• Anonym (ts)

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Gick i dag ut för att handla lite mat. Utanför affären var det helt tomt på folk förutom en tiggare som satt där, vilket det alltid gör. När jag kom runt hörnet satt hon med ryggen mot mig och tog ett sista bloss på en cigarett som hon sedan fimpade. När hon precis hade slängt den vände hon sig om och fick syn på mig, jag tittade tillbaka länge med svarta ögon som sa" Jaha det är det du handlar för dina tiggarpengar, cigaretter och inte mat"!

Nu har tiggarna sjunkit ännu några trappsteg för mig.

• Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....
  • Anonym (otur)
    nihka skrev 2015-04-26 11:51:37 följande:
    And the list goes on med personer som tillskriver meningsmotståndare med begränsad intellektuell förmåga.

Vad har dina synpunkter om andras intelligens att göra med tiggare och rökning?

Det fanns mer text både för och efter den meningen.

Men bevisa mig fel, hur menar du att man hjälper genom att sponsra verksamheten?
    Kommer dom närmare riktig jobb eller utbildning tack vare kronor som faller in i muggen?

• Anonym (nikotin fri)
    nihka skrev 2015-04-26 11:51:37 följande:
    And the list goes on med personer som tillskriver meningsmotståndare med begränsad intellektuell förmåga.

Vad har dina synpunkter om andras intelligens att göra med tiggare och rökning?
    Vad har denna tråd med ord som begränsad intellektuell förmåga att göra? håll dig till ämnet istället för att flumma iväg så kanske du vinner några fler sidors respekt. 
  • nihka
    Anonym (nikotin fri) skrev 2015-04-26 12:02:02 följande:
    Vad har denna tråd med ord som begränsad intellektuell förmåga att göra? håll dig till ämnet istället för att flumma iväg så kanske du vinner några fler sidors respekt. 
    Om du inte märkte det så reagerade jag på att människor använder "argument" som andras intelligens och att jag tycker det är helt ovidkommande vad man anser om andras intellektuella förmåga både här och faktiskt i i stort sett ALLA diskussioner.

Vad vet du om vilka sidors respekt jag har? Vänligen håll dig till ämnet och jag är  - återigen - inte ämnet för tråden.

Naturligtvis har synpunkter om tiggare och rökning inget att göra med hur smart någon är för då har man den åsikten i stället för den, utan det handlar om vilka politiska och humanitära glasögon man tar på sig.

Man kan ju tycka att fattiga människor ska lägga pengar på "nyttigheter" till och med i större utsträckning än mer bemedlade - men om de inte gör det är det inget "bevis" för att de inte är mindre bemedlade.

Trådstarten mer än antyder ju just att det inte kan vara så illa om man röker.
  • nihka
    Anonym (otur) skrev 2015-04-26 12:00:15 följande:

Det fanns mer text både för och efter den meningen.

Men bevisa mig fel, hur menar du att man hjälper genom att sponsra verksamheten?
    Kommer dom närmare riktig jobb eller utbildning tack vare kronor som faller in i muggen?

Ja, det fanns det, men gör det den texten mindre där då eller? Den var ju lika ovidkommande oavsett vad som stod före och efter.

Man måste hjälpa på många olika sätt och både kortsiktigt och långsiktigt.  Tiggeriet måste nå en kulmen och tiggarna kännas så ömmande/besvärande att något konkret och varaktigt händer på bred front för att hjälpa dessa människor. Tills det händer får de bl a annat matpengar i muggen och cigaretter från mig.

• Anonym (otur)
    nihka skrev 2015-04-26 12:33:51 följande:
    Ja, det fanns det, men gör det den texten mindre där då eller? Den var ju lika ovidkommande oavsett vad som stod före och efter.

Man måste hjälpa på många olika sätt och både kortsiktigt och långsiktigt.  Tiggeriet måste nå en kulmen och tiggarna kännas så ömmande/besvärande att något konkret och varaktigt händer på bred front för att hjälpa dessa människor. Tills det händer får de bl a annat matpengar i muggen och cigaretter från mig.

Att sålla ut det enda som inte behövde nån kommentar från min post är underlig argumentationsteknik.
    Det visar däremot på att du inte kan bemöta det som skrevs så bra där, folk ser vad som finns att se.

Kulmen är nåd ser man tydligt på bättre och bättre hantering från myndigheter, det daltades och låtsades som om det har regnat i två år, nu börjar man skicka hem dom vilket är positivt.
    Det har kommit fram att man inte hjälper genom att slänga kronor i koppen och försäkra sig att dom kommer tillbaka för mer.
    Enda som hjälper är att skicka hem dom så dom kan ta lite egenansvar.
    Om bara privatpersoner kunde sluta stötta verksamheten skulle processen gå fortare och kosta oss alla mindre.

