• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Mira14
    Simone skrev 2016-10-13 11:35:41 följande:
    Julia vill bara ha barnmatsburkar... Vanlig mat jag lagar vägrar hon! Hon börjar också på förskola om två veckor och känner mig lite nervös över hur det ska gå med just maten. Har verkligen testat allt men just nu vägrar hon. Blir galen här hemma haha!
    Ja visst är det frustrerande? Jag längtar till den dagen det vänder, då ska jag köpa mig själv något riktigt fint ????!

Har Julia börjat gå? Även det stressar mig lite då jag tror att han kommer lära sig snabbt av de andra och att jag därmed missar de första stegen.. ????.
  • Mira14
    Mira14 skrev 2016-10-13 16:16:31 följande:
    Ja visst är det frustrerande? Jag längtar till den dagen det vänder, då ska jag köpa mig själv något riktigt fint ????!

Har Julia börjat gå? Även det stressar mig lite då jag tror att han kommer lära sig snabbt av de andra och att jag därmed missar de första stegen.. ????.
    Oj det blev massa frågetecken, skulle vara smileys
  • Mira14
    Rulltrappa skrev 2016-10-13 10:49:09 följande:
    Nora har älskat mat från första smakportionen och kan få i sig imponerande mängder men är ändå åt det tunnare hållet med ca 7 kg till 75 cm. Däremot kan hon få hemska utbrott vid måltiderna om hon inte får som hon vill och då är det inte alltid maten går ner.

Jag har dock haft matkrånglande barn tidigare och förstår din oro. Fråga personalen på förskolan om de kan tänka sig att ni tar med ett paket gröt som står där som nödlösning ifall han matvägrar.
    Ja smart med gröten, det måste jag se till!

Alltså herregud vilka utbrott dessa små krabater kan få. Jag blir helt chockad av att så små saker kan göra dom så arga :)
  • Embla twopointoh

Det var ett tag sedan jag var inne här och läste. Jag har varit sjuk och all min energi har gått åt till familjen. Nu har läkarna äntligen hittat felen och jag har börjat medicinera, så nu börjar jag långsamt orka allt mer.

Dottern fyllde ett år häromdagen, vilket firades med den första smakbiten tårta hon någonsin fått. Hon åt ivrigt, kan jag säga!Glad

• Simone
    Mira14 skrev 2016-10-13 15:16:31 följande:

Ja hon har gått i en månad nu och det känns skönt. Förstår din oro, det är ju en grej man inte vill missa. Just därför "övade" vi som galningar här hemma haha. Jag och sambon satt på golvet mittemot varandra och så fick hon gå emellan, efter en timme så kom några små steg, sen släppte det mer för varje dag. Nu har hon börjat små springa fram. Så öva en massa varje dag så kanske ni inte missar något :)
  • LadyViolet

Vi hade strul med maten tills han var dryga 10 mån, då lossnade det helt plötsligt från en dag till en annan. Ibland så känns det som att det inte är lönt att försöka truga/pusha, då det oftast löser sig av sig självt. Men jag förstår att du känner oro, inte minst pga att han ska börja förskola snart. Låter jättebra om ni kan få låta honom äta det han vill/får i sig på förskolan. Oftast vill dom prova mat när de ser de andra barnen äta, så ha förtröstan. Ammar du? Här ökade aptiten mycket när jag slutade med det, men det kanske inget man vill 'testa' ifall det inte skulle funka. Välling?

Kanske inte riktigt samma sak, men här var storebror en sömnstrulare av rang, och jag kände inför förskolestarten att det här kommer aldrig gå (att sova middag bland andra barn). Men det gick jättebra. Många oroar sig för diverse grejer inför förskolestarten men personalen kan oftast hantera det mesta, och stimulansen barnen får där brukar ha positiv inverkan på både sömn, mat och utveckling i största allmänhet. Jag tror det kommer att går bra

