• nihka

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Anonym (ts) skrev 2015-04-03 21:06:25 följande:
    Jag har aldrig gett några pengar. Det blir en krock mellan tiggandet och rökandet för mig, en paradox. Som jag skrev tidigare så tigger dom för att skicka hem pengar till familjen, familjen som dom har fotografier på bakom muggen med en text att barnen är sjuka och behöver vård. Om dom nu vill hjälpa sin familjen så gör det då ordentligt och sluta röka och skicka ciggpengarna också istället för att röka upp dom samtidigt som dom vill ha hjälp av oss.
    Först har du åsikter om vad folk gör för pengar de har fått av andra och sedan har du åsikter om vad mer dessa andra människor ska göra för att hjälpa de människor du inte hjälper...
  • nihka
    Vanillaextract skrev 2015-04-04 15:13:33 följande:
    Det blir fortfarande flera tusen på år. Och är man fattig på riktigt spelar några tusen stor roll.
    Jag försvarar absolut inte rökning på något sätt, men jag tycker inte man kan ställa krav på att just fattiga människor inte ska röka även om det givievis vore önskvärt att de la sina pengar på vettigare saker. Är inte rökning generellt en socioekonomisk faktor? Det har iaf varit så att rökning är vanligare bland de som "egentligen inte har råd" så där är tiggarna i så fall inget undantag.

Rökare banar dessutom väg för att de egna barnen ska börja röka genom att följa i sina föräldrars fotspår så det finns ju inget försvar för rökning mer än möjligen att rökning är hungerdämpande. Ett dåligt val, men det kanske blir billigare att röka än att äta.
  • nihka
    Anonym (Inte så blåögd och lättlurad) skrev 2015-04-05 14:18:48 följande:

Jag jobbar med många Rumäner. Dom säger att där nere har Romena mycket större och finare hus än vanliga rumäner har råd med. Väldig många av dom försörjer sej på kriminalailtet. Dom erbjuds jobb men vill inte ha det och barna skolkar hela tiden från skolan. Ofta bor dom i Romerska byar och även piket polisen drar sig för att köra in i dom byarna. Når dom kör in där så kommer hela byns kvinnor och ställer till upplop. Dom vet att polisen drar sig för att slå tillbaks på kvinnor så dom skickar fram dom i stället för karana. En Rumän utrykte sig så här om Romena. Det första han gör om han möter en är att kontrolera att han har sin plånbok kvar och sedan kikar han bakom sig att det inte är någon kompis till den han möter som försöker klubba ner han bakifrån. I UK är kriminella Romska Rumäner ett stor känt problem. Och dum drar sig inte för att tvinga flikor i den lägre Romska herakin att jobba som prostituerade. Det skall finas en film som väldigt bra beskriver hur det är där nere. Den handlar visligen om serbiska romer. Den heter Zigenarnas tid. En arbets kamrat köpte en dyr lägenhet i ett bätre område i Konstansa. Sedan Skulle Rumänska staten hjälpa romena så dom köpte flera lägenheter och gav till dom för att dom skulle koma in mer i det normala Rumänska sammhället. Redan vart det så mycket rån och stälder i området så nu står han med en lägenhet som bara är värd 1/3 del av vad han har lån på och det går inte gå ut i området nartetid utan att bli nerslagen. Han är inte glad åt Rumänska staten han jag lova.

Har du någon förklaring till varför romer som försörjer sig på kriminalitet i Rumänien och som har stora fina hus där sitter med en pappmugg utanför ICA på dagen och tillbringar nätterna i ett "smutsigt tältläger"?
  • nihka
    Vanillaextract skrev 2015-04-04 15:59:47 följande:
    Alltså., ställa krav och ställa krav. Min poäng är mer att det visst är okej att tycka att det är fel för en förälder att spendera flera tusen på cigg när man skulle kunna lägga de pengarna på sina barn som lever i misär. Man behöver inte acceptera allt och aldrig dömma.
    Visst, men här handlar det inte om ökande fattiga föräldrar generellt utan om just rökande tiggare som är föräldrar och jag tycker det verkar som att de döms hårdare.
  • nihka
    Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-06 11:24:24 följande:
    Duh. Dubbelt Duhhh.
    Vänligen tala vuxenspråk.
  • nihka
    Anonym (Licia) skrev 2015-04-06 11:30:07 följande:
    Så vi kan alltså enas om att det inte är samma människor som sitter på sveavägen och tigger som bor i dessa påstådda lyxhus i Rumänien?
    Verkar så.
  • nihka
    Anonym (hej hej) skrev 2015-04-06 11:34:27 följande:

