Oktoberbebisar 2015
Får jag hoppa in här? Jag har BF 28 oktober, men vet redan nu att det blir snitt av medicinska skäl i vecka 37, så runt första veckan i oktober är det dags.
Får jag hoppa in här? Jag har BF 28 oktober, men vet redan nu att det blir snitt av medicinska skäl i vecka 37, så runt första veckan i oktober är det dags.
Hur har ni det med svullnad? Jag känner att fötter och händer svullnat en del, behöver man vara orolig för det?
Hur mår alla? Jag gick in i vecka 30 idag och mår toppen, hade jag inte fått mage och känt en kille som sparkar där inne så hade jag inte förstått att jag är gravid. Jag tränar ca 5 gångar i veckan, mest löpning och Bodypump. Någon annan som tränar på? Jag tycker jag får mycket blickar men jag mår ju så bra och får aldrig ont så jag tar det ju inte heller speciellt lugnt. Är det dumt tro? Jag tänker att kroppen borde säga ifrån om den inte gillar vad jag gör?! Trots träning och att jag inte äter mer än vanligt så har jag gått upp 10 kg vilket känns mycket.. Min barnmorska sa att man ska gå upp mellan 10-15 och eftersom jag passerat 10 nu så kommer jag ju fortsätta gå upp.. Så minst 15 räknar jag med.
Jag tränar också, fast kampsport. Dock har jag lite problem med ryggen denna gång, så jag kan inte använda kroppen på samma sätt som jag är van vid när jag tränar, och kroppen hinner inte riktigt återhämta sig nog för att klara av tre pass i veckan. Löpningen har jag lagt av med helt (är i vecka 25). Sedan kan jag ju inte träna som vanligt, eftersom jag t.ex. inte får bli kastad hur som helst, jag vill kontrollera mina fall själv. Ibland är det frustrerande att inte kunna göra vad jag är van vid, men jag tänker att snart är det bara "min" kropp igen och då kommer jag att kunna ta i igen.
Så länge du inte tränar för hårt, inte snedbelastar (såsom utfall) eller använder magen så här sent i graviditeten, borde du kunna träna på. Tänk dock på att du kan orsaka skada på din kropp även om du inte direkt känner av det, så ta det lugnare än vanligt. Jag är också tveksam till att löpning är bra så sent i graviditeten, kan du inte ta raska promenader i stället? Det är ändå en sådan kort period det handlar om, du kan ju ta igen det senare när bebisen väl är född.
Hur mycket man går upp är individuellt. Jag har totalt gått upp mellan 11-13kg vid mina graviditeter, denna gång verkar det bli lite mer. Men så är det ju tätt inpå förra också (dottern kommer att vara 16mån när lillasyster föds) och det påverkar nog.
Idag hände nåt konstigt. Tror jag fick nåt slags blodsockerfall för jag glömde äta lunch, blev trött och svettades som en tok. Efter att ha ätit och sovit två timmar känns det bättre. Nån som vart med om nåt liknande? Är i vecka 31.
Måste få skriva av mig lite! Är i v 28 nu och har rejält med sammandragningar. Igår var de ca 40 se långa och kom med 4-5 min mellanrum. Känns ganska rejält i ryggen och håller i oavsett om jag vilar eller gör något. Fick en liten blodblandad flytning. Har varit samma sak de tre senaste veckorna, regelbundet och smärtsamt. I förra veckan var jag på fl för koll men under de 30 min de körde ctg var det lugnt. Kom en otrevlig läkare som inledde med att "jag skulle få åka hem" , jag hade inte väntat mig annat...Sedan undrade hon varför jag kom ensam (för att min man är hemma med vår sovande tvååring kanske). Hon mätte tappen till 3,8 cm och sa att allt var normalt. Efter det gick hon. Jag kände mig så överkörd och oönskad där så nu vill jag inte kontakta fl här igen... Kan läggas till att förlossningen med sonen drog igång i v 32 och resulterade i ambulans till ett annat sjukhus där jag blev inlagd I 5 dagar tills de fick ordentligt stopp på det. Känns så hopplöst, sitter med mina regelbundna sammandragningar och "vågar" inte ringa förlossningen :S Ska träffa min BM på fredag och prata med henne
Hej hur mår alla? Det var ett tag sedan någon skrev något här i tråden
Jag har mått helt tipp topp tills i måndags.. Nu känner jag mig helt plötsligt gigantisk, har lite molvärk, lite ryggont och är trött. Får en hel del sammandragningar vilket jag fått sedan vecka 20 typ men nu gör de lite ont.
Lillkillen i magen bökade som tusan i magen i söndags så han har säkert sjunkit ner och fixerat sig och det är därför jag plötsligt mår såhär?! Han har vid alla kontroller legat med huvudet nedåt men varit rörlig.
Imorgon har jag barnmorskebesök så ska höra med henne då.
Jag är så van att kunna springa några mil i veckan och träna styrka men nu får jag sammandragningar av att bara gå. Sprang sista gången i måndags.
Vad tror ni, går det över eller kommer det fortsätta såhär? Är i vecka 33. Eftersom jag mått så himla bra hela tiden så känner jag mig helt plötsligt lite knäckt :-/
Eftersom detta är barn nummer sex, och storasyster bara är 14 månader (det är ett längre hopp till de äldre), så har vi i princip allt och behöver inte handla något. Möjligtvis att vi investerar i en syskonvagn, och en till spjälsäng behövs så småningom (våra bebisar sover i vagga första tiden).
Jag är föräldraledig med det yngsta barnet, så jag har varit "ledig" hela graviditeten. Det tär på ryggen att ha en ettåring och samtidigt vara gravid...
Någon som vet hur barnmorskan gör när de ska kolla hur barnet ligger i magen? Känner de med händerna eller gör man ultraljud..?
Vad är en babybox? Hur hämtar man ut den (måste man ha något intyg eller så?).
Jag fick mitt första barn för 13 år sedan, och då fanns det inte, det måste vara relativt nytt?