pyssel skrev 2016-07-28 23:05:16 följande:
Du behöver inte gardera dig med respekt för att tala om att det är hemskt, jag tar definitivt inte illa vid mig. Det är tvärtom beklämmande att se vad ni finner er i, och taggarna utåt direkt någon annan yttrar något annat än att stämma in i varandras elände. För en person med adhd som sett alla varianter av det ter det sig minst sagt som att ni är förda bakom ljuset att "allt är adhd:n" och ändå hjälper konstigt nog ingen hjälp ni får. Adhd:n på sitt värsta är i sig tillräckligt påfrestande för anhöriga, men det som beskrivs i tråden är bara för mkt. Sedan om det bara är osympatiska drag eller diagnoser i tillägg vet ingen nu. Vuxen-adhd är inte denna fullständiga galenskap liknande den dynamik som finns i familjer med grav psykisk sjukdom eller alkoholism och det finns inga svårigheter med empati. Du tror jag skriver här för att vara otrevlig? Jag gör det för att jag sett många feldiagnosticeringar eller missad dubbeldiagnos och för att det kaos ni har är mer än adhd och ni verkar inte få hjälp. Vilka mammor med adhd hade kommit undan med att ducka bakom diagnosen så? Blivit så "påpassade" och omhändertagna av sin respektive?Det hjälper ju inte. Det tar sig uttryck som ett gravt medberoende där allt snurrar kring den vuxne som inte fungerar. Det ni beskriver av svårigheter med att förstå andra liknar f.ö mer de hundratals personer med autism jag träffat än de lika många med adhd. Jag lever själv med någon som behöver hjälp med sitt perspektivbyte och det är självklart inte adhd som han utreds för.
Nej, jag tror inte du skriver här för att vara otrevlig. Och ja, kvinnor med adhd har en helt annan roll. Och ja, min sambo har troligen fler problem, men i dagsläget är hans enda diagnos adhd. Och nej, jag tar inte mer av detta, vi ska separera. Måste tyvärr fortfarande ha fungerande kontakt med honom pga att vi har barn tillsammans.
Jag hävdar ändå att denna tråden ska få vara för oss anhöriga, för det är inte lätt. Och någonstans måste vi få ösa ur oss allt elände. Få som fattar hur det verkligen är.
Lycka till!