• Anonym (ts)

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Gick i dag ut för att handla lite mat. Utanför affären var det helt tomt på folk förutom en tiggare som satt där, vilket det alltid gör. När jag kom runt hörnet satt hon med ryggen mot mig och tog ett sista bloss på en cigarett som hon sedan fimpade. När hon precis hade slängt den vände hon sig om och fick syn på mig, jag tittade tillbaka länge med svarta ögon som sa" Jaha det är det du handlar för dina tiggarpengar, cigaretter och inte mat"!

Nu har tiggarna sjunkit ännu några trappsteg för mig.

• Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....
  • Vanja

Sen så går det inte att skriva in sig i skolan vad jag har förstått utan ett giltigt legitimation/personbevis. Något som man inte kan få utan en adress i Rumänien vilket många av dom inte har. Utan legitimation är det även mycket svårt att få jobb Och självklart får man ingen bostad utan jobb/inkomst. Det är inte fullt så enkelt som många vill tro...

• Anonym (SkickaRäkningentillRumänien)
    Vanja skrev 2015-04-11 16:26:41 följande:

Sen så går det inte att skriva in sig i skolan vad jag har förstått utan ett giltigt legitimation/personbevis. Något som man inte kan få utan en adress i Rumänien vilket många av dom inte har. Utan legitimation är det även mycket svårt att få jobb Och självklart får man ingen bostad utan jobb/inkomst. Det är inte fullt så enkelt som många vill tro...

Men vad är det som är så svårt? Då skaffar man sig legitimation. När jag fyllde 18 ringde jag min pastorsexpedition och bad om ett personbevis, som det hette då. Sen visade jag upp den där jag skaffade leg.

Man måste ju göra lite själv också!
  • Vanja

Har tyvärr inte sett sånt. skulle jag se någon som bajsade på gatan så skulle jag också bli irriterad. Skulle nog säga till personen i fråga. Men som sagt jag har inte sett den typen av "svineri" som du pratar om.. Hur man ställer sin väska på gatan är väl upp till var och en och hurvida man får tvätta kläder i fontäner på allmänna platser lr ej vet jag inte. Men kiss och bajs kan jag hålla med dig om att det är väldigt otrevligt och kanske till och med en hälsofrågor.. Man kanske skulle ställa upp tillgängliga bajamajor där dom håller till?

• Anonym (SkickaRäkningentillRumänien)
    Vanja skrev 2015-04-11 18:10:35 följande:

Har tyvärr inte sett sånt. skulle jag se någon som bajsade på gatan så skulle jag också bli irriterad. Skulle nog säga till personen i fråga. Men som sagt jag har inte sett den typen av "svineri" som du pratar om.. Hur man ställer sin väska på gatan är väl upp till var och en och hurvida man får tvätta kläder i fontäner på allmänna platser lr ej vet jag inte. Men kiss och bajs kan jag hålla med dig om att det är väldigt otrevligt och kanske till och med en hälsofrågor.. Man kanske skulle ställa upp tillgängliga bajamajor där dom håller till?

NEJ! Detta är det SISTA man ska göra. Då har man gett upp totalt. Vi ska INTE underlätta för dom med containrar eller bajamajor. Detta är bestämt från regeringshåll.

Dessutom, det är väl klart att du inte får stå och tvätta kläder i en fontän eller hänga upp dom i "varmlufts"-entrén till gallerian, det fattar du väl?
    Och lika väl fattar du väl vad brott mot Allemansrätten är? Annars får du förkovra dig.
  • Vanja

Ser ingen som bajsar på bilden, vad jag vet får man sitta på gräsmattor i allmänna parker om annat inte framgår genom skyltar lr staket.

• Vanja

Ser inte ut som nåt lämpligt ställe för en lekpark om du frågar mig. Men visst är det fruktansvärt otrevligt! Nån bajamajab kunde man gott ställa upp tycker jag. Finns hur många som helst så fort det är festival på gång så det lär ju stå ett gäng och skräpa nånstans.. Sen så googlade jag faktiskt men hittade inte på någon bild. Och (lol) nå trakasserier och ofredande av folk på gatan har jag heller inte sett till.. Jag skulle gärna se att du drog hela långa listan för jag är väldigt nyfiken! Jag bor i Uppsala, ganska så centralt och arbetar i centrum. Vi har många tiggare här. Hur kommer det sig att sånt beteende inte syns till här? Dom tiggare vi har här har (alla som jag pratat med iaf)

varit mycket trevliga

• Rataxes
    Vanja skrev 2015-04-11 18:50:03 följande:

Ser inte ut som nåt lämpligt ställe för en lekpark om du frågar mig. Men visst är det fruktansvärt otrevligt! Nån bajamajab kunde man gott ställa upp tycker jag. Finns hur många som helst så fort det är festival på gång så det lär ju stå ett gäng och skräpa nånstans.. Sen så googlade jag faktiskt men hittade inte på någon bild. Och (lol) nå trakasserier och ofredande av folk på gatan har jag heller inte sett till.. Jag skulle gärna se att du drog hela långa listan för jag är väldigt nyfiken! Jag bor i Uppsala, ganska så centralt och arbetar i centrum. Vi har många tiggare här. Hur kommer det sig att sånt beteende inte syns till här? Dom tiggare vi har här har (alla som jag pratat med iaf)

varit mycket trevliga

"Någon Annan" ska förmodligen betala för dessa bajamajor...

Varför kan ni godhetsapostlar inte ta och samla in pengar till toaletter för era skyddslingar?
    Jag svarar endast i undantagsfall anonymiserade användare.
  • Vanja

Jag betalar skatt som alla andra. Jag ser gärna att en del går till tiggarna. Och jag skänker vad jag kan, men jag har en egen familj att ta hand om med.. Om alla som kunde hjälpte någon så skulle livet bli bättre för alla.

• Vanja

Pappersmuggen uppkörd i ansiktet!? Du tar ju i så du spricker.. Är det privatägd mark dom håller till på så får väl markägaren ta tag i saken. Ring polisen lr nåt.

Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....