• mammalovis
    Mira14 skrev 2016-10-13 09:34:07 följande:
    Jag måste bara fråga, är det någon av er som har stora problem med att få ert barn att äta mat? Min kille blev ett år för en vecka sedan men äter egentligen enbart gröt och majs. Allt annat ratas. Provat plockmat, purémat, vår mat men allt ratas. Han får tom kväljningar ibland. Till råga på allt är han smal som en sticka, väger 9 kilo och är väl runt 80 lång. Jag håller på att gå sönder av oro. Han äter inte frukt heller, men smoothie går bra.. Om två veckor börjar han på förskola och jag har hört så många berättelser om förskolelärare som säger "idag åt hen varken lunch eller mellanmål".. Han har absolut inget fett att ta av så jag är så orolig. Hur har ni andra det? Han äter inte välling heller men tillskottsnäring runt sextiden på morgonen går bra.
    Jag har upplevt att Viktor haft stora problem sedan han blev sjuk. Innan åt han frukost, lunch, mellanmål, middag både själv och med oss samt kvällsgröt. Sedan har det bara blivit sämre, så gröten vänder han bort huvudet åt, lunchen likaså, det enda som duger är amning om snuttefilten är med och sedan har han ätit ordentligt runt 18 på kvällen. Så istället för att bli av med amningen har vi gått upp till 7-8 gånger per dygn. Det har inte gått att sätta ner honom på golvet utan skrik större delen av dagarna, så det har varit så surt. Ovanpå det fick jag och alla barnen utom Viktor magsjuka mellan måndag och tisdag, så inskolningen fick skjutas upp en dag. I fredags var jag trött på all matvägran och tog kontakt med bvc för att få hjälp, då vi inte vet varför och även få koll på längd och vikt om vi behövde söka läkare. På 11 dagar hade han gått ner 340 g (han som skulle gödas med extra fett i maten), men längden hade ökat med 1,1 cm och 1 mm runt huvudet, så då kunde jag pusta ut. Han fick även sin vaccination och helt plötsligt dagen efter (läs idag) har han börjat äta mer normalt igen. Igår testade vi med gurkstaven i mitten och de uppskattades.

Jag har ju också fasat för inskolningen med tanke på matvägran och all mammighet, men det kommer gå i alla fall. Han har gungat och åkt skrinda med andra barn, vilket uppskattades, dock har inskolningsfröken konstaterat att han skulle kräva en vuxen eftersom han inte går. Det tror jag inte ett dyft på då han kan krypa om han vill. I så fall handlar det väl mer om ett närhetsbehov vissa stunder. På öppna förskolan utforskar han ju miljön på avstånd längre stunder. Han har gått 2-5 steg mellan oss under stark påhejning, men fegar ur själv. Oftast löser det sig, ett barn svälter inte frivilligt, utan väljer i så fall att matvägra viss del av dagen.

Viktor väger 9450 g och var 76,4 cm lång igår.
  • Iowhannah

I fredags fyllde Nils år och i går kom hela tjocka släkten och firade. Han fick så många presenter och det var så mycket folk! Det var lite obehagligt till en början, men efter ett tag gick han runt och lekte och hälsade på alla. Vi hade även gjort en (nästintill) sockerfri tårta som han åt med god aptit, men efter 2-3 timmar fick han nog och gick och la sig. När han vaknade hade alla åkt så då var det fritt fram att leka med alla nya leksaker :) Kvällen avrundades med en skrikfest av den överstimulerade ungen, men efter en promenad så sov han gott hela natten (vilket vi, efter mer än en vecka av snor och nästäppa, inte alls är vana vid).

• Iowhannah

Alltså, det här med bilder... Antingen hamnar dem på sidan eller upp-och-ner, så störande!

• Simone
    Iowhannah skrev 2016-10-16 08:10:00 följande:

I fredags fyllde Nils år och i går kom hela tjocka släkten och firade. Han fick så många presenter och det var så mycket folk! Det var lite obehagligt till en början, men efter ett tag gick han runt och lekte och hälsade på alla. Vi hade även gjort en (nästintill) sockerfri tårta som han åt med god aptit, men efter 2-3 timmar fick han nog och gick och la sig. När han vaknade hade alla åkt så då var det fritt fram att leka med alla nya leksaker :) Kvällen avrundades med en skrikfest av den överstimulerade ungen, men efter en promenad så sov han gott hela natten (vilket vi, efter mer än en vecka av snor och nästäppa, inte alls är vana vid).

Men åh gullungen! Så stilig :D
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015