• Kämparglöd1

Stödgrupp att leva med sambo med ADHD

Hej

Jag lever med min sambo sen 10 år tillbaka . Han hade inte fått diagnosen adhd då . Men efter ett tag börja jag läsa på om det. Kanske först och främst då jag märkte att hans son hade dessa symtom. Som märktes i familjen och var jobbigt för alla förutom för min sambo. Som inte riktigt ville inse att det var något . Det har varit mycket bråk och missförstånd . Mycket som är bra också annars skulle jag inte stannat. Men ibland känns det hopplöst och jag vill bara gå därifrån. Detta humör som svänger och vet inte vad som ibland triggar igång honom och jag vet inte om han själv vet det. Och så är det ju så det är hemma det visar sig inte för omgivningen runt omkring. Många har frågat hur jag orkar.. Det jag har mest dåligt samvete för är mina barn. Vill jätte gärna komma i kontakt med andra i liknande situation.

Lever på hoppet????

• Svar på tråden Stödgrupp att leva med sambo med ADHD
  • hundochhäst

Jag lever inte med någon som har ADHD men jag har det själv och nu när jag är gravid så har det exploderat inom mig. Jag saknar helt energi och blir trött för minsta lilla. Jag orkar knappt göra någonting hemma längre men jag kan bli tokig på röran omkring mig.
    Helt utan förvarning kan jag bli vansinnigt arg. Jag slår i dörrar, skriker, gråter och beter mig som en idiot. Jag försöker sluta och jag försöker hålla mig lugn men det går inte. Efter utbrotten så blir jag låg och mår väldigt dåligt, får extremt dåligt samvete. Men det hindrar mig inte från att bara någon timma senare få ett nytt utbrott.
    Jag äter ingen medicin och i normala fall så kan jag hantera min ADHD väldigt bra men nu som gravid med alla hormoner som spökar är det värre än någonsin.

Jag har två barn och djur som skall skötas samt en sjuk förälder som tar upp mycket av mina tankar. Mitt största intresse har jag inte tid för just nu och det brukar hjälpa mig mycket annars och ge mig positiv energi.

Stress är det värsta, det är det som gör att jag flippar. Jag kan stressa upp mig för allt. Att jag är en dålig mamma, att jag inte hjälper till mer hemma, att jag är så trött, att jag inte räcker till, att jag inte har gjort det jag vill i livet, att jag inte kan sova, att jag sover för mycket osv. Allt snurrar i huvudet samtidigt och jag får inte stopp på det.
    Min sambo är precis tvärt om, han stressar aldrig upp sig för samma saker som jag och tycker att allt går att lösa. Tyvärr vill han inte lösa saker lika fort som jag. Jag tycker att han är sävlig, han hänger inte med i tankesvängarna.

Jag tycker så synd om er som ska ha det så här med era partners, jag blir imponerad av att ni klarar av det. Jag hade aldrig fixat att leva med en som är som jag när jag mår så här. Samtidigt tycker jag synd om era partners, men det låter som de kommer undan med lite för mycket. Det är viktigt att de förstår hur ni mår av situationen.
    Tala om det när allt är bra och försök att inte döma när det är dåligt. Det värsta jag vet är när min sambo säger att jag är onormal och sjuk i huvudet och att jag tänker fel. Jag vet att jag är impulsiv och överreagerar men jag tänker inte fel. Hoppas att ni och era sambos får ordentlig hjälp så att ni orkar fortsätta kämpa tillsammans.

• Flisan79
    virrisen skrev 2016-01-19 13:08:13 följande:

Måste bara skriva av mig lite, för vissa dagar är så frustrerande?

Jag lever med en odiagnostiserad person. Jag tror själv att han har både ADHD och Asperger. En sådan person som kallades DAMP-unge i skolan och som hans mamma slog för att ?få ordning på?. Vilka skador har det gett när han nu är närmare 40?

