• virrisen

Stödgrupp att leva med sambo med ADHD

Hej alla!
    Jag googlade "stödgrupp sambo med ADHD" och hamnade här. Känner igen så mycket av det ni skriver!!! Min sambo sedan 3 år är dock odiagnostiserad. Men det finns ingen tvekan... Bara tvekan om han har/är nåt mer typ bipolär/Asperger... Det är en jävla pärs. Och det är skitbra. Men det känns som den skitbra tiden krymper och den andra växer.
    Vi har en son som är snart 2 år och som ni skriver så är det ju som att ha fler barn. Spår av honom överallt. Sopkorg och tvättkorg är omöjliga att hitta till. Jag är "tjatig och gnällig". Och hans stora visioner. Och slöseri med pengar.
    Skulle verkligen behövas riktiga stödgrupper för oss som lever med dessa personer. Jag har fan ingen utbildning för detta!!! :(
    Just nu försöker jag få honom till utredning. Tänker att kanske, kanske medicin kan hjälpa. Och verktyg i vardagen. Och att han får NÅGON självinsikt. Även om vår relation inte kommer hålla har vi ju alltid sonen tillsammans... Men det är ju jag som är "tjatig och sur" såklart. Inte lika "spontan och leve i nuet" som honom. Och han "ska försöka skärpa sig".

Utbrott och elaka saker som han själv glömt att han sagt 2 dagar senare medans det blir som sår i mig (eller "du ältar och är långsint" som han säger).
    Ibland blir man sjukt less och hade vi inte haft barn och nytt hus hade jag ju ärligt talat lämnat denna relation redan...

• virrisen

Ni verkar ha det "så bra", ni som får er sambos att följa schema eller som inser sina begränsningar/att de har en diagnos.
    Min sambo skiter i att jag försöker styra upp, han har NOLL självinsikt. Det är ju jag som är tråkig...
    Igår bad jag honom handla FYRA saker till middagen enligt lista när han ändå var ute och handlade annat. Det var förmodligen för tråkigt för han kom hem utan mat och sa "jag tar det sen". Vilket ledde till att vi inte hade någon middag och jag fick tjata och fråga hur vi skulle få mat. Då åker han till Ica 2 mil bort (istället för närmaste) och handlar massa oxfilé... Så klockan 19.45 igår serverades 1 kg oxfilé till söndagmiddagen och sonen var helt slut av trötthet och hunger...

Så jävla tröttsamt att inte ens små, enkla, tydliga saker kan göras rätt... Allt tråkigt "gör jag sen"- det är som en hopplös tonåring och jag känner mig som en tjatig morsa... :(
    Man vill bara att han ska inse att han har nåt jäkla problem och söka hjälp! Och jag känner mig så sur och tråkig-jag blir något jag inte är för att jag är less på och dubbelkolla och styra upp någon som ändå kör sitt eget race...
    Och han kan också vara som olika personer.

Jag har inget vettigt svar annat än att det är jobbigt. Men om de inser sina begränsningar och tar emot den hjälp som finns är ju en början...

• virrisen
    aaaarghhhhhh skrev 2015-09-21 16:49:31 följande:

Och dubbelkolla ........ heeeeeeela tiden. ......... tråkigt för honom. Tråkigt för mig

Ja det är lätt att känna sig som en papegoja ;)
  • virrisen

Nu måste jag bara kräka ur mig!!!
    Hämtar barn, kommer hem från jobbet. Börjar med maten. Han kommer hem-sätter sig vid köksbordet och surfar-inte en jävla ansats att bidra med matlagning/dukning etc. Sen går han upp och lägger sig på övervåningen. Ropar "jag tar disken sen" när jag blir sur. Kommer ner till dukat bord. Äter. Går upp och lägger sig och surfar. Jag är med sonen och leker och plockar lite. Välling pyjamas osv.
    Sonen har lagt sig och han ska ta tag i disken. Helt jävla omöjligt!!! Blir arg på MIG för att jag inte "hjälper till"... Lyckas plocka ur halva diskmaskiinen, sen går han upp på övervåningen igen.
    Fan vad tungt det är att känna att man är ensam med två barn!!! Jag är liksom en modern kvinna, ingen person från 1800-talet!!!! När han dessutom vägrar gå och göra utredning och få diagnos på papper blir det inte lättare- jag orkar snart inte längre och jag blir så jävla ledsen!
    Det finns så mycket positivt också, men han är ju så ojämn!!!! Kan uppfinna en app till telefonen men kan inte hänga upp jackan i hallen. Och humöret är också ojämt- det är så jävla jobbigt!

