• Anonym (ts)

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Gick i dag ut för att handla lite mat. Utanför affären var det helt tomt på folk förutom en tiggare som satt där, vilket det alltid gör. När jag kom runt hörnet satt hon med ryggen mot mig och tog ett sista bloss på en cigarett som hon sedan fimpade. När hon precis hade slängt den vände hon sig om och fick syn på mig, jag tittade tillbaka länge med svarta ögon som sa" Jaha det är det du handlar för dina tiggarpengar, cigaretter och inte mat"!

Nu har tiggarna sjunkit ännu några trappsteg för mig.

• Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....
  • Vanja

Dom flesta lånar pengar för att komma hit. Man kan väl inte vara så korkad att man på fullaste allvar tror att människor frivilligt sätter sig på gatan och tigger.. Dom stackars människor vi ser runtom i landet sitter där dom sitter för att dom inte ser en annan utväg. Fy så illa att se ner på dom som inget har, det är sånna människor som får mig att skämmas över att vara svensk. Finns det ingen medmänsklighet kvar...

• Vanja

Dummaste jag läst på mycket länge.. Att Romer tiggt långt tillbaka i historien är för att dom alltid behandlats som en andra klassens medborgare. Man gör vad man kan för att överleva. klart som 17 att dom skäms över att behöva tigga, men dom har inget val som sagt. Tänk dig själv en vuxen man som är tvungen att tigga för att kunna föda sin familj.. Tror du han finner nån slags stolthet i det?? Jag har bott i Rumänien och sett hur dom har det och hur dom blir behandlade sämre än gatuhundarna som ränner omkring. Man ska inte tro allt man läser.

• Studentpappa
    Jojile skrev 2015-04-09 17:45:15 följande:

Nu var jag tvungen att gå tillbaka och läsa mitt inlägg..

Tom peng: Jag har inte skrivit att det enda de kan göra är att tigga. Jag hade en fundering kring hur man kan kalla en tiggare lat men aldrig reflekterat kring om tiggare ena har informationen? Jag har u alla fall aldrig hört talas om att romer blivit erbjudna, informerade om exempelvis bärplockning. Någon skrev i tråden att det var bärplockning det handlade om bl.a. I Gnosjö men vad jag sett handlade det om bröd och ved. Egentligen är det skitsamma för det var inte själva poängen VAD de gjorde utan att man inte kan utföra något man inte känner till.

Skicka Räkningen: Jag skrev absolut inte att de var förståndshandikappade så nu har vi rett ut det.

Skogarna har varit fulla av rumäner och bulgarer som plockar bär och stjäl koppar i 20 år minst. Problemen har varit exakt detsamma som vi nu upplever med kåkstäder och tiggare, bajs, tonvis med skräp och skrotade cyklar och havererade bilar etc. Allt lämnas och städning får skogsägaren betala.

Den enda skillnaden är att nu får man uppleva detta kulturella inslag i städerna också.
  • Anonym (SkickaRäkningentillRumänien)

{#emotions_dlg.flower} KÄRA MODERATOR! {#emotions_dlg.flower}

Hoppas detta får stå kvar denna gång. Det var någon människa som frågade om källa i tråden, detta är källa. Det finns inget regelbrytande med denna länk.
    Tack och hej leverpastej

Här är uttalanden av Matache med faktisk källa - detta var den första länken i FT:s artikel där Matache faktiskt uttalar sig.
    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/rumanien-oroas-over-tiggare-pa-svenska-gator

• Flash Gordon
    Vanja skrev 2015-04-10 20:56:04 följande:

Dummaste jag läst på mycket länge.. Att Romer tiggt långt tillbaka i historien är för att dom alltid behandlats som en andra klassens medborgare. Man gör vad man kan för att överleva. klart som 17 att dom skäms över att behöva tigga, men dom har inget val som sagt. Tänk dig själv en vuxen man som är tvungen att tigga för att kunna föda sin familj.. Tror du han finner nån slags stolthet i det?? Jag har bott i Rumänien och sett hur dom har det och hur dom blir behandlade sämre än gatuhundarna som ränner omkring. Man ska inte tro allt man läser.

Vi noterar att du alltså anser dig ha bättre koll än en av de främsta akademiska auktoriteterna på området, professor Yaron Matras:
    http://www.manchester.ac.uk/research/yaron.matras/
    .

För den som inte tror sig veta bättre än professor Matras innebär det som står i den EU-understödda informationskampanjen några insikter till varför det ser ut som det gör Attityderna till utbildning, till jobb, till tiggeri och till oss "Gadze".

För ordet "gadze", eller "gadje", se följande länk:
    http://www.britannica.com/EBchecked/topic/223316/gadje

"... a term with a pejorative connotation meaning ?bumpkin,?..."
  • Vanja

Jag tror inte på din professor nej. Att man är utbildad inom ett ämne innebär inte att man automatiskt alltid har rätt i allt man säger. Han har ganska tydligt lite sneda åsikter gällande zigenare. Och det kan han väl få ha men det betyder intr att han har rätt. Du kan hitta många professorer som motsäger varandra inom olika ämnen.. Dom är bara människor dom med.

• Vanja

Min sambo arbetade som jurist i Rumänien för en organisation som arbetar med just Romernas rättigheter i samhället. Och genom honom har jag både fått se och höra hur illa dessa stackars människor behandlas i Rumänien. Att man inte skäms när man sitter på gatan och sträcker ut sin hand i hopp om att få en liten slant handlar nog mer om att man inte har någon stolthet kvar..

• Vanja

Skolan är inte gratis i Rumänien och många har inte råd att betala för skolböcker mm. Sen så är pengar viktigare än utbildning när man svälter.. Gäller nog alla. Det är lätt att gå till skolan och vara duktig när du fått dig en ordentlig frukost på morgonen har skor på fötterna och böcker att läsa..

• Anonym (j)

" Väljer man mellan att tjäna lite pengar eller att gå i skolan väljer de ofta pengarna, förklarar rektorn.

En annan stor orsak till att barnen inte kommer till skolan är tiggarresorna, förklarar han."

Ja, om man är i en situation där man inte har mat för dagen alltid, då fungerar det inte att tänka långsiktigt. Jag har själv varit i den situationen.

Om man tvångsförflyttas, så har man inget val att göra resor?

Det går att läsa information på fler än ett sätt. Det ska en professor kunna.
Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....