• Vanja

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Dom flesta lånar pengar för att komma hit. Man kan väl inte vara så korkad att man på fullaste allvar tror att människor frivilligt sätter sig på gatan och tigger.. Dom stackars människor vi ser runtom i landet sitter där dom sitter för att dom inte ser en annan utväg. Fy så illa att se ner på dom som inget har, det är sånna människor som får mig att skämmas över att vara svensk. Finns det ingen medmänsklighet kvar...

• Vanja

Dummaste jag läst på mycket länge.. Att Romer tiggt långt tillbaka i historien är för att dom alltid behandlats som en andra klassens medborgare. Man gör vad man kan för att överleva. klart som 17 att dom skäms över att behöva tigga, men dom har inget val som sagt. Tänk dig själv en vuxen man som är tvungen att tigga för att kunna föda sin familj.. Tror du han finner nån slags stolthet i det?? Jag har bott i Rumänien och sett hur dom har det och hur dom blir behandlade sämre än gatuhundarna som ränner omkring. Man ska inte tro allt man läser.

• Vanja

Jag tror inte på din professor nej. Att man är utbildad inom ett ämne innebär inte att man automatiskt alltid har rätt i allt man säger. Han har ganska tydligt lite sneda åsikter gällande zigenare. Och det kan han väl få ha men det betyder intr att han har rätt. Du kan hitta många professorer som motsäger varandra inom olika ämnen.. Dom är bara människor dom med.

• Vanja

Min sambo arbetade som jurist i Rumänien för en organisation som arbetar med just Romernas rättigheter i samhället. Och genom honom har jag både fått se och höra hur illa dessa stackars människor behandlas i Rumänien. Att man inte skäms när man sitter på gatan och sträcker ut sin hand i hopp om att få en liten slant handlar nog mer om att man inte har någon stolthet kvar..

• Vanja

Skolan är inte gratis i Rumänien och många har inte råd att betala för skolböcker mm. Sen så är pengar viktigare än utbildning när man svälter.. Gäller nog alla. Det är lätt att gå till skolan och vara duktig när du fått dig en ordentlig frukost på morgonen har skor på fötterna och böcker att läsa..

• Vanja

Det finns mycket pengar för Rumänien att hämta hos eu i form av bidrag för att hjälpa romerna men eftersom Rumänerna i fråga inte har något att vinna på det så ansöka det helt enkelt inte.

• Vanja

Jag tycker absolut att Rumänien skulle få stå till svars och ta ansvar för sina medborgare.. Tycker att Sverige tillsammans med dom andra eu-länderna skulle kräva en bättring från deras sida. Men jag kan inte se hur man kan skylla på dom människor som drabbas av detta korrupta land.

• Vanja

Skolan är gratis dvs. Du kan närvara men böckerna får du betala för. Lika så maten. Många skolor kräver även skoluniform som du självklart inte får gratis heller..

• Vanja

England är inte Rumänien.. Det skulle inte förvåna mig om det finns nåt bidrag att söka vad gäller tex. Skoluniformer men det är nog något dom flesta romer inte vet om isf. Mycket information måste man läsa sig till och kan man inte läsa så är det rätt kört. Sen så vet jag hur det fungerar i Rumänien med alla dessa blanketter som ska fyllas och skickas fram och tillbaka så fort det är nånting. Inte heller så enkelt när man varken kan skriva lr läsa.

• Vanja

Sen så går det inte att skriva in sig i skolan vad jag har förstått utan ett giltigt legitimation/personbevis. Något som man inte kan få utan en adress i Rumänien vilket många av dom inte har. Utan legitimation är det även mycket svårt att få jobb Och självklart får man ingen bostad utan jobb/inkomst. Det är inte fullt så enkelt som många vill tro...

• Vanja

Har tyvärr inte sett sånt. skulle jag se någon som bajsade på gatan så skulle jag också bli irriterad. Skulle nog säga till personen i fråga. Men som sagt jag har inte sett den typen av "svineri" som du pratar om.. Hur man ställer sin väska på gatan är väl upp till var och en och hurvida man får tvätta kläder i fontäner på allmänna platser lr ej vet jag inte. Men kiss och bajs kan jag hålla med dig om att det är väldigt otrevligt och kanske till och med en hälsofrågor.. Man kanske skulle ställa upp tillgängliga bajamajor där dom håller till?

• Vanja

Ser ingen som bajsar på bilden, vad jag vet får man sitta på gräsmattor i allmänna parker om annat inte framgår genom skyltar lr staket.

• Vanja

Ser inte ut som nåt lämpligt ställe för en lekpark om du frågar mig. Men visst är det fruktansvärt otrevligt! Nån bajamajab kunde man gott ställa upp tycker jag. Finns hur många som helst så fort det är festival på gång så det lär ju stå ett gäng och skräpa nånstans.. Sen så googlade jag faktiskt men hittade inte på någon bild. Och (lol) nå trakasserier och ofredande av folk på gatan har jag heller inte sett till.. Jag skulle gärna se att du drog hela långa listan för jag är väldigt nyfiken! Jag bor i Uppsala, ganska så centralt och arbetar i centrum. Vi har många tiggare här. Hur kommer det sig att sånt beteende inte syns till här? Dom tiggare vi har här har (alla som jag pratat med iaf)

varit mycket trevliga

• Vanja

Jag betalar skatt som alla andra. Jag ser gärna att en del går till tiggarna. Och jag skänker vad jag kan, men jag har en egen familj att ta hand om med.. Om alla som kunde hjälpte någon så skulle livet bli bättre för alla.

• Vanja

Pappersmuggen uppkörd i ansiktet!? Du tar ju i så du spricker.. Är det privatägd mark dom håller till på så får väl markägaren ta tag i saken. Ring polisen lr nåt.

• Vanja

Nu måste jag gå och göra lite nytta,.vi får nog enas om att vi har olika uppfattningar gällande tiggarfrågan i vårt avlånga land och nöja oss med det. Trevlig lördag!

Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....