• Anonym (ts)

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Gick i dag ut för att handla lite mat. Utanför affären var det helt tomt på folk förutom en tiggare som satt där, vilket det alltid gör. När jag kom runt hörnet satt hon med ryggen mot mig och tog ett sista bloss på en cigarett som hon sedan fimpade. När hon precis hade slängt den vände hon sig om och fick syn på mig, jag tittade tillbaka länge med svarta ögon som sa" Jaha det är det du handlar för dina tiggarpengar, cigaretter och inte mat"!

Nu har tiggarna sjunkit ännu några trappsteg för mig.

• Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....
  • nihka
    Anonym (ts) skrev 2015-04-03 21:06:25 följande:
    Jag har aldrig gett några pengar. Det blir en krock mellan tiggandet och rökandet för mig, en paradox. Som jag skrev tidigare så tigger dom för att skicka hem pengar till familjen, familjen som dom har fotografier på bakom muggen med en text att barnen är sjuka och behöver vård. Om dom nu vill hjälpa sin familjen så gör det då ordentligt och sluta röka och skicka ciggpengarna också istället för att röka upp dom samtidigt som dom vill ha hjälp av oss.
    Först har du åsikter om vad folk gör för pengar de har fått av andra och sedan har du åsikter om vad mer dessa andra människor ska göra för att hjälpa de människor du inte hjälper...
  • Anonym (fy)
    Anonym (okej) skrev 2015-04-04 13:40:10 följande:

jaha ciggen kan vara från rumänien där  kostar ett pack 25 kronor. Inte så konstigt att dom röker dom som är utsatta/utstötta brukar vara dom som röker det är liksom bara ciggen som "finns" där...

Du kan ju inte jämföra med dig, för dig är 25 kr ingenting men för den som inte har pengar eller väldigt lite pengar är det mycket. I jämförelse som att du betalar 1000 kr för cigg.
  • Vanillaextract
    Anonym (okej) skrev 2015-04-04 13:40:10 följande:

jaha ciggen kan vara från rumänien där  kostar ett pack 25 kronor. Inte så konstigt att dom röker dom som är utsatta/utstötta brukar vara dom som röker det är liksom bara ciggen som "finns" där...

Det blir fortfarande flera tusen på år. Och är man fattig på riktigt spelar några tusen stor roll.
  • Anonym (Undulatuppfödare)
    Anonym (Imse Vimse Spindel) skrev 2015-04-03 22:40:42 följande:
    Du vet nog inte heller vad du pratar om, måste jag säga. Rumäniens regering behandlar inte romerna illa. I varje fall inte romer överlag. De romer som bor som folk, pluggar som folk, arbetar och är integrerade behandlas som vem som helst. Däremot så finns där ett ganska stort antal romer i Rumänien som självmant ställer sig utanför samhället och vägrar acceptera dess lagar och regler. De romer som lever enligt sina egna regler, håller på med klanfejder, gifter bort sina 13/14-åriga döttrar till gubbar, låter inte ungarna gå i skolan, vill inte arbeta för rumänska arbetsgivare, svindlar, bedrar, etc. De har problem. Snacka med valfri rumän, ungrare eller rom som är en del av samhället i Rumänien så kan de upplysa dig.

Ja, det ska till en förändring. Men det är inte enkelt. Speciellt inte när folk i andra länder börjar tro på dumheterne att alla romer diskrimineras i Rumänien och därför måste de utomlands för att tigga ihop pengar.
    Tror dig. En ung romsk tiggartjej på 20 år som hade fått erbjudande om att sälja sex snackade i en tidning och berättade att hon hade gått i svensk skola i 4 år, men så tog föräldrarna ut henne ur skolan och återvände till Rumänien och nu är de tillbaka för att tigga och hon sitter utanför en galleria och tigger. Vad är det för föräldrar som gör så?!?! Hon gick ju i skolan och var på väg mot att få utbildning men föräldrarna föredrar att hon tigger. Man måste lyfta på alla stenar för att få fram sanningen annars blir det aldrig en lösning på detta.
  • Anonym (-------)
    Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-04 12:31:10 följande:
    Precis så är det. Det är rent sagt skrämmande! Varför kan folk inte sesaker för vad de faktiskt är? Vad är den stora skillnaden mellan oss och de andra? Är det att de själva inte mår så bra så att de måste hitta en underdog att heja på i alla lägen?
    För att folk drar paralleller till sina egna liv, tror jag med. Dom blir som symboler för allt dom själva inte fixar o inte vill se.
  • Anonym (SkickaRäkningentillRumänien)
    Anonym (-------) skrev 2015-04-04 15:27:21 följande:

