Oktoberbebisar 2015
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Va duktiga era små är, här är de fortfarande jag som matar men hon får små bitar att pilla med själv, majsringar är en hitta och börjar få till pincett greppet bra. Vi väntar för fullt på att hon ska börja krypa, hoppas de kommer snart då hon blir frustrerad när hon inte kommer framåt.
Någon som har erfarenhet av att bara amma på natten? Just nu ammar jag till mellanmål på EM och efter vällingen på kvällen, men vill sluta iallafall med mellanmålsamningen, dock så äter hon fortfarande på nätterna men blir de för långt uppehåll med amningen att bara amma då eller funkar de bra?
Vaknade av hugg i magen i natt och sen kom det blod så tror på tidigt missfall. Som jag trodde blev jag ledsen men samtidigt var det nog "lika bra". Syskon kan gärna dröja lite lite till.
Det ska fungera det med. Oftast trappar man ju ner ett mål i taget. Ev får du mjölka ur lite om det blir tufft.
Här har vi snarare trappat upp amningen på natten till 3-4 gånger. Det är skitsurt. Ibland ammar han inte alls på dagen. I lördags när vi var iväg snuttade han typ två tag, släppte och var sur. Så brösten har varit knöliga och jag har fått mjölka ur.
Så nu har vi testat att ge Laktulos 2 mornar bara för att kolla så han inte är förstoppad trots allt. Igår kom två lass på morgonen och en överfylld blöja på eftermiddagen. Idag bara en liten klutt, men inte har han sovit bättre för det, så frågan är om man bara får gilla läget med att vakna varannan timma samt att han skriker till några gånger dessemellan. Mer svårsövd har han också blivit, även om han är totalt skitsur. Igår tog jag återigen och la mig i min säng och satte honom bredvid. Jag var skittråkig och läste så då somnade han relativt fort. När jag la över honom i sin säng låg han och vred sig en stund, så jag vet inte om han tänkt lära sig rulla snart och övar på det i sängen. Även på dagen är han vissa gånger ytterst svårmatad, så jag vet inte vad som pågår. Fler med besvärlig bebis eller tips på vad det kan vara?
Åh ca mysigt de lät med en cykeltur, ska nog också införskaffa en barnsadel till cykeln.
Här är de också många uppvak just nu, tär verkligen på de. Men visst har de någon utvecklingsfas runt 8 månader, kanske de som spökar?
Här somnar vi runt halv 8 på kvällen så de klagar jag inte på, men sen sover hon bara två gånger på dagen, en gång vid 9 och en gång vid halv 2. Och vaknar tidigt, runt 5 halv 6.
Ikväll lärde sig Julia att gå med gåvagnen helt själv utan stöd, så stolt mamma :) hon såg så nöjd ut när hon staplade fram.
Än är det bara mamma och pappa hon säger, men man ser hur hon försöker få fram mer. Hur går det för era med tal och gång? :)
När? Klängperioden, som kan börja vecka 40–44, pågår mellan tre och sju veckor.
Vad händer? Barnet börjar inse att vissa skeenden eller händelser oftast följer på varandra. Det kan börja länka samman saker och ting, till exempel stoppa in en nyckel i ett lås eller gräva upp sand med en spade för att lägga den i en hink. Barnet kan också börja peka på föremål och benämna dem (även om mycket nu till en början kan låta likadant, kanske dä! eller da!).
Tips: Många barn tycker om att vara delaktiga i vardagen och till exempel sortera nytvättade strumpor, torka med en dammtrasa eller hämta något som mamma eller pappa ber om. Sånger eller ramsor med rörelser kan vara kul, liksom att peka på föremål som mamma eller pappa benämner: ”Var är lampan? Var är nallen?” Att peka på och benämna olika kroppsdelar – ”Var är näsan?” eller ”Var är öronen?” – hjälper barnet att upptäcka sin egen kropp.
Publicerad i Vi Föräldrar nr 2, 2011.
Åh ca mysigt de lät med en cykeltur, ska nog också införskaffa en barnsadel till cykeln.
Här är de också många uppvak just nu, tär verkligen på de. Men visst har de någon utvecklingsfas runt 8 månader, kanske de som spökar?
Här somnar vi runt halv 8 på kvällen så de klagar jag inte på, men sen sover hon bara två gånger på dagen, en gång vid 9 och en gång vid halv 2. Och vaknar tidigt, runt 5 halv 6.