Synbart har han klarat sig bra ändå. Han har mig, ett hus, 2 barn och ett välbetalt jobb. Men det är kaos-vi lever i ett kaos där jag försöker skapa ordning och stabilitet. Och jag känner inte att han är en dag äldre än 15 år? När han var 15 år dog hans pappa, jag undrar om hela hans mentala utveckling ?frös? då- det är så det känns.

Han tar inte hand om sig själv. Glömmer att borsta tänder. Glömmer att äta. Eller dricker coca-cola till frukost. Kan inte få ihop en tågtidtabell och hur många minuter han behöver ha på sig för att hinna passa en tågtid. Har ingen tidsuppfattning alls. Vet inte om det gått 3 timmar eller 7 timmar. Därför måste saker ständigt göras i panik. Därför blir jag ständigt arg. Han kan inte ta till sig att jag försöker hjälpa med hans tillkortakommanden utan jag ?tjatar? då. Men jag vill ju bara att han ska hinna i tid till dagis? Eller komma ihåg att han ska dit?

Städning existerar inte. När han flyttar saker kommer de ALDRIG tillbaka där de var från början. Godispapper kan slängas i handfatet i badrummet. Läskburkar står kvar framför datorn.
    Datorn-hans allt. Där kan han sitta trots att massor av saker behöver göras i hemmet. Trots att barnen (och jag) behöver uppmärksamhet. Vid datorn är det alltid något han ?ska bara? eller ?måste fixa?.
    Fixa mat vill han bara göra när han är sugen och känner sig inspirerad, ca 1 dag i månaden. Jag tror inte han vet hur man ordnar en frukost för familjen, för det är för många moment. Han hjälper inte ens till. Sitter och surfar istället. Eller ligger i sängen. ?säg till när det är klart? säger han. Som om jag vore hans morsa eller hemmafru?

Jag har försökt styra upp det också. Ta ?hänsyn? till en funktionsnedsättning som han vägrar utreda om den finns. Jag säger att jag fixar frukost och han fixar disk. Han har sagt ja. Men säger ändå ?jag fixar det senare? när 9 av 10 frukostar är avklarade. ?Senare? ska allt tråkigt fixas. Om jag påminner om ?senare? är jag tjatig, igen?  Han säger att han älskar mig. Ofta. Men han kan inte visa det. Eller i alla fall bara sällan. Jag måste ofta säga hans namn 2-3 gånger för att få hans uppmärksamhet, och detsamma gäller för barnen. Så skriker han till slut?VAD ÄR DET?????. Allt man vill är att ställa en fråga eller föra en vanlig konversation. Men nästan alltid stör man i något han håller på med, tittar på, eller tänker på.

?Vad ska jag med den till?? säger han när jag bönar och ber att han ska göra en utredning? Ja, få verktyg, självkännedom, medicin? Rädda vår relation?

Han har en dotter (ej min) med ADHD-diagnos och de två funkar överhuvudtaget inte tillsammans. De har ingen relation och han är som en främling gentemot henne.

Om jag behöver hjälp med något ser han det aldrig. Jag kan stå med 10 matkassar och ett barn och han står med enbart bilnycklarna och jag måste skrika ?KAN DU HJÄLPA TILL????. Har hänt att främlingar på stan agerat snabbare innan han agerat. Han ser aldrig mina behov. Om jag ligger sjuk och orkeslös så kommer han ALDRIG säga ?vila älskling?. Detsamma med barnen. Han tycker att de kan fixa det mesta själva. Om de vill ha något så fixa det liksom. Är väl inget hinder att vara 2 år gammal?

Varje dag i hans liv är en ny dag. Det är som i en film. Han lär sig inget av gårdagens misstag och kommer inte planera framtiden utefter dem. Han agerar inte annorlunda för att jag blivit arg/ledsen över något 100 gånger, han gör det en gång till. Han reagerar inte heller över det som han fått positiv respons från mig (jag försöker ju vara super-positiv och BELÖNA beteenden som jag gillar men det verkar också glömmas?).