• virrisen
    aaaarghhhhhh skrev 2015-11-15 05:03:14 följande:
    Åååååh! Förstår. precis. Det är jobbigt. Riktigt jobbigt. Just nu har jag sagt till min sambo att han får bo hos sina föräldrar några dagar. Han är arg och virrig och allmänt konstig. Jag behöver lugn. Och barnen.

Just nu funderar jag mycket på om och i så fall hur man ska prata med barnen om att pappa har adhd. Svårt När vi inte vill att andra ska veta att han har diagnos, för folk fattar inte. Men kanske viktigt för barnen att veta att pappa reagerar annorlunda och mer än vad som kanske är normalt. ...

Tänker att din sambo i alla fall borde börja medicinera om han inte redan gör det. Det hjälper mycket.

Det är jobbigt. Prata med någon. Parterapi. Innan det är före sent. För om ni inte gör något kommer du till slut inte att orka.

Varför ska det vara lätt när det kan c vara svårt. Styrka till dig!
    Åh tack för stöd!!! Nu är det lite lugnare och nu har han varit bättre några dagar. Det är ju en sak som ÄR så jobbig! Att han är "helt normal" ibland. Och ibland inte klarar någonting. Det är svårt att hänga med när det är så ojämt... Men det är väl en del av problematiken. Jag önskar bara att han kunde uttrycka sina känslor istället för att vara tyst och gå in i nåt projekt...

Jag tror absolut att jag vill säga till min son när den dagen kommer. Som förklaring. Barn är också rätt "enkla" i vissa avseenden. Jag har en vän vars pappa till barnet (EX) är alkoholist. Och såklart lovade han sonen massa men höll inte osv osv. En dag (när han var 7 år) berättade hon att pappa var alkoholist och att man inte kunde lita på en sådan person helt. "Då förstår jag, varför har du inte sagt något tidigare" svarade sonen. Och har lättare att förstå. Även om det såklart gör ont för barnen att inte ha föräldrar som fungerar fullt ut så är det ändå deras pappa...

Ja, det är nära terapi nu... Måste få honom till utredning och kanske kan det hjälpa om någon mer säger. Jag tycker att han måste ta ansvar för detta men han bara skjuter ifrån sig... SUCK!

Hoppas du får några lugna dagar!!!

• virrisen

Det ÄR ju så himla svin-jobbigt ibland, det är vi ju överens om.
    Men VARFÖR stannar ni kvar? Ni som vill göra det.. Här är mina skäl till att jag varit med honom i 4 år... Vettigt eller inte-här är det positiva... Glad

De bra dagarna är han rolig och påhittig. Champagne en måndag. Köra 8 mil för att hitta någon god hämtmat en tisdag. Han är ett ljus i tristessen dessa dagar med sin påhittighet!

Han vet inte när saker är omöjliga utan han löser det och "men det går inte" finns inte (OM han inte tycker det är tråkigt förstås, haha). I somras stod vi med en tomt bestående av olika lerhögar (nybyggt hus) och han skulle "göra allt själv" helt utan erfarenhet av att t ex köra grävmaskin eller bygga mur. Nu har vi finast tomt av alla och han jobbade med det typ dygnet runt...

Han är inte långsint! Glömmer bråk fortare än kvickt. (ibland lite svårt för mig att hantera).

Vi har bra sex och jag tycker att han är attraktiv. Han må vara som en elefant i en porslinsfabrik i många andra fall men här klickar vi så himla bra!

• virrisen

[quote=76022955][quote-nick]Flisan79 skrev 2015-11-19 17:42:23 följande:[/quote-nick]Jag och min man har varit tillsammans mer än 17 år...så bra sidor finns såklart.

Det finns ingen så får mig att känna mig så fin, fantastisk, snygg, duktig osv. Han talar om dessa saker varje dag...FORTFARANDE . Sen så stöttar han mig i allt jag gör.

Han är otroligt social och trevlig.

Han må vara en lat pappa rent praktiskt och har som tidigare nämnt väldigt dålig att hålla löften. Men han är även väldigt kärleksfull, älskar att de kommer och sover med honom på natten, värnar om deras bästa, talar om för dem hur mycket han älskar dem och tar ibland med dem på tex upptäcksfärd ute.

