Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Oktoberbebisar 2015

mammalovis skrev 2015-09-22 13:26:41 följande:

Inför bebisens ankomst tvättar man ju kläder, sängkläder och snuttefiltar, men hur gör ni med gosedjuren som bara är till prydnad första månaderna?

Till de andra barnen tvättade jag dem inte och en del vi tvättat senare har ju blivit lite tufsigare.

Gosedjur har jag aldrig tvättat. De innehåller inte samma kemikalier som kläder heller.
  • Embla twopointoh
    Iowhannah skrev 2015-09-22 15:31:01 följande:
    Kanske inte samma, men ändå kemikalier.

Jag tvättar allt. Kläder, filtar, gosedjur... Man vet ju inte vad bebis kan tänkas stoppa i munnen.
    Du tillför kemikalier när du tvättar också, om man ska vara petig. För att inte tala om de kemikalier du matar ditt barn med, både via din egen mat (om du ammar) och senare när barnet börjar äta fast föda (även ekologiska varor innehåller kemikalier).

Det finns en lagstiftning från 2009 om vad leksaker, inkluderat gosedjur, får innehålla för något, som är mycket strängare än för t.e.x. kläder. Nu struntar vissa producenter i detta, men de större, mer etablerade märkena kan man ändå köpa utan allt för stora betänkligheter. Det är lågprisvarorna man ska se upp med, i allmänhet.
  • Embla twopointoh
    Mira14 skrev 2015-09-23 08:43:31 följande:

Jag har läst att vissa har förvärkar på nätterna men håller de i sig hela natten för er? Jag har haft lite förut men i natt (och nu) har jag molande värk hela tiden. Jag har även misstänkt att slemproppen börjat lossna och igår kväll fick jag mycket som såg ut som gult snor på pappret efter ett toabesök (ursäkta..). Jag misstänker att detta kan ha varit en större del av proppen. I förrgår fick jag halsbränna för första gången och igår blev jag illamående. Illamåendet håller fortfarande i sig. Är beräknad 4/10. Vad tror ni, ska jag dras med detta i flera veckor till?

Det behöver inte vara slemproppen, många kvinnor får ökade flytningar under graviditeten, så det kan lika gärna vara det.

Förvärkar kan sitta i länge, det är när sammandragningarna inte ger sig (magen blir hård i intervaller).
  • Embla twopointoh
    Hoppanloppan skrev 2015-09-23 09:05:09 följande:
    Stämmer inte! Jag är lika lång och har inte gått över med mina tre :)
    Det stämmer inte på dig, snarare.

Nu har jag ingen aning om denna studie, hur den genomfördes och exakt vilka resultat den gav, men man kan inte applicera statistik på individer på det sättet. Undantag och avvikelser finns det alltid, det är inte samma sak som att själva studien är fel eller missvisande. Statistik är en generalisering, inte en allmän sanning.
  • Embla twopointoh

Jag är 36 år, och detta är mitt sjätte barn. Jag finns i Värmland.

Detta är en liten tjej enligt UL och storasyskonen är så nöjda med det, då det nu blir lika många tjejer som killar i familjen (den tidigare snedfördelningen har stört dem i många år). Syskonen är 13år, 12år, 10år, 7år och 15 månader.

Jag har haft en ganska tuff graviditet, både psykiskt och fysiskt. Jag har snittats av medicinska skäl med alla barnen, och sist så hade jag en ruptur på livmodern när de öppnade mig. Jag hade inte haft några symptom alls, och läkaren sade att om jag fått värkar i det läget hade troligen både jag och bebisen dött. Självklart rekommenderade de inte fler barn efter det, vilket jag heller inte planerade. Men, livet blir ju som bekant inte alltid som planerat, och jag blev gravid trots skydd, bara nio månader efter snittet. Självklart har den förra rupturen legat som en skugga över hela denna graviditet, och så fort det gjort ont i magen har jag liksom stannat upp. Jag är inte nojig av mig, men tanken på hur det ska gå har ändå alltid legat under ytan. I vecka 25 gjordes ett UL för att kolla livmoderns tjocklek, och till allas vår glädje (och läkarnas förvåning) så såg den tjock och fin och hel ut. Efter det har jag kunnat glädjas lite mer och börjat känna förväntan på ett annat sätt.

