• Anonym (ts)

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Gick i dag ut för att handla lite mat. Utanför affären var det helt tomt på folk förutom en tiggare som satt där, vilket det alltid gör. När jag kom runt hörnet satt hon med ryggen mot mig och tog ett sista bloss på en cigarett som hon sedan fimpade. När hon precis hade slängt den vände hon sig om och fick syn på mig, jag tittade tillbaka länge med svarta ögon som sa" Jaha det är det du handlar för dina tiggarpengar, cigaretter och inte mat"!

Nu har tiggarna sjunkit ännu några trappsteg för mig.

• Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....
  • Anonym (fy)
    nihka skrev 2015-04-04 15:47:40 följande:

Jag försvarar absolut inte rökning på något sätt, men jag tycker inte man kan ställa krav på att just fattiga människor inte ska röka även om det givievis vore önskvärt att de la sina pengar på vettigare saker. Är inte rökning generellt en socioekonomisk faktor? Det har iaf varit så att rökning är vanligare bland de som "egentligen inte har råd" så där är tiggarna i så fall inget undantag.

Rökare banar dessutom väg för att de egna barnen ska börja röka genom att följa i sina föräldrars fotspår så det finns ju inget försvar för rökning mer än möjligen att rökning är hungerdämpande. Ett dåligt val, men det kanske blir billigare att röka än att äta.

Tycker du inte det klingar illa att bolma en massa cigaretter och pengar samtidigt som du har en bild framför dig med 6 st små barn utsn skor i lera, smutsiga avmagrade och helt risiga? Eller text som förklarar att de behöver akut med pengar för att rädda livet på sin svårt sjuka son? Dessa texter och bilder möter jag dagligen. När sedan mamman tar fram en ask cigaretter och tändare och röker framför bilden så gerdet mig i alla fall avsmak på mycket kring tiggeriet. Men det är säkert fel på mig kommer du nu skriva.
  • Unis

Nu har det blivit trångt också. I går rök 10 st tiggare ihop utanför en affär vid Torp Köpcenrum i Uddevalla. Dom kunde inte komma överens vem som skulle sitta där och bråket var så aggressivt och högljutt så polis fick tillkallades till platsen när inte väktarna klarade av situationen.Några som var inblandade i bråket ombads att lämna platsen.

Enligt polisen poppar sådana här bråk upp emellanåt och de anmäler varandra. Anledningen är konkurrensen om platserna.

A Sky Full of Stars. I think I see you.....
  • Anonym (finnen)
    Sniper skrev 2015-04-04 14:15:34 följande:
    Har man så dåligt med pengar att man måste tigga för sitt leverne (och för sina barn som de ju ofta skriver) så köper man nog en vinterjacka för typ 50kr på myrornas eller röda korset.
    ja och man kan hitta rätt fina kläder på second hand butiker. Dom kan dessutom ha fått kläderna.  
    Men de går inte in i folks huven att allt dom äger och har kan dom fått/handlat på loppis m.m.  
  • Anonym (Suck)

Om någon som sitter utanför affärerna i ur och skur med sina pappmuggar, för några kronor om dagen väljer att köpa cigg så är det deras val. För mig spelar det ingen roll vad de gör för mynten jag ger bort. Det är inte min sak att döma dem.

Lev och låt leva.

• puss
    Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-04 15:52:15 följande:
    Mao ju sämre en människa mår och har det, ju större risk/chans (beroende på hur man ser på det) att hon är positivt inställd till tiggarturisterna.

Lite grann av "jag må ha det jävligt, men jag har det iaf inte lika jävligt som dom".

Och så lägger man pengar i den där förhatliga koppen och sen går man hem och säljer mammas gamla märkesväska på tradera för att själv ha råd.

Alla som har klarsyn och som betalar skatt och som har någorlunda hum om hur samhället fungerar ser att det här är något sjukt, något abnormt, något som inte borde vara.

För sista gången, DESSA MÄNNISKOR ÄR INTE VÅRT ANSVAR! UTKRÄV ANSVAR FRÅN RÄTT EU-STAT!
    Tiggeri kräver inte ansvar. Det bygger på gåvor.

Svenska knarkare och alkisar, däremot, kräver gåvor.
  • Anonym (limpan)

Jag har faktiskt en öppnad limpa hemma. Fick den av en kompis som skulle sluta röka och inte ville ha den hemma. Har dem bara till bjudcigg bara. Ska såklart börja ge cigg till tiggarna! Jag har aldrig mynt på mig, de slipper lägga sina slantar på cigg och ciggen blir upprökta innan de blir alltför torra. win win win!!!

• Anonym (j)

Stör mig också. En av dem försökte ta mitt barns cykel. En vuxen alltså.

När min son satt på cykeln.

• Tom Araya
    Anonym (ts) skrev 2015-04-03 12:09:32 följande:

Gick i dag ut för att handla lite mat. Utanför affären var det helt tomt på folk förutom en tiggare som satt där, vilket det alltid gör. När jag kom runt hörnet satt hon med ryggen mot mig och tog ett sista bloss på en cigarett som hon sedan fimpade. När hon precis hade slängt den vände hon sig om och fick syn på mig, jag tittade tillbaka länge med svarta ögon som sa" Jaha det är det du handlar för dina tiggarpengar, cigaretter och inte mat"!

Nu har tiggarna sjunkit ännu några trappsteg för mig.

De betalar resor hit och hem, de behöver någonstans att bo här, äta, kollektivresebevis mm...i det sammanhanget är lite tobak inte mycket, så varför så förvånad?
  • puss
    Anonym (j) skrev 2015-04-04 20:34:09 följande:

Stör mig också. En av dem försökte ta mitt barns cykel. En vuxen alltså.

När min son satt på cykeln.

Vad? Snyting utdelades hoppas jag?
  • Anonym (Licia)

Vem fan orkar bry sig om en sådan sak som att en tiggare röker? Och hur kan man ens bli förvånad?

Rökning brukar alltid vara vanligast bland de fattigaste i samhället.

Lägg lite energi på att fixa era egna liv istället för att sprida hat.

Jag ger aldrig pengar till tiggare och skulle helst vilja slippa se dem här men det här rabiata hatet som sprids bland annat här är fan så överdrivet och visar enbart på vilka trasiga människor ni själva är.

Patetiska är vad ni är!

Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....