• Anonym (ts)

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Gick i dag ut för att handla lite mat. Utanför affären var det helt tomt på folk förutom en tiggare som satt där, vilket det alltid gör. När jag kom runt hörnet satt hon med ryggen mot mig och tog ett sista bloss på en cigarett som hon sedan fimpade. När hon precis hade slängt den vände hon sig om och fick syn på mig, jag tittade tillbaka länge med svarta ögon som sa" Jaha det är det du handlar för dina tiggarpengar, cigaretter och inte mat"!

Nu har tiggarna sjunkit ännu några trappsteg för mig.

• Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....
  • Anonym (Suck)
    Anonym (ts) skrev 2015-04-07 12:15:22 följande:
    Jag har alltid undrat hur dom kan ha råd med telefonerna, men nur vet jag och ska gå ur kyrkan omedelbums.

Undrar om kyrkan har en depositionsavgift? Tomte
    Svenska kyrkan gör så otroligt mycket för olika utsatta människor och att gå ur kyrkan för att de hjälper människor att kunna hålla kontakt med sina familjer i hemlandet är för mig cyniskt.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (sluta nu) skrev 2015-04-07 13:43:50 följande:

Kan du för helvete sluta normalisera organiserat tiggeri?!?!
    Det är inte ihoptjänade pengar det handlar om det är ihopsnyltande pengar som införskaffades genom att utnyttja godtrogna, blåögda och naiva individer som helt enkelt inte vet bättre.

Sen är det fullt förståeligt att folk blir upprörda, dom med idiotmedia i ryggen samt verklighetsfrånvarane politiker försöker skapa sig en bild att dom är fattiga svältande utsatta stackare, att kröka och röka sigg för 60 kr paketet tillhör inte den bilden om den ska passa.

Om man bortser från att dom har inget här att göra från första början så har vi ett socialt skyddsnät i Sverige, svenskar ska inte behöva tigga på gatan för att få mat på bordet, vi spenderar inte miljarder och åter miljarder på välfärd för att sedan snubbla över "svältande" folk på gatan!

Det är återigen inget organiserat tiggeri och om det känns bra för dig att kalla mig och många andra som väljer att skänka pengar för godtrogen och naiv, så varsågod. Det rör mig inte i ryggen.

Det finns cigg som kostar mindre än 60 kronor. Jag skrev inte att tiggarna dricker alkohol. Jag frågade om TS sett en fattig barnfamilj någon gång, där föräldrarna röker eller en hemlös som lägger alla pengarna på en flaska och förklarade att människor i utsatta situationer lättare tar till sådant.

Det finns många svenskar som bor på gatan och inte får ta del av alla de där miljarderna du pratar om, så om du börjar se dig omkring kommer du se att de finns mer folk än bara tiggarna som svälter. Ingen ska behöva leva så, vare sig om man kommer från sverige, rumänien eller grekland.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (sluta nu) skrev 2015-04-07 14:09:39 följande:

Så polisen och zigenarna själva har fel menar du på ?

Det rör dig inte i ryggen för du förstår inte bättre, jag som ser miljoner flöda bort från statskassan bryr mig däremot om får underlättar det för ligorna eller ej.
    Dom skulle inte ens komma hit om det inte var för stolpskott som tar emot dom med öppna armar.

Märka ord är vist din grej, ska vi omformulera det till att för vad dom betalar för en packet sigg här i Sverige skulle dom kunna leva på minst en dag där nere?
    Men varför ska dom bry sig, om pengar mot förmodan inte räcker till all sprit och sigg dom behöver så är det bara att knacka på hos er så fyller ni på.
    .

Ja, det finns många svenskar som har fallit genom skyddsnätet och lever på gatan, där zigenare betraktar dom som konkurrens och hanterar med våld och hot, mycket riktigt.
    Har själv pratat med en som fick ett tydligt besked när han satt och spelade dragspel, om du vill se dagsljus imorgon också så är du nån annanstans.
    Har läst om många tidningssäljare som fick motta hot eller slag för dom hade mage att ställa sig på zigernas hörnor.

