• Anonym (ts)

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Gick i dag ut för att handla lite mat. Utanför affären var det helt tomt på folk förutom en tiggare som satt där, vilket det alltid gör. När jag kom runt hörnet satt hon med ryggen mot mig och tog ett sista bloss på en cigarett som hon sedan fimpade. När hon precis hade slängt den vände hon sig om och fick syn på mig, jag tittade tillbaka länge med svarta ögon som sa" Jaha det är det du handlar för dina tiggarpengar, cigaretter och inte mat"!

Nu har tiggarna sjunkit ännu några trappsteg för mig.

• Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....
  • Anonym (ts)
    Anonym (småsint) skrev 2015-04-05 12:26:39 följande:
    En svensk hemlös alkis tigger ibland för att få pengar till sprit. Och vi ger dom pengar. Vari ligger skillnaden?

Ger aldrig pengar till svenska hemlösa heller men skillnaden är att svenska tiggare inte åker utomlands för att överleva.
  • Anonym (m)
    Anonym (ts) skrev 2015-04-05 13:05:07 följande:

Ger aldrig pengar till svenska hemlösa heller men skillnaden är att svenska tiggare inte åker utomlands för att överleva.
    Nej. De har inte råd..
  • Anonym (dd)
    Anonym (m) skrev 2015-04-05 13:07:25 följande:
    Nej. De har inte råd..
    Det finns gott om svenska tiggare i Spanien...
  • Kyrkby
    Anonym (dd) skrev 2015-04-05 13:08:50 följande:
    Svenska tiggande ungdomar är ett stort problem i Australien. Ungdomarna går och äter och bor på härbärgen för fattiga Australiensare.
    Går till soppkök och äter sig mätta osv.

Helt förkastligt, fel av våra ungdomar att göra så.
    Snylta inte på den fattiges mat. Vad skulle ni säga ifall svenska ungdomar gick till soppköken i Sverige för att dom är för snåla att köpa mat.
    Förutsatt att dom har pengar
  • Anonym (-------)
    Anonym (dd) skrev 2015-04-05 13:08:50 följande:
    Samma stora horder som romerna i Sverige?
  • Anonym (mor)
    Anonym (småsint) skrev 2015-04-05 12:26:39 följande:
    En svensk hemlös alkis tigger ibland för att få pengar till sprit. Och vi ger dom pengar. Vari ligger skillnaden?
    Hemlösa som tigger pengar till sprit måste vara ngt som endast förekommer i storstäder? Skulle det dyka upp en sådan stackare så skulle jag sticka till hen en rejäl slant. DÄR kan man snacka om nöd.
  • Anonym (ts)
    Anonym (m) skrev 2015-04-05 13:07:25 följande:
    Nej. De har inte råd..
    ...och sen har vi inget organiserat tiggare.
  • tobbe01
    Anonym (ts) skrev 2015-04-03 12:09:32 följande:

Gick i dag ut för att handla lite mat. Utanför affären var det helt tomt på folk förutom en tiggare som satt där, vilket det alltid gör. När jag kom runt hörnet satt hon med ryggen mot mig och tog ett sista bloss på en cigarett som hon sedan fimpade. När hon precis hade slängt den vände hon sig om och fick syn på mig, jag tittade tillbaka länge med svarta ögon som sa" Jaha det är det du handlar för dina tiggarpengar, cigaretter och inte mat"!

Nu har tiggarna sjunkit ännu några trappsteg för mig.

Här i stan sitter ett par och tigger och på skylten står att de har sju barn. Jag antar att de varit lika fattiga under alla år det tagit att få dessa barn? Kanske skulle de stoppat vid tre? Snick snack......det jag ville säga är att han röker och henne såg jag köpa snabbmat till lunch. Omkostnaden/dag för dessa båda torde göra att det inte blir många korvören till de sju barnen? Iofs så ser de inte purunga ut så kanske ungarna är vuxna men skylten ljuger ju inte för det.
  • Anonym (ts)
    Kyrkby skrev 2015-04-05 13:12:32 följande:
    Svenska tiggande ungdomar är ett stort problem i Australien. Ungdomarna går och äter och bor på härbärgen för fattiga Australiensare.
    Går till soppkök och äter sig mätta osv.

Helt förkastligt, fel av våra ungdomar att göra så.
    Snylta inte på den fattiges mat. Vad skulle ni säga ifall svenska ungdomar gick till soppköken i Sverige för att dom är för snåla att köpa mat.
    Förutsatt att dom har pengar
    Svenskarna bor på härbärgen som är öppna för alla och bygger inte upp flera stora smutsiga skräpiga tältläger.
  • Poaceae

1: Jag ger ibland lite grann fast jag tycker nu att det är jobbigt och ibland (oftare numera)  väljer jag att gå omvägar eller handla mat i sista stund innan affären stänger då jag vet att det inte sitter någon utanför som tigger för jag orkar inte mer.

2: För ca ett halvår sedan så gick ut ur min dåvarande lokala mataffär och gick bakom en man, en tiggare (vi skulle åt samma håll). Han tog upp ciggaretter och började röka och gick mot en bil, tog upp nycklen och låste upp och började leta efter en grej. Eftersom han hade nycklar antar jag att det var hans bil? I alla fall, Jag tjänade då ca 15000 efter skatt och idag 7200 efter skatt (det kommer att bli bättre snart igen) , har två barn att försörja på halvtid och ingen make/sambo.  Jag har varken råd med körkort eller bil, speciellt INTE idag.

Berätta för mig:

A: Varför ska jag ge bort mina få slantar som jag själv behöver till mina barn och mig?

B:
    Jag vet det är synd om dem för de klassas som tredjeklass i deras hemländer (och kanske här av vissa?) och det är mycket svårt för dem att få jobb, men helt seriöst det här fungerar inte längre. Folk blir ilskna och blir till en hotbild för romerna för att de helt enkelt heller inte orkar längre. Egentligen tror jag att ytterst få faktiskt vill agera som de gör mot dem men som sagt sista droppen har kommit och politikerna verkar inte göra specielt mycket. Sverige känns utåt sett som ett humant land och vill alla väl därav att vi släpper in tiggarna på våra gator men hur humant är det egentligen när vi bara släpper in dem vind för våg och låter dem sitta ute/sova ute på vintern i uppåt 20 minus? 

C:
    Frågan hör egentligen inte hit men varför skaffar de så otroligt många barn? Hade de satsat på mindre antal barn, gjort ett helhjärtat försök att få svenskt medborgarskap och därmed fått in sina barn in skola så tror jag att deras problem hade löst sig på långsiktigt håll. Eller var jag allt för naiv nu?

Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....