Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Oktoberbebisar 2015

Grattis till alla bebisar!!

Jag har börjat få ordentliga, smärtsamma sammandragningar även vid vila (vaknade av det i natt...), så det är väldig tur att snittet är på måndag. Hon hade nog velat komma ut av sig själv ganska snart. Jag hoppas bara att det inte händer något under helgen.

• Embla twopointoh
    trixiedix skrev 2015-10-10 17:46:03 följande:

Födde en liten pojk igår kl 18.37, allting gick väldigt fort, gick med molvärk hela förmiddagen, gick över till riktiga värkar vid 13.00 var inne på fl kl 16, var då öppen 7cm, dom tog hål på hinnorna när jag var helt öppen och på 3 krystvärkar var han ute :) helt magiskt!

Grattis! Jag hoppas du "hann med" trots att det gick fort.Glad
  • Embla twopointoh

Grattis till alla som fått! Det går så fort och jag vet inte om jag hinner se och gratulera alla "personligen" Har jag missat någon, så: Grattis!

Nu är det ungefär 12 timmar kvar innan min bebis ligger på mitt bröst! Jag har precis duschat med Descutan och tvättat håret. Idag fixade vi det sista, tog fram vaggan, barnvagnen, packade väskan... Nu börjar det bli lite nervöst!

• Embla twopointoh

I måndags föddes vår dotter med planerat snitt i vecka 37+4. 3040g och 49cm lång var hon. Allt gick över förväntan, läkarna hade förberett sig extra på att det skulle vara besvärligt med tanke på antal snitt och den ruptur jag hade sist, men de berättade lite förundrat efteråt att det inte alls var så mycket sammanväxningar och att livmodern var tjock och fin. Min kropp skulle ha klarat fler graviditeter, sade de (fast, nu är jag steriliserad!).

Dottern skrek mycket första timmen och syresatte sig fint. Jag tänkte försöka amma, men efter några omgångar med matning började hon suga sönder mig, och jag bestämde mig för att jag inte orkade krångla med såriga bröstvårtor en gång till. Hon fick råmjölken, i alla fall.

Jag upplever att jag inte har riktigt lika ont som sist, men det kan vara för att denna gång behövde jag inte separeras de första dygnen från min bebis (förra gången hamnade ju hon på BIVA).

Nu håller jag tummarna för att jag inte ska känna av någon nervdragning i axeln som det blev sist.

• Embla twopointoh
    Mira14 skrev 2015-10-16 15:44:10 följande:

Oj här ploppar det ut bebisar på löpande band, grattis alla :)

Nu är min lilla pojke över en vecka gammal. Oj vad tiden går! Ni som fått barn hur känner ni er i kroppen? Jag blöder fortfarande mycket och har ont. Sprack lite, andra graden så det blev några stygn. Längtar efter raska promenader.. Första barnet för mig så jag vet inte hur det brukar vara och när man kan förvänta sig att vara återställd och stark inklippen.

Det är nu fyra dagar sedan snittet och jag börjar känna mig lite mindre orkeslös (blir t.ex. inte halvdöd av att gå upp/ned för trappen hemma), men det är ju lite annorlunda vid snitt än vid vaginal.

Jag blödde ganska mycket dygnet efter förlossningen, sedan har det trappats ned, även om det är ett mer eller mindre konstant flöde. Jag klarar mig på vanliga nattbindor (skulle nog kunna ha vanliga bindor, men gillar den extra "säkerheten"). Jag har efter alla förlossningar blött i fyra till sex veckor (och fått tillbaka mensen någon vecka efter avslaget upphört...) och det blir successivt mindre och mindre mängd för varje dag. Jag längtar tills jag får bada badkar igen (gör det varje kväll så här på vinterhalvåret i vanliga fall)!

