• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • garin
    Iowhannah skrev 2016-09-10 10:17:53 följande:

I går kom de första stapplande små stegen! Jag satt i soffan och Nils stod vid soffbordet och så vände han sig för att gå till mig, släppte taget (jag flyttade in benen lite för att han inte skulle nå) OCH TOG TVÅ SMÅ STEG! Och sen kastade han sig mot soffan. Jag jublade av glädje och då såg han så stolt ut :D

Åh men vad kul!! Duktiga Nils!
    Léon ställer sig upp och släpper sen taget ibland nu sen någon vecka tillbaka. För några dagar sedan när vi var ute då bara han ställde sig upp mitt på gräsmattan utan att ens ta hjälp av något, stod sen några sekunder :D För öveigt helt sjukt vad tiden går fort. 11 månader blev han igår så nu blir det snart ettårskalas.....
  • Iowhannah
    garin skrev 2016-09-10 19:44:51 följande:

Åh men vad kul!! Duktiga Nils!

Léon ställer sig upp och släpper sen taget ibland nu sen någon vecka tillbaka. För några dagar sedan när vi var ute då bara han ställde sig upp mitt på gräsmattan utan att ens ta hjälp av något, stod sen några sekunder :D För öveigt helt sjukt vad tiden går fort. 11 månader blev han igår så nu blir det snart ettårskalas.....

Oj, det är ju också ett stort kliv! Nils kan sätta sig ned utan stöd, men jag har aldrig sett att han ställer sig upp utan stöd. Alla dessa framsteg är så häftiga att se tycker jag :)

Nils första riktiga ord blev (tyvärr) "pappa", men några dagar senare så sa han "mamma" och kröp upp i mitt knä :D

Jag skickade ut kalasinbjudningar härom dagen. Känns verkligen sjukt att de snart inte kan räknas som bebisar längre! Nästan så att det är dags att göra en till :P
  • garin
    Iowhannah skrev 2016-09-10 20:56:49 följande:
    Oj, det är ju också ett stort kliv! Nils kan sätta sig ned utan stöd, men jag har aldrig sett att han ställer sig upp utan stöd. Alla dessa framsteg är så häftiga att se tycker jag :)

Nils första riktiga ord blev (tyvärr) "pappa", men några dagar senare så sa han "mamma" och kröp upp i mitt knä :D

Jag skickade ut kalasinbjudningar härom dagen. Känns verkligen sjukt att de snart inte kan räknas som bebisar längre! Nästan så att det är dags att göra en till :P
    Ja det är kul att se hur olika det är. Hans storebror gick först vid 14 mån, får se när Léon är redo men känns som det nog blir inom en månad iaf!
    Hehe åh säger han mamma och pappa! Det är så underbart att höra ju!!
    Hahaha ja, dags att sätta igång kanske ;) plussade med Léon på storebrorsans 10-månadersdag. Nu har vi inga fler på gång i det närmsta men "suget" finns där absolut. Känner mig knäpp ibland för jag är så kluven. Å ena sidan är det skönt när de blir lite större men samtidigt är det ju så underbart med en liten bebis. Och så "ska" väl alla ha minst ett syskon iaf tycker jag ;)
    Har ni några funderingar på det annars? :)
  • mammalovis

Viktor firade också 11 månader i veckan. Han är inte längre lätt att fånga på kort då han rör sig hela tiden. Strax innan 11 månader började han peka och vinka. Dock glömde jag som vanligt skriva upp när innan minnet svek. Han kan peka och säga "dä" när man frågar var lampan är, när han känner för det. Pekfingret har också en given plats i munnen. Tredje/fjärde ordet var annars "nejnej" som han använder till mycket. Man kan ju undra om han fattat funktionen också. Sedan låter det som "hä" när man frågar var Viktor är. Fräsa och köra bil är en annan favorit och används gärna även vid måltiderna så maten flyger. För att äta vill han ha egen sked och ibland även mat på den för att munnen ska öppnas. 

Han ställer sig upp för jämnan och att gå längs med möbler är en hit. Han har släppt taget, men väljer helst att köra på säkerhet och sätta sig ned innan han förflyttar sig. Att banka på allt är också kul. I mina ögon är han ju sen då båda syskonen kunde gå 10 steg vid den här tiden.
    I fredags kväll tog vi fram lära gå-vagnen och jösses vad roligt det såg ut. Han gick som en gammal gubbe med käppen långt fram. Sedan testade han också att gå på knä och köra bak- och fram. Annars kryper han mest med sin stil. Han har lämnat värsta apstilen och kryper med ett ben och släpar det andra framför sig.
    Att lägga honom för vila är hopplöst, så det brukar sluta med att han somnar på mig efter att ha kravlat runt en stund i sängen. Natten efter 11-månadersdagen sov han till 5.50, men sedan återvände han till de dåliga nätterna igen, så oftast somnar jag med honom runt halv 10.

I måndags fick vi äntligen besked om plats på förskolan. Syskonen hamnar på två olika, men det ligger i alla fall nära mitt jobb och har gott rykte. Dock syter jag för att jobba. Innan dess ska jag hinna operera sköldkörteln i slutet av månaden, så jag hoppas jag slipper mer heshet än nödvändigt. Vad jag får för uppgifter på jobbet är ännu inte klart. Så just nu befinner jag mig mest i stadiet att förbereda saker om något skulle hända.

Annars har vi också skickat ut inbjudningar till 1-årskalas, men vad han ska önska sig vete sjutton. Vi har ju de klassiska grejerna plocklåda, leksaksspis, bultbräda, gå-vagn mm. Det vi saknar är väl mer pojkiga grejer som bilar, men vad är kul för en ettåring? Bobbycar får vänta till jul, tänker jag. Byxor i 80 är dock något han behöver. Vad önskar era barn sig?

• Rulltrappa

Kan inte riktigt se något som behövs här. Vinterkängor typ. Leksaker uppskattas inte riktigt när en kan demolera inredningen istället. Men bilar är ju kul en liten stund.

• Iowhannah
    garin skrev 2016-09-10 21:46:30 följande:

Ja det är kul att se hur olika det är. Hans storebror gick först vid 14 mån, får se när Léon är redo men känns som det nog blir inom en månad iaf!

Hehe åh säger han mamma och pappa! Det är så underbart att höra ju!!

Hahaha ja, dags att sätta igång kanske ;) plussade med Léon på storebrorsans 10-månadersdag. Nu har vi inga fler på gång i det närmsta men "suget" finns där absolut. Känner mig knäpp ibland för jag är så kluven. Å ena sidan är det skönt när de blir lite större men samtidigt är det ju så underbart med en liten bebis. Och så "ska" väl alla ha minst ett syskon iaf tycker jag ;)

Har ni några funderingar på det annars? :)

Ja, vi har bestämt oss för syskon men det får vänta till typ juni-juli innan vi börjar tillverkningen (även om båda är ganska sugna redan nu). Men syskon känns självklart tycker jag :)

Nils önskar sig kläder, leksaker och klämmisar i födelsedagspresent. Han har redan storlek 80, så vi har sagt 86 och uppåt. Vinterkängor och overall och sånt köper jag helst begagnat ändå, så det behöver inte bli så dyrt.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015