Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Anonym (ts) skrev 2015-04-03 12:09:32 följande:

Gick i dag ut för att handla lite mat. Utanför affären var det helt tomt på folk förutom en tiggare som satt där, vilket det alltid gör. När jag kom runt hörnet satt hon med ryggen mot mig och tog ett sista bloss på en cigarett som hon sedan fimpade. När hon precis hade slängt den vände hon sig om och fick syn på mig, jag tittade tillbaka länge med svarta ögon som sa" Jaha det är det du handlar för dina tiggarpengar, cigaretter och inte mat"!

Nu har tiggarna sjunkit ännu några trappsteg för mig.

Du har aldrig sett ett avsnitt av Lyxfällan på TV3?

Rökning är ett "nöje" för främst lågutbildade och fattiga. Oavsett etnicitet och land.
  • Flash Gordon
    Jojile skrev 2015-04-09 17:34:33 följande:
    Jag tycker inte det är att underskatta dem, jag skrev inte heller att det är så utan att jag misstänker att det är så. Med tanke på hur många i denna tråd ser på romer skulle jag snarare säga att jag tror mer av dem än många andra eftersom jag är väldigt övertygad om att majoriteten av dem skulle arbeta om de kunde. Nu vet jag inte för jag ska vara ärlig och säga att jag inte prata med någon av de tiggare jag stött på mer än att vi hälsar på varandra, men jag finner det inte helt otroligt att de kommer hit utan den informationen.
    Du tänker som en svensk skulle göra. Dessa har en egen kultur som skiljer sig från vår.

Här länkar jag till en sida som ingår i ett projekt kring att öka förståelsen för detta folk. Jag är inte helt säker men tror att han som skrivit detta kapitel själv tillhör denna kultur men i vilket fall som helst ses han som en av auktoriteterna (akademiskt) på den aktuella kulturen. Sidan är EU-sponsrad och berättar om deras kultur:
    http://romafacts.uni-graz.at/index.php/culture/introduction/roma-culture-an-introduction

OBSERVERA: det är alltså INTE någon rasist som satt ihop denna text.

Jag hoppas alla kan ta till sig den informationen INNAN ni fortsätter läsa inlägget.
    .

.
    Tre citat angående tiggeri:

"Frequent occupations of women in very traditional Roma communities are begging and fortune-telling. "

...

"In utilising market and custom opportunities, traditional Roma capitalise on various available skills. They tend not to recognise any fundamental division between productive-manufacturing skills, such as basket-weaving or carpet restoration, and strategies that are regarded by outsiders as ?parasitic?, such as begging. The latter belongs potentially to a repertoire of salesmanship and entertainment skills, much like other forms of performance, which may include both selling used cars and fortune-telling, as well as recognised artistic activities such as dancing, singing and playing music. Securing welfare benefits and personal handouts is thus just as honourable as negotiating for permission to set up camp on a private piece of land, which in turn is as honourable as knocking on doors and offering to exchange goods. The way in which Gad?e judge such activities is unimportant, since the Roma system of honour and shame is self-contained and not influenced by outsiders. Thus stealing may be dispreferred as a means of making a living because of the risks attached to it, rather than in recognition of the value that Gad?e attach to small items of personal possession. Because little importance is attached to Gad?e attitudes, Roma are also unembarrassed to exploit outsiders? image of Gypsies ? as poor, as scavengers, as sorcerers, as seductive, or as craftsmen; there is no ?shame? in relation to outsiders, since there is also no opportunity to appear honourable to outsiders."

...

"Roma who choose to pursue professional careers, where they work alongside Gad?e colleagues, and to provide their children with a mainstream education, becomes sensitive to the attitudes of Gad?e. When sympathetic attitudes from Gad?e become important, begging and stealing become taboo. "

Alltså: För denna folkgrupp är tiggeri ingeting konstigt och skamfullt, som det är för oss. Det är något som alltid funnits hos dem, traditionellt och ses som ett jobb på samma sätt som att vara försäljare eller gatumusikant eller liknande. De bryr sig heller inte om vad vi tycker om dem och deras tiggande.