Hur lång tid det tar innan kroppen är/känns återställd beror på så många olika faktorer. Hur graviditeten var, hur vältränad du var innan/under den, hur förlossningen gick, hur gammal du är o.s.v. Efter senaste dottern (nu 16månader) tyckte jag att det tog bortåt ett halvår innan jag kände att jag kunde träna som vanligt. Jag började träna sex veckor efter snittet (mycket lugnt), men jag hade förlorat mycket av rörligheten i kroppen och dessutom gjorde det ont att ta fall när jag började med dem (efter typ åtta veckor, när jag fått OK vid efterkontrollen). Min ålder, 35år, spelade säkert in. Även denna gång räknar jag med att vara tillbaka i dojon efter ungefär sex veckor och att ha börjat med promenader några veckor innan (beror lite på vädret...), och ungefär till jul borde jag kunna ta fall igen och använda magmusklerna ordentligt.
  • Embla twopointoh

Som vissa kanske minns var jag lite orolig hur yngsta dottern på 16månader skulle ta det att få en liten "konkurrent". Det har gått ganska bra. Första dagen tittade hon knappt åt lillasyster, men visade att hon ville vara i pappas famn när lillasyster låg där. Mig klänger hon inte på som hon gjorde förut, kanske att hon någonstans inser att något är annorlunda med mig, eller t.o.m. att jag har ont (barn fattar i allmänhet mer än vad man tror). Nu klättrar hon gärna upp och tittar ned i liggvagnen för att se om bebisen ligger där, pekar på lillasyster och säger: "Titta!". Hon vill dock gärna sitta i pappas knä när han håller bebisen, men gör inte samma sak med mig.

Någon mer som är inne i bebisbubblan? Varken jag eller min man kan se oss mätta på den ljuvliga lilla varelsen (speciellt min man). Idag var han upptagen med annat stor del av dagen, och när han kom loss från det rusade han direkt till mig och "krävde" att få hålla sin dotter som jag precis höll på att rapa.

Vi är bägge fascinerade av dotterns utseende. Hon liknar sina syskon i anletsdragen, men där de andra var relativt ljusa och med lite hår, har hon massor av mörkt hår och ögonfransar. Nästan som en liten bortbyting, så annorlunda ser hon ut. Jag vet att hår- och ögonfärg på nyfödda kan ändras flera gånger allteftersom de växer, men det är ändå fascinerande hur olika det kan bli.

• Embla twopointoh
    Mijjan skrev 2015-10-18 00:18:49 följande:
    Vad gäller namn så landade vi nu efter en dryg vecka på eliah. Vi hade två top förslag innan och tre reserver men ingen passade riktigt... Sen kom vi på eliah och nu när vi smält det några dagar känns det mest rätt ändå. Ganska ovanligt också. Hoppas bara inte allt för många tror det är ett tjejnamn bara för det slutar på a.. Finns ju andra killnamn som Noa och Jonah som också slutar på a men ändå... Vi har dessutom ovanligt tyskt efternamn så hoppas det inte blir för mycket för honom att bokstavera i framtiden

Du gillar inte Vidar då? Liknar Arvid men lite ovanligare?
    Åh, gillar din sons namn! Hade denna bebis varit pojke skulle nog det blivit en Elijah. Och jag har en Noah och en Jonah också.Glad Ingen har trott att de är tjejer baserade på namnet.
  • Embla twopointoh
    Fruåslund skrev 2015-10-21 08:11:25 följande:

I natt hade jag någon stark huggande ilande smärta i ljumskarna som knappt gick stå ut med. Någon som vet vad det kan ha varit, gjorde verkligen hemskt ont. Är på bf+2 med tredje barnet.

Kan vara ligamenten. Jag har känt av mina under de senaste graviditeterna, och i slutet gjorde de ont även när jag låg/satt still, eftersom maken då är så stor att det drar i dem oavsett...
  • Embla twopointoh
    mammalovis skrev 2015-10-21 20:42:49 följande:
    Ha ha, jag antar att det var magen som blev stor och inte maken. Det tog en stund innan jag fick ihop meningen.
    Så kan det gå när man skriver med ena handen och har bebis på andra...Glad
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015