virrisen skrev 2015-12-10 12:21:10 följande:
Jag har ju skrivit om det bästa i vårt förhållande längre upp. Nu kommer den andra listan...
- Att det inte är något "flyt". Jag kan liksom aldrig koppla av och räkna med att han gör saker för det styrs ju helt av hans humör och "lust" att göra det...
- Hans humörsvängningar. Ena dagen jätteglad och positiv och sprallig. Sen typ helt passiv och bara ligger i sängen och är sur och förväntar sig att jag passar upp "utan att skälla" på honom.
- Oförmågan till konsekvensanalys, att han inte tänker efter FÖRE. Eller efter heller för den delen. Han lever verkligen i nuet!!!!
- Att han kan (ibland, om det är en sån dag och det vet man aldrig) "skämta" om mig och förminska och typ idiotförklara mig inför andra. Få saker gör mig så jäkla arg och ledsen. En bra dag är det åt andra hållet, han kan hålla om mig och säga att han älskar mig framför vem som helst (jag är inte lika känslosam...)
- Att han är så omogen. Jag tror att han stannade vid 14 år. Allvarligt!! Hans pappa dog i cancer då och kanske hans obehandlade adhd (och asperger tror jag också men han vägrar ju hittills utredning) i kombination gjorde att han slutade växa upp?!?!?
- Att han inte ser sitt ansvar för saker. Det är alltid någon annans fel.
- Att han (såklart när man läser det ovan) inte är en jättebra pappa...
- Att det är så svårt att få hans uppmärksamhet och jag måste typ "etablera kontakt" innan jag kan börja prata...
Ni då?
Det som är jobbigast är hur han påverkar barnen. Kort stubin. Skriker mycket. För snabba svängningar för att barnen ska hänga med. Skapar oro. Jag medlar hela tiden.
Han avslutar inget. Både stort och smått. Allt från att inte skruva på korkar till att inte genomföra planer vi gör upp tillsammans.
Pratar oavbrutet. Konstant. När vi träffar vänner ser han sig själv som samtalets medelpunkt och jag får aldrig komma till tals.
Omogen. Ja.
Innan han fick sin diagnos fattade jag inte varför jag alltid hade en känsla av att aldrig komma framåt eller vidare. Precis som du skriver svårt att hänga med i alla humörsvängningar. Ena dagen kom vi åker på utflykt. Nästa dag går han knappt upp ur sängen.
Jag har märkt nu hur mycket jag anpassar mig efter honom.
Svårt att få ögonkontakt när han är i spinn. Ett tag när han började ta sin medicin landande han. En otroligt skön och ovan känsla att prata med honom och märkliga att han lyssnade och tog in ordentligt vad jag sa.
Hans energi tar av min.
Energin är samtidigt den som gör honom så speciell och bra. Han hittar på många roliga saker med barnen och har roliga idéer. De fullföljs dock sällan.
Suck