Inlägg från: Anonym (Suck) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Suck)

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Om någon som sitter utanför affärerna i ur och skur med sina pappmuggar, för några kronor om dagen väljer att köpa cigg så är det deras val. För mig spelar det ingen roll vad de gör för mynten jag ger bort. Det är inte min sak att döma dem.

Lev och låt leva.

• Anonym (Suck)
    Anonym (hej hej) skrev 2015-04-06 14:53:05 följande:

Haha nej, det handlar inte om några fattiga människor, det handlar om människor som lever på andra utan att vilja göra ett skit vettigt för att åtgärda sin egen situation.
    Den skrönan är nu så sliten det bara kan.

Nejdå, dom måste inte gadda ihop sig hemma, låna pengar eller spendera egna för att bila tusentals kilometer till Sverige för att sen kräva pengar här, det är verkligen inget måste, det är ett medvetet val.

Dom sitter här för att idioter ger dom pengar och gör det möjligt och lönsamt att sitta här, det finns ingen annan vettig förklaring på detta, skulle det inte vara lönsamt för dom skulle dom röra sig till annat land, bara det att det inte finns en pajasland till som daltar med dom så pass som man gör i sverige.
    När jag var i dk för nån dag sen såg jag EN tiggare i köpenhamn, en enda han sålde för den delen en tidning också, undrar varför det är så?

Så du vill alltså inte dom ska jobba eller göra rätt för sig?
    Du vill att dom promenerar fritt över våra lagar och förstör våra parker eller närmiljö?
    Varför vill du det?
    Tycker du inte vi har ett fint land med fin natur som ska bevaras?

Jag kan ärligt säga att jag skäms att ens kalla mig för svensk nu för tiden, skämmer ögonen ur mig när jag ser turister på stan ta foton på "det nya sverige" som har blivit en ren tiggartillhål, det är fan inte den bilden jag vill ge av vårt fram tills nyligen välbärgade och lugna land. 

Hur många av de som tigger har du pratat med?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (ts) skrev 2015-04-07 10:36:27 följande:

Det obehagliga i det hela är också att man inte förstår vad dom säger till varandra. I morse satt jag utanför Hemköp i en galleria på en bänk för att möta en kompis, bredvid mig satt två stycken. En stor man och en kvinna som tydligen hade ett gräl, dom skrek till varandra, det var väldigt obehagligt att lyssna till. Dom skrek så högt att jag var tvungen att gå därifrån och samtidigt som jag gjorde det så sa jag "scchh, please".

När jag och kompisen gick ut hade kvinnan satt sig utanför på trottoaren för att börja tigga och mannen.....vet jag inte vart han tog vägen. Han syntes inte till och det kan ha varit hennes chef med tanke på att dom verkade oense.
    Och de förstår i sin tur inte vad vi säger till varandra, så det går åt båda håll och återigen; det handlar inte om några ligor med "chefer". Är tröttsamt att se den myten florera överallt.

Hur många av er som skriver mycket kritiskt här i tråden, har egentligen pratat med dem som tigger? Hur många av er har varit i deras hemland, sett hur de bor och träffat deras familjer?

Jag har flera familjemedlemmar som jobbar inom svenska kyrkan och därför vet jag troligen lite mer om de som kommer hit och tigger, än ni gör..

Svenska kyrkan är med och hjälper de människor som kommer till sverige för att tigga. De hjälper till med både kläder och mobiltelefoner, så att de kan ringa hem till sina familjer (så mobilerna en del ser att tiggarna håller i, är gåvor och ingenting de köpt själva).

Svenska kyrkan jobbar också med att lära de romer som kommer hit att hålla i loppisar. Det gör dem för de som är här och tigger ska kunna starta insamlingar och sälja det de får in, i rumäninen för att på så sätt få in pengar så att de ska klara sig och därmed slippa åka till andra länder för att tigga.

Svenska kyrkan har också flera barnhem mm i bla rumänien, där de arbetar för att ta hand om de mest utsatta i det samhället - de handikappade barnen, som (precis som det var här förr) är en skam och därmed göms undan.

De som kommer hit och tigger är inte ute efter att bli miljonärer och de tillhör inga organiserade ligor. De kommer för att de inte har något annat val. De är människor med samma värde som alla andra och ska behandlas med respekt.
  • Anonym (Suck)

Det tråkiga med den här tråden är att ni utgår från era egna fördomar och tycks bara vara intresserade av att klanka ner på andra människor. Det enda ni tycks ha att komma med är personangrepp och påhopp.

