• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Rulltrappa

Oj vad tidigt. Mina barn har gått först vid 13-15 månader så jag räknar kallt med några månaders lugnt till. Dessutom är hon ju buren och närhetsälskande så det kanske kan dröja ända till 18 månader om vi har tur.

Simone skrev 2016-07-12 21:00:46 följande:

Ikväll lärde sig Julia att gå med gåvagnen helt själv utan stöd, så stolt mamma :) hon såg så nöjd ut när hon staplade fram.

Än är det bara mamma och pappa hon säger, men man ser hur hon försöker få fram mer. Hur går det för era med tal och gång? :)

• ulliiz

Ikväll lärde sig Julia att gå med gåvagnen helt själv utan stöd, så stolt mamma :) hon såg så nöjd ut när hon staplade fram.

Än är det bara mamma och pappa hon säger, men man ser hur hon försöker få fram mer. Hur går det för era med tal och gång? :)

Här går hon gärna om man håller i händerna. Med gåvagnen går hon inte än, den e alldeles för hög för henne, hon är bara 65cm ????

"mammama" säger hon men inte i nåt speciellt sammanhang.

Vi väntar med spänning på att hon ska börja krypa.

Vad roar ni era små med om dagarna?
  • Iowhannah
    ulliiz skrev 2016-07-13 14:01:07 följande:

Här går hon gärna om man håller i händerna. Med gåvagnen går hon inte än, den e alldeles för hög för henne, hon är bara 65cm ????

Nils roar sig skapligt bra på egen hand faktiskt. Han har en låda leksaker stående i vardagsrummet och den kan han plocka med ett tag. Däremot ska han vara med överallt så nu har jag börjat ta fram påsklämmorna för att få vara någorlunda ifred när jag lagar mat. Annars är han galet fascinerad av fötter och kan börja gapskratta bara man viftar lite med tårna, haha :D

I övrigt sover han en hel del och på eftermiddagarna brukar vi gå ut och promenera för ett längre sovpass.
  • mammalovis
    ulliiz skrev 2016-07-13 14:01:07 följande:

I hallen gåstolen när vi fixar på toa, alternativt golvet och flytta sig runt och försöka resa sig mot en bänk. I vardagsrummet finns en bollbana att resa sig mot med ljud, sedan gillar han hamra och banka med saker. Slå på en plåtlåda, plocka ur duplo och träklossar ur en låda, rensa hyllan under soffbordet på böcker med sångpanel, använda leksaker/piano med djurljud eller bara förflytta sig runt på en kvadrat med sida på 2 meter samt ställa sig mot allt (på knä). I knät frågar sambon Var är lampan, vi sjunger, hoppar, låter honom hålla i oss och stå och stampa. 

Han är tack och lov senare än tjejerna med att resa sig på fötter, äldsta fixade det på 8-månadersdagen, han fastnar oftast med en fot fram och bak, även om han ibland hamnar på knäna. Häromkvällen och mitt i natten vände han sig från rygg till mage, första gången på länge, annars kan han inte rulla heller, så han blir vansinnig om han strandar på rygg eller mage.
  • Iowhannah

Nils tar några steg när han håller i nånting, och han älskar att gå längre sträckor om man håller i hans händer! Då skrattar han stolt :)

Vi hade lära-gå-vagn när vi var små, man kanske skulle investera i en sån. Vi lekte med den långt efter att vi hade lärt oss gå.

Mamma och pappa ("baba") är det enda förståeliga som Nils får fram med, men det märks att han förstår andra ord också. Han förstår både Nils och Nisse och vi arbetar stenhårt med ordet "försiktigt" (och har så gjort i några månader). Piercingar och nyfikna små fingrar går inte alltid ihop, om man säger så.
  • mammalovis

Utomhus får han antingen sitta i vagnen eller gunga, det senare är en favorit. Vi har testat att låta honom sitta på en filt, men ungen har en sådan räckvidd att man behöver ha en stor presenning för att han inte ska nå gräset överallt, så det ger bara arbete och ingen avkoppling.

• LadyViolet

Julian gillar att gunga om vi är ute. Eller sitta och dra loss gräs från gräsmattan.

Inomhus vill han ställa sig upp hela tiden. Dra ut lådor och plocka ut innehållet är en annan favorit. Han hittar nåt att pilla med var vi än är, men oftast vill han ha sällskap nere på golvet eller så kommer han krypande "mamamama" efter en

• Rulltrappa

Vi har nu klarat av ålandsbåt och en dag i SF-bokhandeln. Skapligt mör. Imorgon får bebis och make ta det lite lugnt själva medan jag rastar de övriga tre på Grönan.
  • Iowhannah

Nu har vi kommit till en stor fundering här hemma. Vi har föräldradagar så att vi kan vara hemma i lite mer än ett år till, men så jobbar vi skift båda två och är inte automatiskt lediga på jul, midsommar, nyår osv osv. Hur många dagar bör man ha kvar att ta av när barnet börjar på förskola? Det måste finnas fler skiftarbetare i den här tråden, någon kan nog komma med nåt råd.

Jag har funderat på det här med att släktingar är lediga då, men både farmor och mormor (som är de som bor nära) jobbar också skift så där finns ingen större säkerhet heller.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015