Mira14 skrev 2015-10-16 15:44:10 följande:
Oj här ploppar det ut bebisar på löpande band, grattis alla :)
Nu är min lilla pojke över en vecka gammal. Oj vad tiden går! Ni som fått barn hur känner ni er i kroppen? Jag blöder fortfarande mycket och har ont. Sprack lite, andra graden så det blev några stygn. Längtar efter raska promenader.. Första barnet för mig så jag vet inte hur det brukar vara och när man kan förvänta sig att vara återställd och stark inklippen.
Det är nu fyra dagar sedan snittet och jag börjar känna mig lite mindre orkeslös (blir t.ex. inte halvdöd av att gå upp/ned för trappen hemma), men det är ju lite annorlunda vid snitt än vid vaginal.
Jag blödde ganska mycket dygnet efter förlossningen, sedan har det trappats ned, även om det är ett mer eller mindre konstant flöde. Jag klarar mig på vanliga nattbindor (skulle nog kunna ha vanliga bindor, men gillar den extra "säkerheten"). Jag har efter alla förlossningar blött i fyra till sex veckor (och fått tillbaka mensen någon vecka efter avslaget upphört...) och det blir successivt mindre och mindre mängd för varje dag. Jag längtar tills jag får bada badkar igen (gör det varje kväll så här på vinterhalvåret i vanliga fall)!
Hur lång tid det tar innan kroppen är/känns återställd beror på så många olika faktorer. Hur graviditeten var, hur vältränad du var innan/under den, hur förlossningen gick, hur gammal du är o.s.v. Efter senaste dottern (nu 16månader) tyckte jag att det tog bortåt ett halvår innan jag kände att jag kunde träna som vanligt. Jag började träna sex veckor efter snittet (mycket lugnt), men jag hade förlorat mycket av rörligheten i kroppen och dessutom gjorde det ont att ta fall när jag började med dem (efter typ åtta veckor, när jag fått OK vid efterkontrollen). Min ålder, 35år, spelade säkert in. Även denna gång räknar jag med att vara tillbaka i dojon efter ungefär sex veckor och att ha börjat med promenader några veckor innan (beror lite på vädret...), och ungefär till jul borde jag kunna ta fall igen och använda magmusklerna ordentligt.