Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Oktoberbebisar 2015

mammalovis skrev 2015-11-06 20:25:22 följande:
    Jag håller inte riktigt med om att det är en smaksak då det beror lite på barnet.

Med min första använde jag sjalen jättemycket för det var enda sättet att få henne att sova längre stunder uppåt 3-4 timmar. I vagnen sov hon också gott, men vi hann knappt komma in och innan jag hade värmt fiskgratängen i mikron och den plingade efter 7 minuter hade hon vaknat. Så hon fick amma på ena armen och jag åt fiskgratäng med sked med andra. Så det levde jag på i början. Hon både satt groda på gympan/Zumba och låg i amningsposition på kören. Enda knäppa var när man la ner henne på golvet och gjorde plankan och det rann ur mjölkuppsamlarna.
    När hon blev större och uppfyllde villkoren testade jag även en vanlig Babybjörn av äldre modell. Så då blev det att vi bytte utifrån vad vi skulle göra. Hon vägde under 3 kg när hon föddes.

Med andra barnet testade jag sjalen, men hon blev fullständigt vansinnig när hon fick något över huvudet, så med henne använde jag bara selen. Hon vägde dessutom tillräckligt från början så det fungerade. Med henne har jag dansat linedance i sele, då det var svårt att engagera sig med annat medan jag fortfarande ammade. Både huvudet och benen fick lite motion.

Med Lilleman har jag än så länge bara testat sjalen vid tre tillfällen. Häromdagen när han inte kom till ro utan bara slumrade vid bröstet på amningskudden och vaknade hamnade han i sjalen och sov gott på vägen till förskolan, på vägen hem blev han lite otålig och hungrig tror jag, men då hade han varit där ganska länge. Idag fick han sitta där så jag kunde hjälpa barnen att få våfflor på öppna förskolan. Lite då och då knotade han, men det gick att gunga honom lugn.
    Jag tror att vi menar samma sak, fast vi använder ordet "smaksak" på lite olika sätt, bara. Självklart menade jag med den användningen av ordet att det beror på barnet också, inte bara föräldern.Glad
  • Embla twopointoh

Imorgon måste jag ringa barnmorskan. Det är nu fyra veckor sedan snittet, men jag upplever att magen börjat göra ont igen och avslaget "beter" sig konstigt. Jag är rädd för en infektion, fast jag har ingen feber.Rynkar på näsan

Dottern är i alla fall en ljuvlig liten varelse! Hon har börjat fästa blicken nu och leenden är inte långt borta. Hon är väldigt med när hon är vaken.

• Embla twopointoh
    Tramses skrev 2015-11-09 23:42:21 följande:

Mina två äldre barn, 3 och 5 år, går inte på förskola alls. Vi har det jättebra hemma och har massor att göra. Öppna förskolan, skogen, lekplatser, kompisar, mm.

Pratade med en barnpsykolog om det här då jag ofta får höra att jag "tar ifrån barnen något" när de inte går på förskolan. Hon sa att barn i de flesta fall har det bäst hemma och att det finns en stor övertro på förskolan och dess verksamhet. Barn som är hemma lär sig samma saker, men på andra sätt.

Alla gör naturligtvis det som är bäst för dem, men även jag har barn med stort behov av stimulans, men det kan jag ge dem på de aktiviteter vi väljer att göra tillsammans.

Idag var jag själv med alla tre barnen för första gången. Det gick hur bra som helst. De stora barnen fick leka av sig på öppna förskolan, sedan var vi hemma några timmar, läste och bakade chokladbollar och sedan var vi iväg på ett jippo med pyssel, mat och annat kul.

Kul att få höra positiva saker om att inte ha barn på förskola!

Som jag ser det så är det ett privilegium att vara hemma med barnen och barn mår bästa av att vara hemma de tre första åren. Det är inte samma sak som att förskola per definition är dåligt för barn. Jag anser att alla föräldrar gör sitt yttersta för att livet ska fungera så bra som möjligt utifrån just deras familjs förutsättningar.

• Embla twopointoh
    Rulltrappa skrev 2015-11-17 09:17:41 följande:

Det absolut jobbigaste tycker jag är denna jävla torka. Eftersom vi har en närhetsknarkande liten bebis som bara sover i knät eller i vagnen (eller typ på någon av oss på natten) betyder det att en måste gå ut med vagnen och söva henne minst en halvtimme och sen be till högre makter att hon inte ska vakna så fort vi kommer in för att ens ha en chans att få ligga. :P Och vem fan orkar eller hinner göra så varje dag?

Snabbisar ska man inte underskatta! Och att ta till vara på tillfällena som ges, samtidigt som man får planera lite och hoppas att bebisen "tillåter" det vid den planerade tiden. Det kanske inte känns så romantiskt, men det är en relativt kort period det handlar om.

Men visst, ibland är även snabbisar omöjligt att få till. Inte en chans att jag klarar av att ha sex om bebisen låter och är missnöjd (även om hon inte direkt skriker). Vi har ju en 17-månaders också och det minskar tillfällena exponentiellt.
  • Embla twopointoh

Precis som mammalovis så hade mitt avslag ett uppehåll på några dagar för att sedan sätta igång igen. Efter fyra veckor slutade det helt.

Så, nu väntar jag på mensen. Tidigare så har första mensen kommit max någon vecka efter att avslaget upphört, och blir det så denna gången också så borde det komma när som helst. Preventivmedel behöver vi inte krångla med, eftersom jag steriliserades i samband med snittet. Hurra, säger jag bara!Glad Det ska bli SÅ skönt att slippa tänka på det!