Förutom det har jag haft problem med ryggen/bäckenet. Det är ju så tätt inpå förra graviditeten, så kroppen hade inte riktigt hunnit återhämta sig och det känns. Som tur är kan min man vara hemma och hjälpa till med vår 15månaders, själv hade jag aldrig klarat det. Även de större barnen kan vara till mycket hjälp, både med att hålla ett öga på lillasyster, men främst i att de ju är så stora och självgående. De kan ta sig en macka själva eller springa och köpa mjölk.

Trots mitt ryggonda har jag fortsatt träna min kampsport. Har jag ont när jag är hemma och sitter kan jag lika gärna ha ont när jag tränar, resonerar jag. Mer än en gång i veckan har det dock inte blivit på länge, men det räcker för syftet; att upprätthålla kontakten med mina träningskamrater och med teknikerna.

Tid för snitt är 12 oktober och jag längtar! Det ska bli så skönt att bli av med ryggvärken. Nu är ju snitt ingen picknick och första veckorna är besvärliga även de, men det blir ju bättre allt eftersom.

• Embla twopointoh
    Lemon skrev 2015-09-25 15:18:29 följande:

Vad har ni för mått på magen? Bm brukar ju mäta från blygdbenet och upp där livmodern slutar. Verkar vara så olika storlekar på magarna. Jag har bf 9/10 och mitt mått var 35cm nu igår :)

Min mage har varit lika många cm som den vecka jag varit i, +/- 1cm.
  • Embla twopointoh
    Annapanna2 skrev 2015-09-25 18:14:00 följande:

Får jag fråga, ni är flera som skrivit att barnmorskan sagt att bebisen kan komma när som helst nu. Vad baserar dom det på, är det bara att bebisen är färdigbakad eller finns det andra tecken? :) Vår barnmorska tyckte vi skulle förbereda oss på att bebisen kanske blir tidig och packa väskan redan nu så den står klar, och vi är bara i v. 33+6... Jag bara undrar vad era bm gått efter?

Jag tänker att barnmorskorna som har lång erfarenhet, de lär sig nog att se och känna igen tecken. Det är såklart inte samma sak som att de är ofelbara, men erfarenhet ska man inte fnysa åt.

En god vän till familjen är pensionerad barnmorska. Hon ser på kvinnor att de är gravida långt innan magen syns (ingen idé att försöka dölja graviditeten för henne, alltså...). Hon säger själv att hon inte riktigt kan sätta fingret på vad det är hon ser hos kvinnan.

Vid en av mina tidigare graviditeter var jag och hälsade på mina föräldrar sent i vecka 36 (vi bor några mil i från varandra och ses ett par gånger i månaden). Mamma skrattade till direkt jag klev ur bilen och sade att jag aldrig skulle gå till det planerade kejsarsnittet i vecka 39. Hon sa att det syntes på magen och på hur jag rörde mig (hon är dock inte BM). Rätt fick hon också, mindre än en vecka senare i 37+3, ville dottern ut och det blev akutsnitt.
  • Embla twopointoh
    Bf29okt skrev 2015-09-25 22:13:41 följande:

Någon mer som ska få planerat snitt ? Jag blir snittad 15/10 pga att han ligger i säte .

Jag har planerat snitt 12/10 av medicinska skäl.
  • Embla twopointoh
    mammalovis skrev 2015-09-26 22:14:58 följande:

Ber så mycket om ursäkt Iowhannah, självklart ska det stå rätt!