Men OM de börjar jobba på vanliga jobb och träffa folk utanför sitt eget folk, DÅ kan de ta till sig vårt sätt att se på saken och därmed blir tiggeri också någonting som även de börjar se som nedvärderande.
  • Flash Gordon
    Vanja skrev 2015-04-10 20:56:04 följande:

Dummaste jag läst på mycket länge.. Att Romer tiggt långt tillbaka i historien är för att dom alltid behandlats som en andra klassens medborgare. Man gör vad man kan för att överleva. klart som 17 att dom skäms över att behöva tigga, men dom har inget val som sagt. Tänk dig själv en vuxen man som är tvungen att tigga för att kunna föda sin familj.. Tror du han finner nån slags stolthet i det?? Jag har bott i Rumänien och sett hur dom har det och hur dom blir behandlade sämre än gatuhundarna som ränner omkring. Man ska inte tro allt man läser.

Vi noterar att du alltså anser dig ha bättre koll än en av de främsta akademiska auktoriteterna på området, professor Yaron Matras:
    http://www.manchester.ac.uk/research/yaron.matras/
    .

För den som inte tror sig veta bättre än professor Matras innebär det som står i den EU-understödda informationskampanjen några insikter till varför det ser ut som det gör Attityderna till utbildning, till jobb, till tiggeri och till oss "Gadze".

För ordet "gadze", eller "gadje", se följande länk:
    http://www.britannica.com/EBchecked/topic/223316/gadje

"... a term with a pejorative connotation meaning ?bumpkin,?..."
  • Flash Gordon
    Vanja skrev 2015-04-11 09:49:42 följande:

Jag tror inte på din professor nej. Att man är utbildad inom ett ämne innebär inte att man automatiskt alltid har rätt i allt man säger. Han har ganska tydligt lite sneda åsikter gällande zigenare. Och det kan han väl få ha men det betyder intr att han har rätt. Du kan hitta många professorer som motsäger varandra inom olika ämnen.. Dom är bara människor dom med.

Du kanske ska sätta dig in saken istället för att bara fördomsfullt avfärda det som skrivs i det där EU-projektet?

Men Ok, det är din sak.
  • Flash Gordon
    Vanja skrev 2015-04-11 10:05:00 följande:

Skolan är inte gratis i Rumänien och många har inte råd att betala för skolböcker mm. Sen så är pengar viktigare än utbildning när man svälter.. Gäller nog alla. Det är lätt att gå till skolan och vara duktig när du fått dig en ordentlig frukost på morgonen har skor på fötterna och böcker att läsa..

Jo, skolan i Rumänien är gratis. Och obligatorisk.

Däremot finns det andra kostnader förknippade med skolan, ex lunch, som gör att de antingen väljer att ta sina barn ur skolan eller, vilket nästan är värre, väljer att sätta dem i särskola - för där är lunchen gratis.

Finns gott om EU-rapporter om detta också för den som vill läsa på.
  • Flash Gordon
    Anonym (Tom Peng) skrev 2015-04-11 10:43:42 följande:
    Jag tror att det fundamentala feltänket hos många i Sverige är att man anser att romerna är mindre begåvade "offer"... 

Det är väl ungefär vad det kokar ned till i slutänden. Är de bara offer, eller har de ett eget ansvar för sin situation?

När deras barn i skolåldern spenderar dagarna på torg och gator i svenska städer istället för i skolan i hemlandet - vem tjänar på det? Vad blir resultatet? Vems ansvar är det?

De kan givetvis leva som "artister" resten av sina liv för generationer framöver men det lönar sig relativt dåligt och frågan är hur vi "gadjis" (som trots allt är de som styr i samhället) ska hantera situationen?

Ska vi acceptera att 12-åriga flickor sitter på bänken inne på en busstation hela dagarna eller ska vi tvinga dem till skolan?
  • Flash Gordon
    Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-11 13:46:29 följande:
    Då väntar vi ivrigt på länk/källa!

