Inlägg från: Anonym (Licia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Licia)

Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....

Vem fan orkar bry sig om en sådan sak som att en tiggare röker? Och hur kan man ens bli förvånad?

Rökning brukar alltid vara vanligast bland de fattigaste i samhället.

Lägg lite energi på att fixa era egna liv istället för att sprida hat.

Jag ger aldrig pengar till tiggare och skulle helst vilja slippa se dem här men det här rabiata hatet som sprids bland annat här är fan så överdrivet och visar enbart på vilka trasiga människor ni själva är.

Patetiska är vad ni är!

• Anonym (Licia)
    Anonym (-------) skrev 2015-04-05 10:51:16 följande:

Skillnaden är väl att dessa engelsmän inte är hemlösa, kringresande o tigger heller. Så jag förstår inte alls hur detta inlägg kan ha med tråden att göra.

De reser till andra länder, beter sig som drägg, förstör och kostar skattepengar....
  • Anonym (Licia)
    Anonym (-------) skrev 2015-04-05 11:12:16 följande:

Men likt förbannat inte tiggare eller hemlösa, o det är dom som tråden handlar om.

Spelar det egentligen för sakfrågans skull roll om personerna som stör ordningen, skrämmer andra människor, tar upp polisresurser och förstör omgivningen (kort sagt: kostar skattepengar) har ett hem i de länder de hör hemma? Konsekvenserna för de boende i länderna de stökar runt i är ju desamma.
  • Anonym (Licia)
    tobbe01 skrev 2015-04-06 10:40:47 följande:

Jag tror att många inbillar sig att de "stackarna" som sitter och tigger och har sju barn (eller fem har väl en del) typ blev fattiga helt nyligen. Man tror att det är folk som du och jag och de har mist jobb och bostad blablablablabla och haft otur. Plötsligt när man hade sju barn så blev man tvärfattig............................

Det tror inte jag. Många är medvetna om romernas utsatta situation i många europeiska länder, därtill är de flesta insatta i att det är just bland fattiga och outbildade som barnaskarorna är störst på grund av dålig utbildning, dålig tillgång till p-medel osv. Dvs exakt samma situation som var bland Sveriges fattiga för ca 100 år sedan.

Så nej, din teori håller inte.

Därmed inte sagt att jag tycker att det är okej att de är här och tigger.
  • Anonym (Licia)
    nihka skrev 2015-04-06 10:19:03 följande:

Har du någon förklaring till varför romer som försörjer sig på kriminalitet i Rumänien och som har stora fina hus där sitter med en pappmugg utanför ICA på dagen och tillbringar nätterna i ett "smutsigt tältläger"?

Jag fick inte heller de att gå ihop. En förklaring önskas...
  • Anonym (Licia)
    tobbe01 skrev 2015-04-06 11:04:13 följande:

Och folk tycker att det finns logik i att tiggare från Rumänien tagit sig upp till Sverige och Norrland! Bara att resa inom Sverige är ju svindyrt! Åker de i turistbussar? Har de egna bussar? Vem betalar bensin? Hur har de råd att åka hem på semester? Hur har de råd att röka och ha moderna mobiltelefoner? Att ladda en mobil kostar en hel del? Hur har de råd att ta sig till städernas utkanter dit man endast kan ta sig med kollektivtrafik? hit där jag bor kostar det 25 kr enkel resa och kan bara betalas med kort och det är alldeles för långt att gå, men ändå sitter det en tiggare utanför vår lilla lokala butik. Jag begär inte att du ska ha svaren.

Hur hänger detta ihop med mitt inlägg du citerade?

Och nej, "folk" tycker inte det är logiskt, de flesta ifrågasätter just det du beskriver. Just det du pekar på att tiggeriet i någon form är organiserat. Men det ändrar inte det faktum att det är fattiga människor som sitter där och nog i många fall far väldigt illa.
  • Anonym (Licia)
    Anonym (Licia) skrev 2015-04-06 11:17:00 följande:

Hur hänger detta ihop med mitt inlägg du citerade?

Och nej, "folk" tycker inte det är logiskt, de flesta ifrågasätter just det du beskriver. Just det du pekar på att tiggeriet i någon form är organiserat. Men det ändrar inte det faktum att det är fattiga människor som sitter där och nog i många fall far väldigt illa.