Ge fan i att ursäkta dom, det finns inga ursäkter för vad dom håller på med här

Dina inlägg tenderar att bli allt mer rasistiska och jag ser ingen anledning att bemöta sådant då det sällan går att få en sådan person att tänka sig in i andra människors situationer.
  • Anonym (Tom Peng)

Har följt tråden sedan starten, och jag kan fortfarande inte förstå vad som är problemet?

Oavsett om man är tiggare eller någon som skänker pengar så har man väl en helt självklar rätt (rättighet) att göra vad man vill med sina pengar?

Om man ger en 'svensk' tiggare en slant, tror någon på allvar att hen kommer köpa annat än sprit och droger och cigaretter för pengarna? Kanske en majblomma?

Låt tiggarna röka! Även om det är skadligt för hälsan att röka, så är det ju i all fall bättre än att använda droger.

Sedan har jag, å andra sidan, svårt att förstå dem som nästan verkar tycka att det finns en skyldighet att ge pengar.

Vi vet ju dels att tiggarna är här av helt egen fri vilja utan någon organiserad verksamhet som står bakom, dels att de gör det för att slippa något värre alternativ i sina hemländer. Eftersom andra redan ser till att tiggarna har det bra, med mat, husrum ibland, t.o.m. telefoner som svenska kyrkan tillhandahåller, behöver väl vi som inte anser att det är effektivt att skänka småslantar inte heller göra det?

(Jag förekommer alla kommentarer om nedskräpning, olovliva bosättningar mm genom att tydliggöra att ovan gäller endast själva tiggeriet och särskilt 'rätten' att göra vad man vill för sina pengar).

• Anonym (SkickaRäkningentillRumänien)
    Anonym (sluta nu) skrev 2015-04-07 13:43:50 följande:

När jag började läsa ditt inlägg så hade jag ett förstående ömkande leende på läpparna, men innan jag kom till slutet så fick jag nock.

Kan du för helvete sluta normalisera organiserat tiggeri?!?!
    Det är inte ihoptjänade pengar det handlar om det är ihopsnyltande pengar som införskaffades genom att utnyttja godtrogna, blåögda och naiva individer som helt enkelt inte vet bättre.

Sen är det fullt förståeligt att folk blir upprörda, dom med idiotmedia i ryggen samt verklighetsfrånvarane politiker försöker skapa sig en bild att dom är fattiga svältande utsatta stackare, att kröka och röka sigg för 60 kr paketet tillhör inte den bilden om den ska passa.

Om man bortser från att dom har inget här att göra från första början så har vi ett socialt skyddsnät i Sverige, svenskar ska inte behöva tigga på gatan för att få mat på bordet, vi spenderar inte miljarder och åter miljarder på välfärd för att sedan snubbla över "svältande" folk på gatan!

Glöm inte svindyra mobilabbonemang eller ännu dyrare (3 kr minuten minst) utlandssamtal med kontantkort!!!

Fint ska de va, då får de tigga mycket för att få några pengar över till barnen.

Du har helt rätt. DE SKA INTE VARA HÄR, de har inte här att göra. Om jag vill åka till England och jobba t ex så ska jag ha jobb och boende klart innan jag ens kommer dit! Ja jag får vara turist men de här människorna är ju profiteringsturister!!

De lurar snälla blåögda missionskyrkan på mängder med pengar "för att få åka hem" och är sen tillbaka två veckor senare!!

Snälla kan inte alla bara sluta med att se på världen med skygglappar!

• Anonym (Tom Peng)
    Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-07 15:20:13 följande:

Glöm inte svindyra mobilabbonemang eller ännu dyrare (3 kr minuten minst) utlandssamtal med kontantkort!!!

Fint ska de va, då får de tigga mycket för att få några pengar över till barnen.