Han kan ligga en hel dag och säga att han behöver ?vila? och vill inte bli störd. Och han kan jobba maniskt med en sak från 7-24 och tycka att jag stör när jag vill att han ska ta kaffe-paus.

Det finns massa bra saker, de har jag samlat i ett annat inlägg. Detta är det tuffa. Jag vill inte vara morsa. Jag vill inte att han ska tynga ner min vardag, jag vill att han ska underlätta den. Jag vill att vi ska vara ett VI?

Känner igen mig i nästan allting. Låter väldigt likt min man.
  • virrisen
    hundochhäst skrev 2016-01-19 14:13:34 följande:

Jag lever inte med någon som har ADHD men jag har det själv och nu när jag är gravid så har det exploderat inom mig. Jag saknar helt energi och blir trött för minsta lilla. Jag orkar knappt göra någonting hemma längre men jag kan bli tokig på röran omkring mig.
    Helt utan förvarning kan jag bli vansinnigt arg. Jag slår i dörrar, skriker, gråter och beter mig som en idiot. Jag försöker sluta och jag försöker hålla mig lugn men det går inte. Efter utbrotten så blir jag låg och mår väldigt dåligt, får extremt dåligt samvete. Men det hindrar mig inte från att bara någon timma senare få ett nytt utbrott.
    Jag äter ingen medicin och i normala fall så kan jag hantera min ADHD väldigt bra men nu som gravid med alla hormoner som spökar är det värre än någonsin.

Jag har två barn och djur som skall skötas samt en sjuk förälder som tar upp mycket av mina tankar. Mitt största intresse har jag inte tid för just nu och det brukar hjälpa mig mycket annars och ge mig positiv energi.

Stress är det värsta, det är det som gör att jag flippar. Jag kan stressa upp mig för allt. Att jag är en dålig mamma, att jag inte hjälper till mer hemma, att jag är så trött, att jag inte räcker till, att jag inte har gjort det jag vill i livet, att jag inte kan sova, att jag sover för mycket osv. Allt snurrar i huvudet samtidigt och jag får inte stopp på det.
    Min sambo är precis tvärt om, han stressar aldrig upp sig för samma saker som jag och tycker att allt går att lösa. Tyvärr vill han inte lösa saker lika fort som jag. Jag tycker att han är sävlig, han hänger inte med i tankesvängarna.

Jag tycker så synd om er som ska ha det så här med era partners, jag blir imponerad av att ni klarar av det. Jag hade aldrig fixat att leva med en som är som jag när jag mår så här. Samtidigt tycker jag synd om era partners, men det låter som de kommer undan med lite för mycket. Det är viktigt att de förstår hur ni mår av situationen.
    Tala om det när allt är bra och försök att inte döma när det är dåligt. Det värsta jag vet är när min sambo säger att jag är onormal och sjuk i huvudet och att jag tänker fel. Jag vet att jag är impulsiv och överreagerar men jag tänker inte fel. Hoppas att ni och era sambos får ordentlig hjälp så att ni orkar fortsätta kämpa tillsammans.

Hej och TACK för ditt inlägg, intressant med ett annat perspektiv...

Det som du verkar ha. Som min sambo saknar, eller i alla fall inte visar, är ju självinsikt. Och det skulle göra så mycket. Om han bara kunde säga att ja, han förstår att han kan vara jobbig och svår... Men nej- allt ligger liksom "utanför honom". Det där med stress känner jag igen. Han verkar kunna stressa upp sig för vad som helst och då måste han bara "ligga och vila" eller innesluta sig i något dataspel. Medan jag blir vansinnig. Och säger saker jag inte vill säga. Men vi har en VARDAG som måste gå ihop, och det gör den inte om en person "loggar ut" då och då. Jag försöker förstå men man blir slutkörd... Och eftersom han inte har någon diagnos på papper (jag tror både ADHD och asperger... Minst!) så vet jag inte vad jag ska göra.

