• Anonym (ts)

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Gick i dag ut för att handla lite mat. Utanför affären var det helt tomt på folk förutom en tiggare som satt där, vilket det alltid gör. När jag kom runt hörnet satt hon med ryggen mot mig och tog ett sista bloss på en cigarett som hon sedan fimpade. När hon precis hade slängt den vände hon sig om och fick syn på mig, jag tittade tillbaka länge med svarta ögon som sa" Jaha det är det du handlar för dina tiggarpengar, cigaretter och inte mat"!

Nu har tiggarna sjunkit ännu några trappsteg för mig.

• Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....
  • Anonym (***)

Här där jag bor så har ortens knösus lånat ut sin fina (en av hans hus) villa som ligger vid havet till ett gäng tiggare, så nu behöver dom inte åka hem. Det var väl snällt........ Tycker de har blivit flera på sista tid för de täcker numera de flesta affärer, apotek, banker och systembolag. SUCK....

• Anonym (-------)
    tobbe01 skrev 2015-04-05 13:22:59 följande:
    Här i stan sitter ett par och tigger och på skylten står att de har sju barn. Jag antar att de varit lika fattiga under alla år det tagit att få dessa barn? Kanske skulle de stoppat vid tre? Snick snack......det jag ville säga är att han röker och henne såg jag köpa snabbmat till lunch. Omkostnaden/dag för dessa båda torde göra att det inte blir många korvören till de sju barnen? Iofs så ser de inte purunga ut så kanske ungarna är vuxna men skylten ljuger ju inte för det.
    Nej, skylten kanske inte ljuger o inte heller lapparna med samma text som delas ut på t ex Stockholms tunnelbana. Däremot de som delar ut dessa lappar kanske gör det....

Att folk går på det är otroligt. Alla dessa med lappar med har döende sju barn hemma i Rumänien, samlar in pengar till en dyrbar ögonoperation osv, alla dessa skulle vara sanna?
  • Anonym (SkickaRäkningentillRumänien)
    Bebelle skrev 2015-04-05 14:14:55 följande:

Är det Spaniens ansvar att ta hand om dessa tycker du?

Haha YES! så jävla bra kommentar!

Vem ligger ansvaret på för att ta hand om dessa fyra svenssons som sover på playan nere i Spanien och som koksat lite för mycket?

(fyra är en uppskattad siffra från UD från en tidigare tråd på FL)
  • tobbe01
    Anonym (-------) skrev 2015-04-05 18:42:30 följande:
    Nej, skylten kanske inte ljuger o inte heller lapparna med samma text som delas ut på t ex Stockholms tunnelbana. Däremot de som delar ut dessa lappar kanske gör det....

Att folk går på det är otroligt. Alla dessa med lappar med har döende sju barn hemma i Rumänien, samlar in pengar till en dyrbar ögonoperation osv, alla dessa skulle vara sanna?
    Ja hur som helst så är det ju riktigt trist att vara rökare nu när ciggen är så dyr och särskilt om man tigger och har sju hungriga barn att försörja PLUS att man också har en modern mobiltelefon som man ringer frekvent på och som också kostar pengar (man vill väl ringa till barnen?). Utöver det ska man äta varje dag. Summa summarum till de sju barnen..........20 spänn/vecka?
  • nihka
    Anonym (Inte så blåögd och lättlurad) skrev 2015-04-05 14:18:48 följande:

Jag jobbar med många Rumäner. Dom säger att där nere har Romena mycket större och finare hus än vanliga rumäner har råd med. Väldig många av dom försörjer sej på kriminalailtet. Dom erbjuds jobb men vill inte ha det och barna skolkar hela tiden från skolan. Ofta bor dom i Romerska byar och även piket polisen drar sig för att köra in i dom byarna. Når dom kör in där så kommer hela byns kvinnor och ställer till upplop. Dom vet att polisen drar sig för att slå tillbaks på kvinnor så dom skickar fram dom i stället för karana. En Rumän utrykte sig så här om Romena. Det första han gör om han möter en är att kontrolera att han har sin plånbok kvar och sedan kikar han bakom sig att det inte är någon kompis till den han möter som försöker klubba ner han bakifrån. I UK är kriminella Romska Rumäner ett stor känt problem. Och dum drar sig inte för att tvinga flikor i den lägre Romska herakin att jobba som prostituerade. Det skall finas en film som väldigt bra beskriver hur det är där nere. Den handlar visligen om serbiska romer. Den heter Zigenarnas tid. En arbets kamrat köpte en dyr lägenhet i ett bätre område i Konstansa. Sedan Skulle Rumänska staten hjälpa romena så dom köpte flera lägenheter och gav till dom för att dom skulle koma in mer i det normala Rumänska sammhället. Redan vart det så mycket rån och stälder i området så nu står han med en lägenhet som bara är värd 1/3 del av vad han har lån på och det går inte gå ut i området nartetid utan att bli nerslagen. Han är inte glad åt Rumänska staten han jag lova.

Har du någon förklaring till varför romer som försörjer sig på kriminalitet i Rumänien och som har stora fina hus där sitter med en pappmugg utanför ICA på dagen och tillbringar nätterna i ett "smutsigt tältläger"?
  • nihka
    Vanillaextract skrev 2015-04-04 15:59:47 följande:
    Alltså., ställa krav och ställa krav. Min poäng är mer att det visst är okej att tycka att det är fel för en förälder att spendera flera tusen på cigg när man skulle kunna lägga de pengarna på sina barn som lever i misär. Man behöver inte acceptera allt och aldrig dömma.
    Visst, men här handlar det inte om ökande fattiga föräldrar generellt utan om just rökande tiggare som är föräldrar och jag tycker det verkar som att de döms hårdare.
  • tobbe01

Jag tror att många inbillar sig att de "stackarna" som sitter och tigger och har sju barn (eller fem har väl en del) typ blev fattiga helt nyligen. Man tror att det är folk som du och jag och de har mist jobb och bostad blablablablabla och haft otur. Plötsligt när man hade sju barn så blev man tvärfattig............................

• tobbe01
    Anonym (***) skrev 2015-04-05 18:32:53 följande:

Här där jag bor så har ortens knösus lånat ut sin fina (en av hans hus) villa som ligger vid havet till ett gäng tiggare, så nu behöver dom inte åka hem. Det var väl snällt........ Tycker de har blivit flera på sista tid för de täcker numera de flesta affärer, apotek, banker och systembolag. SUCK....

Låter ju fantastiskt. Inte konstigt att det blir fler tiggare där du bor. "Knösusens" hus räcker säkert till för många och så finns det väl en tomt också? Här i stan ligger de utanför biblioteket och tigger också! men inte utanför ngn av bankerna vilket vore mer logiskt?
  • Anonym (Licia)
    tobbe01 skrev 2015-04-06 10:40:47 följande:

Jag tror att många inbillar sig att de "stackarna" som sitter och tigger och har sju barn (eller fem har väl en del) typ blev fattiga helt nyligen. Man tror att det är folk som du och jag och de har mist jobb och bostad blablablablabla och haft otur. Plötsligt när man hade sju barn så blev man tvärfattig............................

Det tror inte jag. Många är medvetna om romernas utsatta situation i många europeiska länder, därtill är de flesta insatta i att det är just bland fattiga och outbildade som barnaskarorna är störst på grund av dålig utbildning, dålig tillgång till p-medel osv. Dvs exakt samma situation som var bland Sveriges fattiga för ca 100 år sedan.

Så nej, din teori håller inte.

Därmed inte sagt att jag tycker att det är okej att de är här och tigger.
  • Anonym (Licia)
    nihka skrev 2015-04-06 10:19:03 följande:

Har du någon förklaring till varför romer som försörjer sig på kriminalitet i Rumänien och som har stora fina hus där sitter med en pappmugg utanför ICA på dagen och tillbringar nätterna i ett "smutsigt tältläger"?

Jag fick inte heller de att gå ihop. En förklaring önskas...
Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....