Att se tiggare i vinterjackor med någon specifikt märke, varför skulle det vara konstigt? Människor SKÄNKER kläder till dem. Samma sak med mobiltelefonerna, de skänks eller lånas ut och ja, någon kanske har med sig en gammal telefon hemifrån. Dessutom har inte alla tiggare en telefon.

De flesta tiggarna kan inte engelska, vilket innebär att du kan få det rätt svårt TS. Inom svenska kyrkan och andra organisationer jobbar människor med olika bakgrund och de har därmed personer som kan tiggarnas språk.

Jag förstår faktiskt inte varför du TS, blir upprörd över att tiggarna röker, att de köper cigg för sina ihop tjänade pengar? Det finns många människor som andra kan tycka borde lägga pengarna på annat än alkohol och tobak. Sett en fattig barnfamilj någon gång, där föräldrarna röker? Eller en hemlös som lägger alla pengarna på en flaska? Människor i utsatta situationer tar lättare till sådant eftersom de vill ha den lilla kick som en cigg eller alkohol ger. Det är ingenting konstigt med det.

• Anonym (Suck)
    Anonym (ts) skrev 2015-04-07 12:15:22 följande:
    Jag har alltid undrat hur dom kan ha råd med telefonerna, men nur vet jag och ska gå ur kyrkan omedelbums.

Undrar om kyrkan har en depositionsavgift? Tomte
    Svenska kyrkan gör så otroligt mycket för olika utsatta människor och att gå ur kyrkan för att de hjälper människor att kunna hålla kontakt med sina familjer i hemlandet är för mig cyniskt.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (sluta nu) skrev 2015-04-07 13:43:50 följande:

Kan du för helvete sluta normalisera organiserat tiggeri?!?!
    Det är inte ihoptjänade pengar det handlar om det är ihopsnyltande pengar som införskaffades genom att utnyttja godtrogna, blåögda och naiva individer som helt enkelt inte vet bättre.

Sen är det fullt förståeligt att folk blir upprörda, dom med idiotmedia i ryggen samt verklighetsfrånvarane politiker försöker skapa sig en bild att dom är fattiga svältande utsatta stackare, att kröka och röka sigg för 60 kr paketet tillhör inte den bilden om den ska passa.

Om man bortser från att dom har inget här att göra från första början så har vi ett socialt skyddsnät i Sverige, svenskar ska inte behöva tigga på gatan för att få mat på bordet, vi spenderar inte miljarder och åter miljarder på välfärd för att sedan snubbla över "svältande" folk på gatan!

Det är återigen inget organiserat tiggeri och om det känns bra för dig att kalla mig och många andra som väljer att skänka pengar för godtrogen och naiv, så varsågod. Det rör mig inte i ryggen.

Det finns cigg som kostar mindre än 60 kronor. Jag skrev inte att tiggarna dricker alkohol. Jag frågade om TS sett en fattig barnfamilj någon gång, där föräldrarna röker eller en hemlös som lägger alla pengarna på en flaska och förklarade att människor i utsatta situationer lättare tar till sådant.

Det finns många svenskar som bor på gatan och inte får ta del av alla de där miljarderna du pratar om, så om du börjar se dig omkring kommer du se att de finns mer folk än bara tiggarna som svälter. Ingen ska behöva leva så, vare sig om man kommer från sverige, rumänien eller grekland.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (sluta nu) skrev 2015-04-07 14:09:39 följande:

Så polisen och zigenarna själva har fel menar du på ?

Det rör dig inte i ryggen för du förstår inte bättre, jag som ser miljoner flöda bort från statskassan bryr mig däremot om får underlättar det för ligorna eller ej.
    Dom skulle inte ens komma hit om det inte var för stolpskott som tar emot dom med öppna armar.

Märka ord är vist din grej, ska vi omformulera det till att för vad dom betalar för en packet sigg här i Sverige skulle dom kunna leva på minst en dag där nere?
    Men varför ska dom bry sig, om pengar mot förmodan inte räcker till all sprit och sigg dom behöver så är det bara att knacka på hos er så fyller ni på.
    .

Ja, det finns många svenskar som har fallit genom skyddsnätet och lever på gatan, där zigenare betraktar dom som konkurrens och hanterar med våld och hot, mycket riktigt.
    Har själv pratat med en som fick ett tydligt besked när han satt och spelade dragspel, om du vill se dagsljus imorgon också så är du nån annanstans.
    Har läst om många tidningssäljare som fick motta hot eller slag för dom hade mage att ställa sig på zigernas hörnor.

