för där är lunchen gratis.

Finns gott om EU-rapporter om detta också för den som vill läsa på.

Då väntar vi ivrigt på länk/källa!

Bra att du säger som det är dock. Naturligtvis är skolan i Rum. även där obligatorisk. Har läst att det ska finnas rapport på att romer tar ut sina barn ur skolan kring fyran för att de då ska hålla på med familjens "sysselsättning".
  • Anonym (SkickaRäkningentillRumänien)
    Vanja skrev 2015-04-11 13:38:28 följande:

Skolan är gratis dvs. Du kan närvara men böckerna får du betala för. Lika så maten. Många skolor kräver även skoluniform som du självklart inte får gratis heller..

Sorry men detta tror jag ej på. De hade aldrig kommit med i EU då. Förr i tiden var skoluniform i England en kostnad för föräldrarna, men sen många år får barnen två uniformer var per läsår. Tror att t o m skolor som säger att deras uniformer kostar har bidrag/stipendier som gör att de som har dåligt med pengar får söka och få dom.
  • Vanja

England är inte Rumänien.. Det skulle inte förvåna mig om det finns nåt bidrag att söka vad gäller tex. Skoluniformer men det är nog något dom flesta romer inte vet om isf. Mycket information måste man läsa sig till och kan man inte läsa så är det rätt kört. Sen så vet jag hur det fungerar i Rumänien med alla dessa blanketter som ska fyllas och skickas fram och tillbaka så fort det är nånting. Inte heller så enkelt när man varken kan skriva lr läsa.

• Flash Gordon
    Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-11 13:46:29 följande:
    Då väntar vi ivrigt på länk/källa!

Bra att du säger som det är dock. Naturligtvis är skolan i Rum. även där obligatorisk. Har läst att det ska finnas rapport på att romer tar ut sina barn ur skolan kring fyran för att de då ska hålla på med familjens "sysselsättning".
    Går givetvis att googla på exempelvis "roma children education"

Men du kan få en länk, en av de mer omfattande:
    http://www.opensocietyfoundations.org/reports/equal-access-quality-education-roma-vol-1

Runt en 800 sidor, någonting, som du kan plöja genom. Om du är intresserad.
Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....