Bf29okt skrev 2015-10-08 16:06:36 följande:
Tänkte att jag kanske kunde fråga dig angående snitt eftersom att detta e mitt första och du har ju ändå lite erfarenhet av det:) hur e det på uppvaket efteråt? Just nu e jag väldig ängslig och får ångest av tanken på att jag bara ska få se min son snabbt och sen vara ifrån både min man och honom .. Dom timmarna måste ju vara fruktansvärda .. Och hur gick det för dig med amningen? Just nu nojar jag också över att han ska få etsättning medans jag e borta och att inte amningen ska fungera sen .. Tacksam för svar ..
I mitt landsting får man ha bebisen hos sig hela tiden, från operationssalen (de tar bara ut bebisen kort för att klippa navelsträng o.dyl.) till uppvaket till avdelningen (om bebisen mår bra, såklart). De strävar efter att mamman ska få upp bebisen på bröstet så snart det bara går efter förlossningen, oavsett förlossningssätt.
Sist så syresatte sig inte min dotter ordentligt, så halva tiden på uppvaket fick jag ligga själv medan min man var med bebisen hos barnläkare och sedan på BIVA. Det var lite drygt och tråkigt att ligga där själv, men jag fick reda på att det inte var någon egentlig fara med dottern och så kördes jag direkt från uppvaket till BIVA.
Jag har inte ammat något av mina barn, det är alltid något som krånglat... Det är bara första jag "skyller" amningsproblemen på kejsarsnittet. Den gången visade barnmorskan bara kort upp en skrikande, lila varelse, sade "Grattis" och försvann ut med min man och bebisen. Jag trodde det var något fel på barnet och fick ligga själv och oroa mig medan de sydde i hop mig och större delen av tiden på uppvaket. Min man kom efter ett par timmar och först då fick jag min son på bröstet. Jag hade problem med anknytningen, han kändes inte som min och först flera veckor senare började jag få moderskänslor för honom. Jag försökte amma, men fick aldrig någon mjölk. Jag pumpade länge, men gav upp efter några månader då det aldrig blev mer än några milliliter per gång.
Jag tog upp detta inför nästa snitt, och personalen sade att det måste ha blivit något misstag och att det inte ska gå till så. Efter det har jag fått ha barnet hos mig direkt.
Även om din son får ersättning när han är borta från dig, brukar det inte påverka amningen. Man kan ge barnet maten i kopp, inte med napp alltså, och det påverkar inte sugreflexen.
Ta upp dina tankar och din oro med barnmorskan som skriver in dig till snittet! Hon kan säker berätta för dig om deras rutiner och lugna dig bättre än vad jag kan.