Igår var dottern fem veckor, och idag tränade jag mitt första kampsportspass. Så underbart att vara igång igen, även om jag såklart tar det väldigt försiktigt. Det kändes bra i magen, men jag fick ont i fogarna, det tar säkert ett tag innan de läkt i hop. Jag har fortfarande svårt att lyfta på benen, sitta i skräddare och liknande.

• Embla twopointoh
    mammalovis skrev 2015-11-17 22:45:04 följande:
    Nä, här borde det väl inte bli fler barn, då vi ändå har 4 tillsammans från 11 år och neråt, så vi borde ju skydda oss, men att sterilisera sig känns inte aktuellt. Samtidigt känns det just nu snopet att inte få vara gravid med all förväntan eller få uppleva en förlossning igen. Inte är det direkt aktuellt med en sladdis heller då vi ändå är 40.

Ni som steriliserat er har ni så att säga känt er färdiga med barn känslomässigt eller är det ett logiskt beslut om vad som är bäst? Det knäppa för min del är ju att jag hyst samma tankar efter varje gång, men man kan ju inte skaffa barn på barn, man ska ju ändå orka ta hand om dem och helst lyckas uppfostra dem också. Det sistnämnda känns extra tufft just nu med min äldsta dotter som i princip skiter i vad jag säger och flinar. Samtidigt är det så mysigt att se hur mycket de uppskattar sin lillebror andra stunder, så man smälter.

Ja, tack och lov slapp jag väl foglossning, så jag kunde sitta skräddare även i slutet av graviditeten, annars hade jag ju inte haft plats att sitta med magen.
    För mig var det både ett känslomässigt och rationellt beslut att sterilisera mig. Vi har använt lite olika preventivmetoder, men det har blivit barn ändå, så sterilisering var det sista alternativet.

För några år sedan (när jag hade fyra barn) så tänkte jag lite löst att jag skulle plugga klart och jobba i några år, och sedan eventuellt en liten sladdis. Nu blev det inte så, nummer fem kom som en total överraskning medan jag pluggade och efter henne kände jag mig helt klar med barn. Och så blev jag gravid med nummer sex när femman var nio månader... Även om både nummer fem och nummer sex var mer än välkomna när de väl fanns till (och så skulle det ju såklart bli med eventuella ytterligare barn), så var det inget svårt beslut att skriva på steriliseringspappren. Kanske att jag känt det annorlunda om jag fött barnen normalt, men nu har jag gjort sex snitt. Denna sista graviditet hängde ju också min tidigare livmoder-ruptur som en skugga över mig, det var känslomässigt väldigt påfrestande med den oron. Det är väl den rationella delen i beslutet, att ta hänsyn till min kropp och att jag vill slippa den oron igen.

Dessutom börjar jag bli gammal i termer om barnafödande. Jag vill också kunna plugga klart och börja jobba inom en snar framtid.

Jag tycker att det känns "stort" att jag inte kan få fler barn. Det är en era av mitt liv som nu är över. Det låter mer dramatiskt när jag formulerar det i skrift än hur jag känner det. Jag ångrar det inte, men det är ändå en milstolpe så att säga.
  • Embla twopointoh
    Finalisten skrev 2015-11-18 00:36:05 följande:

Hur mycket "ska" en bebis gå upp i början? Min dotter vägde 3005 när hon föddes, gick ner till 2880 och sen har hon gått upp 200,180 och 160 vid varje besök vi gjort hos BVC så nu väger hon 3430g.. Frågar varje gång om det är bra och det enda svar jag får är att "det är acceptabelt", kan inte riktigt nöja mig med det svaret haha, går hon hon upp för lite eller är det som det ska vara? *orolig förstagångs mamma*

Om BVC säger att det är acceptabelt så lita på det! De säger till om det skulle vara något problem. Är du orolig, så ta upp det nästa gång du är där, så får du säkert en mer ingående förklaring.

Visar inte BVC-sköterskan din dotters kurva varje gång? Här så fyller de i längd och vikt och så får man på datorskärmen se grafen.
  • Embla twopointoh
    Finalisten skrev 2015-11-18 01:29:37 följande:
    Jo hon visar kurvan och allt dedär, men det är sättet hon säger det på, ungefär som att hon ska egentligen gå upp mer men det går väl an.. :/
    Visar hon kurvan, kan du ju se själv om dottern ökar som hon ska.
  • Embla twopointoh
    Iowhannah skrev 2015-11-21 19:04:28 följande:

Här är det inga större problem med sömnen. Det enda är att han blir så pigg på kvällen att det krävs en promenad runt midnatt för att få honom att sova/varva ner, men sen sover han i allt från 4 till 6 timmar.

I dag har det varit jobbigt med magen. Sedan 09 har Nils försökt bajsa, utan resultat. Jag tycker så synd om honom! Vi har gett rapsolja i ersättningen, men det har inte hjälpt. Nästa blöjbyte ska jag prova med pysventil och termometer osv. Stackarn, inget bajs alls sen i går kväll :(

Vad får han för tillägg? Jag har flaskmatat alla mina sex barn, och bebisar kan tyvärr bli stenhårda i magen av tillägg, stackars pyren. När nummer fem fötts, så köpte vi NAN HA (Hyper Allergen) där de plockat bort mjölkproteinet, och dottern var otroligt mycket bättre i magen än sina äldre syskon. Kanske värt att prova?

• Embla twopointoh

Dottern har sista veckan börjat gå med på att ligga själv och sova, och hon kan ibland sova bortåt fyra-fem timmar i sträck på natten. Dock har hon börjat äta oftare under dagen, men det kan jag ta om det innebär att hon sover nattetid!

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015