Vi har samma humor och gillar att umgås.

Som någon nämnde är även sexlivet på topp...fortfarande. Blir bara bättre och bättre faktiskt.

Sen att han hatar att titta på sport räcker ju nästan på plussidan, haha!!

Det negativa behöver jag inte ta här för det kommer tillräckligt i alla andra inlägg [/

WOW!

Ja, allt dåligt och jobbigt tar vi ju i andra inlägg! ;)

Var bara nyfiken på era positiva erfarenheter!

• virrisen
    Pontus05 skrev 2015-11-19 17:53:12 följande:

Hej är särbo sen 2 år tillbaka med en man med både adhd o borderline.

Han bråkar o tjafsar om nästan allt. Han har ett barn sen tidigare och jag har tre sen tidigare. Dom barnen kan ej leka ihop och ingen gillar någon. Mina barn ogillar även honom.

Bråken är så hemska att jag ej vill bo ihop ens. Han är elak i ord o kränker en när han är i tjafs o bråk humör..

Ärr som sitter kvar...

Han skyller allt på sina diagnoser, och nu har han barn fått samma diagnos....

Jag kollapsar i allt detta. Älskar honom men inte hur allt blivit....

Vill inte låta hård men lämna honom... Tänk på dina barn! Borderline kanske liksom är en sak för mycket...
  • virrisen
    micana skrev 2015-12-02 03:35:12 följande:

hej
     En stor sten försvann från mina axlar när jag hittade den här tråden. Nästan allt ni skrivit om era partner stämmer på min man.jag är inte ensam. Vi är dock särbo då jag redan från början hade en känsla av att relationen inte skulle bli en dans på rosor (varför följer man inte sin magkänsla? jag borde avslutat det där och då). vi har varit tillsammans sju år, gifta två år. 

Min man har haft sin diagnos i ca tio år och äter medicin. Men den hjälper inte. Ibland tror jag han helt saknar empati. Hela vårt förhållande har handlat om hans liv. han har fått byta läkare och medicin flertalet gånger, han har varit uppe i rätten två gånger (en gång pga rattfylla, andra gången pga vårdnaden om hans barn), han har varit sjukskriven, han har behövt hjälp. han har det kämpigt på jobbet, han skaffar nytt jobb.  Jag har stått vid hans sida, stöttat och funnits där. Har dock alltid stått på mig om att vi ska ha egna boenden. Detta är nog det som har räddat vår situation.

När vi gifte om för två år sedan visste jag inte vad jag gjorde. jag följde bara den väg han la upp framför mig. Tyvärr hände det något som har påverkat allt negativt den natten. Har inte berättat detta för någon då jag inte vill att folk ska döma honom, för han är en bra människa. men orkar inte bära på det här själv längre. han råkade våldta mig under bröllopsnatten. jag hade druckit för mycket och däckat i en säng då han började ha samlag med mig. På grund av alkoholen kunde jag inte röra mig men mitt huvud var klart och fylldes av ångest, han slutade som tur var efter några minuter. "du vill ju inte"- sa han och gick. han har bett om ursäkt för detta många gånger. och han menar det. Men jag får inte bort de äckelkänslor som skapades och det gör att trots jag egentligen älskar sex, idag alltid spelar teater när vi har det. Både jag och han pratar aldrig om bröllopet. 

Idag har jag knappt några vänner kvar då de har slutat höra av sig efter åren då jag och min man hade det kämpigt och jag sällan hade tid med dem. Jag älskar min man, han är allt jag söker i en man. men jag saknar den glada och spralliga tjejen jag var och sörjer det liv jag aldrig fick.

De med ADHD måste få professionell hjälp, och vi borde vi anhöriga med få. Mitt tips till er andra här är att glöm inte bort era vänner mitt i allt kaos! Ni behöver dem. och det är fruktansvärt tomt utan dem. 

Jag skriver mer när jag har mer tid men starkt att du orkar dela!!! Enligt min uppfattning "råkar" man inte våldta någon. Man har passerat en gräns. Och att ens diskutera om du "druckit för mycket" är en icke-fråga. Han gjorde fel. Han brast i respekt. Punkt.

