Kämparglöd1 skrev 2015-03-10 06:34:30 följande:
Det som är jobbigt är humöret och dessa utbrott. Från att allt är jätte bra och han är jätte gullig . Kan han bli värsta monstret och vara riktigt elakt och det är obehagligt när han blir arg. Då vet han att han har övertaget då han vet att jag blir rädd . Så dessa tolkningar o missuppfattningar och det är ju alltid jag som gör honom arg och som han stör sig på. En sak kan bli så stor som någon annan knappt skulle pratat om . Och han tror inte att hans ADHD påverkar förhållandet och detta skulle jag vilja att personer med adhd får hjälp med att förstå. För jag tror att vi som lever med en person med denna diagnos vet detta bättre än någon. Jag märker stor skillnad om jag gemför med tidigare förhållande . Skulle dom bra stunderna inte finns så skulle man inte klara av det..
Hur har ni det med utbrott , och detta med att det är sällan hans fel , säger jag en sak så hör han den alltid på ett sätt som upprör honom och han tar in ansvar i allt och tycker inte jag har det. Sen när man påpekar att han gör samma sak som han själv gnäller på då tycker han att jag inte tar ansvar och bara skyller ifrån mig o säger som du och har dubbelmoral. Men när han gör samma sak/fel som han gnäller är inte det dubbelmoral? Jag det blir ibland mycket tjafs om småsaker... Och det är svårt att säga att nu slutar vi prata om detta exempelvis nej då tycker han att jag inte tar ansvar . Istället för att se det som att nej hon har rätt och vi kommer inte längre blir bara mer bråk!
Berätta gärna hur ni har det? Hur ni löser saker? Jag är jätte intresserad av att få kontakt med er som är i samma situation :)!
Ha en bra dag!!!
Min man har också adhd och fick sin diagnos för ca 4 år sedan. Han skulle få hjälp att hantera sin adhd, men det blev inget av det. Han har även haft missbruksproblematik (självmedicinerat) och har även emotionell personlighetsstörning och ptsd med mera. Som jag har fått det förklarat för mig så har han svårt att filtrera saker, nu har detta ju mest göra med att han har varit gränspsykotisk i perioder, tror jag. Det är väldigt svårt att veta exakt vad som beror på adhd och vad som beror på andra funktionshinder i hans fall.
Men ja, jag känner igen det du skriver. Min man tar ofta det jag säger som personlig kritik mot honom, han försöker värja sig och skylla ifrån sig istället för att kanske säga att: ok, jag ska försöka bättra mig. Så fort jag tar upp något han har glömt/missat/undvikit så tar han upp allt dåligt han tycker jag har gjort. Han tar till sig det jag säger, men det tar ett tag innan han kan förändra sitt beteende. Det verkar som att han inte lyssnar, men det gör han faktiskt. På grund av att han har ptsd så är vardagen överväldigande för honom. Han har permanent sjukersättning och går hemma. Jag tycker att han kan sköta hushållet när jag jobbar, han tycker att han gör mycket hemma, men i proportion till vad jag gör så tycker jag inte att det är så mycket. Jag har jobb och studier vid sidan av. Här har jag fått lära mig att släppa kontrollen och låta honom göra saker i sin takt.
Min man blir fort arg och jag har svårt att hantera att hans ilska blossar upp så fort och är så intensiv. Annars är han en väldigt snäll person.
Hur vi hanterar saker? Vi har en whiteboard där jag skriver upp saker som ska göras varje dag. Han försöker att få mig att förstå hur hans hjärna fungerar, att han har så mycket olika tankar i huvudet hela tiden att det lätt blir kaos och att han därför har svårt att fokusera. Han behöver rutiner när det gäller mat, sömn och träning. Mat och sömn är svårast då han alltid har sovit dåligt och ofta glömmer att äta. Sedan han har börjat träna regelbundet har hans mående blivit bättre. Han medicinerar med 72mg concerta och 10mg ritaliin dagligen. Concertan ger biverkningar i form av avtändning typ, vilket gör att han inte mår så bra när medicinen går ut ur kroppen.
Vad mer? Ett exempel är att jag försöker skriva inköpslistor till mataffären i den ordning som sakerna står i affären. Grönsaker kommer först, det underlättar för honom.
Det här är vad jag kommer på just nu. Vi har det kämpigt i perioder, men vi kommer hela tiden på saker som underlätar vardagen. Jag kan förstå att det är svårt för dig om din man inte förstår att hans adhd påverkar ert förhållande. Här finns en bra artikel:
www.add.org/page/ADHDandMarriage