Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Oktoberbebisar 2015

Godisråttan skrev 2015-10-06 19:20:38 följande:

Äntligen är vår prinsessa här!!! Hon kom 41+4 efter att jag sökt för ont i vänster sida och blev då inlagd i onsdags och dom satte igång mig på torsdag, då dom inte hittade varför jag hade ont och dom vågade inte vänta 5 dagar till då jag skulle sättas igång. Vår prinsessa kom i lördags kväll ( 3 okt) efter en jobbig igångsättning med olika metoder, men endast 40 min krystvärkar var hon ute och lyckan är total!

Stort grattis!
  • Embla twopointoh
    Mira14 skrev 2015-10-06 22:27:36 följande:

Är det någon annan som blivit väldigt hungrig? Jag är på BF+2 och sedan igår kväll är jag helt sjukt hungrig! Efter måltiden är jag väldigt mätt för att en kvart senare hålla på att dö av hunger.. Kan det vara kroppen som vill lagra inför en stundande förlossning eller är det lillpojken i magen som är extra hungrig nu tro?!

Mina värkar har fortsatt under precis hela dagen, de är lite diffusa och känns som mina tidigare förvärkar men skillnaden är att de kommer hela tiden. De varar i ungefär en minut och kommer med omkring 3-7 minuters mellanrum, de är inte smärtsamma men jag känner en sammandragning + att rygg och mage värker (som mensvärk). Just nu vill jag bara att de ska öka i styrka så att det blir på riktigt!

Jag har senaste veckan (är i v 35) också känt av en ökad hunger, men kanske framför allt ett ökat sötsug. Jag är också mer törstig än vanligt, men det har jag varit genom hela graviditeten.
  • Embla twopointoh

Jag var på min sista kontroll innan snittet idag. Det närmar sig!

Jag tycker det känns overkligt. Trots att jag har fem barn och borde vara "van", tycker jag att tanken på en ny liten person känns svår att greppa.

Det enda jag hoppas på, förutom att allt ska gå bra och hon vara frisk, är att jag denna gången ska slippa nervpåverkan i armen. Att råka ut för det igen har jag varit rädd för sedan plusset på stickan. Det var den absolut hemskaste och vidrigaste smärtan jag varit med om, och då är jag ändå ganska smärttålig (jag tränar ju trots allt en kampsport som bygger en del på smärta...), och så fick man ju ingen som helst vila ifrån den heller. Dygnet runt i över tre veckor, innan den successivt började bli bättre. Och då följde nio månader av återhämtning, återuppbyggnad av rörlighet och besök varje vecka hos sjukgymnast. Nej, det vill jag helst slippa!

• Embla twopointoh
    Hallonmaja skrev 2015-10-07 17:16:21 följande:

Hej! Här är en till som väntar på oktoberbebis Har planerat snitt på tisdag 13/10 så det närmar sig! Är mitt tredje barn och de andra två har varit hemma förkylda denna veckan. Idag har jag också fått ont i halsen och känt mig risig. Så typiskt, har inte varit sjuk på hela graviditeten hittills. Undrar hur de gör med snitt om man skulle vara sjuk, nån som vet?

Tycker dagarna segar sig fram i snigelfart, har allt klart och vill bara att dagarna ska gå! Blir ju inte bättre av att vara sjuk och tvingas vara hemma hela dagarna.

Fördriver tiden med att klura på namn. Har ni andra redan bestämt namn eller tar ni det sedan när bebben kommit?

Jag ska snittas på måndag, så vi kommer ju få nästan samtidigt!

Hur de gör vid snitt och sjukdom varierar nog, både beroende på hur sjuk man är och från läkare till läkare. Vid ett av mina snitt var jag ganska snuvig med hosta (INTE kul när man är nysnittad!), men det var inte något som läkaren alls brydde sig om. Det är kanske annorlunda om man har feber?

Vi har haft namn klara sedan några dagar efter plusset. Namnen kändes självklara denna gång, både tilltalsnamnet och de andra. Vi hade dessutom bara flicknamn, så det var ju bra att det visade sig vara en tjej.