Och du behöver inte sakna det liv du inte fick- du kan fortfarande få det livet!!! Du kan bli den glada tjejen som gillar sex igen! Du kan hitta andra vänner. Du kan komma vidare.
    Har du skrivit en plus/minus-lista till att lämna/stanna?
    Ni bor inte ihop- Grattis- då blir allt enklare.

Du har såååå rätt i att vi som lever med dessa människor med diagnoser behöver stöd och råd! Men trots råd och stöd kanske man ändå väljer att lämna för att man inte orkar, precis som man kanske lämnar en alkoholist trots att man vet att det är en sjukdom. För att man faktiskt går först själv och har ansvar för sin egen hälsa och välmående...

kram!

• virrisen

Idag vill Jag vara ensamstående!!! Blir så less när idioten argumenterar i

En halvtimme över att plocka ur diskmaskinen fast jag gör ALLT annat!!!

Som en jobbig tonåring fast han är snart 40-jag spyr !!!

• virrisen

Jag har ju skrivit om det bästa i vårt förhållande längre upp. Nu kommer den andra listan...

- Att det inte är något "flyt". Jag kan liksom aldrig koppla av och räkna med att han gör saker för det styrs ju helt av hans humör och "lust" att göra det...
    - Hans humörsvängningar. Ena dagen jätteglad och positiv och sprallig. Sen typ helt passiv och bara ligger i sängen och är sur och förväntar sig att jag passar upp "utan att skälla" på honom.
    - Oförmågan till konsekvensanalys, att han inte tänker efter FÖRE. Eller efter heller för den delen. Han lever verkligen i nuet!!!!
    - Att han kan (ibland, om det är en sån dag och det vet man aldrig) "skämta" om mig och förminska och typ idiotförklara mig inför andra. Få saker gör mig så jäkla arg och ledsen. En bra dag är det åt andra hållet, han kan  hålla om mig och säga att han älskar mig framför vem som helst (jag är inte lika känslosam...)
    - Att han är så omogen. Jag tror att han stannade vid 14 år. Allvarligt!! Hans pappa dog i cancer då och kanske hans obehandlade adhd (och asperger tror jag också men han vägrar ju hittills utredning) i kombination gjorde att han slutade växa upp?!?!?
    - Att han inte ser sitt ansvar för saker. Det är alltid någon annans fel.
    - Att han (såklart när man läser det ovan) inte är en jättebra pappa...
    - Att det är så svårt att få hans uppmärksamhet och jag måste typ "etablera kontakt" innan jag kan börja prata...

Ni då?

• virrisen
    aaaarghhhhhh skrev 2016-01-02 20:53:04 följande:

Och sedan poff så e allt helt ok och ganska normalt. ......... så svårt att förhålla sig till.

I väntan på nästa vändning. ........

Ja dessa vändningar. Man blir knäpp...

Jag är sedd som en lugn och stabil person, Men med honom och alla svängningar,. Hjälp...

Jag kan gå från att nästan hata honom och allt han (inte) gör till att älska honom jättemycket och tycka allt är bra. Inom loppet av samma dag!!!
  • virrisen
    Jordbär85 skrev 2016-01-02 22:24:03 följande:

Omg vad jag känner igen mig. Sen jag valde att leva med en partner med Adhd har jag fått mer humörsvängningar. Fastän jag vanligtvis är en lugn person. Helt otroligt..

Jag med... Har sagt saker till honom som jag aldrig trodde skulle komma ur min mun... Kan bli hur arg som helst, vilket jag inte blivit i tidigare relationer...
  • virrisen

Måste bara skriva av mig lite, för vissa dagar är så frustrerande?

Jag lever med en odiagnostiserad person. Jag tror själv att han har både ADHD och Asperger. En sådan person som kallades DAMP-unge i skolan och som hans mamma slog för att ?få ordning på?. Vilka skador har det gett när han nu är närmare 40?

Synbart har han klarat sig bra ändå. Han har mig, ett hus, 2 barn och ett välbetalt jobb. Men det är kaos-vi lever i ett kaos där jag försöker skapa ordning och stabilitet. Och jag känner inte att han är en dag äldre än 15 år? När han var 15 år dog hans pappa, jag undrar om hela hans mentala utveckling ?frös? då- det är så det känns.

