• nihka

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Anonym (-------) skrev 2015-04-09 10:23:03 följande:
    Raduta Mataches, Rumäniens ambassadör i Sverige, uppmanar svenskarna att i inte ge till tiggarna o har berättat hur mycket som görs för dom i landet där. Men dom VILL inte
    Fast det görs inte så mycket för romerna i Rumänien. Alla de öronmärkta EU-pengar som inte utnyttjas tackas det inte nej till av romer utan det är Rumänien som inte söker dem för att man uppenbarligen inte VILL hjälpa sina fattiga romer.

Mataches tror väl inte heller på riktigt att ett par hundra romer i Stockholm ska utgöra något hinder för att hjälpa hundratusentals romer kvar på hemmaplan. Sällan har man hört så lama ursäkter.

http://www.dn.se/debatt/rumanska-ambassadoren-skjuter-mot-fel-mal/
  • nihka
    Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-09 15:44:21 följande:

"ett par hundra"? I Stockholm?

För bara ett par månader sedan var hela gänget och sov på Sergels Torg, fyllde nästan hela torget.

Raduta Mataches påstår att romerna SJÄLVA inte vill utbilda sig, söka stipendier, söka högskola, och att ROMERNA SJÄLVA inte vill ha jobb. Det är därför de har så svårt med dom. Och med att kunna använda bidragspengarna på rätt sätt. Visst, de hjälper den handfull som faktiskt kan skriva och läsa och vill förbättra sig själva.

Men det är inte så lätt när romerna tar ut barnen ur skolan när de gått ut fyran...

Det exakta som uttrycktes i artikeln jag länkade till var "hundratals".

Ja, det rörde sig om "hundratals" då också. Uppskattat 500 totalt i Storstockholm medräknat de "hundratals" som sov på plattan.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-sover-hundratals-tiggare

Det är här de håller till nattetid dessa "välbärgade" romer med sina "flotta bilar". Om du kollar noga på tanten som tittar upp från under sin filt så ser du hennes blänkande Mercerdes alldeles bakom .

Eftersom 80% av de öronmärkta EU-pengarna inte ens har sökts av Rumänien, 6% sökte de om och sedan ytterligare 14% efter påtryckningar, är det lite underligt att
    Raduta Matache överhuvudtaget anser sig kunna uttala sig om varför ingen skulle vilja ta emot den hjälp pengarna skulle kunna ge.

Om du verkligen vill veta varför pengarna inte hamnar där de är avsedda att hamna kan du börja läsa nedan. Fakta trumfar alltid över fördomar.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/har-fastnar-eus-miljarder-till-romerna/

• nihka
    Anonym (-------) skrev 2015-04-09 16:08:53 följande:
    Möjligt, men sjukförsäkring, skolor o sådant finns det för alla medborgare där. Dom är även berättigade till sjukvård i Sverige - om dom tar med sig sitt försäkringskort utomlands (sjukförsäkringsbesked), vilket dom inte brytt sig om. Dom måste registrera sig som romer i hemlandet för att få vård o bidrag därhemma, men det vill dom inte heller. Visst är det en del som saknas, men också en del som faktiskt finns.

O hursomhelst sänker dom sin trovärdighet med det tidigare nämnda i Gnosjö. Förutom att dom faktiskt inte alltid ser så fattiga ut, med tanke på deras ibland välgödda kroppshyddor.
    Det som oftast saknas är det respektfulla bemötandet, för att uttrycka det hela milt, och därmed saknas också tilliten tillbaka.

Här berättar en svensk rom:

http://www.humanrights.se/var-verksamhet/paverkan/romers-situation-i-sverige-och-europa-2013/

"Dom" är lika med alla romer? Känner du på samma sätt att du är ansvarig för vad alla andra svenskar säger och gör?
  • nihka
    Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-09 16:53:26 följande:
    Men snälla rara du, nu får du väl ändå ge dig. Har PK-hypen gått så hårt åt dig att du inbillar dig att endast detta hundratal som sov ute är lika med det antal som finns i Stockholm?

Det finns ju mängder med vittnesuppgifter om att många romer bor tillsammans i många lägenheter, och på morgonen antingen blir bussade ut till där de ska sitta och tigga, alt. åker själva, i grupper om fem sex landsmän, med tunnelbana och pendeltåg. Jag har själv sett dom vid ett antal tillfällen och jag är KNAPPAST ensam.

Det finns fotografier på folk som blir hämtade och lämnade i bussbilar. Det finns bildbevis och register på folk som i media påstått att de är utfattiga, men ändå äger de tio tolv bilar enligt fordonsregistret! Bl a nya BMW! och nya VW.

Om du nu är så säker på att detta tiggeri inte är organiserat alls, gör detta knep: Ställ dig en bit ifrån en tiggare, gärna i en välbesökt del av staden, och iakkta denne en stund. Stå inte för långt bort, utan bara sådär normalavstånd. Ta gärna upp mobilen också och låtsas filma. Se vad som händer. Det blir intressant, jag lovar dig, för många av de här tiggarturisterna har ögon på sig, utav sina landsmän. Samma personer som går in på Forex i Gallerian och skickar pengar varje vecka.