De andra gångerna har det dock inte alltid varit lika självklart med namnen. Med de två äldsta var vi överens några månader i förväg, med trean ville vi olika och bestämde att vänta tills hon var född för att se vilket namn som passade (det blev "mitt", när jag fick henne i famnen efter förlossningen frågade min man mig vad jag tyckte hon såg ut som, så det blev det). Med fyran var vi "oense", men där lyckades vi hitta ett annat namn som inte vi tidigare tänkt på och som vi båda tyckte var rätt. Med femman trodde vi länge att det var en pojke, och hade namn klara, när vi i vecka 30 ungefär fick reda på att det var en tjej. Vi valde länge mellan två olika namn, men bestämde någon vecka innan förlossningen vilket hon skulle heta.
  • Embla twopointoh
    Hallonmaja skrev 2015-10-07 19:14:13 följande:

Embla twopoi­ntoh: Ja då snittas vi nästan samtidigt Har du också fått snitt en vecka innan bf? Jag fick precis 7 dgr innan, har bf 20/10. Lite nervös för att hon vill ut tidigare då första barnet kom 10 dagar innan bf. Hade dock snitt en vecka innan bf med tvåan också och det gick ju bra den gången

Nej, jag snittas i vecka 37. Mitt tredje barn ville ut i 37, 1,5vecka innan det planerade snittet, så det blev akutsnitt. Efter det har läkarna inte velat chansa utan planerat snitten till vecka 37. De två äldsta är födda i v 39. (Snitt med alla)
  • Embla twopointoh

Mitt tålamod är som vanligt. Jag har ganska nära till irritation även i vanliga fall och kan snäsa till (något jag jobbat på och förbättrat genom åren, men det är inte helt borta), men det går i regel över lika fort som det kommer. Jag blir sällan arg, "bara" irriterad. Samtidigt som jag är väldigt lugn, har ett stort tålamod och sällan låter mig provoceras. Det kan verka vara en omöjlig kombination, men den mänskliga naturen är inte logisk...

• Embla twopointoh
    Hallonmaja skrev 2015-10-08 10:03:42 följande:
    Aha vad skönt då behöver du förhoppningsvis inte oroa dig för att det drar igång innan. Jag tycker det känns tight med bara en vecka innan eftersom första kom 20 dgr innan. Samtidigt förstår jag att det är bra om hon får vara kvar så länge som möjligt i magen. Du som gjort många snitt, vet du hur de gör om man är sjuk när man ska snittas? Vaknade med halsont och feber imorse

Någon annan som vet hur de gör med planerade snitt om mamman är sjuk? Har feber, ont i halsen och snuva nu och ska snittas på tisdag. Men visst borde det värsta hinna gå över om jag vilar nu flera dagar? Sån himla dålig tajming bara :( Ringer nog min bm sen för att fråga så kanske jag blir lugnare.

Sover kasst också, fler som gör det? Det var allt från denna klagomamman ;)
    Som jag skrev ovan så tror jag att det beror dels på vilken sjukdom mamman har, och dels på hur ansvarig läkare bedömer det hela. Jag var sjuk med nummer två, snuvig och hosta, och det var aldrig något problem. Kanske är det annorlunda om man har feber?

Jag har sovit dåligt i flera månader... Under sommaren kände jag av nervpåverkan (pga svullnad av värmen), så det kröp i hela kroppen när jag låg ned, hur trött jag än var. Det har gått över lite sedan hösten kom, men istället har jag svårt att hitta en bekväm sovställning. Jag har ont i fogarna i ryggen, svårt att vända mig, kan inte ligga på rygg då ligamenten drar fruktansvärt och på sidan börjar det göra ont i höften efter några timmar...
  • Embla twopointoh
    Bf29okt skrev 2015-10-08 16:06:36 följande:
    Tänkte att jag kanske kunde fråga dig angående snitt eftersom att detta e mitt första och du har ju ändå lite erfarenhet av det:) hur e det på uppvaket efteråt? Just nu e jag väldig ängslig och får ångest av tanken på att jag bara ska få se min son snabbt och sen vara ifrån både min man och honom .. Dom timmarna måste ju vara fruktansvärda .. Och hur gick det för dig med amningen? Just nu nojar jag också över att han ska få etsättning medans jag e borta och att inte amningen ska fungera sen .. Tacksam för svar ..
    I mitt landsting får man ha bebisen hos sig hela tiden, från operationssalen (de tar bara ut bebisen kort för att klippa navelsträng o.dyl.) till uppvaket till avdelningen (om bebisen mår bra, såklart). De strävar efter att mamman ska få upp bebisen på bröstet så snart det bara går efter förlossningen, oavsett förlossningssätt.