Han tar inte hand om sig själv. Glömmer att borsta tänder. Glömmer att äta. Eller dricker coca-cola till frukost. Kan inte få ihop en tågtidtabell och hur många minuter han behöver ha på sig för att hinna passa en tågtid. Har ingen tidsuppfattning alls. Vet inte om det gått 3 timmar eller 7 timmar. Därför måste saker ständigt göras i panik. Därför blir jag ständigt arg. Han kan inte ta till sig att jag försöker hjälpa med hans tillkortakommanden utan jag ?tjatar? då. Men jag vill ju bara att han ska hinna i tid till dagis? Eller komma ihåg att han ska dit?

Städning existerar inte. När han flyttar saker kommer de ALDRIG tillbaka där de var från början. Godispapper kan slängas i handfatet i badrummet. Läskburkar står kvar framför datorn.
    Datorn-hans allt. Där kan han sitta trots att massor av saker behöver göras i hemmet. Trots att barnen (och jag) behöver uppmärksamhet. Vid datorn är det alltid något han ?ska bara? eller ?måste fixa?.
    Fixa mat vill han bara göra när han är sugen och känner sig inspirerad, ca 1 dag i månaden. Jag tror inte han vet hur man ordnar en frukost för familjen, för det är för många moment. Han hjälper inte ens till. Sitter och surfar istället. Eller ligger i sängen. ?säg till när det är klart? säger han. Som om jag vore hans morsa eller hemmafru?

Jag har försökt styra upp det också. Ta ?hänsyn? till en funktionsnedsättning som han vägrar utreda om den finns. Jag säger att jag fixar frukost och han fixar disk. Han har sagt ja. Men säger ändå ?jag fixar det senare? när 9 av 10 frukostar är avklarade. ?Senare? ska allt tråkigt fixas. Om jag påminner om ?senare? är jag tjatig, igen?  Han säger att han älskar mig. Ofta. Men han kan inte visa det. Eller i alla fall bara sällan. Jag måste ofta säga hans namn 2-3 gånger för att få hans uppmärksamhet, och detsamma gäller för barnen. Så skriker han till slut?VAD ÄR DET?????. Allt man vill är att ställa en fråga eller föra en vanlig konversation. Men nästan alltid stör man i något han håller på med, tittar på, eller tänker på.

?Vad ska jag med den till?? säger han när jag bönar och ber att han ska göra en utredning? Ja, få verktyg, självkännedom, medicin? Rädda vår relation?

Han har en dotter (ej min) med ADHD-diagnos och de två funkar överhuvudtaget inte tillsammans. De har ingen relation och han är som en främling gentemot henne.

Om jag behöver hjälp med något ser han det aldrig. Jag kan stå med 10 matkassar och ett barn och han står med enbart bilnycklarna och jag måste skrika ?KAN DU HJÄLPA TILL????. Har hänt att främlingar på stan agerat snabbare innan han agerat. Han ser aldrig mina behov. Om jag ligger sjuk och orkeslös så kommer han ALDRIG säga ?vila älskling?. Detsamma med barnen. Han tycker att de kan fixa det mesta själva. Om de vill ha något så fixa det liksom. Är väl inget hinder att vara 2 år gammal?

Varje dag i hans liv är en ny dag. Det är som i en film. Han lär sig inget av gårdagens misstag och kommer inte planera framtiden utefter dem. Han agerar inte annorlunda för att jag blivit arg/ledsen över något 100 gånger, han gör det en gång till. Han reagerar inte heller över det som han fått positiv respons från mig (jag försöker ju vara super-positiv och BELÖNA beteenden som jag gillar men det verkar också glömmas?).

Han kan ligga en hel dag och säga att han behöver ?vila? och vill inte bli störd. Och han kan jobba maniskt med en sak från 7-24 och tycka att jag stör när jag vill att han ska ta kaffe-paus.

Det finns massa bra saker, de har jag samlat i ett annat inlägg. Detta är det tuffa. Jag vill inte vara morsa. Jag vill inte att han ska tynga ner min vardag, jag vill att han ska underlätta den. Jag vill att vi ska vara ett VI?