För att folk drar paralleller till sina egna liv, tror jag med. Dom blir som symboler för allt dom själva inte fixar o inte vill se.

Jag delar den uppfattningen totalt.
  • Anonym (-------)
    nihka skrev 2015-04-04 14:54:39 följande:
    Först har du åsikter om vad folk gör för pengar de har fått av andra och sedan har du åsikter om vad mer dessa andra människor ska göra för att hjälpa de människor du inte hjälper...
    Dina egna åsikter om det hela då?
  • nihka
    Vanillaextract skrev 2015-04-04 15:13:33 följande:
    Det blir fortfarande flera tusen på år. Och är man fattig på riktigt spelar några tusen stor roll.
    Jag försvarar absolut inte rökning på något sätt, men jag tycker inte man kan ställa krav på att just fattiga människor inte ska röka även om det givievis vore önskvärt att de la sina pengar på vettigare saker. Är inte rökning generellt en socioekonomisk faktor? Det har iaf varit så att rökning är vanligare bland de som "egentligen inte har råd" så där är tiggarna i så fall inget undantag.

Rökare banar dessutom väg för att de egna barnen ska börja röka genom att följa i sina föräldrars fotspår så det finns ju inget försvar för rökning mer än möjligen att rökning är hungerdämpande. Ett dåligt val, men det kanske blir billigare att röka än att äta.
  • Anonym (SkickaRäkningentillRumänien)
    Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-04 15:39:27 följande:

Jag delar den uppfattningen totalt.

Mao ju sämre en människa mår och har det, ju större risk/chans (beroende på hur man ser på det) att hon är positivt inställd till tiggarturisterna.

Lite grann av "jag må ha det jävligt, men jag har det iaf inte lika jävligt som dom".

Och så lägger man pengar i den där förhatliga koppen och sen går man hem och säljer mammas gamla märkesväska på tradera för att själv ha råd.

Alla som har klarsyn och som betalar skatt och som har någorlunda hum om hur samhället fungerar ser att det här är något sjukt, något abnormt, något som inte borde vara.

För sista gången, DESSA MÄNNISKOR ÄR INTE VÅRT ANSVAR! UTKRÄV ANSVAR FRÅN RÄTT EU-STAT!
  • Vanillaextract
    nihka skrev 2015-04-04 15:47:40 följande:

Jag försvarar absolut inte rökning på något sätt, men jag tycker inte man kan ställa krav på att just fattiga människor inte ska röka även om det givievis vore önskvärt att de la sina pengar på vettigare saker. Är inte rökning generellt en socioekonomisk faktor? Det har iaf varit så att rökning är vanligare bland de som "egentligen inte har råd" så där är tiggarna i så fall inget undantag.

Rökare banar dessutom väg för att de egna barnen ska börja röka genom att följa i sina föräldrars fotspår så det finns ju inget försvar för rökning mer än möjligen att rökning är hungerdämpande. Ett dåligt val, men det kanske blir billigare att röka än att äta.

Alltså., ställa krav och ställa krav. Min poäng är mer att det visst är okej att tycka att det är fel för en förälder att spendera flera tusen på cigg när man skulle kunna lägga de pengarna på sina barn som lever i misär. Man behöver inte acceptera allt och aldrig dömma.
Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....