Men vill du bidra till att dom dör fortare och inte så kallat lider lika mycket så kan du givetvis ge dom gift i handen, bra tänkt ...

• nihka
    Anonym (otur) skrev 2015-04-26 13:00:41 följande:

Att sålla ut det enda som inte behövde nån kommentar från min post är underlig argumentationsteknik.
    Det visar däremot på att du inte kan bemöta det som skrevs så bra där, folk ser vad som finns att se.

Kulmen är nåd ser man tydligt på bättre och bättre hantering från myndigheter, det daltades och låtsades som om det har regnat i två år, nu börjar man skicka hem dom vilket är positivt.
    Det har kommit fram att man inte hjälper genom att slänga kronor i koppen och försäkra sig att dom kommer tillbaka för mer.
    Enda som hjälper är att skicka hem dom så dom kan ta lite egenansvar.
    Om bara privatpersoner kunde sluta stötta verksamheten skulle processen gå fortare och kosta oss alla mindre.

Men vill du bidra till att dom dör fortare och inte så kallat lider lika mycket så kan du givetvis ge dom gift i handen, bra tänkt ...

Se det hellre som att när man kommer med sån skit drar det ner helhetsintrycket ganska rejält. Du behöver inte alls hålla med mig och du kan fortsätta försvara ditt påstående om "har man haft extrem otur när man försökte tänka" som dessutom är, eller inte är kopplat till ditt val av anonymt nick "(otur) och avkräva svar på det du tycker jag ska fokusera på medan jag tydligen ska blunda för annat.

Jag visar att jag bemöter uttalanden utifrån hur jag anser de förtjänar att bemötas.

Jag fortsätter att bl a ge pengar i muggen. Och cigaretter. Det var en idé jag fick här i tråden. Bara praktiserat det en gång, men jag har inte varit där de som röker sitter sedan dess.

"Enda som hjälper är att skicka hem dom så dom kan ta lite egenansvar." Eller hur, Det är bristen på egenansvar som är den underliggande orsaken till att tiggare tigger. Ja, vi har lite olika syn.
  • seriösanvändare

Väljer man att ge pengar till tiggare, kan man ju inte styra vad de gör för pengarna. Då har man ju så att säga gett bort den bestämmanderätten.

Men bland annat därför, ger jag inte pengar direkt till tiggare. Jag vill inte sponsra vad som helst. Tiggeri kan inte jämföras med jobb. Om man jobbar har man rätt till lön, oavsett hur man spenderar lönen. Arbetsgivaren kan inte vägra betala ut.

Men tiggare har inte rätt till omgivningens pengar. De jobbar inte, de ber om en gåva eller ett bidrag. Då är det upp till givaren vad man vill sponsra eller om man vill sponsra öht.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Flash Gordon
    seriösanvändare skrev 2015-04-26 14:53:10 följande:

Väljer man att ge pengar till tiggare, kan man ju inte styra vad de gör för pengarna. Då har man ju så att säga gett bort den bestämmanderätten.

Men bland annat därför, ger jag inte pengar direkt till tiggare. Jag vill inte sponsra vad som helst. Tiggeri kan inte jämföras med jobb. Om man jobbar har man rätt till lön, oavsett hur man spenderar lönen. Arbetsgivaren kan inte vägra betala ut.

Men tiggare har inte rätt till omgivningens pengar. De jobbar inte, de ber om en gåva eller ett bidrag. Då är det upp till givaren vad man vill sponsra eller om man vill sponsra öht.

Iofs ser dessa människor inte sällan sitt tiggeri som just ett vanligt jobb men du har rätt i att det är givaren som bestämmer vad han vill sponsra så vill man inte sponsra cigg går det bra att, nu i räkningstider, sätta in en hundring hos någon organisations istället. Till exempel:

Hjärta till hjärta
    http://hjartatillhjarta.se/

eller SAM-hjälpen
    http://www.samhjalp.se/

Så gör man dessutom förmodligen större nytta, på riktigt, än de som istället väljer att lägga pengar i koppen.
  • Anonym (-------)

Läste nu i dagstidningen en artikel om fattiga romer i Skellefteå eller Luleåtrakten. Hur dom tigger till vardags, dom måste köpa husvagn för att ha nånstans att bo o gasol till stormköket. Men är bara här tre månader i taget, längre får dom inte stanna enligt lag. Så dom sa att dom åker hem, stannar hemma ett tag, sen åker dom tillbaka igen.

Att resa t o r Sverige-Rumänien ett helt gäng människor kostar väl en bra slant, o så husvagnen o gasolen dom pratade om också. Plus mat osv. Detta har dom alltså råd med, tack vare tiggeriet eller på annat sätt?

Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....