• virrisen
    hundochhäst skrev 2016-01-19 14:13:34 följande:

Jag lever inte med någon som har ADHD men jag har det själv och nu när jag är gravid så har det exploderat inom mig. Jag saknar helt energi och blir trött för minsta lilla. Jag orkar knappt göra någonting hemma längre men jag kan bli tokig på röran omkring mig.
    Helt utan förvarning kan jag bli vansinnigt arg. Jag slår i dörrar, skriker, gråter och beter mig som en idiot. Jag försöker sluta och jag försöker hålla mig lugn men det går inte. Efter utbrotten så blir jag låg och mår väldigt dåligt, får extremt dåligt samvete. Men det hindrar mig inte från att bara någon timma senare få ett nytt utbrott.
    Jag äter ingen medicin och i normala fall så kan jag hantera min ADHD väldigt bra men nu som gravid med alla hormoner som spökar är det värre än någonsin.

Jag har två barn och djur som skall skötas samt en sjuk förälder som tar upp mycket av mina tankar. Mitt största intresse har jag inte tid för just nu och det brukar hjälpa mig mycket annars och ge mig positiv energi.

Stress är det värsta, det är det som gör att jag flippar. Jag kan stressa upp mig för allt. Att jag är en dålig mamma, att jag inte hjälper till mer hemma, att jag är så trött, att jag inte räcker till, att jag inte har gjort det jag vill i livet, att jag inte kan sova, att jag sover för mycket osv. Allt snurrar i huvudet samtidigt och jag får inte stopp på det.
    Min sambo är precis tvärt om, han stressar aldrig upp sig för samma saker som jag och tycker att allt går att lösa. Tyvärr vill han inte lösa saker lika fort som jag. Jag tycker att han är sävlig, han hänger inte med i tankesvängarna.

Jag tycker så synd om er som ska ha det så här med era partners, jag blir imponerad av att ni klarar av det. Jag hade aldrig fixat att leva med en som är som jag när jag mår så här. Samtidigt tycker jag synd om era partners, men det låter som de kommer undan med lite för mycket. Det är viktigt att de förstår hur ni mår av situationen.
    Tala om det när allt är bra och försök att inte döma när det är dåligt. Det värsta jag vet är när min sambo säger att jag är onormal och sjuk i huvudet och att jag tänker fel. Jag vet att jag är impulsiv och överreagerar men jag tänker inte fel. Hoppas att ni och era sambos får ordentlig hjälp så att ni orkar fortsätta kämpa tillsammans.

Hej och TACK för ditt inlägg, intressant med ett annat perspektiv...

Det som du verkar ha. Som min sambo saknar, eller i alla fall inte visar, är ju självinsikt. Och det skulle göra så mycket. Om han bara kunde säga att ja, han förstår att han kan vara jobbig och svår... Men nej- allt ligger liksom "utanför honom". Det där med stress känner jag igen. Han verkar kunna stressa upp sig för vad som helst och då måste han bara "ligga och vila" eller innesluta sig i något dataspel. Medan jag blir vansinnig. Och säger saker jag inte vill säga. Men vi har en VARDAG som måste gå ihop, och det gör den inte om en person "loggar ut" då och då. Jag försöker förstå men man blir slutkörd... Och eftersom han inte har någon diagnos på papper (jag tror både ADHD och asperger... Minst!) så vet jag inte vad jag ska göra.

"de kommer undan med lite för mycket" skriver du. Det tycker jag verkligen. Och jag är en modern kvinna, han ska dela hushållsarbetet med mig-det borde vara självklart. Men det är som att leva med en handikappad från 1800-talet. Och jag skriker och hotar. Som till en tonåring som inte städar sitt rum. Och jag blir galen. Vill inte vara en sån person. ÄR inte en sån person!

Jag vill få honom till utredning men det går ju inte!!! Har du några tips??? "Vad spelar det för roll om jag har det på papper?" säger han? För mig spelar det ALL roll. Det kanske finns någon medicin som ger jämnare energinivåer. Han kanske kan få olika verktyg att hantera olika situationer. JAG kanske kan få verktyg att hantera olika saker. Sen om jag orkar ändå är en annan femma...
  • virrisen

[quote=76291132][quote-nick]Flisan79 skrev 2016-02-01 11:20:56 följande:[/quote-nick]Jag har brutits ner nu.....gråter flera ggr varje dag.

Han äter medicin som HAN tycker får honom att må bra. Tro FAN man mår bra när man går på amfetamin!!! Att hans personlighet ändrats verkar han inte fatta. Att de inte gör honom ett dugg bättre....verkar han inte fatta. Jag har förlorat den jag älskade....han är inte där just nu.....[/

Men usch nej Flisan!!! :(

Du måste försöka hitta energi! Små stunder av egentid, ensam, ensam med barnen eller med vänner !

