• Anonym (ts)

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Gick i dag ut för att handla lite mat. Utanför affären var det helt tomt på folk förutom en tiggare som satt där, vilket det alltid gör. När jag kom runt hörnet satt hon med ryggen mot mig och tog ett sista bloss på en cigarett som hon sedan fimpade. När hon precis hade slängt den vände hon sig om och fick syn på mig, jag tittade tillbaka länge med svarta ögon som sa" Jaha det är det du handlar för dina tiggarpengar, cigaretter och inte mat"!

Nu har tiggarna sjunkit ännu några trappsteg för mig.

• Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....
  • Anonym (dd)
    Anonym (Licia) skrev 2015-04-05 11:02:42 följande:
    De reser till andra länder, beter sig som drägg, förstör och kostar skattepengar....
  • Anonym (j)
    puss skrev 2015-04-05 04:29:58 följande:
    Vad? Snyting utdelades hoppas jag?
    Nej, sonen är 12 och jag var inte med.
  • Anonym (Licia)
    Anonym (-------) skrev 2015-04-05 11:12:16 följande:

Men likt förbannat inte tiggare eller hemlösa, o det är dom som tråden handlar om.

Spelar det egentligen för sakfrågans skull roll om personerna som stör ordningen, skrämmer andra människor, tar upp polisresurser och förstör omgivningen (kort sagt: kostar skattepengar) har ett hem i de länder de hör hemma? Konsekvenserna för de boende i länderna de stökar runt i är ju desamma.
  • Anonym (ts)
    Anonym (j) skrev 2015-04-05 11:47:36 följande:
    Nej, sonen är 12 och jag var inte med.
    Frukansvärt, det är var det är. En 12-årig pojke som nästan blir besluten på sin cykel som inte ens passar en vuxen.

• Anonym (j)
    Anonym (ts) skrev 2015-04-05 12:05:21 följande:
    Frukansvärt, det är var det är. En 12-årig pojke som nästan blir besluten på sin cykel som inte ens passar en vuxen.
    Den vuxne kanske kan sälja eller ge till egna barn? Vissa har ju faktiskt barn med sig. Jag tycker det är ganska obehagligt när någon försöker råna andra. Jag skiter i vem det är, om han är rom, svensk, eller från någon okänd ö i stilla havet. Jag brukade ibland skänka pengar innan detta hände, men kommer inte att göra det mer.

Okej att det kanske handlar om en person som inte är representativ för alla andra, men det finns ganska mycket annat jag stör mig på också. Som att de tjatar för att få pengar och blockerar min väg, skriker och blir arga ibland om jag inte ger.

Jag är inte rik själv, lever på existensminimum.

Min son vill helst bli hämtad och lämnad och tycker det är jobbigt att gå själv och handla, fast vi bor bredvid affären. Detta är väl inget att driva med.
  • Anonym (småsint)
    Anonym (ts) skrev 2015-04-03 12:09:32 följande:

Gick i dag ut för att handla lite mat. Utanför affären var det helt tomt på folk förutom en tiggare som satt där, vilket det alltid gör. När jag kom runt hörnet satt hon med ryggen mot mig och tog ett sista bloss på en cigarett som hon sedan fimpade. När hon precis hade slängt den vände hon sig om och fick syn på mig, jag tittade tillbaka länge med svarta ögon som sa" Jaha det är det du handlar för dina tiggarpengar, cigaretter och inte mat"!

Nu har tiggarna sjunkit ännu några trappsteg för mig.

En svensk hemlös alkis tigger ibland för att få pengar till sprit. Och vi ger dom pengar. Vari ligger skillnaden?
  • Anonym (ts)
    Anonym (j) skrev 2015-04-05 12:18:46 följande:
    Den vuxne kanske kan sälja eller ge till egna barn? Vissa har ju faktiskt barn med sig. Jag tycker det är ganska obehagligt när någon försöker råna andra. Jag skiter i vem det är, om han är rom, svensk, eller från någon okänd ö i stilla havet. Jag brukade ibland skänka pengar innan detta hände, men kommer inte att göra det mer.

Okej att det kanske handlar om en person som inte är representativ för alla andra, men det finns ganska mycket annat jag stör mig på också. Som att de tjatar för att få pengar och blockerar min väg, skriker och blir arga ibland om jag inte ger.

Jag är inte rik själv, lever på existensminimum.

Min son vill helst bli hämtad och lämnad och tycker det är jobbigt att gå själv och handla, fast vi bor bredvid affären. Detta är väl inget att driva med.
    Den vuxne (tiggaren) försöker alltså stjäla en cykel till sitt eget barn eller för att sälja. Att stjäla från barn är så lågt så det finns inte ord för det. Har dom ingen  moral överhuvudtaget eller har det gått så långt att dom tycker att det är så synd om dom att dom anser att dom bara har rättigheter och inga skyldigheter.

Vad är nästa sak att stjäla...en mobil för att den vuxne??? behöver den till sitt eget barn?.

• Kyrkby
    Anonym (småsint) skrev 2015-04-05 12:26:39 följande:
    En svensk hemlös alkis tigger ibland för att få pengar till sprit. Och vi ger dom pengar. Vari ligger skillnaden?
    Alla tiggare som inte är Sverigde får allt för mkt resurser från samhället !
    Sverige är inte så rikt och enormt bra som alla vill göra det till.

Om vi hae varit rika och välmående så skulle vi ha råd att ta hand om våra egna gamla och barn först.

Sverige kan inte rädda världens alla krigsoffer , vi kan INTE vara världens Jesus !!!
  • Anonym (Undulatuppfödare)
    Taylor skrev 2015-04-05 10:38:42 följande:

Jag förstår inte vad din poäng är? Förklara gärna.

Jag vet många svenskar som har väldigt dåligt ställt men både röker och dricker kopiösa mängder. Deras barn får gå i halvdåliga kläder, skor som inte passar årstiden och är tvungna att växa upp väldigt fort för att deras föräldrar inte kan ta sitt ansvar.

Dessa människor bör kanske inte få försörjningsstöd förrän de kan bevisa att de inte längre röker och dricker, eller vad tycker du? Under tiden kan vi alla ge dem onda blickar på stan och kanske försöka ta en smygbild och dela med oss på sociala medier bara för att riktigt gotta oss i hur ansvarslösa de är. 

Ja, vi kör på det. Försörjningsstöd endast till icke-rökare och nykterister. 

Bra idé! Inget försörjningsstöd utan att man gjort allt i sin makt för att få bästa möjliga ordning på sin ekonomi, sluta röka till exempel. Jag är rökare och om jag skulle behöva försörjningsstöd skulle det kännas rätt ruttet att låta skattebetalarna betala för mina cigg.
  • Anonym (-------)
    Anonym (småsint) skrev 2015-04-05 12:26:39 följande:
    Skillnaden är väl t ex att den svenske hemlöse inte har åkt hit från utlandet för att tigga.
Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....