virrisen skrev 2016-02-01 09:17:45 följande:
Hej och TACK för ditt inlägg, intressant med ett annat perspektiv...
Det som du verkar ha. Som min sambo saknar, eller i alla fall inte visar, är ju självinsikt. Och det skulle göra så mycket. Om han bara kunde säga att ja, han förstår att han kan vara jobbig och svår... Men nej- allt ligger liksom "utanför honom". Det där med stress känner jag igen. Han verkar kunna stressa upp sig för vad som helst och då måste han bara "ligga och vila" eller innesluta sig i något dataspel. Medan jag blir vansinnig. Och säger saker jag inte vill säga. Men vi har en VARDAG som måste gå ihop, och det gör den inte om en person "loggar ut" då och då. Jag försöker förstå men man blir slutkörd... Och eftersom han inte har någon diagnos på papper (jag tror både ADHD och asperger... Minst!) så vet jag inte vad jag ska göra.
"de kommer undan med lite för mycket" skriver du. Det tycker jag verkligen. Och jag är en modern kvinna, han ska dela hushållsarbetet med mig-det borde vara självklart. Men det är som att leva med en handikappad från 1800-talet. Och jag skriker och hotar. Som till en tonåring som inte städar sitt rum. Och jag blir galen. Vill inte vara en sån person. ÄR inte en sån person!
Jag vill få honom till utredning men det går ju inte!!! Har du några tips??? "Vad spelar det för roll om jag har det på papper?" säger han? För mig spelar det ALL roll. Det kanske finns någon medicin som ger jämnare energinivåer. Han kanske kan få olika verktyg att hantera olika situationer. JAG kanske kan få verktyg att hantera olika saker. Sen om jag orkar ändå är en annan femma...
Jag tror att skillnaden mellan en kvinna med ADHD och en man är att kvinnor förväntas vara på ett visst sätt dvs omhändertagande och ansvarstagande. Vi kan inte visa ilska på samma sätt som en man heller. Då är vi hysteriska fruntimmer.
Jag har haft krav på mig i hela mitt liv att jag ska vara på ett visst sätt för att passa in i samhället. Det har varit jobbigt tidvis och kan fortfarande vara det men jag har lärt mig att leva med det och så länge jag får min egen tid då och då med saker jag tycker om så går det bra.
Träning och avslappning är det som hjälper mig. Ridning är guld för mig, jag tror att det är därför jag har svårare med impulskontrollen nu när jag är gravid.
Det blir inte så mycket ridning för tillfället.
Jag tycker att du ska förklara för din man att du faktiskt också har känslor och tycker att saker är jobbigt. Han måste sluta vara självisk och börja inse att du behöver hjälp hemma. Vill han inte bli utredd och därmed kanske få hjälp så kanske du inte kan fortsätta att leva med honom. Du måste kunna ställa vissa krav på honom, han är inte mindre vetande bara för att han har ADHD.
Jag gjorde tusen saker innan jag fick reda på varför jag mådde som jag gjorde, jag åt antidepressiv medicin i flera omgångar, stressade sönder inombords och fick utmattningssymtom. Det är en svår balansgång, jag klarar inte negativ kritik särskilt bra då låser sig allt och jag blir väldigt osäker och tar då tyvärr lätt ut ilskan på mina närmaste, men om någon ger mig beröm kan jag klara av nästan allt.
Tala med honom när ni har det bra och inte är osams försök göra någonting positivt av ert samtal. Fråga honom vad han drömmer om och vad han vill göra med sitt liv och säg att om han hjälper dig kan du lättare hjälpa honom. Förhållanden handlar ju ändå om att ge och att ta.
Hoppas att det kan hjälpa något.