• Anonym (ts)

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Gick i dag ut för att handla lite mat. Utanför affären var det helt tomt på folk förutom en tiggare som satt där, vilket det alltid gör. När jag kom runt hörnet satt hon med ryggen mot mig och tog ett sista bloss på en cigarett som hon sedan fimpade. När hon precis hade slängt den vände hon sig om och fick syn på mig, jag tittade tillbaka länge med svarta ögon som sa" Jaha det är det du handlar för dina tiggarpengar, cigaretter och inte mat"!

Nu har tiggarna sjunkit ännu några trappsteg för mig.

• Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....
  • Bebelle
    Chianti skrev 2015-04-03 13:48:03 följande:

En intressant detalj är att folk som inte skänker pengar ändå alltid har åsikter om hur pengarna används. Hur kommer det sig?

Antagligen så är det orsaken till varför man inte skänker pengar. Dvs personer som har åsikter om vart pengarna går väljer att inte ge pengar.
  • Lord Hans
    Anonym (ts) skrev 2015-04-03 21:06:25 följande:
    Jag har aldrig gett några pengar. Det blir en krock mellan tiggandet och rökandet för mig, en paradox. Som jag skrev tidigare så tigger dom för att skicka hem pengar till familjen, familjen som dom har fotografier på bakom muggen med en text att barnen är sjuka och behöver vård. Om dom nu vill hjälpa sin familjen så gör det då ordentligt och sluta röka och skicka ciggpengarna också istället för att röka upp dom samtidigt som dom vill ha hjälp av oss.
    Kanske dom tigger för att få pengar till röka? Stör det dig? Som sagt behöver du inte ge några pengar om det inte passar.
  • Anonym (Tiggaren)

Handlade på COOP i Göteborg, vid Eriksberg igår vid 11.30 tiden.
    Går in och framför mig finns en tjej med grå träningsoverall med luva på tröjan.
    Reagerar på att hon handlar väldigt oplanerat, tar allt i famnen.
    Ser att hon håller en #blippmaskin# i handen.

Vi möts vid betalstationen och gör våra betalningar.
    Jag träffar en god vän och växlar ngr ord.
    Går ut mot bilen.
    Vad ser jag, jo tjejen som handlade med blipp maskinen, sitter och tigger utanför butiken.

Jag tycker alla skall notera tiggarnas händer och naglar !
    Har roat mig med detta under de senaste 3-4 månaderna.
    Reser mkt i landet så det har varit i flera städer än Göteborg.
    Tiggarna har extremt rena och välskötta händer och naglar.
    Detta trots att vi ser hur tiggarna bor, i kåkstäder med inge tillgång till vatten och wc.

• Taylor

Jag förstår inte vad din poäng är? Förklara gärna.

Jag vet många svenskar som har väldigt dåligt ställt men både röker och dricker kopiösa mängder. Deras barn får gå i halvdåliga kläder, skor som inte passar årstiden och är tvungna att växa upp väldigt fort för att deras föräldrar inte kan ta sitt ansvar.

Dessa människor bör kanske inte få försörjningsstöd förrän de kan bevisa att de inte längre röker och dricker, eller vad tycker du? Under tiden kan vi alla ge dem onda blickar på stan och kanske försöka ta en smygbild och dela med oss på sociala medier bara för att riktigt gotta oss i hur ansvarslösa de är. 

Ja, vi kör på det. Försörjningsstöd endast till icke-rökare och nykterister. 

• Anonym (dd)
    Unis skrev 2015-04-04 16:23:27 följande:

Nu har det blivit trångt också. I går rök 10 st tiggare ihop utanför en affär vid Torp Köpcenrum i Uddevalla. Dom kunde inte komma överens vem som skulle sitta där och bråket var så aggressivt och högljutt så polis fick tillkallades till platsen när inte väktarna klarade av situationen.Några som var inblandade i bråket ombads att lämna platsen.

Enligt polisen poppar sådana här bråk upp emellanåt och de anmäler varandra. Anledningen är konkurrensen om platserna.

Bara en reflektion. Det finns mängder med engelsmän som reser till städer där det är billig alkohol. Jag var själv i Bratislava och såg eländet. De söp, pinkade, slogs, skrek och svinade ner allmänt nedanför mitt hotellfönster. Jag vågade knappt gå ut till taxin. Den Slovakiska polisen hade ett digert jobb den natten. Folk rör sig kors och tvärs över Europa och beter sig illa. Det gäller dock inte alla Engelsmän eller alla Romer eller alla av någon annan nationalitet.
  • Anonym (-------)
    Anonym (dd) skrev 2015-04-05 10:41:39 följande:
    Bara en reflektion. Det finns mängder med engelsmän som reser till städer där det är billig alkohol. Jag var själv i Bratislava och såg eländet. De söp, pinkade, slogs, skrek och svinade ner allmänt nedanför mitt hotellfönster. Jag vågade knappt gå ut till taxin. Den Slovakiska polisen hade ett digert jobb den natten. Folk rör sig kors och tvärs över Europa och beter sig illa. Det gäller dock inte alla Engelsmän eller alla Romer eller alla av någon annan nationalitet.
    Skillnaden är väl att dessa engelsmän inte är hemlösa, kringresande o tigger heller. Så jag förstår inte alls hur detta inlägg kan ha med tråden att göra.
  • Taylor
    Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-04 12:31:10 följande:
    Precis så är det. Det är rent sagt skrämmande! Varför kan folk inte sesaker för vad de faktiskt är? Vad är den stora skillnaden mellan oss och de andra? Är det att de själva inte mår så bra så att de måste hitta en underdog att heja på i alla lägen?
    Skillnaden är att ni har otur ni när ni tänker.
  • Anonym (Licia)
    Anonym (-------) skrev 2015-04-05 10:51:16 följande:

Skillnaden är väl att dessa engelsmän inte är hemlösa, kringresande o tigger heller. Så jag förstår inte alls hur detta inlägg kan ha med tråden att göra.

De reser till andra länder, beter sig som drägg, förstör och kostar skattepengar....
  • Anonym (SkickaRäkningentillRumänien)
    Unis skrev 2015-04-04 16:23:27 följande:

Nu har det blivit trångt också. I går rök 10 st tiggare ihop utanför en affär vid Torp Köpcenrum i Uddevalla. Dom kunde inte komma överens vem som skulle sitta där och bråket var så aggressivt och högljutt så polis fick tillkallades till platsen när inte väktarna klarade av situationen.Några som var inblandade i bråket ombads att lämna platsen.

Enligt polisen poppar sådana här bråk upp emellanåt och de anmäler varandra. Anledningen är konkurrensen om platserna.

Intressant! Hoppas att alla vittnen ringer polisen direkt om/när de blir vittnen till slikt.
  • Anonym (-------)
    Anonym (Licia) skrev 2015-04-05 11:02:42 följande:
    De reser till andra länder, beter sig som drägg, förstör och kostar skattepengar....
    Men likt förbannat inte tiggare eller hemlösa, o det är dom som tråden handlar om.
Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....