Bra att du säger som det är dock. Naturligtvis är skolan i Rum. även där obligatorisk. Har läst att det ska finnas rapport på att romer tar ut sina barn ur skolan kring fyran för att de då ska hålla på med familjens "sysselsättning".
    Går givetvis att googla på exempelvis "roma children education"

Men du kan få en länk, en av de mer omfattande:
    http://www.opensocietyfoundations.org/reports/equal-access-quality-education-roma-vol-1

Runt en 800 sidor, någonting, som du kan plöja genom. Om du är intresserad.
  • Flash Gordon

"Genierna" i Folkpartiet har, till slut, kommit fram till att så här kan vi ju inte ha det:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20650612.ab

De menar nu att vi måste rikta insatserna mot deras hembyar och att Sverige inte ska agera för att underlätta tiggeriet i vårt land.

Erik Ullenhag, av alla, är den som för fram budskapet.

Ouch!

Det där låter ju precis, ungefär som ... ja ni vet vilka.

.
    Men ingen fara. Regeringen kommer att se till att stoppa sådana inhumana idéer:
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fp-ge-tiggarna-hjalp-i-hembyar_4498694.svd

Inga svenska pengar ska gå direkt till den aktuella folkgruppen på hemmaplan utan istället ska vi bygga ut servicen åt dem medan de är här och tigger - under de "tre månader" de har laglig rätt att vistas i landet.

• Flash Gordon

Men i motsats till regerings inställning att vi skall bygga ut servicen till dem här i Sverige, snarare än att ge dem hjälp i deras egna länder, så börjar nu till och med de kyrkliga organisationerna se problemen med detta:

http://www.unt.se/uppland/uppsala/rykten-lockar-eu-migranter-till-uppsala-3653876.aspx

- Vi får inte hjälpa så mycket att vi sänder fel signaler. Vi ska inte ta ifrån dessa personer deras eget personliga ansvar, utan försöka uppmuntra dem att hitta andra vägar än att tigga, säger Eva Moberg.

http://www.arbetarbladet.se/gastrikland/gavle/det-ska-bli-verkstad-och-inte-bara-prat

- Till sist var det 50 personer som kom på morgnarna, och till slut gick det inte längre, så vi fick säga nej - vi klarar inte av att utfodra så många människor, säger Roland Söderberg.

Fortsättning lär följa.

• Flash Gordon
    seriösanvändare skrev 2015-04-26 14:53:10 följande:

Väljer man att ge pengar till tiggare, kan man ju inte styra vad de gör för pengarna. Då har man ju så att säga gett bort den bestämmanderätten.

Men bland annat därför, ger jag inte pengar direkt till tiggare. Jag vill inte sponsra vad som helst. Tiggeri kan inte jämföras med jobb. Om man jobbar har man rätt till lön, oavsett hur man spenderar lönen. Arbetsgivaren kan inte vägra betala ut.

Men tiggare har inte rätt till omgivningens pengar. De jobbar inte, de ber om en gåva eller ett bidrag. Då är det upp till givaren vad man vill sponsra eller om man vill sponsra öht.

Iofs ser dessa människor inte sällan sitt tiggeri som just ett vanligt jobb men du har rätt i att det är givaren som bestämmer vad han vill sponsra så vill man inte sponsra cigg går det bra att, nu i räkningstider, sätta in en hundring hos någon organisations istället. Till exempel:

Hjärta till hjärta
    http://hjartatillhjarta.se/

eller SAM-hjälpen
    http://www.samhjalp.se/

Så gör man dessutom förmodligen större nytta, på riktigt, än de som istället väljer att lägga pengar i koppen.
  • Flash Gordon
    Anonym (-------) skrev 2015-04-27 20:05:35 följande:

Läste nu i dagstidningen en artikel om fattiga romer i Skellefteå eller Luleåtrakten. Hur dom tigger till vardags, dom måste köpa husvagn för att ha nånstans att bo o gasol till stormköket. Men är bara här tre månader i taget, längre får dom inte stanna enligt lag. Så dom sa att dom åker hem, stannar hemma ett tag, sen åker dom tillbaka igen.

Att resa t o r Sverige-Rumänien ett helt gäng människor kostar väl en bra slant, o så husvagnen o gasolen dom pratade om också. Plus mat osv. Detta har dom alltså råd med, tack vare tiggeriet eller på annat sätt?

De lämnar inte landet när de måste, enligt lagen.