Ge fan i att ursäkta dom, det finns inga ursäkter för vad dom håller på med här

Dina inlägg tenderar att bli allt mer rasistiska och jag ser ingen anledning att bemöta sådant då det sällan går att få en sådan person att tänka sig in i andra människors situationer.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (sluta nu) skrev 2015-04-07 14:21:29 följande:

Hahaha, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta i slutändan, sverige i ett nötskal, kan du inte möta problemet dra rasistkortet.

"Rasistkortet" är ett uttryck personer med rasistiska åsikter tar till för att på så sätt försöka slingra sig ur det faktum att de uttalar sig rasistiskt. Varför står du istället inte för dina rasistiska åsikter?

Din personangreppsattityd gör det dessutom ännu svårare att ta någonting du skriver på allvar. Du hade kommit längre, om du kunde argumentera på ett sakligt, icke kränkande och dömande sätt.

Eftersom du antyder att jag "inte kan hantera problemet (vilket problem du syftar på verkar oklart) och därmed drar rasistkortet", så kan jag upplysa dig om att bland annat följande av det du skrivit är rasistiskt;

"Zigenare",
    "Ge fan i att ursäkta dom, det finns inga ursäkter för vad dom håller på med här", "Problemet är att dom är här och parasiterar på samhället.",
    "D
    en lokala zigenerska",
    "
    Dom behöver inte ens sitta och se patetiska ut nu för tiden"

Det finns inget "dom", då man inte kan dra alla människor över en och samma kant. Det heter inte zigenare, utan romer och parasiter är inte detsamma som människor.

• Anonym (Suck)
    Anonym (sluta nu) skrev 2015-04-07 17:55:23 följande:

Nej, däremot så används rasistkortet av folk som inte kan bemöta argument och vill låtsas som om det regnar.

Zigenare, eu migranter, tiggare, romer skitsamma vad man kallar det, enligt nån idiot från fi så är även tiggare och eu migranter rasistiska uttryck så bemöt inlägg försökte undvika innan och lkägg ner med rasistfloskler.

.

Ja ge fan i att ursäkta dom det du har gjort innan när jag anmärkte det.

Dom är här och parasiterar på samhället, du ger ju klara exempel på hur.

Den lokala zigenerskan ja, tiggaren som gökar utanför en butik här i trakten.

Dom behöver inte ens se patetiska ut, har du sett skillnad mellan deras arbetskläder och normala? diverse kryckor och mystiska handikapp som försvinner efter arbetstid. dom spelar teater för guds skull.

Det finns en gruppering av tiggare som har gjort det till heltidsjobb att tigga här gruppen består mestadels av zigenare, det är ingen nyhet för nån.

VAR är rasismen?

Tillbaka till min fråga.

Tråkigt att du inte förstår vad det du själv skriver, vittnar om.

Vad jag gör och inte gör, är ingenting som du bestämmer. Det är ett fritt land och vill jag skänka pengar till någon, är det upp till mig. Vill jag sakligt beskriva det jag vet, så har jag all rätt att göra det.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (sluta nu) skrev 2015-04-07 18:24:15 följande:

Jag vet inte hur länge till du ska slingra dig men kan du komma till skott nån gång och svara på mina frågor?
    Du kan vara mycket saklig, din fulla rätt.

Givetvis bestämmer jag inte vad andra gör, jag tycker personligen att folk kan göra precis vad som än roar dom utan begränsningar så länge det inte påverkar andra negativt.

Sponsra zigenare är att skada både dom och oss.

Skulle du som ett ex ge en alkoholist sprit?

Jag slingrar mig inte. Jag väljer att inte besvara dina frågor, eftersom du oavsett vad jag svarar redan har bestämt dig för att tycka och tänka motsatsen.

Om du anser att det skadar, så är det ditt val att inte skänka pengar och likväl som jag accepterar att du inte skänker pengar behöver du acceptera att det finns människor som gör det.

Det är inte rimligt att jämföra alkoholism som är en sjukdom, med personer som sitter utanför ica med en pappmugg, för några kronor om dagen. Det handlar om två helt skilda saker.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (sluta nu) skrev 2015-04-07 18:47:09 följande:

Men lägg ner, i dagens läge är allt rasistiskt, jag har slutat bry mig om det ordet för ett tag sen

www.svt.se/opinion/article2817301.svt

Anonym (Suck) skrev 2015-04-07 18:38:57 följande:
    Jag slingrar mig inte. Jag väljer att inte besvara dina frågor, eftersom du oavsett vad jag svarar redan har bestämt dig för att tycka och tänka motsatsen.

