• Kämparglöd1

Stödgrupp att leva med sambo med ADHD

Hej

Jag lever med min sambo sen 10 år tillbaka . Han hade inte fått diagnosen adhd då . Men efter ett tag börja jag läsa på om det. Kanske först och främst då jag märkte att hans son hade dessa symtom. Som märktes i familjen och var jobbigt för alla förutom för min sambo. Som inte riktigt ville inse att det var något . Det har varit mycket bråk och missförstånd . Mycket som är bra också annars skulle jag inte stannat. Men ibland känns det hopplöst och jag vill bara gå därifrån. Detta humör som svänger och vet inte vad som ibland triggar igång honom och jag vet inte om han själv vet det. Och så är det ju så det är hemma det visar sig inte för omgivningen runt omkring. Många har frågat hur jag orkar.. Det jag har mest dåligt samvete för är mina barn. Vill jätte gärna komma i kontakt med andra i liknande situation.

Lever på hoppet????

• Svar på tråden Stödgrupp att leva med sambo med ADHD
  • aaaarghhhhhh
    Flisan79 skrev 2015-11-15 21:32:39 följande:

Varför vill ni inte att andra ska veta att han har en diagnos?

För oss är det precis tvärt om. Så otroligt skönt att kunna förklara för folk att han har en diagnos som gör att han tex lovar för mycket, glömmer eller avbryter mitt i en mening. Alternativet är ju att de bara tror att han är oärlig, nonchalant och totalt ointresserad.

Barnen är fullt medvetna och har därför mycket mer överseende med sin pappa. De vet att hans ord måste tas med en nypa salt och att löften ofta inte blir. Sorgligt men bättre att de inte förväntar sig något. De vet ju att han verkligen vill men förstår att han glömt andra saker han skulle göra. Vi pratar mycket om det och skojar lite om hur "tokig" pappa kan vara.

Vi har ju en dotter som håller på att utredas och även där ser vi fördelen i öppenheten. Att diagnosen är inget man döljer eller skäms för.

Sant. Såklart våra närmaste vänner vet och familj. Viktigt att du skrev att diagnosen är inget man döljer eller skäms för. Bra. Fick mig att tänka till. Inget av våra barn har ännu någon diagnos. Men kanske kommer. ....... och då är det ju super viktigt. Sedan vill jag berätta för mina barn att pappa har adhd. Men när? Vilken ålder är bäst? Olika åldrar på barnen. De yngre förstår de? Berätta för äldsta barnen bara till en början?

Min sambos styrka är att vara social och umgås. Det gör han väldigt bra! Den han avbryter är mig så jag aldrig får komma till tals när vi är med vänner. ....

Mycket handlar väl om att min sambo ännu inte landat och acepterar att han har adhd.

Knepigt kring barnen och diagnos. Det är framför allt därför vi inte vill att alla ska veta att pappan har adhd. Då kommer de glasögonen på direkt och adhd blir förklaringen till allt. ... än så länge har varken skola eller förskola sagt något som skulle tyda på att något av barnen har någon diagnos. Men det kan kanske ändras. .....

Tacksam för svar för nu snurrar det i huvudet ordentligt.
  • Flisan79

Våra barn är 4, 6 och 8. De vet alla men 4 åringen förstår inte.
    Inte nog med att de förstår sin pappa bättre eller accepterar sin egen ev diagnos (6 åringen) men min äldsta dotter har mycket mer överseende med tex en tjej i klassen som har adhd. Hon berättade att andra i klassen kunde vara lite taskiga med henne men pga utbrott hon får men att hon själv förstod att det berodde på adhd:n och därför har mer förståelse. Väldigt fint tycker jag.
    Kunskap är makt och okunskap skapar rädsla och avståndstagande

Min man är som din. Han är extremt öppen och trevlig. Kan prata med vem som helst och få folk att tro att de känt varandra jämt. Vilket han använder sig av i sitt jobb. Så som sagt, det finns fördelar med.

• aaaarghhhhhh
    Flisan79 skrev 2015-11-17 02:08:43 följande:

Våra barn är 4, 6 och 8. De vet alla men 4 åringen förstår inte.

Inte nog med att de förstår sin pappa bättre eller accepterar sin egen ev diagnos (6 åringen) men min äldsta dotter har mycket mer överseende med tex en tjej i klassen som har adhd. Hon berättade att andra i klassen kunde vara lite taskiga med henne men pga utbrott hon får men att hon själv förstod att det berodde på adhd:n och därför har mer förståelse. Väldigt fint tycker jag.

