• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Simone

Senaste månaden har Julia rest sig mot precis allt och det bästa har varit att gå runt vardagsrumsbordet. Igår kväll så gick hon runt som vanligt, men efter en stund släppte hon taget och stod helt själv i flera sekunder innan hon satte sig. Någon minut senare gjorde hon samma sak, men den här gången tog hon tre små steg helt själv utan stöd! :D
  • Rulltrappa

Kul när det händer saker. Här får motoriken fortsatt sekundär betydelse då allt krut läggs på språket. Det är inte ovanligt att det kommer små tre - fyraordsmeningar som "Min mamma/pappa är?" och "Oa ill ha glasch!" (Ja, hon vet vad glass är. Vissa saker är svåra att hålla på när en har fyra ungar.)

• Iowhannah

I dag var vi på öppna förskolan i några timmar och Nils har lekt och busat så himla mycket! Nu är han helt slut, vi sitter i bilen på uppfarten och väntar på att han ska vakna :P

Han har även visat att han kan stå utan stöd i några sekunder (av nån anledning har hans pappa aldrig lyckats se det dock), men han gillar nog säkerheten i att hålla i nåt. Han har gått längs möbler i flera veckor nu och i går såg jag att han sakta försöker släppa taget även när han går. Jag hoppas att han tar sina första steg innan han fyller ett :)
  • ccjapp

Här har det varit gnäll nattetid sen några nätter tillbaka, kan vara vaken 1-1,5 timme och smågnälla,sätta sig upp mitt i natten. Jätte jobbigt!

Kan det bero på något utvecklings språng? Tänder? Han har några tänder på g. Hoppas det vänder snart, han brukar inte vakna och ha svårt för att somna om. Är även mer svårsövd på dagarna.

• mammalovis
    ccjapp skrev 2016-08-22 03:32:49 följande:
    Här har det varit gnäll nattetid sen några nätter tillbaka, kan vara vaken 1-1,5 timme och smågnälla,sätta sig upp mitt i natten. Jätte jobbigt!
    Kan det bero på något utvecklings språng? Tänder? Han har några tänder på g. Hoppas det vänder snart, han brukar inte vakna och ha svårt för att somna om. Är även mer svårsövd på dagarna.
    Så jobbiga nätter har inte vi, men igår somnade lilleman tidigt vid 21-21.30 någon gång. Sedan har han vaknat fyra gånger sedan 00.10 ungefär, men här beror det nog på begynnande snuva. Men även här så brukar jag hitta honom sittandes och skrika, nu sist somnade han om som en fällkniv med huvudet mot mitt ben, så trött var han i alla fall. Annars är det fortfarande mycket skrik och gnäll när han inte lyckas med vad han vill. Lilleman kan ju resa sig och gå längsmed möbler, men inte direkt utan stöd. Krypmässigt kör han med apstilen. Han sitter på rumpa och flyttar först armarna sedan springer han med benen på sidan och flyttar rumpan, roligt ser det ut, men går rätt fort ändå.
  • LadyViolet

Här har vi också gnälligt på nätterna. Julian somnar oftast runt 19.30, men vaknar sen runt 22-23 och har svårt att somna om trots mat. Ligger liksom och gnäller och skruvar på sig. Enligt wonder weeksappen är det ett utvecklingssprång nu efter 10 månader så jag gissar att det beror på det. Han kan stå hyfsat länge nu utan att hålla i sig, men ännu har han inte tagit sitt första steg.

Äntligen har det lossnat med mat och en halv burk går iaf i. Välling vägrar han fortfarande. Kanske kommer det så småningom.

I helgen åkte vi på kalas och han blev åksjuk i bilen och kräktes. Vi har nu bytt till riktig bilstol från babyskydd och det verkar gå bättre. Han kommer högre upp och verkar hyfsat nöjd. Jag hoppas verkligen, inte minst för hans egen skull, att han inte blir en sån som spyr så fort man börjar åka.

• Iowhannah
    LadyViolet skrev 2016-08-22 07:42:06 följande:

Här har vi också gnälligt på nätterna. Julian somnar oftast runt 19.30, men vaknar sen runt 22-23 och har svårt att somna om trots mat. Ligger liksom och gnäller och skruvar på sig. Enligt wonder weeksappen är det ett utvecklingssprång nu efter 10 månader så jag gissar att det beror på det. Han kan stå hyfsat länge nu utan att hålla i sig, men ännu har han inte tagit sitt första steg.

Äntligen har det lossnat med mat och en halv burk går iaf i. Välling vägrar han fortfarande. Kanske kommer det så småningom.

I helgen åkte vi på kalas och han blev åksjuk i bilen och kräktes. Vi har nu bytt till riktig bilstol från babyskydd och det verkar gå bättre. Han kommer högre upp och verkar hyfsat nöjd. Jag hoppas verkligen, inte minst för hans egen skull, att han inte blir en sån som spyr så fort man börjar åka.

Usch ja, en åksjuk unge slipper man gärna! Min syster blev alltid åksjuk när vi var små och jag minns så väl hur våra föräldrar var tvungna att bunkra upp med påsar, extrakläder, hushållspapper och gamla glassburkar så fort vi skulle åka nånstans...
  • Iowhannah

Här har vi inte direkt märkt av nåt utvecklingssprång, men däremot är det ett väldigt gissel med tandsprickning! Han fick två nya tänder samtidigt i förra veckan men när han fortsatte gnälla, gnaga på fingrar, dregla, vägra äta och ha svårt att sova på dagarna så tog jag en koll i hans mun i går och såg ytterligare 2-3 tänder på väg ut. Så antagligen kommer det vara extremt jobbigt och synd om honom ett tag framöver :/ Och så ska man inte ge alvedon i mer än två dygn i sträck heller, så jag vet inte alls hur vi ska göra. Han har jätteont och sover bara bra om han får alvedon innan läggdags. Annars vaknar han och gråter 1-2 gånger i timmen :(

• LadyViolet

Men stackars liten. Man kan ge alvedon längre tid än 2 dgr. Kolla med en läkare el BVC först bara. Eller ge Ipren, godkänt från 6 mån.

• ulliiz

Usch lät inge vidare med tänderna, så synd om dom små.

Här har vi också haft endel kämpiga nätter med väldigt många uppvak, jag är lagom trött då vi e mitt uppe i flytt så blir inte mycket till vila om dagarna och sena kvällar. Hoppas de vänder för våra små nu.

I övrigt glad om dagarna och börjar ta sig fram riktig fort. Leka med syrran är favoriten

Och va fort tiden går, snart är dom 1 år, 29 oktober fyller Nellie år. När fyller era?

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015