"Just det du pekar på tyder på att tiggeriet är i någon form organiserat" ska det stå.
  • Anonym (Licia)
    tobbe01 skrev 2015-04-06 11:24:50 följande:

Okej. Jag citerade väl fel. Men nu citerar du mig och påstår att de som sitter och tigger är fattiga! utan att kommentera ngt av mina funderingar. T ex hur i helvete de kan ta sig från Rumänien, till Sverige och långt upp i landet OCH dessutom då och då åka hem på "semester"? Jag skulle inte ha råd att resa till Rumänien regelbundet.

Läs mitt inlägg igen.
  • Anonym (Licia)
    Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-06 11:24:24 följande:

Duh. Dubbelt Duhhh.

De är mer eller mindre slavarbetare som tjänar ihop pengar till "bossens" villa, ofta kusinbarn etc som blivit iväglurade till Sverige med löfte om ?jobb". Sen tycker de att det är för skämmigt att klaga och åka hem tomhänta. I många fall har de dessutom lånat pengar till bussresan från sin släkt.

Romer är ett klanfolk. Och alla klaner har ett överhuvud. Det kanske du har hört talas om?

Så vi kan alltså enas om att det inte är samma människor som sitter på sveavägen och tigger som bor i dessa påstådda lyxhus i Rumänien?
  • Anonym (Licia)
    Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-06 14:57:38 följande:

1 de sitter INTE ute i regn. Då går de hem alt in i köpcentret alt in i tunnelbanan.

Jodå, det gör de faktiskt, det är bara att gå längs de gator där det inte ges möjlighet att sitta inomhus, typ Kungsgatan och Karlavägen i Stockholm. Där sitter de tamefan i rena snöstormarna ibland. Att du sen inte ser dem ändrar inte fakta.

Men so what? Vad spelar det för roll för sakfrågan? Skulle det göra dig vänligare inställd till dem om du såg detta med egna ögon?

Är inte problemet egentligen att de är här överhuvudtaget?
  • Anonym (Licia)
    Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-07 19:51:23 följande:

Tycker jag han gjorde rätt i. Zigenarna har absolut inget med Romarriket, romare, eller Italien och Rom att göra. De vill bara få det att verka så. Precis som de ville få det att verka som att de kom från Egypten när de faktiskt kom från Indien.

Hahahahaha! Tror du på riktigt att de kallas för romer för att de vill förknippas med Rom och Italien?

Jeez, mycket ska man höra innan öronen trillar av.
  • Anonym (Licia)
    Anonym (SkickaRäkningentillRumänien) skrev 2015-04-07 21:34:38 följande:

Zigenarna har absolut inget med Romarriket, romare, eller Italien och Rom att göra. De vill bara få det att verka så. Precis som de ville få det att verka som att de kom från Egypten när de faktiskt kom från Indien.

Läs er historia, läs länkar och källor på Wikipedia. Det bara ÄR så.

Alltså, den enda som ens har nämnt Romarriket, Italien och Rom är du. Du är den som tror att folkslaget kallas för romer för att de skulle vilja påstå någon sorts anknytning till Rom (gamla eller nya). Du. Ingen annan. Ingen förutom du har ens påstått att det skulle vara så. Och det är faktiskt helfestligt att du tror att det skulle vara så.

Att du utöver det uppmanar andra att läsa på är bara fööör roligt! Är du på riktigt så dum?
  • Anonym (Licia)
    Anonym (Eh) skrev 2015-04-17 23:34:49 följande:

Men snälla. Här i Helsingborg brukar tiggarna på 8-10 pers samlas när de har "rast", på en parkering borta vid ett köpcentrum. Då står de där tillsammans och pratar och skrattar, samtidigt som alla står och röker sina cigg som om livet vore helt underbart.

Näe? Fy faaaan! Menar du att de stod och skrattade?!? Usch och fy, alla vet ju att om man har det dåligt så får man aldrig skratta för då har man det inte dåligt på riktigt. Ju!
Svar på tråden Tiggare som röker!! Det har dom tydligen pengar till....