Jag är inte anhörig utan jag har ADHD, fick min diagnos som väldigt ung. Det som funkat bäst för mig är att ha någon form av fysisk aktivitet, typ träning, boxning eller liknande så tar man ut all "ilska" och frustration på tankar och saker som man störts sig på under dagen. Även maten är viktig, försöka undgå socker så mycket det går, det gör hjärnan mer på, på fel sätt.
Att planera mycket i förväg, är bäst för mig, ändå jag kan göra inpuls saker så att ha det nedskrivet på en stor almanacka, så man vet varför du kanske inte kommer hem exakt då du brukar, komma hem, eller varför vi måste göra detta just i dag, så är det en påminnelse att det stod på tavlan.
Om ni tänker, ni har en burk och i denna burk är det fullt med olika bokstäver inga sammanhängande ord, sen kastar ni ut allt på golvet, och någon säger till dig att du har 5 sekunder på dig att hitta så många ord du bara kan. Det enda du ser framför dig är en enda röra med bokstäver, hur mycket hinner man se på 5 sekunder.
Så är det ungefär i huvudet på någon med adhd, det är så mycket som samlas på samma ställe och hjärnan har svårt att dela upp alla info, och lägga dom i rätt kategori. Ibland tas fel kategori fram vid fel tillfälle och det är då det blir bråk, hjärnan förstår varför vissa saker händer, men sen förmedla det utåt är ett problem. Då är det lättare att skälla på den som är närmast för man kan ju inte banka huvudet i väggen, det hjälper ju inte att få bort känslan att fel sak kom upp vid fel tillfälle. Men det är någon man kan träna på, man kan träna på att försöka få hjärnan att varva ned, kolla på hela bilden istället för det lilla som just gjorde mig arg. Man måste dock först acceptera själv att man har en diagnos och sen se sina problem för att vilja och kunna lösa dom. Då hittar man också egna sätt att leva bättre.