Oktoberbebisar 2015
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Åh, tack! Jag ska köpa ipren då, det känns iaf bättre än att trycka (no pun intended) ungen full med paracetamol...
Helt sjukt att de snart är ett helt år! Nils fyller den 14 oktober och hans kusin fyller (14) den 18 oktober så de kommer få fira ihop framöver :)
Åh va mysigt att samfira :)
Igår fick jag se Viktor släppa taget ordentligt för första gången och stod själv 3-4 sekunder, innan dess har han bara släppt pappas byxor som jag missat. Dock kör han helst på säkerhet och sätter sig ner om han ska flytta på sig. I sängen vet jag inte hur ofta han slår sig när han ska ställa sig mot huvudänden utan långsida.
Annars har vi haft en riktig skitdag. Äldsta syrran hade haft hosta och sprungit på toa en massa i natt och sambon tyckte hon kunde vara hemma. 1 knäckemacka tog en evighet mot att hon annars vill ha både 1/2 vuxenportion gröt och macka eller yoghurt också. Dock har det inte varit något större fel på henne utan hon har orkat retas och bråka med lillasyster.
Vid 11 tjurade lilleman ihop fullständigt och bara skrek och skrek, ännu värre på skötbordet när jag tempade honom och inte ens bära och sjunga funkade. Han är lite snuvig, hade bara 37,5 och tandsprickning är väl på gång och spände sig i en båge vid blöjbytet, så jag har fortfarande inte kommit på vad som var fel. Han fick en alvedon och somnade till slut på mig och har behövt göra så två gånger till idag, annars har han mest bara varit grinig, ändå somnade han vid 21 igår och sov till ca 6.30 med normalt antal uppvak. Så jag tyckte han borde vara piggare med 1,5-2,5 timmar extra sömn, men icke. Återstår att se hur morgondagen blir då äldsta hade lite feber ikväll ...
Viktor fyller 1 den 8 oktober, så tiden går alldeles för fort. Jag är inte sugen på att börja jobba, då jag varken vet var vi får plats eller vad jag får för uppgifter på klassen. Jag har inte ens kommit på hur mycket jag ska jobba, men det lutar mot 50-60% mer än 40, tror jag. Jag kom äntligen in i lönesystemet, så jag vet vad min månadslön är, men det är ju lite räknande som krävs för att veta hur länge dagarna kan räcka totalt sett.
Hur är era bebisar just nu?
Jag vet varken ut eller in med Viktor just nu. I fredags på förmiddagen var han mestadels som vanligt, lite smågnällig har han varit det senaste när vi varit iväg på öppna förskolan eller babycafé, men inget extremt. På kvällen åkte båda barnen på feber, så det kunde ju förklara saken. Den äldre hade 37 igen dagen efter. Lilleman har varit supergrinig och inte velat släppas ner knappt alls i matstolen, på golvet eller i gåstolen. En kort stund per dag har han varit i normal form. Saken blev ju inte bättre av att pappa åkt bort i fredags till tisdag kväll och mormor kom över helgen. Jag har knappt kunnat äta utan skrik och fått ha honom sovandes på mig/bredvid mig på natten. Han har varit skittrött, men varit vaken och inte somnat.
Just nu sover han i babyskyddet sedan 2 timmar ... Febern på 38,2-5 kvarstår plus lite snuva och att han kan bli skitförbannad i stolen efter bara en kort stund. Jag har fått mata med honom i knät. Frågan är om det är sviter av långvarig förkylning eller förstoppning trots att han bajsar en blöja om dagen, en period hade han 3 eller bara en närhetstörstande period? En bebiskompis hade vattenkoppor för någon vecka sedan, men det har jag inte sett tecken på. Blir det inte bättre tills imorgon får vi söka då. Jag vill ha tillbaks min glada, utforskande kille!
Ambivalent, grinig och börjar stortjuta om jag så bara sätter henne på golvet en minut för att jag behöver kissa.
Här har vi också förkylning och närhetstörst. Natten till tisdag vaknade vi av att Nils storgrät otröstligt. Vi bytte blöja och tempade och det visade sig att han hade 39,1 så han fick en alvedon. Efter ca 20-30 minuter av gråt så lugnade han ned sig och somnade sedan i vår säng. Sen hade han feber hela tisdagen, på onsdagen var han feberfri och sedan dess har han varit väldigt snorig och hostig och hes. Han lyckades smitta sin pappa också så nu har vi lite sjukstuga här hemma. Vi får väl se om han orkar med öppna förskolan på onsdag, han var ganska aktiv och lekfull när vi hade farmor och mormor på besök i går (efter att den värsta blygheten släppte).
Mitt i det hela så är det två tänder på väg ut, vilket inte direkt gör tillvaron roligare...
Här har vi också haft lite fram och tillbaka. Han kan vara jättekinkig och mammig en kväll för att sen vara sig själv nästa dag. Dock har han senaste veckan bajsat typ 2-4 ggr per dag. Det anses kanske som normalt, men han har alltid legat på ca 1 gång/dag och dessutom har jag fått som skum magsjuka med lite feber och diarréer, så jag undrar om han kan ha något som han smittat mig med? Kan ju vara den som gör honom grinig emellanåt då. 8:e tanden på väg upp också, kanske spelar det in.
I övrigt, utvecklingsmässigt, så har han tagit enstaka steg själv senaste dagarna, så kanske går han innan året Sömnen är bra (för att vara honom haha) för tillfället. Somnar runt 20 och sover till 06.30 äter ca 3 ggr under natten (flaska vid 00, amning vid 03 och 05) Somnar i egen säng men sover i vår säng efter första uppvaket.
I går kom de första stapplande små stegen! Jag satt i soffan och Nils stod vid soffbordet och så vände han sig för att gå till mig, släppte taget (jag flyttade in benen lite för att han inte skulle nå) OCH TOG TVÅ SMÅ STEG! Och sen kastade han sig mot soffan. Jag jublade av glädje och då såg han så stolt ut :D