"de kommer undan med lite för mycket" skriver du. Det tycker jag verkligen. Och jag är en modern kvinna, han ska dela hushållsarbetet med mig-det borde vara självklart. Men det är som att leva med en handikappad från 1800-talet. Och jag skriker och hotar. Som till en tonåring som inte städar sitt rum. Och jag blir galen. Vill inte vara en sån person. ÄR inte en sån person!

Jag vill få honom till utredning men det går ju inte!!! Har du några tips??? "Vad spelar det för roll om jag har det på papper?" säger han? För mig spelar det ALL roll. Det kanske finns någon medicin som ger jämnare energinivåer. Han kanske kan få olika verktyg att hantera olika situationer. JAG kanske kan få verktyg att hantera olika saker. Sen om jag orkar ändå är en annan femma...
  • Flisan79

Jag har brutits ner nu.....gråter flera ggr varje dag.

Han äter medicin som HAN tycker får honom att må bra. Tro FAN man mår bra när man går på amfetamin!!! Att hans personlighet ändrats verkar han inte fatta. Att de inte gör honom ett dugg bättre....verkar han inte fatta. Jag har förlorat den jag älskade....han är inte där just nu.....

• virrisen

[quote=76291132][quote-nick]Flisan79 skrev 2016-02-01 11:20:56 följande:[/quote-nick]Jag har brutits ner nu.....gråter flera ggr varje dag.

Han äter medicin som HAN tycker får honom att må bra. Tro FAN man mår bra när man går på amfetamin!!! Att hans personlighet ändrats verkar han inte fatta. Att de inte gör honom ett dugg bättre....verkar han inte fatta. Jag har förlorat den jag älskade....han är inte där just nu.....[/

Men usch nej Flisan!!! :(

Du måste försöka hitta energi! Små stunder av egentid, ensam, ensam med barnen eller med vänner !

Styrka till dig!!! Kram

• Polarlantis

Hej på er!

Länge sedan jag var inne här...

Varit igenom sambons självmordsförsök, psyket, depression, hemkomst, sjukskrivning och åter i jobb på sex månader... Han går hos psykolog fram tills nu varje vecka men ska nu gå varannan och börja med en arbetsterapeut. Jag har en egen psykolog på mvc sedan 1,5 år.

Önskar jag kunde säga att det blivit bättre men det är knappt märkbart när det gäller hans relation till och umgänge med barnen Ingen verkar fatta att detta är det största bekymret och att det står i vägen för att att han ska kunna jobba med andra problem!!! Situationen är asjobbigt, och tar sjukt mkt energi. Har två små barn och en hotellgäst/tonåring brukar jag säga. Har ansvar för precis allt själv samt två hundar,, hus, och heltidsstudier.

Han är mindre arg så det är klart bättre. Men känner mig helt uppgiven då det inte finns ngn plan framåt, vad som vi ska jobba på, inga mål med något alls. En oändlighet med ingenting!!!

Vill han ska bli sig själv igen! För två månader sedan hade han en månads bra period, han var här, normal, vi hade till och med kul, och kärlek och allt!! Visst alla problem var kvar men det famns vilja, energi, lust, idéer...LIV. Och nu är det borta igen...

Vet inte hur jag går vidare nu??!!

Ursäkta lååångt inlägg!