De kör på så länge det går och de svenska myndigheterna verkar inte vilja lägga energi på att avhysa folk som befinner sig i landet illegalt. De betalar alltså inte en massa resor fram och tillbaka. Farbrorn utanför Coopbutiken i stan har varit här i snart 1,5 år nu.

Ett första steg mot en bättre situation vore att lagen tillämpades lika för alla.
  • Flash Gordon

71% av svenskarna tycker att moderaternas förslag är bra, enligt Expressen:
    http://www.expressen.se/nyheter/sju-av-tio-positiva-till-moderaternas-forslag/

Även XP:s ledarsida talar om det uppenbara, som andra redan framfört ett bra tag nu. Det är inte här vi kan hjälpa dem utan där, i deras hemländer:
    http://www.expressen.se/ledare/bra-att-politiken-borjar-agera-i-tiggerifragan/

Skönt att se att det börjar röra på sig i frågan. att det inte bara springs fram och tillbaka i den där åsiktskorridoren utan att även pragmatiska lösningar får dryftas.

• Flash Gordon
    Anonym (suprise) skrev 2015-05-01 11:45:39 följande:

Moderaternas förslag?

SD har trummat på detta nu i flera år, då var det "rasism" tydligen, jävla hyckleri.

Ja, moderaternas förslag.

Men det du ser är SD:s politiska inflytande, i praktiken. Bara genom att finnas och lägga fram sina förslag så flyttar de hela spelplanen.
  • Flash Gordon
    Anonym (suprise) skrev 2015-05-02 11:51:37 följande:

I vanlig ordning så kommer det mest humana från dom som anses vara rena motsatsen

Fast det är en ganska vanlig politisk reaktion.

Partier behöver ofta en ondskefull motståndare för att denne skall genomföra de (nödvändiga) förändringar de själva inte kan genomföra, av ideologiska skäl.

Se bara på sossarna: de behöver borgarna för att med jämna mellanrum sänka skatterna när de blivit skadligt höga. Sedan när S får tillbaka makten så accepterar de i stort sett alla skattehöjning som var "sååå skadliga" bara förra mandatperioden.

.
    Nu må den exakta funktionen när det kommer till SD och invandringen inte var den exakt samma men SD är fienden och allt ont kommer därifrån.

Samtidigt skapar SD ett klimat där man gradvis kan säga fler och fler saker, mer och mer öppet. Så när SD säger att man ska förbjuda tiggeri så buar alla. Så tar det ett tag. Och ett tag. Och ett tag. 

SEDAN kan M komma med ett förslag om förbud mot att "organisera" tiggeri och krav på att man ska tvingas ansöka hos kommunen om att få tigga och att det ska bli lättare att avhysa folk osv.

Inte riktigt hela vägen fram till SD:s förslag, men en bit på väg.
  • Flash Gordon
    Flash Gordon skrev 2015-04-30 09:30:22 följande:

Och efter Erik Ullenhag och FP så kommer nu Beatrice Ask och M:

http://www.expressen.se/nyheter/moderaterna-vill-kriminalisera-tiggeri/

Förbjud organisation av tiggeri, ordna hjälp i närområdet istället, större befogenheter för svenska myndigheter och markägare att avhysa illegala bosättningar.

Låter ju som .... ja, ni vet vilka.

Dubbel ouch!

Först FP. Nu M.

AKB går nu ut och ställer sig bakom förslagen i debattartikeln:
    http://www.expressen.se/nyheter/anna-kinberg-batra-stottar-tiggeriutspelet/

- All organisation av tiggeri skall förbjudas

- Kommuner ska kunna motarbeta etableringar av tiggarläger

- Markägare ska enklare kunna riva tiggarläger

- Tiggare ska behöva söka tillstånd hos kommunen för tiggeriet

- Hjälp ska ges i hemländerna, inte i Sverige.

http://www.dn.se/debatt/vi-foreslar-att-organiserande-av-tiggeri-ska-kriminaliseras/

Och detta är alltså samma AKB som inte förmådde sig att ta Reinfeldts ord om "öppna era hjärtan" i sin mun i en intervju häromdagen.

Jojo ...
Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....