Oktoberbebisar 2015
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Oj vad lång hon ser ut. Min lillskit är bara 75 cm, hur stor är hon? Nej inte på knäna pga kryper ej, däremot gillar hon att headbanga och ibland är det grejer ivägen för huvudet vilket har genererat ett flertal bulor.
En nöjd Julia som fått en cykel :) den uppskattades!
Nu har hon börjat att leka tittut med sig själv i spegeln haha det ser så roligt ut!
Hon kryper för fullt hela tiden så nu har hon fått massa små blåmärken på smalbenen, är det någon mer som fått det?
Åh men vilket hår ???? här va vi för en månad sen 65 cm och vägde 6550 ????
Blev sömnen sämre hos er när de börja ta sig fram? Nellie är nämligen jätte svår sövd och vaknar ofta. Tänkte om de kan ha med de att göra?!
Ja, här hände massor förra veckan när vi var på semester i farföräldrarnas hus. På morgonen hittade jag honom med händerna på spjälsängens kant, så jag var tvungen att fråga tjejerna om de hjälpt honom, men de var oskyldiga. Vid läggdags hade han skitkul och visade att han äntligen kunde vände sig från rygg till mage för att sedan sätta sig och ställa sig upp mot oss, så det blev en sen insomning och en väldigt strulig första natt borta. Resten av nätterna den veckan var heller ingen höjdare. Blöjbytena är numera en kamp att vara snabb innan han flyttar sig iväg.
Någon dag dessförinnan visade han att han kunde resa sig upp vid mig. Numera är han överallt, han har en egen stil då han först flyttar armarna och sedan drar fram rumpan med ett barn åt vardera håll, så det ser väldigt kul ut. Snabbheten har han övat upp och det blir längre utflykter, så grind är enda sättet att hindra framfarten i hela lägenheten.
När vi kom hem sänkte vi spjälsängen och tog bort sidan mot min säng. Än så länge har han bara haft överkroppen upp i min säng, men det kommer väl. I dagsläget underlättar det för min rygg då han ammar vid 4 och 6, läggning senast halv tolv. Uppstigning mellan 7 och 9, oftast 8. Tack och lov blev sömnen bättre när vi kom hem. På semestern var den skit och han låg på min arm vissa nätter i 4 timmar när jag hade en rygg som spökade.
Matmässigt vill han ha något att hålla i som sked, rån eller matbit. Pipmuggen svänger han omkring åt alla håll och skvätter ner. Han kan dricka själv om han inte vänder den åt fel håll. Broccoli och pasta är smaskens, idag fick han smaka någon bit stekt potatis för första gången. I sommar har det blivit mycket burkar, klämmisar och päronbitar, men nu hoppas jag vi kan få rutin på lite mer hemlagat igen. Sedan har han fått en vana att bestämma när han ska ha katrinplommon på gröten. Sedan studerar han varje sked om den är tillräckligt brun för att godkännas och munnen öppnas.
Att somna är inte populärt, så fråga mig inte hur många gånger vi sjungit favoriterna i bilen för att få honom att slippa skrika för att bli lugn och somna.
Igår var vi på fest, men han somnade strax innan mormor kom som barnvakt, så det slutade med att han fick följa med. Han har även haft en period på kvällarna då han varit så förbannad, men tjejerna var ju hemma. På måndag är han 10 månader.
Hur har ni det med matrutinerna numera? Har ni fått till några mellanmål utöver huvudmålen? Vad och hur mycket äter era?
Ptja.
0800: En portion pulvergröt och en liten omelett (min partner steker omelett i plättlagg så att hon kan få en egen liten).
1000: Något litet att tugga på, en fruktbit, en ostbit, ett smörgåsrån eller några majskrokar.
1200: Mat från antingen spis eller burk. Hon är inte särskilt kinkig med konsistenser så mixerstaven har vi lagt undan.
1500: Grekisk yoghurt eller smörgås med leverpastej eller kokt medvurst.
1700: En mindre portion mat.
1900: Ca 1,5 dl välling.
1-2 portioner á 1 dl ersättning under natten.
Hon gillar verkligen mat. Väger dock bara 7,2 kg till sina 75 cm men ingen kan ju säga att hon inte försöker. :P
Här ser matrutinerna ut såhär:
Ammar kl ca kl 6
9.00 1 portion gröt och någon majskrok
12.00 1/2 burkmat och några skedar fruktpuré eller rån efter
14.30 ammar eller lite yoghurt
17.00 samma som lunch
19.00 110 ml välling (dricker dock inte upp hela) och ammar.
Sedan vaknar hon 2-6 ggr per natt och ammar
Väldigt Kinkig Nellie just nu som endast är nöjd när hon får hålla i händerna och gå omkring. Antar att de händer mycket i huvudet just nu. Tar sig fram bättre och bättre, men en väldigt rolig stil här också, har händerna i golvet, ena benet som när de kryper och andra benet står hon på foten och så går hon fram med händerna och sen skuttar fram med benen.
Igår sänkte vi hennes säng, vill inte ha någon mer fall olycka.
Vi tycker att det är lite svårt att få in mellanmål, eftersom Nils inte gärna äter när ingen annan gör det. Dock blir han sällan nöjd med bara ersättning, så vi försöker få in nån macka och lite fruktpuré också.
0630 - gröt med fruktpuré. Rån ifall han inte blir mätt på gröten.
0930 - 270 ml ersättning
1230 - lunch. Vad som än serveras, han älskar all mat och pappas matlagning är den bästa (jag kan inte göra annat än att hålla med) :)
1530 - macka och fruktpuré eller naturell yoghurt med fruktpuré/osötad sylt
1800 - 270 ml ersättning (numera liggande i sängen. Är man snabb med nappen efteråt så somnar han direkt).
Nils har börjat komma ur den jobbiga fasen han nyligen har varit i. Äntligen! Det hände mycket i juni och juli, men nu verkar det lugna sig en aning. Nattningarna tar inte längre en timme (som jag har förstått det) och han är mycket mer nöjd och glad under dagarna. Han övar mer och mer på att släppa taget när han står upp och han kan numera sätta sig ner på ett smidigt sätt utan att hålla i sig :) Han har ett rejält temperament och är bra på att visa vad han vill (t ex drar i byxorna på den han vill ska lyfta upp honom), han blir verkligen mer och mer ett litet barn med egen vilja :)
Hej på er alla! Kul att se bilder på några av sötnosarna! Runa blir snart 10 1/2 månad och är överallt. Har ju krupit hur länge som helst men har nu börjat ställa sig upp från att hon står på huk (varför ta hjälp av något liksom?!). Hon är otroligt ointresserad av mat - äter fortfarande mest välling och då som mest 180 ml om hon är riktigt hungrig. Har du tur får du i henne några skedar mat och sedan slår hon bort skeden eller kastar det hon har framför sig på golvet. Äter med ca 3 h mellanrum både natt och dag. Väger 8 kg och har stått still på den vikten i en månad och 70,5 cm lång. Hon har ett hemskt humör men söt och glad ibland!