• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • mammalovis

Frågan är väl hur stor del någon av er vill vara ledig under storhelger och hur mycket ni jobbar just då och hur många år framöver. Hur många timmar gör ni på en vecka? Sedan brukar ju reglerna vara lite konstiga när man jobbar skift, har jag uppfattat det som. Sedan har förskolan 2 stängningsdagar per år.

Jag jobbar stängningsdagarna då jag har kompetensutveckling själv, så oftast har mormor tagit en semesterdag för att vara med barnbarnen, hon har bara mina, brorsan är barnlös.

• mammalovis

Här har Viktor skrämt livet ur sig själv idag när han lyckades starta dammsugaren på egen hand. Sedan ville han inte vara på golvet, men han är trött nu så det kanske berodde på det. Annars kan vi inte sjunga sånger med blähupp för då börjar han gråta. Nää gillar han inte heller.

• Iowhannah
    mammalovis skrev 2016-07-18 13:21:43 följande:

Frågan är väl hur stor del någon av er vill vara ledig under storhelger och hur mycket ni jobbar just då och hur många år framöver. Hur många timmar gör ni på en vecka? Sedan brukar ju reglerna vara lite konstiga när man jobbar skift, har jag uppfattat det som. Sedan har förskolan 2 stängningsdagar per år.

Jag jobbar stängningsdagarna då jag har kompetensutveckling själv, så oftast har mormor tagit en semesterdag för att vara med barnbarnen, hon har bara mina, brorsan är barnlös.

Jag misstänkte att det kunde vara lite andra regler för skiftarbetare. Jag får väl kolla runt på f-kassans hemsida och se om det finns någon vettig info.

Enligt våra anställningsavtal jobbar vi 38 timmar per vecka, men det varierar stort, vissa veckor har jag bara jobbat 20 timmar t ex (såna veckor får man tyvärr igen senare, då man får tre 10-timmarspass på raken). Går man på en tidig grupp, eller en grupp med många natturer, så jobbar man bara typ 35 timmar per vecka (det gjorde jag förra året, det var fantastiskt).

Vi planerar att skaffa ett barn till i framtiden, så då har vi ju dagar att ta av där också förvisso...
  • Rulltrappa

Nu har vi tvättstugeschema så jag låter helt enkelt bli att lägga in turer på studiedagar och helgdagar som jag vet att min partner jobbar (han har fast schema), sen har vi sett till att inte behöva ha samma helger (jag jobbar udda helger, han jämna). Men OM (eller när) jag klantar mig och missar något så brukar det lösa sig genom att jag gör ett byte med en kollega.

• Iowhannah
    Rulltrappa skrev 2016-07-18 20:11:44 följande:

Nu har vi tvättstugeschema så jag låter helt enkelt bli att lägga in turer på studiedagar och helgdagar som jag vet att min partner jobbar (han har fast schema), sen har vi sett till att inte behöva ha samma helger (jag jobbar udda helger, han jämna). Men OM (eller när) jag klantar mig och missar något så brukar det lösa sig genom att jag gör ett byte med en kollega.

Har ni möjlighet till familjetid när ni jobbar olika helger? Det är nämligen också nåt jag har funderat över hur man ska göra med.

Mycket kan vi nog komma överens med arbetsgivaren om.
  • Rulltrappa

Haha, nä. Jag är ledig de helgerna alla barnen är här och jobbar de när vi bara är 3. Det gör inte så mycket.

Iowhannah skrev 2016-07-18 21:50:18 följande:

Har ni möjlighet till familjetid när ni jobbar olika helger? Det är nämligen också nåt jag har funderat över hur man ska göra med.

Mycket kan vi nog komma överens med arbetsgivaren om.

• ulliiz

Och så hände de som inte får hända, Nellie ramla ur sängen. Usch va man känner sig som en dålig mamma :(

Tips på hur man kan barnsäkra vuxen sängen??

Hon får alltid sova i våran säng när hon vaknar å vill äta på natten för hon vägrar somna om i sin säng, enda sättet att få henne att sova där när hon vaknat är att först gå å vagga henne tills hon somnat och de har jag inte energi till. Men kanske får bita i de sura och vagga endå?!

Hur gör ni andra?

• Iowhannah
    ulliiz skrev 2016-07-21 02:07:53 följande:

Och så hände de som inte får hända, Nellie ramla ur sängen. Usch va man känner sig som en dålig mamma :(

Tips på hur man kan barnsäkra vuxen sängen??

Hon får alltid sova i våran säng när hon vaknar å vill äta på natten för hon vägrar somna om i sin säng, enda sättet att få henne att sova där när hon vaknat är att först gå å vagga henne tills hon somnat och de har jag inte energi till. Men kanske får bita i de sura och vagga endå?!

Hur gör ni andra?

Nils får sova i vår säng ibland, ifall han vaknar jättetidigt och inte är pigg, men om vi inte är där båda två så har jag jättesvårt att slappna av. Han är så rörlig och aktiv så jag är rädd att inte hinna vakna i tid. Så det är i sällsynta undantagsfall som han får sova i vår säng. Men det är samma här, vaknar han tidigt så vägrar han somna om i sin egen säng. Så fort han kommer till vår säng så blir han dock lugn och även om han inte somnar direkt så kan han ligga och bara pilla med sin filt ett tag.

Förr kunde man ju bygga en mur av täcke och kuddar på andra sidan, men nu klättrar de bara över så det är inget skydd längre. Ni kanske kan lägga en madrass bredvid er säng? Så landar hon åtminstone mjukt.
  • ulliiz

Hon kryper inte ännu så hon måste ha rullat hela vägen och trillat ner. Får testa bunkra upp med kuddar och lägga madrass på golvet för säkerhets skull. Tack för tips :)

• Rulltrappa

Hur mår hon?

ulliiz skrev 2016-07-21 09:26:58 följande:

Hon kryper inte ännu så hon måste ha rullat hela vägen och trillat ner. Får testa bunkra upp med kuddar och lägga madrass på golvet för säkerhets skull. Tack för tips :)

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015