• Far Out 4Real
    Kämparglöd1 skrev 2015-02-27 07:51:04 följande:

Hej

Jag lever med min sambo sen 10 år tillbaka . Han hade inte fått diagnosen adhd då . Men efter ett tag börja jag läsa på om det. Kanske först och främst då jag märkte att hans son hade dessa symtom. Som märktes i familjen och var jobbigt för alla förutom för min sambo. Som inte riktigt ville inse att det var något . Det har varit mycket bråk och missförstånd . Mycket som är bra också annars skulle jag inte stannat. Men ibland känns det hopplöst och jag vill bara gå därifrån. Detta humör som svänger och vet inte vad som ibland triggar igång honom och jag vet inte om han själv vet det. Och så är det ju så det är hemma det visar sig inte för omgivningen runt omkring. Många har frågat hur jag orkar.. Det jag har mest dåligt samvete för är mina barn. Vill jätte gärna komma i kontakt med andra i liknande situation.

Lever på hoppet????

Hej.

Lite frågor först. Hur längesedan är det han fick sin Diagnos? Men du började läsa om ADHD då förmodar jag? Hur tog han beskedet med att han har ADHD? Hur tog du samt resten av släkt och vänner det?

För att det kan ju inte kommit som en chock för dig låter det som? Men alltså jag har ju själv ADHD , så kanske inte "fattar" men vad är det som är jobbigt, hans humörsvängningar? Det förstår ja, och det låter ju onekligen som att han borde prata med någon omgående (om han inte redan gör det?)  

Men du målar ju verkligen upp dig som ett offer i sann ADHD anda. För har du tänkt på hur han orkar? Det låter ju inte som att du är övergenerös med komplimanger utan låter i mina öron att du är väldigt snabb på att berätta allt han inte hunnit med osv..

Och alla som du delger dina problem med, hur objektiv är du när du berättar?  För att det är ju två som bråkar, och lyssnar du nån gång på vad han har att säga? Vidare så undrar jag vad är det du vill ha hjälp med mera konkret? 

För ja ni har trotts allt varit sambos i 10+ år, och är det så viktigt vad andra tycker om ert förhållande? Nä, gå och prata med din man istället. Så har du en bra början! Men om du vill fråga något, så ska jag försöka svara i den mån jag kan.

Må bäst=)  
  • Far Out 4Real

Är en kille som har ADHD, och vissa av er undrar jag hur ni ens kan vara ihop med era killar? För att i mina öron låter det som om 50% inte ens har gjort någon utredning överhuvudtaget.

Och resten som när man precis fått reda att man har en Diagnos. Var verkligen extremt jobbigt för mig i vilket fall.

Sen undrar jag var det är för ställen era respektive gjort sina utredningar för att dom som tror att du blir "bra" av enbart medicin kan inte ha mera fel!

Och jag kommer inte ihåg ert nick, men om er/din kille blir "hög" eller påtänd (om han sköter läkarens ordinationer) av sin medicin, ja för det första så borde ju en Dr se detta, eller så har han inte ADHD helt enkelt!

Sen undrar jag hur många som visste om att era respektive har en Diagnos när ni träffades? Men många av era killa låter som pubertala tonårspojkar, som skriker ut att jag har ADHD.

Jag vet att ja inte vart lätt att vara med alla gånger, men jag har fan inte skyllt på att jag har ADHD. Fick reda på det för 4 år sedan. och det är väl först för nu eller 1 år sedan jag börja acceptera vem jag verkligen är.  Men jag kan känna igen mig i vissa saker som ni skriver, men då var jag betydligt yngre och omognare. Men sen finns det ofta en anledning till en kass självkänsla, och det är nog väldigt svårt att sätta sig in i... Men ja, jag tycker att ni ska prata med er partner (om det går) annars vet jag inte, mer än att den ni lever med inte är med i matchen helt enkelt. Och då är det enklast att skylla på att man har en Diagnos! 

• Polarlantis

HURRA! Blev ett bra möte med socionomen på nevropsyk där samob är inskriven. Dom hade själva fattat att det kanske inte var så smart att be oss söka familjehjälp själva. SÅ nu blir det nytt möte, dom ska lägga fram en plan och vi ska se frammåt. Så nu känner jag mig inte så själv längre! PUH!