Ja dom har pengar så mycket kan man säga, det finns idioter som ger tiggare kontanter.

Jag ger tiggare kontanter och tycker den som inte vill kan låta bli, precis som man kan låta bli att hjälpa vem som helst.
  • nihka
    Anonym (hej hej) skrev 2015-04-06 11:53:01 följande:

Om jag vill hjälpa så hjälper jag, det är inte likvärdigt som att sponsra kriminalitet och förstörelse av landet.

Ge dom kontanter är som att "hjälpa" hells angels, fast dessa grabbar gör egna pengar.

Du vet att det är rasistiskt att påstå att ett helt folkslag är kriminellt?
  • nihka
    Anonym (hej hej) skrev 2015-04-06 11:57:31 följande:

Jag vet att det är i dagens läge mentalt handikappat att ens ge sig på rasistkortet.

Även om vi vet vad vi vet om zigenare så drar jag fortfarande inte över ett folkslag över nått, däremot så är grupperingar här kriminella i och med dom bryter mot svenska lagar på löppande band och får komma undan med så pass grava brott som inbrott.

Värst vad mycket prat om intelligens det är i den här tråden. Varför får man inte tala om att det är rasistiskt att kriminalisera ett helt folkslag? Jag tyckte det var just det du gjorde. Du sa ju:

"Ge dom kontanter är som att "hjälpa" hells angels, fast dessa grabbar gör egna pengar."

Vilka "dom" tänkte du närmast på? Inte alla romer (de kallas romer sedan ett par decennium tillbaka) att döma av ditt senare svar, men hur skiljer du på "dom" och de övriga? Menar du att det syns det på utsidan vilka tiggare som sysslar/har sysslat på kriminalitet?
  • nihka
    Anonym (hej hej) skrev 2015-04-06 12:25:38 följande:

Du får tala om precis vad du vill, du kan även i samma andetag göra tiggare och hels angels till ett folkslag så du kan yra om rasism.

Jag snackar om tiggare, dom senaste, dom som har bara strömmat över gränserna råkar vara zigenare vilket inte är en nyhet.
    Uppenbarligen i och med DU drar upp att det är zigenare det handlar om, jag snackade generelt om den senaste vågen av tiggare som har gjort företeelsen till ett gigantiskt problem.

Tiggare sysslar med kriminalitet per automatik då dom bryter mot en del lagar genom att bara vistas här och tigga.

Först snack om intelligens och nu "yra".  Vet du hur man debatterar?

Nej, det är helt riktigt. Varken tiggare eller Hells Angels är ett folkslag utan det var romska tiggare som avsågs, fast du kallade dem för "zigenare". Romer är ett folkslag och du sa om dessa tiggare som vi nu har fastställt nästan uteslutande är romer att:

"Ge dom kontanter är som att "hjälpa" hells angels, fast dessa grabbar gör egna pengar."

Och då frågade jag Vilka "dom" tänkte du närmast på? Inte alla romer (de kallas romer sedan ett par decennium tillbaka) att döma av ditt senare svar, men hur skiljer du på "dom" och de övriga (romerna)? Menar du att det syns det på utsidan vilka tiggare som sysslar/har sysslat på kriminalitet?

Nej alla tiggare sysslar inte per automatik med kriminalitet genom att bryta mot en del lagar genom att bara vistas här och tigga. Dylika påståenden bottnar också i ett rasistiskt tänk. Man måste skilja på individen och andra som tillhör samma folkslag.
Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....