• Anonym (ts)

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Gick i dag ut för att handla lite mat. Utanför affären var det helt tomt på folk förutom en tiggare som satt där, vilket det alltid gör. När jag kom runt hörnet satt hon med ryggen mot mig och tog ett sista bloss på en cigarett som hon sedan fimpade. När hon precis hade slängt den vände hon sig om och fick syn på mig, jag tittade tillbaka länge med svarta ögon som sa" Jaha det är det du handlar för dina tiggarpengar, cigaretter och inte mat"!

Nu har tiggarna sjunkit ännu några trappsteg för mig.

• Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....
  • tobbe01
    Anonym (ts) skrev 2015-04-05 13:27:17 följande:
    Svenskarna bor på härbärgen som är öppna för alla och bygger inte upp flera stora smutsiga skräpiga tältläger.
  • Anonym (mor)
    Anonym (dd) skrev 2015-04-05 13:08:50 följande:
    Det finns gott om svenska tiggare i Spanien...
    ....och?
  • Anonym (ts)

Danmark: Tiggeri förbjudet. Polisen har rätt att avvisa och det är straffbart att inte åtlyda och leder till häktning.

Norge: Inte idag men en politisk överenskommelse om ett kommunalt förbud fr o m sommaren 2014.

Grekland: Förbjudet och kan leda till böter eller fängelse.

Frankrike: Lagligt sedan1994. Dock förbjudet för barn att tigga.

Rumänien: Förbjudet. Man får be om hjälp vid verkligt behov, men förbjudet i lag och leder till häktning

Storbritanien: Förbjudet sedan 1824.

Tyskland: Inte förbjudet, så länge barn inte tigger, eller bedrägeri såsom falska påståenden som att "behöver pengar till operation" om det inte är sant.

Ungern: Förbjuder hemlöshet och tiggeri. Även förbudet att plocka från papperskorgar & sopstationer.

Sverige: Det vet vi.

• Anonym (småsint)
    Nej , det är inte gott om dom. Det är ett fåtal, men visst finns det. Dock är det omständigheter som gör att de tigger. De åker inte iväg till Spanien just för tiggeriet.
  • Anonym (j)
    Anonym (ts) skrev 2015-04-05 12:55:56 följande:
    Den vuxne (tiggaren) försöker alltså stjäla en cykel till sitt eget barn eller för att sälja. Att stjäla från barn är så lågt så det finns inte ord för det. Har dom ingen  moral överhuvudtaget eller har det gått så långt att dom tycker att det är så synd om dom att dom anser att dom bara har rättigheter och inga skyldigheter.

Vad är nästa sak att stjäla...en mobil för att den vuxne??? behöver den till sitt eget barn?.
    Jag vet inte varför. En kvalificerad gissning.
    Killen var ganska packad, kanske tyckte han bara att det var roligt.

Sannolikt borde det finnas romer på familjeliv som kan förklara hur man kan hjälpa dessa personer. Och på vilket sätt de behöver hjälp. om de VILL ha det så som vi tänker hjälp (boende, jobb, utbildning).
  • Anonym (ts)
    Kyrkby skrev 2015-04-05 13:12:32 följande:
    Snylta inte på den fattiges mat. Vad skulle ni säga ifall svenska ungdomar gick till soppköken i Sverige för att dom är för snåla att köpa mat.
    Förutsatt att dom har pengar
    Svenska ungdomar skulle aldrig gå till soppkök hur snåla dom än är. De enda jag kan tänka mig som skulle kunna gå dit är ungdomar som har blivit utkastade hemifrån eller av en eller annan orsak inte kan bo kvar hemma.

• Bebelle
    Anonym (småsint) skrev 2015-04-05 12:26:39 följande:
    En svensk hemlös alkis tigger ibland för att få pengar till sprit. Och vi ger dom pengar. Vari ligger skillnaden?
    "Vi" ger inte pengar till hemlösa alkisar som ber om 10kr för att skramla ihop till sprit.
  • Bebelle
    Är det Spaniens ansvar att ta hand om dessa tycker du?
  • Anonym (Inte så blåögd och lättlurad)

Jag jobbar med många Rumäner. Dom säger att där nere har Romena mycket större och finare hus än vanliga rumäner har råd med. Väldig många av dom försörjer sej på kriminalailtet. Dom erbjuds jobb men vill inte ha det och barna skolkar hela tiden från skolan. Ofta bor dom i Romerska byar och även piket polisen drar sig för att köra in i dom byarna. Når dom kör in där så kommer hela byns kvinnor och ställer till upplop. Dom vet att polisen drar sig för att slå tillbaks på kvinnor så dom skickar fram dom i stället för karana. En Rumän utrykte sig så här om Romena. Det första han gör om han möter en är att kontrolera att han har sin plånbok kvar och sedan kikar han bakom sig att det inte är någon kompis till den han möter som försöker klubba ner han bakifrån. I UK är kriminella Romska Rumäner ett stor känt problem. Och dum drar sig inte för att tvinga flikor i den lägre Romska herakin att jobba som prostituerade. Det skall finas en film som väldigt bra beskriver hur det är där nere. Den handlar visligen om serbiska romer. Den heter Zigenarnas tid. En arbets kamrat köpte en dyr lägenhet i ett bätre område i Konstansa. Sedan Skulle Rumänska staten hjälpa romena så dom köpte flera lägenheter och gav till dom för att dom skulle koma in mer i det normala Rumänska sammhället. Redan vart det så mycket rån och stälder i området så nu står han med en lägenhet som bara är värd 1/3 del av vad han har lån på och det går inte gå ut i området nartetid utan att bli nerslagen. Han är inte glad åt Rumänska staten han jag lova.

• Ess
    Kyrkby skrev 2015-04-05 13:12:32 följande:
    Svenska tiggande ungdomar är ett stort problem i Australien. Ungdomarna går och äter och bor på härbärgen för fattiga Australiensare.
    Går till soppkök och äter sig mätta osv.

Helt förkastligt, fel av våra ungdomar att göra så.
    Snylta inte på den fattiges mat. Vad skulle ni säga ifall svenska ungdomar gick till soppköken i Sverige för att dom är för snåla att köpa mat.
    Förutsatt att dom har pengar
    Det tycker jag att dom ska stoppa direkt.
    Att svenska ungdomar åker över för att resa runt och jobba sig fram är okej. Men att spara in pengar på att snylta, då har dom gått över gränsen och borde skickas hem.
    Händer det något oförutsett så ska dom vända sig till ambassaden för att få hjälp att kontakta sin familj hemma.
Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....