Kunskap är makt och okunskap skapar rädsla och avståndstagande

Min man är som din. Han är extremt öppen och trevlig. Kan prata med vem som helst och få folk att tro att de känt varandra jämt. Vilket han använder sig av i sitt jobb. Så som sagt, det finns fördelar med.

Tack för svar! Som sagt det är snurrigt nu och med 3 små barn finns inte så mycket utrymme att tona i lugn och ro. Just nu är jag lite allergisk mot adhd för det tar så mycket energi från mig. Min sambo mår för tillfället inte bra. Är arg och skriker och det smittar alla. Hatar det! Jag funderar på om vi ska separera eller ej. Eller jag vill men vi har små barn och min sambo för mycket för att det inte ska ske. Jag behöver lugn. Mina barn behöver lugn. Hur ska vi få det på bästa sätt? Min sambo är pappa till våra barn och vi måste hitta sätt där vi kan umgås utan att vi stjäl energi från varandra. Han behöver mycket hjälp. Om han bor själv behöver han inte anpassa sig så mycket till hur jag vill ha det. Han klarar ju mycket men på sitt eget sätt. Ah. Det snurrar på mycket nu. Det enda som är bra i allt detta är att min sambo aktivt söker och sakta får hjälp från psykiatrin. Synd bara att jag skulle gå sönder på vägen. .............
  • Flisan79
    aaaarghhhhhh skrev 2015-11-17 10:51:25 följande:
    Tack för svar! Som sagt det är snurrigt nu och med 3 små barn finns inte så mycket utrymme att tona i lugn och ro. Just nu är jag lite allergisk mot adhd för det tar så mycket energi från mig. Min sambo mår för tillfället inte bra. Är arg och skriker och det smittar alla. Hatar det! Jag funderar på om vi ska separera eller ej. Eller jag vill men vi har små barn och min sambo för mycket för att det inte ska ske. Jag behöver lugn. Mina barn behöver lugn. Hur ska vi få det på bästa sätt? Min sambo är pappa till våra barn och vi måste hitta sätt där vi kan umgås utan att vi stjäl energi från varandra. Han behöver mycket hjälp. Om han bor själv behöver han inte anpassa sig så mycket till hur jag vill ha det. Han klarar ju mycket men på sitt eget sätt. Ah. Det snurrar på mycket nu. Det enda som är bra i allt detta är att min sambo aktivt söker och sakta får hjälp från psykiatrin. Synd bara att jag skulle gå sönder på vägen. .............
    Hade du varit kvar om inte barnen varit med i bilden? Hur mycket av kärleken finns kvar?
    Att stanna av någon annan anledning än att man faktiskt vill det är inte bra för någon. Allra minst barnen. De känner av allt.

Går din man på någon antidepp? Det skulle kunna vara en start. Min man fick för många år sedan diagnoserna kronisk depression och svår ångest. Sedan dess har han ätit ssri preparat och det var faktiskt den allra största vändningen för oss. Han blev mycket bättre i humöret och aggressiviteten minskade radikalt.
    Många behöver ju också ssri när man äter adhd medicin, ibland mer än innan.
    Ångesten och deppen är en väldigt vanlig följd av adhd:n. Speciellt om man inte fått diagnos som ung. Ett helt liv där man ständigt känt sig annorlunda, fått skäll osv utan att förstå varför man är som är och gör som man gör.
  • aaaarghhhhhh
    Flisan79 skrev 2015-11-17 20:09:41 följande:

Hade du varit kvar om inte barnen varit med i bilden? Hur mycket av kärleken finns kvar?

Att stanna av någon annan anledning än att man faktiskt vill det är inte bra för någon. Allra minst barnen. De känner av allt.

Går din man på någon antidepp? Det skulle kunna vara en start. Min man fick för många år sedan diagnoserna kronisk depression och svår ångest. Sedan dess har han ätit ssri preparat och det var faktiskt den allra största vändningen för oss. Han blev mycket bättre i humöret och aggressiviteten minskade radikalt.

Många behöver ju också ssri när man äter adhd medicin, ibland mer än innan.

Ångesten och deppen är en väldigt vanlig följd av adhd:n. Speciellt om man inte fått diagnos som ung. Ett helt liv där man ständigt känt sig annorlunda, fått skäll osv utan att förstå varför man är som är och gör som man gör.

Tack för svar!

Nej kärleken finns inte längre. Jag ömmar mycket för honom och vill honom väl. Bra dagar undrar jag varför jag tycker allt är så jobbigt. ...... det är bara fråga om när vi ska separera. Inte om. Min ork finns inte för tillfället och då händer inget. .... som i allt annat.

Vet att min sambo är deprimerad. Har före länge sedan ätit antidepressiva. Bra tips att prova igen. Jätte bra!