I och med att tiggarslaven har ögonen på sig är det väl därför de blir så förbannade om de får macka eller burgare, åtminstone här i Stockholm...
    Håller du på att bygga upp till nya personangrepp med en nedlåtande mjukstart? Jag är varken "snäll" eller "rar" och har inte alls för avsikt att "ge mig".

Jag inbillar mig inget. Det var de siffror, hundratals på plattan och ca 500 totalt som nämndes i artikeln jag länkade till. Den beräknade siffran för hela Sverige är 2000. Var är dina källor, mer än i dina fantasier?

Jaså du ofredar människor och filmar dem därtill utan deras medgivande. Se upp så du inte blir anmäld för det.

Givetvis skickar de hem pengar till sina familjer om de får ihop till några. Det är ju därför de är här.
  • nihka
    Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-09 16:59:00 följande:
    Jag vet att du inte skrev till mig, men vill bara säga att jag törs inte ens svara politiskt korrekt på det här med tanke på att du då kommer få mig avstängd.
    Jag vet i alla fall varför saker och ting är som de är. Dvs det finns en anledning till att romerna får ett visst bemötande.

Man ska inte få respekt och gott bemötande, man ska FÖRTJÄNA respekt och gott bemötande.

Mer än så vågar jag inte säga.
    Mmm. Jag är säker på att de får det bemötande från dig som du anser att de förtjänar.

Du får ju ett gott bemötande av mig fast du inte förtjänar det, medan du talar ner både till mig och till en hel folkgrupp på många miljoner människor. Det är inte bara rasistiska kommentarer du kommer med utan grovt rasistiska.

Jag kan inte stänga av dig och du kan inte stänga av mig. Det är FL som stänger av. Du får släppa det här med att ditt personangrepp blev bortplockat. Sikta bara högre nästa gång så kan du behålla ditt konto hur länge som helst. Jag har haft mitt sedan 2007.
  • nihka
    Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-09 17:28:58 följande:
    Besvara gärna det jag skriver, skriv inte påhittade alster om sånt jag inte skrivit.

Kan inte du gå till din tiggartant nästa gång och ge henne det där halva kålhuvudet och liknande rester du har kvar hemma som du inte har användning av? Skulle bli kul att se vad du får för reaktioner.
    Vilka "påhittade alster"?

Vilket halva kålhuvud?

Jag ger pengar, cigaretter och eventuellt en cykel och limegrön hjälm. Reaktionerna har varit positiva. De brukar säga "tack", "tack så mycket" eller så nickar de.
  • nihka
    Anonym (ts) skrev 2015-04-09 17:51:28 följande:
    Raduta Matache säger i sitt besök i Sverige att romerna förstör bilden av vårt land och ger Rumänien dåligt anseende.

Vidare säger hon att romerna måste utbildas vilket på grund av folkgruppens låga kognitiva förmåga enligt erfarenheter blir mycket svårt.
    Har du någon källa till detta påstående?

Radute Matache har alltså om hon verkligen sagt så uttryckt sig rasistiskt om ett helt folkslags kognitiva förmåga. Inte vackert.
  • nihka
    Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-09 19:37:27 följande:
    Här är uttalanden av Matache med faktisk källa - detta var den första länken i FT:s artikel där Matache faktiskt uttalar sig.
    www.svt.se/nyheter/inrikes/rumanien-oroas-over-tiggare-pa-svenska-gator

Här har vi den andra länken som numera är borttagen från fria tider.
    Handlar om att i genomsnitt ska romer ha 70 i IQ enligt amerikansk evolutionspsykolog. INTE sagt av Matache.

petterssonsblogg.se/2012/04/09/forskare-romer-har-70-i-iq/
    Enligt www.svt.se/nyheter/inrikes/rumanien-oroas-over-tiggare-pa-svenska-gator
    säger Matache inget i närheten av det TS påstod utan hon sa:

"? Alla lösningar är på lång sikt, det finns ingen snabb lösning. Vi måste fortsätta att satsa på utbildning av romer, säger Raduta Matache."

Petterssons rasseblogg är inte källa till något annat än sorg.
  • nihka
    Anonym (sluta nu) skrev 2015-04-09 21:05:05 följande:

En sak kan jag unna dig, ta det som en pärla, lär dig källkritik.

Om jag ska ytterligare förbättra min källkritik så gör jag det iaf inte av människor som länkar till extremhögerextremistisk rasistsajter eller kommer med "forskning" som man kan läsa på nazistiska metapedia om.
  • nihka
    Anonym (Eh) skrev 2015-04-17 23:34:49 följande:

Men snälla. Här i Helsingborg brukar tiggarna på 8-10 pers samlas när de har "rast", på en parkering borta vid ett köpcentrum. Då står de där tillsammans och pratar och skrattar, samtidigt som alla står och röker sina cigg som om livet vore helt underbart.

Vad tycker du de ska göra när de tar "rast"? Stå utspridda en och en, suga på koftärmen och gråta?
Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....