Om du anser att det skadar, så är det ditt val att inte skänka pengar och likväl som jag accepterar att du inte skänker pengar behöver du acceptera att det finns människor som gör det.

Det är inte rimligt att jämföra alkoholism som är en sjukdom, med personer som sitter utanför ica med en pappmugg, för några kronor om dagen. Det handlar om två helt skilda saker.

Nej, du väljer att slingra dig för jag vet exakt vad svaret på mina frågor är, ville bara få det bekräftat.

Jag anser inte, det är bekräftat sen länge i media hur dom förstör omkring sig och totala omkostnader i form av återställning, vissa kommuner börjar bygga extra staket för att hålla dom borta från vissa områden, allt på vår bekostnad.
    Jag har inget annat val än att acceptera dumhet, däremot måste jag ta mitt ansvar och upplysa folk om baksidor av deras missriktade "hjälp"

Nej, det handlar om exakt samma sak, skulle du ge alkohol till en alkoholist?
    det skadar han liksom allmasor skadar tiggarna i längden.

Så tillbaka till frågan,

Btw, om du påstår att det inte är organiserat, kan du ge mig en logisk förklaring på hur tusentals zigenare lyckades klumpa sig på en och samma plats inom loppet av ett år?

Säljs det en kompas som pekar på Sverige nånstans?

Om man bortser från reportage som visar klart och tydligt att det dels rör sig om ligor och dels om folk som bara "söker lycka" så, vilken fattig tänkande människa spenderar sina pengar på att ta sig tusentals kilometer till ett främmande land utan att ha jobb eller boende klart för sig?
    Svaret på det är ingen, om man inte i förväg vet att man blir mottagen och omhändertagen på plats.

Sen är inlägg 303 delvis riktat till dig också då du är en del av problemet.

Varför ställer du frågan igen då, om du redan vet svaret?
    Fråga 1; Den logiska förklaringen är att det, precis som i alla delar av samhället, pratas. Har 20 personer varit vid en fin badstrand, berättar de troligtvis det för fler och tillslut är den fina badstranden välkänd med många besökare.

Fråga 2; Givetvis finns det kompasser även i andra länder. De pekar mot norr.

Fråga 3; En person som inte har något annat val och som hoppas på att kunna få ihop lite pengar till sin familj, gör vad hen kan och om det så skulle innebära att hen måste skuldsätta sig för att ta sig till ett annat land där hen ser ett hopp om att få in lite pengar, istället för att stanna och inte få ett öre - så gör hen troligen det.

Eftersom fattigdom inte är en sjukdom så som alkoholism är, är det inte jämförbart.

• Anonym (Suck)
    Anonym (sluta nu) skrev 2015-04-07 19:33:27 följande:

Så låt oss se, du bekräftar att Sverige har fått ett rykte, tack.

Vi målas fram som paradiset på jorden där alla är rika välbärgade och här behöver man inte gör ett skit för att få allt.

Detta påståendet har jag stöt på flera gånger, hur menar du att dom inte har ett val, val har vi alla vi kan göra nått åt vår egen situation eller skita i det och hoppas att nån annan gör det.
    Jag har lite förståelse för folk som flyr rfrån krig men att "fly" från ett fungerande eu land med mindre arbetslöshet än vi har genom att eller betala en liga för färden, låna pengar eller använda sina egna resurser för att ta sig över tusentals kilometer, det har noll empati hos mig.
    Hade dom kommit hit för att faktiskt jobba och bidra till samhället hade jagheller inte sagt nått, deras yrke uppskattar jag inte.

På det så har vi fortfarande det som kommer med dom som olagliga kåkstäder och annan brottslighet.

Och du bekräftar gång på gång att du har väldigt rasistiska åsikter, att du saknar förmåga att tänka dig in i andra människor situationer och att du inte har koll på den verklighet dessa människor lever i. Det måste vara tröttsamt att leva så, att känna så mycket hat.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (sluta nu) skrev 2015-04-07 19:58:41 följande:

Blabla till rasistfloskler.

Jag hatar inte dom, jag hatar vad dom gör här och vilka skador/kostnader det medför, liten skillnad.

Du har ju inga argument för någonting, ingen fakta och ingen kunskap. Allt du har är fördomar och ditt eget hat. Tråkigt, men sant.

Nu släpper jag den här tråden då jag inte tjänar någonting på att lägga mer energi på att försöka få någon utan empati att se världen utifrån någon annans situation. Istället går jag en kvällspromenad och imorgon lägger jag en hel hundring i någons pappersmugg - för att jag kan och vill.
Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....