Sist så syresatte sig inte min dotter ordentligt, så halva tiden på uppvaket fick jag ligga själv medan min man var med bebisen hos barnläkare och sedan på BIVA. Det var lite drygt och tråkigt att ligga där själv, men jag fick reda på att det inte var någon egentlig fara med dottern och så kördes jag direkt från uppvaket till BIVA.

Jag har inte ammat något av mina barn, det är alltid något som krånglat... Det är bara första jag "skyller" amningsproblemen på kejsarsnittet. Den gången visade barnmorskan bara kort upp en skrikande, lila varelse, sade "Grattis" och försvann ut med min man och bebisen. Jag trodde det var något fel på barnet och fick ligga själv och oroa mig medan de sydde i hop mig och större delen av tiden på uppvaket. Min man kom efter ett par timmar och först då fick jag min son på bröstet. Jag hade problem med anknytningen, han kändes inte som min och först flera veckor senare började jag få moderskänslor för honom. Jag försökte amma, men fick aldrig någon mjölk. Jag pumpade länge, men gav upp efter några månader då det aldrig blev mer än några milliliter per gång.

Jag tog upp detta inför nästa snitt, och personalen sade att det måste ha blivit något misstag och att det inte ska gå till så. Efter det har jag fått ha barnet hos mig direkt.

Även om din son får ersättning när han är borta från dig, brukar det inte påverka amningen. Man kan ge barnet maten i kopp, inte med napp alltså, och det påverkar inte sugreflexen.

Ta upp dina tankar och din oro med barnmorskan som skriver in dig till snittet! Hon kan säker berätta för dig om deras rutiner och lugna dig bättre än vad jag kan.

• Embla twopointoh
    Hallonmaja skrev 2015-10-08 17:27:18 följande:

embla_twopointoh: Hur gick det till när du fick göra akut snitt då förlossningen drog igång tidigare? Åkte du in direkt du förstod att det var på g? Blev det väldigt bråttom och stressigt eller hann ni in i tid så det gick okej ändå? Funderar då jag sitter med förvärkar som gör ganska ont och har snitt först på tisdag. Vet att man kan ha det i flera dagar och veckor men tänkte ifall de blir starkare...

Jag hade haft mycket sammandragningar under hela graviditeten (var sjukskriven sista två månaderna för detta). En dag började det göra väldigt ont och på ett annat sätt (så att jag vek mig dubbel) vid varje värk. Då ringde jag förlossningen, beskrev smärtan och fick komma in (detta var sen eftermiddag). De kollade med CTG, och läkaren bestämde att jag skulle snittas dagen därpå om inte sammandragningarna gett med sig (var uppkopplad på CTG hela natten). Till lunch dagen därpå snittades jag (det var två planerade snitt mellan, annars hade det nog blivit tidigare).

Det är möjligt att de tagit det samma kväll, men jag hade precis ätit när jag åkte in och det är alltid risk för komplikationer om magsäcken inte är tom, så läkaren valde att avvakta.

Trots att det gick så lugnt till var det snittet ändå jobbigare än de andra. Jag trodde bara att jag skulle få något värkhämmande och åka hem, jag var inte alls beredd på att snittas i det läget. Vi hade inte förberett någonting hemma, inte ens tagit fram kläder till bebisen. Jag var så spänd när de körde ned mig till Op att jag skakade, vilket jag inte gjort vid något av de andra snitten.
  • Embla twopointoh

Blä, vi börjar bli sjuka här också... Just nu ligger både min äldste son och min man och sover, de är snuviga och hängiga. Jag kände mig lite täppt i natt.

Det blir till att laga mat med massor av vitlök och ingefära under helgen!! Jag vill inte bli sjuk närmsta veckan.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015