Födda:

14/9 Silverguld, pojke 37+1 2630g 46cm

14/9 Rulltrappa, Nora 36+0 2460g 45 cm

17/9 Nollfantasi, flicka 34+5 2482 g 45 cm

17/9 Herkules, Ida

Bf-lista

2/10 Damdis, första barnet
    2/10 emeloi 28 år Örebro

4/10 Mira 14

6/10 Filuribur1 Södra Skåne, första barnet väntar en Lykka

7/10 Karriärskvinna

8/10 FrökenPD, fjärde barnet

9/10 Garin Borås, andra barnet väntar pojke, son april-14
    9/10 Lemon

10/10 Saahaaraa88, 27 år Göteborg, första barnet
    10/10 Angelica1984 Norrköping, väntar en pojke

11/10 Simone 22 år Norrköping, första barnet väntar flicka
    11/10 Svejo 32 år, tredje barnet, söner -09, -11

12/10 Emla Twopointoh 36 år Värmland, sjätte barnet, planerat snitt, syskon 13år, 12år, 10år, 7år och 15 månader. 12/10 Joannabelle 22 år., första barnet väntar pojke
    12/10 Iowhannah 28 år Norrköping, första barnet tror flicka

15/10 Larissa Vimmerby, tredje barnet väntar flicka, två döttrar -09, -12
    15/10 Hoppanloppan, fjärde barnet
    15/10 Chazbo, tredje barnet
    15/10 Bf29okt, väntar pojke, planerat snitt

16/10 Tramses,tredje barnet

17/10 Mammalovis 39 år Nässjö, tredje barnet tror pojke, 2 döttrar dec-10, jun-13

18/10 Irlais

20/10 Fru Hermelin 31 år Stockholm/Växjö, andra barnet väntar pojke, dotter-10

21/10 Pojkmamma86 Skåne, tredje barnet

25/10 Dandelionkid 29 år Stockholm, andra barnet väntar flicka, dotter -11

28/10 77michelle 38 år Örebro, sjätte barnet väntar flicka, döttrar -99, -01, -07, söner -03, -13

30/10 Mallis2
    30/10 Sofie mamma till 2 prinsar, fjärde barnet, planerat snitt tidigare
    30/10 Oldy, andra barnet

31/10 Skogisen 34 år Umeå, första barnet
    31/10 Zchimla 35 år Norra Skåne, andra barnet, dotter 3 år

6/11 Annapanna 25 år, första barnet

Och jag heter Embla. Emla är en smärtstillande salva.
  • Embla twopointoh
    Damdis skrev 2015-09-29 11:28:41 följande:

Vill också att det ska börja ploppa bebisar för oss här i tråden nu!! :) någon som tror det kommer hända innan veckoslutet? Kännigar? Var hos bm igår som har ändrat sig sedan sist från att det nog inte var en stor bebis och inte heller lång till att det var en välfylld mage och att han kändes lång och att han tog upp varenda cm där inne, funderar på att stämma henne... 
    har bokat in ett privat tul imorgon (då 39+4) för att se om de säger samma. Är ju inte mycket man kan göra om det är en stor bebis på alla håll men ändå skönt att vara förberedd och kanske börja för-sörja alla bebiskläder vi inhandlat i storlek 56, har ju faktiskt läst om dem som klämt ut barn som varit 62 cm långa. Bokade ett 3D tul men vette sjutton om man kan se så bra såpass sent i graviditeten, någon som försökt sig på? Har varit hos dem innan så jag vet att de bara rattar över till 2D om man inte ser så bra men hade ju varit underbart att få se de runda kinderna där inne :D

Angående 3D-UL så är nog bebisen lite för stor vid det här laget för att det ska bli bra. Jag gjorde ett i v. 32 (under ett vanligt UL, för att läkaren ville passa på att öva, bebisen låg tydligen perfekt till) och det var svårt att se då bebisens ansikte fyllde upp hela skärmen...
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015