Styrka till dig!!! Kram

• virrisen

Varför finns det inte "riktiga" stödgrupper för oss som lever med vuxna med adhd/autism och liknande?

Det finns ju stödgrupper för föräldrar med NPF-barn. Och syskon. Men sen då?

Jag tror att "samhället" har en bild att problematiken "löser sig" när dessa barn blir vuxna. Men det gör det ju inte!!! :(

Välkommen till gruppen Zquiz!

Vi är nog många som kan konstatera att när man får barn med en sådan här person så blir alla problem tydliga och kommer upp till ytan...

• virrisen
    Fjälljäntan skrev 2016-03-01 09:47:29 följande:

Lider m er alla. Men, tycker många av er borde backa och låta era karlar växa upp och ta eget ansvar. Adhd är ingen ursäkt för att bete sig illa! I min familj är har 3 av 4 den diagnosen, varav min äldsta pojke även har högfungerande autism. Jag har fått kämpa hårt hela livet för att klara av en vardag, jobb. Framförallt sedan jag fick barn. Och när barnen var små, så hade dom stora problem att behärska sin ilska och för min äldsta så började han hitta verktyg i högstadiet. Men att som vuxen låta sin ilska gå ut över andra och låta den andra hälften styra upp och ta ansvar. Är inte okej enligt mig. Oavsett diagnoser...

Håller med...

Det är därför jag är arg så mycket här hemma :(

För man måste ta ansvar. Och om man inte klarar ansvar så måste man ta ansvar för att berätta vad man har svårt för och fördela ansvaret...
  • virrisen

[quote=76531911][quote-nick]Polarlantis skrev 2016-04-13 20:57:49 följande:[/quote-nick]Ush så trött man bli på allt ibland :(

Hoppas ni har bättre dagar hos er! 

Här är sambon sjukskriven pga trasigt knä i två veckor = hög påfrestning på oss andra och PYTON på alla sätt :( Så hemskt att både jag och sambon tycker det är stress och panik och hemskt när han är hemma fler dagar än en helg...och en helg är en prövning...

Och hans psykolog har slutat :([/

Förstår hur du känner! Tufft! Du får försöka att inte vara hemma hela tiden...

Här är det upp och ner. Rätt tufft just nu och jag blir arg och trött...

Trevlig helg på er i alla fall! :)

• virrisen

Hur mår ni och hur är det?

Här blir det bara trasigare och trasigare. Sambon vägrar utredning. Jag är säker på ADHD, ganska säker på drag av Asperger/autism och anar även bipolära drag. Jag hotar, gråter. Tror inte att en utredning löser allt. Kanske löser den inget, men det är vårt enda hopp. Han vägrar. Han skriker, han slår i dörrar, han slår sönder saker. Skriker åt sonen. Ignorerar sin dotter (från ett tidigare förhållande). Jag har ingen aning om vad som rör sig i hans huvud för han verkar inte kunna uttrycka en enda känsla som en normal människa. Blir bara arg. Höjer rösten. Vresig.
    Ska man trippa på tå och "medla" mellan en vuxen och en 2,5-åring? Nej tack!!!

Min förståelse håller på och tar slut. Jag håller på och bli bitter. Som jag lovat mig själv att inte bli! Jag börjar bli desperat... Snart 5 veckors semester. Hur klarar man det utan att bli galen?!?!?!
    För honom verkar hemmet anses vara en stor viloplats där man gör enstaka punkt-insatser efter tillsägelse.
    För mig är hemmet en arbetsplats där det är tungt just nu! Och med långa arbetspass.

Vi ska till soc. snart för att prata om hans dotter (9 år med adhd-diagnos) och jag sa åt honom idag att jag säger allt då. Jag säger att han får utbrott hela tiden och att jag vill att han ska göra utredning och prova medicin men han vägrar. "Då lämnar jag dig och sonen" svarade han. Och "jag kommer resa mig och gå".
    Jag känner lite "jaha"... För vad är alternativet? Vi kommer ingenstans nu. Jag måste sälja ut hela min person och trippa på tå. Och glädjas åt de små små stunderna här och där när det känns bra.
    Är det så livet ska vara? Svar-NEJ!

Svar på tråden Stödgrupp att leva med sambo med ADHD