Anonym (ts) skrev 2015-04-07 10:36:27 följande:
Det obehagliga i det hela är också att man inte förstår vad dom säger till varandra. I morse satt jag utanför Hemköp i en galleria på en bänk för att möta en kompis, bredvid mig satt två stycken. En stor man och en kvinna som tydligen hade ett gräl, dom skrek till varandra, det var väldigt obehagligt att lyssna till. Dom skrek så högt att jag var tvungen att gå därifrån och samtidigt som jag gjorde det så sa jag "scchh, please".
När jag och kompisen gick ut hade kvinnan satt sig utanför på trottoaren för att börja tigga och mannen.....vet jag inte vart han tog vägen. Han syntes inte till och det kan ha varit hennes chef med tanke på att dom verkade oense.
Och de förstår i sin tur inte vad vi säger till varandra, så det går åt båda håll och återigen; det handlar inte om några ligor med "chefer". Är tröttsamt att se den myten florera överallt.
Hur många av er som skriver mycket kritiskt här i tråden, har egentligen pratat med dem som tigger? Hur många av er har varit i deras hemland, sett hur de bor och träffat deras familjer?
Jag har flera familjemedlemmar som jobbar inom svenska kyrkan och därför vet jag troligen lite mer om de som kommer hit och tigger, än ni gör..
Svenska kyrkan är med och hjälper de människor som kommer till sverige för att tigga. De hjälper till med både kläder och mobiltelefoner, så att de kan ringa hem till sina familjer (så mobilerna en del ser att tiggarna håller i, är gåvor och ingenting de köpt själva).
Svenska kyrkan jobbar också med att lära de romer som kommer hit att hålla i loppisar. Det gör dem för de som är här och tigger ska kunna starta insamlingar och sälja det de får in, i rumäninen för att på så sätt få in pengar så att de ska klara sig och därmed slippa åka till andra länder för att tigga.
Svenska kyrkan har också flera barnhem mm i bla rumänien, där de arbetar för att ta hand om de mest utsatta i det samhället - de handikappade barnen, som (precis som det var här förr) är en skam och därmed göms undan.
De som kommer hit och tigger är inte ute efter att bli miljonärer och de tillhör inga organiserade ligor. De kommer för att de inte har något annat val. De är människor med samma värde som alla andra och ska behandlas med respekt.