Du har helt rätt. DE SKA INTE VARA HÄR, de har inte här att göra. Om jag vill åka till England och jobba t ex så ska jag ha jobb och boende klart innan jag ens kommer dit! Ja jag får vara turist men de här människorna är ju profiteringsturister!!

De lurar snälla blåögda missionskyrkan på mängder med pengar "för att få åka hem" och är sen tillbaka två veckor senare!!

Snälla kan inte alla bara sluta med att se på världen med skygglappar!

Du nedvärderar kyrkans, och andras, förmåga att fatta egna beslut för egna syften. Kyrkan vill att människor ska bo här, under någorlunda drägliga förhållanden. Varför inte låta den (och andra) göra som den vill med sina medel?
  • Flash Gordon
    Anonym (ts) skrev 2015-04-03 12:09:32 följande:

Gick i dag ut för att handla lite mat. Utanför affären var det helt tomt på folk förutom en tiggare som satt där, vilket det alltid gör. När jag kom runt hörnet satt hon med ryggen mot mig och tog ett sista bloss på en cigarett som hon sedan fimpade. När hon precis hade slängt den vände hon sig om och fick syn på mig, jag tittade tillbaka länge med svarta ögon som sa" Jaha det är det du handlar för dina tiggarpengar, cigaretter och inte mat"!

Nu har tiggarna sjunkit ännu några trappsteg för mig.

Du har aldrig sett ett avsnitt av Lyxfällan på TV3?

Rökning är ett "nöje" för främst lågutbildade och fattiga. Oavsett etnicitet och land.
  • nihka

Superbra tråd för tips. När jag var i stan idag skänkte jag både pengar och erbjöd nu också cigaretter till några tiggare. Köpte ett paket och bjöd ur till mannen som brukar sitta utanför mataffären. De andra två rökte inte eller ville iaf inte ha.

• Anonym (Suck)
    Anonym (sluta nu) skrev 2015-04-07 14:21:29 följande:

Hahaha, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta i slutändan, sverige i ett nötskal, kan du inte möta problemet dra rasistkortet.

"Rasistkortet" är ett uttryck personer med rasistiska åsikter tar till för att på så sätt försöka slingra sig ur det faktum att de uttalar sig rasistiskt. Varför står du istället inte för dina rasistiska åsikter?

Din personangreppsattityd gör det dessutom ännu svårare att ta någonting du skriver på allvar. Du hade kommit längre, om du kunde argumentera på ett sakligt, icke kränkande och dömande sätt.

Eftersom du antyder att jag "inte kan hantera problemet (vilket problem du syftar på verkar oklart) och därmed drar rasistkortet", så kan jag upplysa dig om att bland annat följande av det du skrivit är rasistiskt;

"Zigenare",
    "Ge fan i att ursäkta dom, det finns inga ursäkter för vad dom håller på med här", "Problemet är att dom är här och parasiterar på samhället.",
    "D
    en lokala zigenerska",
    "
    Dom behöver inte ens sitta och se patetiska ut nu för tiden"

Det finns inget "dom", då man inte kan dra alla människor över en och samma kant. Det heter inte zigenare, utan romer och parasiter är inte detsamma som människor.

• nihka
    Anonym (sluta nu) skrev 2015-04-07 17:46:44 följande:

Ska du ha en pokal eller nått?

Har du för mycket pengar så ge till utsatta kommuner som går miljoner back tack vore ädla humanister som anser att eget samvete står över andras välbefinnande.

Exakt vad anser du dig ha uppnått med att ha gett dom pengar?

För om fakta ska fram på bordet så hjälps dom inte av att folk sponsrar deras semester i sverige, tvärtom, det skadar dom i längden för dom kommer fortsätta med detta så länge det fungerar för dom.

Värst vad du stör dig på vad jag gör för mina skattade pengar. Jag kommer naturligtvis att fortsätta lägga dem på precis vad jag vill. Fritt land du vet. Tjabba!
Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....