Tack för svar och stöd! Hjälper mycket! Tack!
  • Svennis
    Flisan79 skrev 2015-11-16 01:19:23 följande:
    Ger han något vettigt svar om varför? Jag hade blivit helt tokig. Min man var visserligen väldigt anti i början när jag började påpeka att han nog hade adhd (blev liksom förbannad och kände sig kränkt, som om jag sagt att han var efterbliven eller dylikt) men det handlade om hans okunskap. IOM att han hittat info och gjort en utredning så förstod han hur vanligt det var och att det inte bara är negativt.
    Det enda jag har fått till svar är att han inte vill "bli sin diagnos/sina diagnoser".
    Han tror att det är det enda som folk kommer att förknippa honom med. Det första de kommer att tänka.

Det var över ett år sen han fick dem nu och han har inte berättat för någon. Inte sina föräldrar och inte våra barn (där två har samma diagnoser och kanske skulle må bra av att veta att pappa har det likadant). Inte för någon. Ville knappt berätta för mig.

Och nåde mig om jag tar upp hans svårigheter, det får bara han göra. Däremot så har han tydligen rätt att rabbla upp allt som jag har svårt med..?
  • aaaarghhhhhh
    Svennis skrev 2015-11-19 01:29:20 följande:

Det enda jag har fått till svar är att han inte vill "bli sin diagnos/sina diagnoser".

Han tror att det är det enda som folk kommer att förknippa honom med. Det första de kommer att tänka.

Det var över ett år sen han fick dem nu och han har inte berättat för någon. Inte sina föräldrar och inte våra barn (där två har samma diagnoser och kanske skulle må bra av att veta att pappa har det likadant). Inte för någon. Ville knappt berätta för mig.

Och nåde mig om jag tar upp hans svårigheter, det får bara han göra. Däremot så har han tydligen rätt att rabbla upp allt som jag har svårt med..?

Jobbigt. Din sambo krisar uppenbarligen. Stå på dig! Om möjligt försök få honom att gå till någon slags samtalskontakt
  • virrisen

Det ÄR ju så himla svin-jobbigt ibland, det är vi ju överens om.
    Men VARFÖR stannar ni kvar? Ni som vill göra det.. Här är mina skäl till att jag varit med honom i 4 år... Vettigt eller inte-här är det positiva... Glad

De bra dagarna är han rolig och påhittig. Champagne en måndag. Köra 8 mil för att hitta någon god hämtmat en tisdag. Han är ett ljus i tristessen dessa dagar med sin påhittighet!

Han vet inte när saker är omöjliga utan han löser det och "men det går inte" finns inte (OM han inte tycker det är tråkigt förstås, haha). I somras stod vi med en tomt bestående av olika lerhögar (nybyggt hus) och han skulle "göra allt själv" helt utan erfarenhet av att t ex köra grävmaskin eller bygga mur. Nu har vi finast tomt av alla och han jobbade med det typ dygnet runt...

Han är inte långsint! Glömmer bråk fortare än kvickt. (ibland lite svårt för mig att hantera).

Vi har bra sex och jag tycker att han är attraktiv. Han må vara som en elefant i en porslinsfabrik i många andra fall men här klickar vi så himla bra!

• aaaarghhhhhh
    virrisen skrev 2015-11-19 14:04:15 följande:

Det ÄR ju så himla svin-jobbigt ibland, det är vi ju överens om.

Men VARFÖR stannar ni kvar? Ni som vill göra det.. Här är mina skäl till att jag varit med honom i 4 år... Vettigt eller inte-här är det positiva... De bra dagarna är han rolig och påhittig. Champagne en måndag. Köra 8 mil för att hitta någon god hämtmat en tisdag. Han är ett ljus i tristessen dessa dagar med sin påhittighet!

Han vet inte när saker är omöjliga utan han löser det och "men det går inte" finns inte (OM han inte tycker det är tråkigt förstås, haha). I somras stod vi med en tomt bestående av olika lerhögar (nybyggt hus) och han skulle "göra allt själv" helt utan erfarenhet av att t ex köra grävmaskin eller bygga mur. Nu har vi finast tomt av alla och han jobbade med det typ dygnet runt...

Han är inte långsint! Glömmer bråk fortare än kvickt. (ibland lite svårt för mig att hantera).

Vi har bra sex och jag tycker att han är attraktiv. Han må vara som en elefant i en porslinsfabrik i många andra fall men här klickar vi så himla bra!

????Sant!

Alla människor har bra och dåliga sidor! Såklart!
Svar på tråden Stödgrupp att leva med sambo med ADHD