Far out: tack för ditt inlägg. Värdefullt att läsa om er som HAR ADHD också! Man kan ju aldrig känna vad ni känner liksom, med nyanserade förklaringar på olika saker är guld!

• hundochhäst
    virrisen skrev 2016-02-01 09:17:45 följande:
    Hej och TACK för ditt inlägg, intressant med ett annat perspektiv...

Det som du verkar ha. Som min sambo saknar, eller i alla fall inte visar, är ju självinsikt. Och det skulle göra så mycket. Om han bara kunde säga att ja, han förstår att han kan vara jobbig och svår... Men nej- allt ligger liksom "utanför honom". Det där med stress känner jag igen. Han verkar kunna stressa upp sig för vad som helst och då måste han bara "ligga och vila" eller innesluta sig i något dataspel. Medan jag blir vansinnig. Och säger saker jag inte vill säga. Men vi har en VARDAG som måste gå ihop, och det gör den inte om en person "loggar ut" då och då. Jag försöker förstå men man blir slutkörd... Och eftersom han inte har någon diagnos på papper (jag tror både ADHD och asperger... Minst!) så vet jag inte vad jag ska göra.

"de kommer undan med lite för mycket" skriver du. Det tycker jag verkligen. Och jag är en modern kvinna, han ska dela hushållsarbetet med mig-det borde vara självklart. Men det är som att leva med en handikappad från 1800-talet. Och jag skriker och hotar. Som till en tonåring som inte städar sitt rum. Och jag blir galen. Vill inte vara en sån person. ÄR inte en sån person!

Jag vill få honom till utredning men det går ju inte!!! Har du några tips??? "Vad spelar det för roll om jag har det på papper?" säger han? För mig spelar det ALL roll. Det kanske finns någon medicin som ger jämnare energinivåer. Han kanske kan få olika verktyg att hantera olika situationer. JAG kanske kan få verktyg att hantera olika saker. Sen om jag orkar ändå är en annan femma...
    Jag tror att skillnaden mellan en kvinna med ADHD och en man är att kvinnor förväntas vara på ett visst sätt dvs omhändertagande och ansvarstagande. Vi kan inte visa ilska på samma sätt som en man heller. Då är vi hysteriska fruntimmer.

Jag har haft krav på mig i hela mitt liv att jag ska vara på ett visst sätt för att passa in i samhället. Det har varit jobbigt tidvis och kan fortfarande vara det men jag har lärt mig att leva med det och så länge jag får min egen tid då och då med saker jag tycker om så går det bra.

Träning och avslappning är det som hjälper mig. Ridning är guld för mig, jag tror att det är därför jag har svårare med impulskontrollen nu när jag är gravid.
    Det blir inte så mycket ridning för tillfället.

Jag tycker att du ska förklara för din man att du faktiskt också har känslor och tycker att saker är jobbigt. Han måste sluta vara självisk och börja inse att du behöver hjälp hemma. Vill han inte bli utredd och därmed kanske få hjälp så kanske du inte kan fortsätta att leva med honom. Du måste kunna ställa vissa krav på honom, han är inte mindre vetande bara för att han har ADHD.

Jag gjorde tusen saker innan jag fick reda på varför jag mådde som jag gjorde, jag åt antidepressiv medicin i flera omgångar, stressade sönder inombords och fick utmattningssymtom. Det är en svår balansgång, jag klarar inte negativ kritik särskilt bra då låser sig allt och jag blir väldigt osäker och tar då tyvärr lätt ut ilskan på mina närmaste, men om någon ger mig beröm kan jag klara av nästan allt.
    Tala med honom när ni har det bra och inte är osams försök göra någonting positivt av ert samtal. Fråga honom vad han drömmer om och vad han vill göra med sitt liv och säg att om han hjälper dig kan du lättare hjälpa honom. Förhållanden handlar ju ändå om att ge och att ta.

Hoppas att det kan hjälpa något.

Svar på tråden Stödgrupp att leva med sambo med ADHD