• Anonym (ts)

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Gick i dag ut för att handla lite mat. Utanför affären var det helt tomt på folk förutom en tiggare som satt där, vilket det alltid gör. När jag kom runt hörnet satt hon med ryggen mot mig och tog ett sista bloss på en cigarett som hon sedan fimpade. När hon precis hade slängt den vände hon sig om och fick syn på mig, jag tittade tillbaka länge med svarta ögon som sa" Jaha det är det du handlar för dina tiggarpengar, cigaretter och inte mat"!

Nu har tiggarna sjunkit ännu några trappsteg för mig.

• Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....
  • tobbe01
    Anonym (Licia) skrev 2015-04-06 10:51:50 följande:
    Det tror inte jag. Många är medvetna om romernas utsatta situation i många europeiska länder, därtill är de flesta insatta i att det är just bland fattiga och outbildade som barnaskarorna är störst på grund av dålig utbildning, dålig tillgång till p-medel osv. Dvs exakt samma situation som var bland Sveriges fattiga för ca 100 år sedan.

Så nej, din teori håller inte.

Därmed inte sagt att jag tycker att det är okej att de är här och tigger.
    Och folk tycker att det finns logik i att tiggare från Rumänien tagit sig upp till Sverige och Norrland! Bara att resa inom Sverige är ju svindyrt! Åker de i turistbussar? Har de egna bussar? Vem betalar bensin? Hur har de råd att åka hem på semester? Hur har de råd att röka och ha moderna mobiltelefoner? Att ladda en mobil kostar en hel del? Hur har de råd att ta sig till städernas utkanter dit man endast kan ta sig med kollektivtrafik? hit där jag bor kostar det 25 kr enkel resa och kan bara betalas med kort och det är alldeles för långt att gå, men ändå sitter det en tiggare utanför vår lilla lokala butik. Jag begär inte att du ska ha svaren.
  • Anonym (Licia)
    tobbe01 skrev 2015-04-06 11:04:13 följande:

Och folk tycker att det finns logik i att tiggare från Rumänien tagit sig upp till Sverige och Norrland! Bara att resa inom Sverige är ju svindyrt! Åker de i turistbussar? Har de egna bussar? Vem betalar bensin? Hur har de råd att åka hem på semester? Hur har de råd att röka och ha moderna mobiltelefoner? Att ladda en mobil kostar en hel del? Hur har de råd att ta sig till städernas utkanter dit man endast kan ta sig med kollektivtrafik? hit där jag bor kostar det 25 kr enkel resa och kan bara betalas med kort och det är alldeles för långt att gå, men ändå sitter det en tiggare utanför vår lilla lokala butik. Jag begär inte att du ska ha svaren.

Hur hänger detta ihop med mitt inlägg du citerade?

Och nej, "folk" tycker inte det är logiskt, de flesta ifrågasätter just det du beskriver. Just det du pekar på att tiggeriet i någon form är organiserat. Men det ändrar inte det faktum att det är fattiga människor som sitter där och nog i många fall far väldigt illa.
  • Anonym (Licia)
    Anonym (Licia) skrev 2015-04-06 11:17:00 följande:

Och nej, "folk" tycker inte det är logiskt, de flesta ifrågasätter just det du beskriver. Just det du pekar på att tiggeriet i någon form är organiserat. Men det ändrar inte det faktum att det är fattiga människor som sitter där och nog i många fall far väldigt illa.

"Just det du pekar på tyder på att tiggeriet är i någon form organiserat" ska det stå.
  • Anonym (SkickaRäkningentillRumänien)
    nihka skrev 2015-04-06 10:19:03 följande:

Har du någon förklaring till varför romer som försörjer sig på kriminalitet i Rumänien och som har stora fina hus där sitter med en pappmugg utanför ICA på dagen och tillbringar nätterna i ett "smutsigt tältläger"?

Duh. Dubbelt Duhhh.

De är mer eller mindre slavarbetare som tjänar ihop pengar till "bossens" villa, ofta kusinbarn etc som blivit iväglurade till Sverige med löfte om ?jobb". Sen tycker de att det är för skämmigt att klaga och åka hem tomhänta. I många fall har de dessutom lånat pengar till bussresan från sin släkt.

Romer är ett klanfolk. Och alla klaner har ett överhuvud. Det kanske du har hört talas om?
  • tobbe01
    Anonym (Licia) skrev 2015-04-06 11:17:00 följande:

Okej. Jag citerade väl fel. Men nu citerar du mig och påstår att de som sitter och tigger är fattiga! utan att kommentera ngt av mina funderingar. T ex hur i helvete de kan ta sig från Rumänien, till Sverige och långt upp i landet OCH dessutom då och då åka hem på "semester"? Jag skulle inte ha råd att resa till Rumänien regelbundet.
  • Anonym (Licia)
    tobbe01 skrev 2015-04-06 11:24:50 följande:

Okej. Jag citerade väl fel. Men nu citerar du mig och påstår att de som sitter och tigger är fattiga! utan att kommentera ngt av mina funderingar. T ex hur i helvete de kan ta sig från Rumänien, till Sverige och långt upp i landet OCH dessutom då och då åka hem på "semester"? Jag skulle inte ha råd att resa till Rumänien regelbundet.

Läs mitt inlägg igen.
  • Anonym (Licia)
    Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-06 11:24:24 följande:

Duh. Dubbelt Duhhh.

De är mer eller mindre slavarbetare som tjänar ihop pengar till "bossens" villa, ofta kusinbarn etc som blivit iväglurade till Sverige med löfte om ?jobb". Sen tycker de att det är för skämmigt att klaga och åka hem tomhänta. I många fall har de dessutom lånat pengar till bussresan från sin släkt.

Romer är ett klanfolk. Och alla klaner har ett överhuvud. Det kanske du har hört talas om?

Så vi kan alltså enas om att det inte är samma människor som sitter på sveavägen och tigger som bor i dessa påstådda lyxhus i Rumänien?
  • nihka
    Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-06 11:24:24 följande:
    Duh. Dubbelt Duhhh.
    Vänligen tala vuxenspråk.
  • nihka
    Anonym (Licia) skrev 2015-04-06 11:30:07 följande:
    Så vi kan alltså enas om att det inte är samma människor som sitter på sveavägen och tigger som bor i dessa påstådda lyxhus i Rumänien?
    Verkar så.
  • Anonym (hej hej)

Ja dom har pengar så mycket kan man säga, det finns idioter som ger tiggare kontanter.

Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....